Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
-
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Dat denk ik ook want als ik een beetje zoom op de zijkant lijkt daar ook geen geel op te zitten
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
- Lijn 45
- Contacteer:
Er zijn ook al twee nieuwe kentekens voor Ebusco 3's afgegeven: 74- en 75-BZG-9. Die zullen vast voor deze zijn.
-
Denk ik ook want via Autoweek Kenteckencheck staat dat ze geel zijn
-
-
De definitieve hoofdlijnen voor de dienstregeling 2025 zijn gepubliceerd.
-
15 November is de opening van de nieuwe stalling Peizerweg 128, met pers en genodigden.
-
https://nos.nl/artikel/2541569-opnieuw- ... ant-ebusco
Zijn dit de bussen die voor GD bedoeld waren?
Zijn dit de bussen die voor GD bedoeld waren?
-
-
In een eigen persbericht van Ebusco staat dat de productie nu grotendeels is stilgelegd.
Het zal dus hoe dit ook afloopt nog langer wachten worden voor de overige klanten van Ebusco waaronder EBS. Tenzij die natuurlijk met korting deze bussen kunnen overnemen.
Het zal dus hoe dit ook afloopt nog langer wachten worden voor de overige klanten van Ebusco waaronder EBS. Tenzij die natuurlijk met korting deze bussen kunnen overnemen.
-
Interessant dat Ebusco alleen over de 12 meter bussen praat in het persbericht
-
Wat was de oorspronkelijke leverdatum/periode waarop die 3.0 aan Qbuzz geleverd zou worden?
-
Dan toch maar ECitaro bestellen voor de rest vd streek 

Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
-
Qbuzz en Keolis nemen natuurlijk met een reden afscheid van Ebusco. Zie maar eens aan onderdelen te komen na een faillissement bijvoorbeeld.
-
- Donateur
Qbuzz kan ze dan wel niet willen, maar waren halen ze dan in 9 maanden nieuwe bussen vandaan ?
Ik denk dat Qbuzz geen kans maakt. De bussen worden op tijd geleverd, er staan er namelijk 30 klaar !
https://www.nu.nl/economie/6332450/nood ... ussen.html
Ik denk dat Qbuzz geen kans maakt. De bussen worden op tijd geleverd, er staan er namelijk 30 klaar !
-
Nee de uiterste leveringsdatum was allang verstreken zie ook https://www.ed.nl/regionale-economie/be ... ~ad5030f8/
Laatst gewijzigd door nv_busfreak op ma 21 okt 2024, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
In anders nieuws inderdaad Yutong voor de Qliners ipv Van Hool zie https://gemeenteraad.groningen.nl/Docum ... g-2025.pdf
-
De 12 meters hadden allemaal afgelopen mei al geleverd moeten zijn, de 18 meters daar vlak achteraan. Als ze dan nu nog steeds niet alle 12m bussen überhaupt in Nederland hebben, kun je nou niet echt spreken van een "tijdige levering". (Wat bedoel je eigenlijk met die 9 maanden?)huibf schreef: ↑ma 21 okt 2024, 12:41 Qbuzz kan ze dan wel niet willen, maar waren halen ze dan in 9 maanden nieuwe bussen vandaan ?
Laatst gewijzigd door Selivio op ma 21 okt 2024, 13:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Grt. Stefan
-
En nu maar hopen dat die Chinese bussen het goed doen en volledig voldoen aan alle gestelde eisen. Tot nu toe ben ik niet erg onder de indruk van die Chinese voertuigen, maar we zullen zien hoe dat in de Nederlandse praktijk zal gaan zijn. Overigens vind ik het wel een bijzondere keuze aangezien Qbuzz voor zuid holland aangaf dat ze eerst een kleine serie besteld hebben om te zien hoe dit bevalt en het voldoet aan de Nederlandse kwaliteit eisen voordat Qbuzz er meer voor zuid holland besteld. En tegelijkertijd terwijl de eerste bussen voor zuid holland nog niet eens geleverd heeft, voor GD wel een nieuwe reeks bussen bij dat zelfde Chinese bedrijf besteld. Ik kan dat niet helemaal rijmen
Maar goed Qbuzz doet wel vaker bijzondere dingen die niet te rijmen zijn dus het past wel weer bij het bedrijf 
-
Staat nog niet dat Qbuzz ze ook daadwerkelijk besteld heeft toch? Er staat dat ze ze willen vervangen voor de Yutong's (in 2025/2026 pas). Nog tijd genoeg om eerst de resultaten van Yutong af te wachten in ZHN en als ze voldoen aan de verwachtingen, dan zou het mij niet verbazen dat er 1 grote bestelling komt voor zowel de resterende bussen in ZHN alsook de Qliners in GD.
