Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ach ach wat nu weer oik lees op internet dat Arriva moeilijk aan het doen is op Terschelling ,ligt het aan mij of blijft Arriva dwars zitten
‘Moeilijke overgang’ van Arriva naar Qbuzz op Terschelling, gedoe rondom remise en laadpalen
Moeilijk doen? Als de stalling en laadpalen in eigendom zijn van Arriva had je zoiets toch aan kunnen zien komen? Provincie had hier veel eerder afspraken over moeten maken.
Alsof Arriva er enig belang bij heeft om laadpalen op Terschelling zelf te houden. Het is gewoon pesterij en dat weten we allemaal wel. Ze hadden het wellicht wel aan kunnen zien komen, maar ik had toch de (valse) hoop dat Arriva zich nog enigszins normaal zou kunnen gedragen. Elke keer als ik denk dat het niet nóg kleuterachtiger kan, weten ze me opnieuw te verbazen.
Natuurlijk is het niet sjiek, maar neem nou die laadpalen. Waarom zijn ze van Arriva en niet door de provincie geplaatst? De provincie weet toch ook dat een concessie verloopt en er een andere vervoerder kan komen. Ik vind het niet handig dat zulke infrastructuur in handen is van een commerciële partij die er vervolgens mee kan doen wat ze wil. En die keerzijde zie je nu.
Voor de palen zelf snap ik nog wel dat Arriva er belang bij heeft: er zijn immers nog veel meer plekken waar Arriva over moet op ZE en waar die palen dus van pas kunnen komen. Voor de locatie van die palen snap ik dat echter totaal niet. Er zijn prima manieren te verzinnen om die palen voor concessiewisseling te vervangen door palen van Fryslân/Qbuzz/..., waarbij Arriva de "oude" palen houdt. Als Arriva dan ervoor kiest daar voor te gaan liggen, kan ik dat alleen als moeilijk doen/pesterij bestempelen.
De remise is wat mij betreft een ander verhaal, daar had Fryslân al veel eerder ervoor moeten zorgen dat die eigendom van de provincie zou zijn. De provincie weet immers met de huidige aanbestedingswetgeving dat vervoerder nogal eens kan veranderen, terwijl elke vervoerder een stalling op Terschelling nodig zal hebben. De ligging van de stalling op Terschelling is opnieuw (net als in Heerenveen) ook geschikt voor woningbouw, dus logischerwijs probeert Arriva ook hier zo veel mogelijk geld uit de verkoop te halen.
In Friesland heb ik nog altijd het gevoel of we van Arriva nog een trucje kunnen verwachten. Zelfs een herhaling van de situatie in Gotha is door mijn hoofd gegaan. Zie deze aflevering van Extra3.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.