Pagina 4 van 6

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 21:26
door deadlock
Afhankelijk van hoe druk het is op het spoorwegnet, en druk is het altijd in Nederland, moet er wel een onderstation zijn. En veel techniek vanwege de alternerende fases enzo. Tenzij je voor ouderwetse 25KV kiest, dus niet zoals op de HSL 2x25KV.

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 21:27
door deadlock
Weet iemand of er boven de betuweroute 25KV of 2x25KV hangt?

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 21:30
door Thom91
CamilleKreemers schreef:Het nadeel hierbij is dat op dit moment de perronindeling als volgt is:
Perron 1: Arriva Veendam
Perron 2: NS Rotterdam
Perron 3: Arriva Winschoten
Perron 4: NS Den Haag
Perron 5: leeg spoor
Perron 6: stoptrein NS
Perron 7: alles wat afgerangeerd wordt na ochtendspits

Perron 3 moet kruizen met perron 2 om weer op het spoor naar Hoogezand te gaan. Je zit dus nu met een kruizende beweging en dus multicourant materieel nodig.

Edit: Daarnaast is perron 2 een van de langste perrons van Groningen en zal NS dus niet snel afstand doen van dit perron.
Scheelt dat Groningen compleet verbouwd wordt en NS & Arriva volledig gescheiden komen te liggen! *O*

Afbeelding

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 21:35
door Thom91
deadlock schreef:Weet iemand of er boven de betuweroute 25KV of 2x25KV hangt?
2x25 KV, zoals ik het begrijp. http://www.infrasite.nl/definitions/def ... ntent=1030
Zie AT Systemen.

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 21:36
door deadlock
DSSG.

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 21:38
door CamilleKreemers
Daniel schreef:@CamilleKreemers: Maar er was toch sowieso sprake van vaste perrons per vervoerder zodra men in Groningen met poortjes voor de OVC zou gaan beginnen? Dan kan je daar ook rekening mee houden lijkt me. Al zal je nog altijd met ritten naar het opstelterrein zitten die ergens moeten kruisen met de andere spanning (en het hangt maar net van de gekozen layout af of dat Arriva of NS treinen betreft).
Geen idee. Ik weet dat Arriva in het verleden liever perrons 1 en 2 wou hebben en NS 3 tot 7 (allen gesproken over de Duitse Zijde). NS wou toen alleen niet van 2 af omdat dit perron veel langer is dan perron 3. De Arriva-oplossing had dan namelijk geen kruisende bewegingen met de NS meer, wat ze veel vertraging bracht met de oude NS-dienstregeling met 3 treinen per uur. Nu met de 4 treinen per uur zit er meer tijd tussen de kruisingen. Ik hoor tal van verhalen, zoals een HOV-visie van de provincie, waarbij de regionale stoptreinen door gaan rijden van Delfzijl/Roodeschool naar Winschoten/Veendam.

Ik weet alleen dat ergens in het verleden ik iets opving van iemand hier dat er toch chipkaartpoortjes kwamen, maar hoe Arriva in dit geheel ging worden geplaatst nog niet bekend was. Pin me er niet op vast. Ik denk sowieso dat het multicourant materieel wordt, omdat je dan wel met andere concessiegebieden zou kunnen uitwisselen. Ik verwacht gewoon het voltage, zoals nu op de MerwedeLingelijn wordt gebruikt, zodat je materieel kan uitwisselen.

ik zie dat er ze het gescheiden gaan aanleggen met het bericht van Thom. Dat maakt sommige problemen weer opgelost.

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 22:16
door Zugführer
Mooi plaatje Thom :pos:
Ligt de noordelijke lijnen met 25 kV elektrificeren niet meer voor de hand?

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 22:27
door Suus
Volgens mij is de standaard 1,5 kV het meest logisch. Kan er ook gewoon één gezamenlijk opstelterrein voor NS en Arriva of opvolger komen met een wasstraat, hoef je ook geen omschakelbare bovenleiding in Groningen te bouwen etcetera.

Perrons in Groningen zoals ze nu zijn, zijn niet in beton gegoten. Er zijn zeer vergevorderde plannen om alleen maar doorgaande sporen te hebben die met een brede tunnel zijn ontsloten en dan kan je ook een ander perron dan het huidige aan NS toewijzen.

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 22:29
door deadlock
Zugführer schreef:Mooi plaatje Thom :pos:
Ligt de noordelijke lijnen met 25 kV elektrificeren niet meer voor de hand?
Nee vanwege wat Bee zegt.

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 22:33
door Thom91
Zugführer schreef:Mooi plaatje Thom :pos:
Ligt de noordelijke lijnen met 25 kV elektrificeren niet meer voor de hand?
http://www.groningenbereikbaar.nl/spoor ... fdstation/

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 22:40
door timtrein
Het verhaal over doorkoppelen van de regionale spoorlijnen is nu helemaal uit beeld verdwenen? Anders ga je niet een deel electrificeren...
De relatief dunne lijn naar Nieuweschans snap ik nog niet helemaal; maar vermoedelijk willen ze de Duitsers meekrijgen door de waslijn tot Ihrhove door te trekken. Voor de (half)uursdienst naar Winschoten / Nieuweschans / Leer an sich hoef je het niet te doen...
En de lijn naar Veendam, tsja. Ergens is het geld op he.

