Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Thom91 »

Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

14 maart 2014 - De stad Groningen staat aan de vooravond van een ingrijpend infrastructureel project om de bereikbaarheid per spoor te verbeteren: Spoorzone Groningen. In dit project worden onder meer grote ingrepen gedaan op het station van Groningen. De provincie en gemeente Groningen, NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur & Milieu tekenden op 14 maart de samenwerkingsovereenkomst voor dit project. Het project start in 2016 en is in 2020 afgerond.

Verbetering bereikbaarheid per spoor
Elke dag stappen op het Hoofdstation 33.000 mensen in of uit een trein. Dit aantal groeit naar schatting naar 44.000 in 2030. Het is de bedoeling om het reizen per trein straks (nog) aantrekkelijker te maken door snellere verbindingen, comfortabele treinen en een uitnodigend station te realiseren. Daarvoor is het nodig dat de dienstregeling verbetert, treinen vaker rijden, de stations Groningen Noord en Groningen Europapark beter worden benut en de trein en bus beter op elkaar aansluiten.

Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Fles »

Thom91 schreef:
Elke dag stappen op het Hoofdstation 33.000 mensen in of uit een trein. Dit aantal groeit naar schatting naar 44.000 in 2030.
Nou, dan zie ik geen reden om nu iets te gaan lopen zitten verbouwen :P
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door isadora »

Een toename van 11000 in- of uitstappers per dag over een periode van vijftien jaar.
Klinkt mij niet echt revolutionair. Inderdaad weinig reden voor paniekvoetbal.
Maar ja, het blijft Groningen natuurlijk hè. ;)

Edit: Oh Thom91, ik krijg geen respons op de link.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Frans F »

Het volgende overbodige stationsproject.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door marlies »

Ze doen het niet alleen om die kleine groei in reizigers op te pakken he, maar vooral ook om het opstelterrein te verplaatsen (milieu en geluidsoverlast), ruimte te hebben voor een beter en beter bereikbaar busstation aan de zuidzijde (is nu écht een onontkenbaar pijnpunt), ruimte voor meer fietsenstalling (ook echt een probleem), en meer van dat soort dingen. De toegankelijkheid van het huidige station laat ook te wensen over en ze gaan het als het goed is ook een stuk mooier maken door bijv. het mooie stationsgebouw weer een centralere rol te geven ipv weggemoffeld in een hoekje met een skateboardbaan ervoor in de huidige situatie.

Dus overbodig zou ik deze operatie nou ook weer niet durven noemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Suus »

De fly-over aan de westkant, die ook deel uitmaakt van het plan is echter volstrekt overbodige betonverspilling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door marlies »

Dat ben ik uiteraard volledig met je eens, en ik heb ook zo m'n bedenkingen bij het vertunnelen van de overweg bij de Paterswoldseweg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Suus »

Ik ben denk ik toch een paar milliseconden te snel geweest met die fly-over afschieten, want elimineert dat ding ook de overweg in het Hoendiep? Dat ziet er namelijk wel uit als een behoorlijk gevaarlijke locatie voor een overweg, dan zou het eventueel nog een klein beetje nuttig kunnen zijn.

Maar de volgorde van de bestemmingen omdraaien op station Groningen is niet echt noodzakelijk en al helemaal niet als dat met een fly-over moet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door marlies »

Nee die overweg gaat voor zover ik weet los van die fly-over verdwijnen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Suus »

Ok, dan is het nu officieel: De fly-over in Groningen-West is peperdure beton- en geldverspilling :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door marlies »

Ik vind het vooral gek dat zo'n fly-over bouwen voor de diesellijntjes er zonder al te veel problemen en discussie doorgeramd kan worden maar dat iets veel noodzakelijkers als het aanpakken van Herfte dan ineens weer politiek heel moeilijk blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Suus »

Groningen mag als Hollands wingewest bijna onbeperkt geld over de balk gooien omdat de Hollanders nog iets goed te maken hebben, in de rest van de land moet elk dubbeltje drie keer omgedraaid worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Thom91 »

isadora schreef:Een toename van 11000 in- of uitstappers per dag over een periode van vijftien jaar.
Klinkt mij niet echt revolutionair. Inderdaad weinig reden voor paniekvoetbal.
Maar ja, het blijft Groningen natuurlijk hè. ;)