Grt. Stefan
-
Zit waarschijnlijk inderdaad in dezelfde optie als de Snelbuzzen voor ZhN. Dus bij gebleken geschiktheid van de R net serie worden die pas besteld
- Meltrain
- Donateur
Heb je dan al ervaringen met díe Chinese voertuigen of doe je een aanname op basis van je ervaringen met BYD?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Ik doel onder andere op BYD, maar los daarvan ben ik ook geen voorstander van een bestelling van in dit geval bussen uit China. En wel om meerdere redenen. Zo ben ik het niet eens met de arbeidsomstandigheden in China die benendepeil onze standaarden zijn. Denk aan de overheidssteun van China aan grote Chinese bedrijven, waardoor er sowieso geen eerlijk speelveld tussen Europese en Chinese bedrijven is. Daarnaast speelt nog mee dat ik (net zoals veel politici en experts van mening ben dat we moeten uitkijken met China, iets met het gegevens verzamelen en spionage, dat is niet alleen een mening, maar er zijn ook rapporten over gemaakt die dat onderbouwen.
En waarschijnlijk ga ik nu het verweer krijgen je kan BYD niet volledig met Yutong vergelijken, klopt, ik heb ook andere redenen waarom ik geen voorstander ben van bussen bij een Chinees bedrijf te bestellen. Dus laten we de "je kan BYD niet met Yutong vergelijken" discussie maar gewoon direct achter wegen laten
En waarschijnlijk ga ik nu het verweer krijgen je kan BYD niet volledig met Yutong vergelijken, klopt, ik heb ook andere redenen waarom ik geen voorstander ben van bussen bij een Chinees bedrijf te bestellen. Dus laten we de "je kan BYD niet met Yutong vergelijken" discussie maar gewoon direct achter wegen laten

-
Wat betreft de arbeidsomstandigheden begrijp ik ten dele je bezwaar. Echter ben ik van mening dat ook binnen Europa de arbeidsomstandigheden soms fors verschillen met de arbeidsomstandigheden die in de Benelux gangbaar zijn. Dat verschil is overigens wel minder groot dan de praktijken die we mondjesmaat uit China e.o. te zien krijgen. Overigens betwijfel ik ook of van de Nederlandse en Europese arbeidsmarkt het eerlijke verhaal te zien krijgen, naast dat ik betwijfel of de arbeidsomstandigheden in China overal zo slecht zijn. We hebben als Europa de afgelopen decennia een positie op het wereldtoneel ingenomen in de trant van "Kijk ons eens deugen". Ik betwijfel terdege of we wel zulke heilige boontjes zijn als we ons doen voorkomen (daarbij neem ik o.a. de incidenten en beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag mee...).
De overheidssteun snap ik dan weer volledig. Binnen Europa hebben we afgesproken om bedrijven geen staatssteun te bieden, terwijl dit in China vanuit de groeistrategie van de Chinese overheid onderdeel is van de waan van de dag. Op dit punt snap ik echter de Europese keuzes niet: op landen buiten de EU kan je maar lastig invloed uitoefenen op dit vlak, maar door de Europese keuzes worden wel de marktpartijen van binnen de EU benadeeld. Ik snap dat je als EU regels wilt opstellen om binnen de EU tot een evenwichtig speelveld te komen, maar naar mijn mening hoor je bij het opstellen van die regels ook te kijken naar het verschil met marktpartijen buiten Europa. Ik vind dat dat onvoldoende gebeurd is en dat is naar mijn mening ook één van de redenen dat het momenteel goedkoper is om allerlei zaken van buiten de EU te kopen.
Als ik kijk naar het spionagerisico, dan snap ik en vind ik het in de huidige tijd terecht dat er primair naar Rusland en China gewezen wordt. Dit zijn namelijk landen die fors geïnvesteerd hebben (al dan niet openbaar) in digitale spionage, hacken e.d. en dit zijn ook landen waar we als Europa momenteel relatief weinig vat op krijgen. Tegelijkertijd zie je echter dat ook binnen Europa technieken worden ingebouwd die spionage vanuit Amerika (of landen binnen de Europese markt) in de hand (kunnen) werken. Momenteel is dat niet zo'n ramp, aangezien we binnen Europa en ook met Amerika "vriendjes" zijn, maar als die relatie verslechterd zit je mogelijk wel met de gebakken peren.
Dat argument van de bouwkwaliteit van de BYD's zal ik niet op ingaan, aangezien je zelf al aangeeft wel door te hebben dat die vergelijking eigenlijk niet te maken is.