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 22:44
door deadlock
timtrein schreef:Het verhaal over doorkoppelen van de regionale spoorlijnen is nu helemaal uit beeld verdwenen? Anders ga je niet een deel electrificeren...
Doorkoppelen zou gaan om Nieuweschans-Leeuwarden en dat kan dus nog steeds.
De relatief dunne lijn naar Nieuweschans snap ik nog niet helemaal; maar vermoedelijk willen ze de Duitsers meekrijgen door de waslijn tot Ihrhove door te trekken. Voor de (half)uursdienst naar Winschoten / Nieuweschans / Leer an sich hoef je het niet te doen...
Omdat ze daar een IC willen naar Bremen/Hamburg. Logische keuze dus.
En de lijn naar Veendam, tsja. Ergens is het geld op he.
Dat station moet gewoon weer gesloten worden.

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 23:00
door Zugführer
Bee schreef:Volgens mij is de standaard 1,5 kV het meest logisch. Kan er ook gewoon één gezamenlijk opstelterrein voor NS en Arriva of opvolger komen met een wasstraat, hoef je ook geen omschakelbare bovenleiding in Groningen te bouwen etcetera.
Dit soort verhalen hebben er voor gezorgd dat ik 25 kV nu als de toekomst zie, wellicht onterecht, want zoveel verstand heb ik er niet van ;)
Het leek me daarom wel logisch om dat in het noorden dan meteen aan te leggen, zeker omdat ik het idee begon te krijgen dat in de toekomstige situatie Groningen-NS en Groningen-Arriva fysiek zo goed als gescheiden van elkaar zijn

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 23:08
door Thom91
Dat artikel is bijna 10 jaar oud, inmiddels is 25kV ook niet meer het toverwoord maar 3kV wat als opvolger wordt beschouwd..

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 23:17
door deadlock
Thom91 schreef:Dat artikel is bijna 10 jaar oud, inmiddels is 25kV ook niet meer het toverwoord maar 3kV wat als opvolger wordt beschouwd..
Tussenstap.

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 23:45
door timtrein
15 kV is sowieso niet mogelijk want dat 'kent' Prorail niet... en tsja, aanpassingsvermogen is er natuurlijk niet :)
Ga maar gewoon uit van 1,5 kV, hoewel ik 25 kV niet helemaal uit wil sluiten. Zou dat kunnen in combinatie met ATB-NG? Wel interessant...
Hoe dan ook, je kan volstaan met een lichte constructie want er hoeft alleen GTW op te rijden of ander licht, zuinig spul.

Niettemin blijf ik me afvragen of iets op waterstof of hybride niet wat zou zijn; daar werd toch ook onderzoek naar gedaan??

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: di 20 jan 2015, 23:49
door Zugführer
Oh ja, daar moet een komma tussen :lol:
Maar ik heb toch het idee dat het eindbeeld (als is het misschien nog heel ver weg) 25 kV in heel Nederland is, met eventueel een 3 kV als tussenoplossing, maar dan zou het toch geen gek idee zijn om op een nieuw te elektrificeren, geïsoleerd van de rest van het net liggende spoorlijn, meteen 25 kV te installeren?

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 00:14
door Suus
De vervoerder met die elektrische treinen (kan ook een ander dan Arriva zijn tegen de tijd dat het zover is) en NS gaan een opstelterrein delen in de sporendriehoek. Het delen van voorzieningen zoals een wasstraat ligt erg voor de hand en als je dan steeds de stroom moet omschakelen is dat toch wel erg onhandig. Dan kan je beter kiezen voor één stroomsysteem gaan en op dit moment ligt 1,5 kV dan veel meer voor de hand.

ATB NG kan probleemloos onder 1,5 kV, maar ATB met 25 kV kan je volgens mij wel vergeten. Die bovenleidingspanning veroorzaakte tussen Lage Zwaluwe en Breda al seinstoringen op de oude spoorlijn en dat hing er nog niet eens boven maar naast...

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 00:33
door Zugführer
Je kan ook alvast onderdelen gebruiken die geschikt zijn voor 25 kV las ik, hoewel dat waarschijnlijk ook veel makkelijker klinkt dan het in de praktijk zal zijn

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 01:07
door deadlock
timtrein schreef:15 kV is sowieso niet mogelijk want dat 'kent' Prorail niet...
Dat is aantoonbaar onjuist.

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 01:31
door Klaasje
De combinatie 15 kV en harder rijden dan 40 km/h niet. Dat is nu juist een interessante.

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 01:44
door baladid
Er mag dus tussen de grens en station Venlo maar 40 km/u gereden worden?

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 08:08
door Kevster
deadlock schreef:
timtrein schreef:Het verhaal over doorkoppelen van de regionale spoorlijnen is nu helemaal uit beeld verdwenen? Anders ga je niet een deel electrificeren...
Doorkoppelen zou gaan om Nieuweschans-Leeuwarden en dat kan dus nog steeds.
Ik weet niet beter dan dat Nieuweschans doorgetrokken zou worden naar de Eemshaven...

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 08:15
door groningen
Ik weet niet beter dan dat Nieuweschans doorgetrokken zou worden naar de Eemshaven...
moet zijn: Ik weet niet beter dan dat Roodeschool doorgetrokken zou worden naar de Eemshaven...

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 09:51
door reisthijs
Je vergeet de doorkoppeling, het zou dus Nieuweschans - Groningen - Eemshaven worden.
Bee schreef:ATB NG kan probleemloos onder 1,5 kV, maar ATB met 25 kV kan je volgens mij wel vergeten. Die bovenleidingspanning veroorzaakte tussen Lage Zwaluwe en Breda al seinstoringen op de oude spoorlijn en dat hing er nog niet eens boven maar naast...
ATB EG gaat niet goed samen met 25kV. Met NG zou het geen probleem moeten zijn.