Edit: Oh Thom91, ik krijg geen respons op de link.
Website provincie ligt plat.
Komt wel goed schatje.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door ov'tje »

marlies schreef:Nee die overweg gaat voor zover ik weet los van die fly-over verdwijnen.
Nee. De overweg Peizerweg verdwijnt voor de treinen van/naar Groningen Noord. Voor de treinen van/naar Leeuwarden blijft deze bestaan.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door marlies »

ov'tje schreef:
marlies schreef:Nee die overweg gaat voor zover ik weet los van die fly-over verdwijnen.
Nee. De overweg Peizerweg verdwijnt voor de treinen van/naar Groningen Noord. Voor de treinen van/naar Leeuwarden blijft deze bestaan.
Dit ging over de overweg Hoendiep ;)
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door ov'tje »

:o

Oeps, niet goed gelezen. Ik weet niet wat er met de overweg Hoendiep zal gaan gebeuren. Weet wel dat die in de Van Heemskerckstraat opgeheven gaat worden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door marlies »

Daarvan wist ik niet eens dat 'ie bestond, moet ik eerlijk toegeven.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Bjarte »

Dat is een overweg voor fietsers. Vroeger was dat nog een doorgaande weg...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door marlies »

Ja, had 'm al even gegooglemapst. Wist niet dat die straat doorliep als fietspad. Lijkt me dat we inderdaad prima zonder kunnen. Tenzij men (eindelijk) een goede bestemming voor het suikerunieterrein bedenkt die veel fietsers trekt, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Groningen mag als Hollands wingewest bijna onbeperkt geld over de balk gooien omdat de Hollanders nog iets goed te maken hebben, in de rest van de land moet elk dubbeltje drie keer omgedraaid worden.
Er zijn gewoon teveel kabouters in de politiek. Daar heeft de rest van het land ook last van, maar dan is er nog genoeg kritische massa over om die naar huis te sturen bij de volgende verkiezingen. In Groningen hangen ze gewoon een emo-verhaal op van uitgeknepen worden door het Grote Boze Westen en het volk gelooft dat daar... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Kevster »

Oei,dat is wel een gevaarlijke reactie in Groningen, denk dat je hier veel boze mensen over je heen had gekregen. En logisch, want er is hier natuurlijk wel echt iets aan de hand. Hoe de mensen het aanpakken richting de politiek is een ander verhaal trouwens.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Suus »

Nouja, het volgende grote Groningse project staat ook al op sneuvelen volgens de Volkskrant... Hier in het westen kunnen we ons aardig vermaken met al die verhalen uit Groningen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door marlies »

Haha, ja. Ik weet niet helemaal wat ik daar van moet vinden. Laatste keer dat ik in de spits langs de zuidelijke ringweg kwam (ik heb geen auto ;) ) is lang lang geleden dus ik heb totaal geen beeld van de noodzaak.

Overigens zijn er zelfs hardnekkige stemmen om nog een monsterproject dat ze zelfs al aan het bouwen zijn, het Groninger Forum, stop te zetten en het verlies te nemen. Denk dat het zo ver niet zal komen maar het zou toch wel erg tekenend zijn voor de politiek hier :X
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Kevster »

marlies schreef:Overigens zijn er zelfs hardnekkige stemmen om nog een monsterproject dat ze zelfs al aan het bouwen zijn, het Groninger Forum, stop te zetten en het verlies te nemen. Denk dat het zo ver niet zal komen maar het zou toch wel erg tekenend zijn voor de politiek hier :X
Ja dat roept de Stadspartij, maar dat is natuurlijk gewoon verkiezingsretoriek want dat gaan ze echt niet voor elkaar krijgen, zeker niet als ze eventueel in een college zouden komen. Sowieso onverstandig om te stoppen, ik vind wel -zoals een groot deel van de Groningers- dat dat ding er nooit had mogen komen maar goed nu ze al begonnen zijn is het niet anders.

Oja, wat betreft de Ringweg, dat is denk ik wel noodzaak inderdaad. Anders krijg je in de periode 2025 - 2030 ongeveer wel een probleem denk ik.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Nitein-Repart »

marlies schreef:Ik vind het vooral gek dat zo'n fly-over bouwen voor de diesellijntjes er zonder al te veel problemen en discussie doorgeramd kan worden maar dat iets veel noodzakelijkers als het aanpakken van Herfte dan ineens weer politiek heel moeilijk blijkt te zijn.
Beste post ooit en pure waarheid.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten