Pagina 34 van 59

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 04:49
door groningen
Als Groningen en Leer wat zuidelijker lag, dan was de omvang van brug minder en hoefde er ook geen te openen brugdeel in. Zeg maar gewoon direct achter Papenburg.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 07:25
door marcel.nl
groningen schreef:Als Groningen en Leer wat zuidelijker lag, dan was de omvang van brug minder en hoefde er ook geen te openen brugdeel in. Zeg maar gewoon direct achter Papenburg.
Ja, de spoorlijn Veendam - Stadskanaal - Bourtange - Aschendorf - Papenburg - Leer *O*

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 08:59
door reisthijs
Ardan schreef:Denken de verantwoordelijke bestuurders nu echt 'goh de Situatie is nu vernaggeld, laten we het dan ook maar meteen verbeteren ook al kost dat extra tijd en geld' of denken ze 'we herstellen de Situatie en dat is het'? Want dat kost minder tijd en geld..
Kort door de bocht is de Situatie niet te herstellen. Er moet een nieuwe brug ontworpen en gebouwd worden, en dat kost hoe dan ook veel tijd. Dan is het geen gek idee te kijken of je gelijk verbeteringen kan doorvoeren.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 13:59
door BR628
Snelbusdienst Groningen-Leer is verlengd tot en met 10 januari 2016. Communicatie hierover volgt nog.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 14:13
door michiel71
BR628 schreef:Snelbusdienst Groningen-Leer is verlengd tot en met 10 januari 2016. Communicatie hierover volgt nog.
Deze snelbusdienst staat t/m donderdag 28/01/2016 al op 9292.

T/m 31/12/2015 is er een prijsindicatie:

Van Treinstation in Groningen naar Leer in Leer (D)
Tariefafstand: 73 tariefeenheden
2e klas Volle prijs € 12,80
2e klas Korting € 7,70
1e klas Volle prijs € 21,80
1e klas Korting € 13,10

(Ter vergelijking: bij Flixbus kosten de kaartjes tussen de €9 en €14)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 14:17
door BR628
michiel71 schreef:
BR628 schreef:Snelbusdienst Groningen-Leer is verlengd tot en met 10 januari 2016. Communicatie hierover volgt nog.
Deze snelbusdienst staat t/m donderdag 28/01/2016 al op 9292.

Van Treinstation in Groningen naar Leer in Leer (D)

Tariefafstand: tariefeenheden

Op dit traject is het nog niet mogelijk gebruik te maken van de OV-chipkaart.
9292 geeft zoals wel vaker, foutieve informatie. Dat komt omdat NS de informatie daarvoor aanlevert en NS afgelopen vrijdag de nieuwe snelbusdienstregeling per abuis zonder einddatum heeft ingevoerd. Terwijl deze sneldienst in eerste instantie tot en met as vrijdag zou rijden.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 14:25
door michiel71
BR628 schreef: 9292 geeft zoals wel vaker, foutieve informatie. Dat komt omdat NS de informatie daarvoor aanlevert en NS afgelopen vrijdag de nieuwe snelbusdienstregeling per abuis zonder einddatum heeft ingevoerd. Terwijl deze sneldienst in eerste instantie tot en met as vrijdag zou rijden.
Wie zegt dat de NS hier fouten maakt... Uit publicitaire overwegingen werd in eerste instantie gecommuniceerd dat deze bus maar tot vrijdag zou rijden, zodat je bij een nieuwe aankondiging over de verlenging van de busdienst weer de krant kan halen ;)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 19:33
door Vinny
Waren de aluhoedjes in de aanbieding of zo? :evil:

Door alle betrokken overheden en vervoerders wordt het incident betreurd. Volgens mij kon de brug ook niet op een slechter tijstip worden aangevaren, vlak voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling. Ik vind dat er tamelijk adequaat gereageerd is. Het kan natuurlijk altijd beter. En ja, geld en ideeën voor een eventuele herbouw zullen niet op stel en sprong gerealiseerd zijn. Met een beetje goede wil hoeft het wat mij betreft geen vijf jaar te duren, maar in Duitsland duren dit soort dingen wel eens wat langer dan gebruikelijk. Ze hebben in Leer ook nog steeds geen nieuwe perronoverkapping om maar eens wat te noemen. Ik weet niet precies wat ze het afgelopen jaar nu precies gedaan hebben, maar ik heb betreurenswaardig weinig verschil kunnen ontdekken eigenlijk.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 19:46
door Somoht
Misschien :P Maar ik denk dat de aluhoedjes allemaal uitverkocht zijn als Carla Alma is langsgeweest :')
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/157101/Be ... -spoorbrug

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 19:58
door timtrein
groningen schreef:Als Groningen en Leer wat zuidelijker lag, dan was de omvang van brug minder en hoefde er ook geen te openen brugdeel in. Zeg maar gewoon direct achter Papenburg.
Ja en als m'n oom als meisje was geboren dan was 't m'n tante ;) wat een logica :lol:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 22:41
door groningen
Pardon; die brug over de Eems van Blijham naar Aschendorf is een vaste brug. Dus geen staande mast route dus. Zo'n schip die nu de spoorbrug heeft geramd, zal niet ver komen op de Eems.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 23:08
door Bjarte
Ik weet niet waar deze random opmerking opeens vandaan komt, maar ik wil best reageren.. :P

Het betreffende schip inderdaad niet, maar binnenvaartschepen kunnen helemaal tot aan het Ruhrgebied komen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 01:35
door Statler Rail
Sowieso zou het wel fijn zijn als een nieuwe brug een dusdanige hoogte heeft dat binnenvaartschepen er gewoon onderdoor kunnen. Een brug die niet steeds open en dicht moet is ook een stuk minder storingsgevoelig en daardoor betrouwbaarder. Ik denk sowieso dat het openen van de brug een véél grotere capaciteitsbeperking voor het treinverkeer is dan dat die 300 meter enkelsporig zou blijven.

Nou is de Eems een getijderivier dus wil het waterpeil nogal veranderlijk zijn, maar bij normaal hoogwater een doorvaarthoogte van een meter of 7 zou wel wenselijk zijn.

Hebben we trouwens in Nederland nog spoorbruggen die qua afmeting van het beweegbare deel vergelijkbaar zijn van wat bij de Friesenbrücke nodig is? De meeste grote spoorbruggen in Nederland zijn niet-beweegbaar. Zo'n cruiseschip is al snel een meter of 60 hoog en 40 meter breed. Als hefbrug moet de brug dus ongeveer 2x zo lang en 2x zo hoog worden als de Gouwespoorbruggen bij Gouda. De splinternieuwe Botlekbrug zal het meeste in de buurt komen, maar die is met 45 meter doorvaarthoogte ook nog te klein. Om even aan te geven dat het niet "even een bruggetje" is die je even snel kan ontwerpen...

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 11:00
door Foeckler
michiel71 schreef:
BR628 schreef:Snelbusdienst Groningen-Leer is verlengd tot en met 10 januari 2016. Communicatie hierover volgt nog.
Deze snelbusdienst staat t/m donderdag 28/01/2016 al op 9292.

T/m 31/12/2015 is er een prijsindicatie:

Van Treinstation in Groningen naar Leer in Leer (D)
Tariefafstand: 73 tariefeenheden
2e klas Volle prijs € 12,80
2e klas Korting € 7,70
1e klas Volle prijs € 21,80
1e klas Korting € 13,10

(Ter vergelijking: bij Flixbus kosten de kaartjes tussen de €9 en €14)
Flixbus zet je ergens af langs de snelweg. Vervolgens moet je dus nog weer een buskaartje naar het centrum van Leer kopen om aansluiting op de trein te hebben.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 11:04
door Vinny
Statler Rail schreef:Sowieso zou het wel fijn zijn als een nieuwe brug een dusdanige hoogte heeft dat binnenvaartschepen er gewoon onderdoor kunnen. Een brug die niet steeds open en dicht moet is ook een stuk minder storingsgevoelig en daardoor betrouwbaarder. Ik denk sowieso dat het openen van de brug een véél grotere capaciteitsbeperking voor het treinverkeer is dan dat die 300 meter enkelsporig zou blijven.

Nou is de Eems een getijderivier dus wil het waterpeil nogal veranderlijk zijn, maar bij normaal hoogwater een doorvaarthoogte van een meter of 7 zou wel wenselijk zijn.

Hebben we trouwens in Nederland nog spoorbruggen die qua afmeting van het beweegbare deel vergelijkbaar zijn van wat bij de Friesenbrücke nodig is? De meeste grote spoorbruggen in Nederland zijn niet-beweegbaar. Zo'n cruiseschip is al snel een meter of 60 hoog en 40 meter breed. Als hefbrug moet de brug dus ongeveer 2x zo lang en 2x zo hoog worden als de Gouwespoorbruggen bij Gouda. De splinternieuwe Botlekbrug zal het meeste in de buurt komen, maar die is met 45 meter doorvaarthoogte ook nog te klein. Om even aan te geven dat het niet "even een bruggetje" is die je even snel kan ontwerpen...
Naast dat de Ems een getijdenrivier is, is deze tot Papenburg een "Seeschifffahrtwasserstrasse". Dat betekent dat bruggen een minimale doorvaathoogte van 50 meter boven de hoogst bevaarbare waterstand moeten hebben. Je moet dan denken aan zo'n soort brug:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pont_Gustave-Flaubert

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 11:28
door Moshi
Mooie brug, kosten: E 137.000.000,-. De provincie Groningen had E 125.000.000,- gereserveerd voor de verbinding naar Bremen, dus als de verzekering E 12.000.000,- vergoed voor de oude brug dan kan het precies. *O*

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 13:24
door marcel.nl
Foeckler schreef:
michiel71 schreef:
BR628 schreef:Snelbusdienst Groningen-Leer is verlengd tot en met 10 januari 2016. Communicatie hierover volgt nog.
Deze snelbusdienst staat t/m donderdag 28/01/2016 al op 9292.

T/m 31/12/2015 is er een prijsindicatie:

Van Treinstation in Groningen naar Leer in Leer (D)
Tariefafstand: 73 tariefeenheden
2e klas Volle prijs € 12,80
2e klas Korting € 7,70
1e klas Volle prijs € 21,80
1e klas Korting € 13,10

(Ter vergelijking: bij Flixbus kosten de kaartjes tussen de €9 en €14)
Flixbus zet je ergens af langs de snelweg. Vervolgens moet je dus nog weer een buskaartje naar het centrum van Leer kopen om aansluiting op de trein te hebben.
Ja en op welke trein ga je dan stappen, die naar Bremen? (waar Flix ook heenrijdt??)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 13:40
door Foeckler
Ik reis nooit alleen dus dan is een Niedersaschen plusticket sowieso voordeliger. Ook voor je doorreis met bus/tram in de stad. Daar kan Flixbus niet tegenop. En in Leer kun je natuurlijk ook richting Munster/Roergebied.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 13:57
door Jef400
Dat kan ook via Groningen-Emmen-Mariënberg-Almelo-Enschede :X

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 14:12
door Foeckler
JeffreyMeijer schreef:Dat kan ook via Groningen-Emmen-Mariënberg-Almelo-Enschede :X
Groningen - Emmen, ben je wel goed wijs? :-P

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 14:15
door Aking
Nee :')

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 14:19
door Jef400
Snelbus duurt niet zo gek lang. Of je nou langs onze kant van de grens of langs hun kant gaat.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 14:21
door Foeckler
JeffreyMeijer schreef:Snelbus duurt niet zo gek lang. Of je nou langs onze kant van de grens of langs hun kant gaat.
Dan zit je dus weer met verschillende kaartjes, nogal omslachtig.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 14:22
door Jef400
In NL Chipkaart en in Duitsland NRW-Ticket als je de grens over gaat. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. In Duitsland heb je dan een Niedersachsen en een NRW-ticket nodig. Blijft 2-2.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 14:27
door Aking
Persoonlijk prefereer ik Groningen - Enschede dan toch echt per trein via Zwolle en Deventer als ik die reis moet maken... Beter dan stopsletspurtrotzooi :Y