Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Kan iemand mij uitleggen waarom de 119 de 119 is en de 110 de 110. Alle andere lijnen vanuit Winschoot zijn zonder honderdtal. Ook die verder weg rijden (dus niet alleen die binnen Oldambt/Bellingwolde)
Zou voor de eenheid toch gewoon een 1tje vanaf gehaald worden?
De 140 kan ik trouwens ook niet plaatsen gezien de andere lijnnummers, maar hij draait ongeacht het nummer wel goed
Ooit schijnt er een dorpenroute geweest te zijn die lijn 19 droeg en door alle dorpen van lijnen 643 en 43 ging. De huidige route was daar de sneldienst van, dus 119. Lijn 10 idem voor de dorpen tussen Assen en Bareveld. De oude lijn 10 ging door de dorpen en de nieuwe 110 rijdt langs de dorpen. Lijn 140 had ook een variant die door de dorpen ging genummerd 40.
Vroeger waren er ook nog lijnen 45, 42 en 142 die reden rond Loppersum. Alleen lijn 45 rijdt nu nog.
Vorig jaar was dit ook bij lijn 65 en 165 tussen Zoutkamp en Groningen (weliswaar niet zo sterk als de 140 kent). Lijn 165 reed langs de dorpen, waar lijn 65 erdoor ging.
Je ziet het nog bij lijn 78/178. Lijn 178 rijdt sneller naar Groningen dan de 78, doordat ie niet door Harkstede en Engelbert gaat.
Lijn 110 rijdt niet door Rolde; hij gaat bij afrit en rotonde direct weer de N33 op. Gevolg is dat je 1 kilometer moet lopen om het centrum te halen. Door het centrum van Rolde rijdt lijn 53 van Assen via Rolde naar Gieten.
Vroeger had je lijn 10 van Assen naar Winschoten die door alle dorpen reed, die lijn reed sowieso als sinds 1964 nagegoeg dezelfde route. In 2010 of 2011 is lijn 303 van Veendam naar Assen via de N33 ingevoerd, lijn 10 is toen ingekort tot Winschoten - Bareveld en lijn 53 ging binnendoor rijden tussen Gieten en Assen. Op 9 december 2012 is lijn 303 opgeheven en lijn 10 doorgetrokken naar Assen via de route van 303. Omdat deze lijn een snelle route had tussen Bareveld en Assen is de hele lijn omgenummerd naar 110.
Vroeger had je lijn 19 van Winschoten naar Delfzijl. Die lijn is ooit een ingekort tot Nieuwolda - Winschoten. Tegelijkertijd ging lijn 119 een snelle route rijden van Delfzijl naar Winschoten. Lijn 19 is later verander in lijn 643 en 48.
Lijn 40 en 140 is hetzelfde verhaal, het begon met 40 en over een jaar of twee heb je alleen nog maar 140. Van 1998 tot 2014 had je inderdaad ook lijn 165 naast lijn 65.
Lijn 163 was ooit Marnedienst lijn 10 en later GADO lijn 40 en reed van Groningen Naar Zoutkamp en sloot aan op de boot naar Schiermonnikoog. Toen de boot naar Schier naar de haven van Lauwersoog verhuisde werd het lijn 63. Lijn 63 reed nog door alle dorpen en is later vervangen door sneldienst 163. De verlenging naar Holwerd bestaat pas sinds 2012. Je had vroeger trouwens wel lijn 134 van Groningen naar Holwerd, maar die lijn is jaren gelden al opgeheven.
Okay, duidelijk. Maar door de grote versobering van de lijnen, maar ook de lijnnummerwisseling van 217 naar 17 hadden ze wat mij betreft de 119 dan ook wel 19 mogen noemen. Er zijn nu van die losse nummertjes die rondtuffen.
Maar dank voor de historische achtergrond
De reden waarom dat niet gebeurt is, is omdat lijn 110 en 119 nog altijd het karakter van een sneldienst hebben door hun 'snelle' route en beperkt aantal haltes. 217 was omgenummerd omdat het een servicelijn werd (servicelijnen hebben een 200 nummer), toen men dat concept weer heeft later vallen is dit ongedaan gemaakt.
Ach, momenteel verwerkt HS 35.000 reizigers per dag. De verwachting is dat dit aantal in 2030 is gestegen naar 45.000. Vanaf 40.000 reizigers noemt de NS een station 'centraal', dus ik probeer alvast te wennen aan de naam!
Bjarte schreef:Ach, momenteel verwerkt HS 35.000 reizigers per dag. De verwachting is dat dit aantal in 2030 is gestegen naar 45.000. Vanaf 40.000 reizigers noemt de NS een station 'centraal', dus ik probeer alvast te wennen aan de naam!
Dan mogen ze dat wel eens gaan toevoegen aan stations als Arnhem en Eindhoven.
Op de lijnen rond Winschoten (toenmalige servicebussen) rijdt de laatste twee dagen een oude servicebus van Hoogezand of Veendam rond, getooid in geel met oranje en lichtgroene vlekken.
Bjarte schreef:Ach, momenteel verwerkt HS 35.000 reizigers per dag. De verwachting is dat dit aantal in 2030 is gestegen naar 45.000. Vanaf 40.000 reizigers noemt de NS een station 'centraal', dus ik probeer alvast te wennen aan de naam!
Dan mogen ze dat wel eens gaan toevoegen aan stations als Arnhem en Eindhoven.
Volgens mij is NS allang van die eis afgestapt en geeft het in principe dat achtervoegsel niet meer weg, volgens mij maakt NS alleen nog een uitzondering voor HST-stations (dus waar de Thalys, ICE en ICD stoppen).
Voor wat ik begreep zou Arnhem na de verbouwing dat achtervoegsel krijgen en Arnhem Centraal gaan heten en wellicht ook Breda (maar die weet ik niet zeker). Dat zou wel in die richtlijn passen, want zowel Arnhem (ICE) als Breda (ICD) hebben een HST. Schiphol is dan nog het enige HST-station zonder dat achtervoegsel, maar het lijkt me niet dat daar dat achtervoegsel ook logisch zou zijn (er is maar één station bij/in Schiphol)
Huh, die 3024 was vanmorgen in elkaar gereden en vanmiddag alweer op dienst?
In elkaar gereden is wel een groot woord, maar bij de voordeur had hij een auto te pakken.