Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door timtrein »

Het geld klotst over de plinten en het moet en zal uitgegeven worden - waarbij ik deze verbouwing op de meeste punten trouwens wel één van de betere projecten vind. Jammer dat de trein naar Heerenveen niet door is gegaan, dan had het nog meer zin gehad.
Het opstelterrein buiten de stad plaatsen is natuurlijk sowieso geslaagd en daar zal al een flink deel van het geld in gaan zitten.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Frans F »

Het opstelterrein buiten de stad betekent straks ook heel veel extra lege kilometers rijden, dus of dat nou zo'n geweldig idee is.

Wat me ontgaat is wat de treinreiziger nu eigenlijk opschiet met dit alles. Het enige is de doorverbinding van Kropswolde naar Sauwerd, maar daarvoor lijkt 200 miljoen me een duur prijskaartje.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door timtrein »

Je kan straks vanuit alle richtingen zonder overstappen naar Noord en Europapark, verder verbetert het busstation natuurlijk ook aanzienlijk, wat ook wel wat waard is. Maar eerlijk is eerlijk, het verplaatsen van de tuin naar buiten de stad is natuurlijk met name voor de bewoners (en vastgoedontwikkelaars) een pluspunt, en niet voor reizigers.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Suus »

Je moet in Groningen nu "steken" om van de perronsporen naar de opstelsporen te komen, dat elimineer je met het verplaatsen van het opstelterrein. Een behoorlijk deel van het NS-materieel dat in Groningen komt gaat aan dagranden trouwens naar Onnen voor onderhoud bij Nedtrain, wat nog een stukje verder rijden is. Dat is de vaste onderhoudslocatie voor al het ICM en een gedeelte van VIRM.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Frans F »

Voor NS klopt dat natuurlijk wel, maar het gros van de treinen in en rond Groningen is van Arriva.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Suus »

Het steken (kop moeten maken buiten het station) is in Groningen voor alle gebruikers van het opstelterrein een probleem, in die zin is een opstelterrein in de sporendriehoek een verbetering, al hadden ze beter de universiteit daar kunnen plaatsen in plaats van op de huidige rotlocatie (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door marlies »

Je bedoelt de hogeschool ;)

De universiteit zit voor het grootste deel in de binnenstad, met een aantal faculteiten op Zernike (waar je neem ik aan op doelt ;P ) en de medische faculteit (surprise surprise) bij het UMCG. De Hanzehogeschool zit juist voor het overgrote deel geconcentreerd op Zernike en is dus het grootste deel van het bereikbaarheidsprobleem. Helemaal omdat HBO'ers gemiddeld genomen geneigd zijn langer bij pappa en mamma te blijven wonen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Wubbo »

Frans F schreef:Voor NS klopt dat natuurlijk wel, maar het gros van de treinen in en rond Groningen is van Arriva.
Dat klopt, maar het huidige rangeer- en tankproces van Arriva verloopt verre van efficient. Iets verder rijden maar daardoor een flink sneller (en dus goedkoper) proces kunnen uitvoeren zou dus qua saldo nog wel eens voordelig kunnen zijn.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door groningen »

Dat 3de spoorlijn tussen Groningen en Haren moet wel van bovenleiding worden voorzien.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Klaasje »

Waarom zou het derde spoor (let wel, dat is de tweede spoorlijn) een draadje moeten krijgen?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door groningen »

Verbinding tussen nieuwe opstelsporen en werkplaats Onnen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Klaasje »

Dat kan toch gewoon via station Groningen?
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door timtrein »

Ik zie dat derde spoor eerder verdwijnen. Groningen Losplaats is grotendeels opgebroken, het goederenvervoer naar Delfzijl, Roodeschool en Eemshaven stelt vrijwel niets meer voor en de rest is al helemaal weg. Het opstelspoor kan rechtstreeks vanaf het hoofdspoor bereikbaar zijn. Waar is dat derde spoor dan nog voor nodig?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door groningen »

Tuurlijk blijft het liggen. Dan hoeven treinen erlkaar niet te kruisen. En hoe groot zal die investering zijn. Maar; we wachten af. Ik weet niet hoe het eruit gaat zien.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Statler Rail »

Volgens mij gaat het NS-deel van het toekomstige opstelterrein Rouaanstraat aansluiten op het derde spoor. Voor zover ik dat op een tekening gezien heb sluit dat spoor dan echter niet meer zoals nu aan op Groningen Losplaats, maar komen er wisselverbindingen naar de NS-hoofdsporen. Daarnaast sluit het spoor aan op het "vijfde spoor" ten zuiden van Groningen Europapark. Dit spoor komt tussen de NS- en Arriva hoofdsporen te liggen en zal tevens dienst doen als keervoorziening voor de treinen uit Leeuwarden. Het Arriva-deel van de Rouaanstraat zou ook rechtstreeks op de Arriva-sporen aansluiten.