De overheidssteun snap ik dan weer volledig. Binnen Europa hebben we afgesproken om bedrijven geen staatssteun te bieden, terwijl dit in China vanuit de groeistrategie van de Chinese overheid onderdeel is van de waan van de dag. Op dit punt snap ik echter de Europese keuzes niet: op landen buiten de EU kan je maar lastig invloed uitoefenen op dit vlak, maar door de Europese keuzes worden wel de marktpartijen van binnen de EU benadeeld. Ik snap dat je als EU regels wilt opstellen om binnen de EU tot een evenwichtig speelveld te komen, maar naar mijn mening hoor je bij het opstellen van die regels ook te kijken naar het verschil met marktpartijen buiten Europa. Ik vind dat dat onvoldoende gebeurd is en dat is naar mijn mening ook één van de redenen dat het momenteel goedkoper is om allerlei zaken van buiten de EU te kopen.
Als ik kijk naar het spionagerisico, dan snap ik en vind ik het in de huidige tijd terecht dat er primair naar Rusland en China gewezen wordt. Dit zijn namelijk landen die fors geïnvesteerd hebben (al dan niet openbaar) in digitale spionage, hacken e.d. en dit zijn ook landen waar we als Europa momenteel relatief weinig vat op krijgen. Tegelijkertijd zie je echter dat ook binnen Europa technieken worden ingebouwd die spionage vanuit Amerika (of landen binnen de Europese markt) in de hand (kunnen) werken. Momenteel is dat niet zo'n ramp, aangezien we binnen Europa en ook met Amerika "vriendjes" zijn, maar als die relatie verslechterd zit je mogelijk wel met de gebakken peren.
Dat argument van de bouwkwaliteit van de BYD's zal ik niet op ingaan, aangezien je zelf al aangeeft wel door te hebben dat die vergelijking eigenlijk niet te maken is.
-
Volgens Quote hadden de 12 meters al in maart geleverd moeten worden en nu uiterlijk 1 december. Qbuzz zegt recht te hebben op 3 miljoen euro aan schadevergoedingen, en heeft dus beslag laten leggen op 1.5 miljoen euro.
Er wordt ook wat over de 18m bussen gezegd, die zouden 1 juli 2025 geleverd moeten worden. Lijn 6 had volgens het bestek destijds in december 2023 al ZE moeten zijn, en lijn 15 pas in december 2027. Ik vraag mij af waarom deze puzzel uiteindelijk anders is gelegd, misschien een combinatie van naweeën pandemie, beperkte netcapaciteit en de vertraging van het Hoofdstation?
Hoe wordt het op lijn 15 trouwens gedaan met laden? Er zijn geen nieuwe snelladers op Zernike Noord geplaatst toch?
Er wordt ook wat over de 18m bussen gezegd, die zouden 1 juli 2025 geleverd moeten worden. Lijn 6 had volgens het bestek destijds in december 2023 al ZE moeten zijn, en lijn 15 pas in december 2027. Ik vraag mij af waarom deze puzzel uiteindelijk anders is gelegd, misschien een combinatie van naweeën pandemie, beperkte netcapaciteit en de vertraging van het Hoofdstation?
Hoe wordt het op lijn 15 trouwens gedaan met laden? Er zijn geen nieuwe snelladers op Zernike Noord geplaatst toch?
- The Greyhound
Je moet zo'n Chinese arbeider van BYD, Yutong of BMI(de bouwer van de Ebusco 2.2) maar eens vragen of hij lid mag worden van een vakbond, iedere 4 jaar naar de stembus mag. Als hij eerlijk durft te antwoorden begrijp je dat China goedkoper kan produceren en daar geen Europees belastinggeld moet besteden voor de aanschaf van OV bussen.iamthedutchdude schreef: ↑ma 21 okt 2024, 15:16 Wat betreft de arbeidsomstandigheden begrijp ik ten dele je bezwaar. Echter ben ik van mening dat ook binnen Europa de arbeidsomstandigheden soms fors verschillen met de arbeidsomstandigheden die in de Benelux gangbaar zijn. Dat verschil is overigens wel minder groot dan de praktijken die we mondjesmaat uit China e.o. te zien krijgen. Overigens betwijfel ik ook of van de Nederlandse en Europese arbeidsmarkt het eerlijke verhaal te zien krijgen, naast dat ik betwijfel of de arbeidsomstandigheden in China overal zo slecht zijn. We hebben als Europa de afgelopen decennia een positie op het wereldtoneel ingenomen in de trant van "Kijk ons eens deugen". Ik betwijfel terdege of we wel zulke heilige boontjes zijn als we ons doen voorkomen (daarbij neem ik o.a. de incidenten en beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag mee...).