De tekening die ik gezien heb is van een tijdje geleden en intussen zijn de plannen weer gewijzigd, maar ik denk dat de aansluiting op het hoofdspoor wel zal blijven zoals hierboven beschreven. De opzet is namelijk vrij efficiënt. Als ik het goed heb zal dan ook het huidige "spoor 1" van Groningen Losplaats bij het hoofdspoor getrokken worden, aangezien de Arriva-sporen één positie opschuiven om ruimte te maken voor het "vijfde spoor", die zoals gezegd in het midden komt te liggen. Hoe spoor 2 en 3 van Groningen Losplaats (de omloopsporen voor eventuele goederentreinen van/naar de losweg bij de VAGRON) aangesloten worden of dat deze worden opgebroken is mij onduidelijk.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door dennistd »

Op basis van de tekening in http://www.provinciegroningen.nl/filead ... _spoor.pdf en mijn eigen ideeën heb ik even een tekening van sporenplan verbouwd.
Origineel: http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen ... gn-gnl.gif
Mijn tekening: http://dennistd.nl/temp/tr/gn.jpg
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Karimbu »

In combinatie met de doortrek plannen en het willen dat mensen vanuit Zwolle en Hoogezand al uitstappen op Europapark om vanaf daar de Q-Link 1 pakken naar zernike. Word Europapark dan een Intercity station? aangezien je anders de mensen vanaf zwolle alsnog naar HS laat gaan, wat dan weer ten nadele komt van al deze planenn met de bussen,. weet iemand dit?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door dennistd »

Europapark wordt geen IC-station voor zover ik weet (en hoop). Als je de reizigers uit oost-Groningen en Drenthe al kwijt bent op het hoofdstation dan scheelt dat al een heleboel natuurlijk. Het gros van de dagelijks op-en-neer reizende studenten zal daar weg komen. Van voorbij Zwolle ga je wel op kamers in Groningen lijkt me.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door marlies »

Maar genoeg vanuit Assen en Zwolle die wel de IC nemen omdat dat gewoon toevallig beter aansluit of omdat ze chagrijnig worden van een stop in Haren of Beilen.

Bovendien reizen er niet alleen studenten met het OV naar Zernike :P
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Karimbu »

Maarja als er dus een bus blijft op het HS voor de IC mensen zou ik het ook wel weten als ik naar zernike moest. Mooi blijven zitten dus. Ik ga niet de halve stad door vanaf europapark naar zernike terwijl als ik 2min blijf zitten ik er sneller ben. Dus ik snap de logica niet van naar europapark
gaan als er op hs nog een bus gaat. Dit werkt alleen als de bus alleen vanaf europapsrk gaat

Edit: dit geld idem voor Leeuwarden
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door Statler Rail »

dennistd schreef:Op basis van de tekening in http://www.provinciegroningen.nl/filead ... _spoor.pdf en mijn eigen ideeën heb ik even een tekening van sporenplan verbouwd.
Origineel: http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen ... gn-gnl.gif
Mijn tekening: http://dennistd.nl/temp/tr/gn.jpg
Leuke poging. 8-)

Er zullen nog wat wissels bij moeten, want de keervoorziening (middenspoor) moet neem ik aan ook nog aansluiten op het spoor náár het Hoofdstation. Zal men dan de trein naar Leeuwarden afhandelen over het NS-spoor uit Zwolle, of toch over het Arriva spoor uit Hoogezand? In dat laatste geval moet het spoor naar Hoogezand gekruisd worden. Of ze moeten het keerspoor tussen de Arriva-sporen leggen, maar dan is het spoor niet erg bruikbaar als wachtspoor voor de Rouaanstraat.

Daarnaast moet er nog een wissel van spoor EB naar het NS-deel van de Rouaanstraat. Feitelijk worden het twee opstelterreinen, met hun eigen aansluiting op respectievelijk het regionale spoor en het landelijke spoor. Dat is ook een eis, namelijk dat bewegingen van de landelijke vervoerder naar het opstelterrein het primaire proces van de regionale vervoerder niet mogen verstoren, en omgekeerd. Daarom is het vrij logisch dat het de locatie Vork geworden is, aangezien die tussen de regiosporen en de sporen naar Zwolle in ligt.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door ov'tje »

dennistd schreef:Op basis van de tekening in http://www.provinciegroningen.nl/filead ... _spoor.pdf en mijn eigen ideeën heb ik even een tekening van sporenplan verbouwd.
Origineel: http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen ... gn-gnl.gif
Mijn tekening: http://dennistd.nl/temp/tr/gn.jpg
Goed bedacht, maar zoals al opgemerkt klopt het rond Gerp niet en ook aan de westzijde van station Groningen klopt het niet. Het noordelijke spoor zal straks voor de lijn naar Leeuwarden zijn en het zuidelijke voor Groningen Noord. Er komt een ongelijkvloerse kruising over de overweg Peizerweg heen.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door njoy »

Ik vind dat de plannen voor het Hoofdstation er op zich goed uitzien. Maar ik vraag me af of in de plannen rekening is gehouden met de kans dat er over 10 jaar (of later) misschien tóch serieuze en haalbare plannen zijn voor een spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen (en misschien ooit verder naar Ladystad). Weliswaar ziet het daar nu niet naar uit, maar tijden veranderen. Stel dat het er toch ooit van komt, dan vraag ik me af of in de plannen voor het Hoofdstation voldoende ruimte is gereserveerd voor eventueel extra sporen en een extra (eiland)perron. Daar komt bij dat de 4 sporen waar NS gebruik van gaat maken, waarschijnlijk niet verder doorgetrokken kunnen worden. Is het niet omdat het Emmaviaduct in de weg zit, dan is het wel dat er waarschijnlijk te weinig ruimte is om deze sporen aan te sluiten op het spoor richting Leeuwarden/Hoogkerk. Ik denk dat het station weer grotendeels op de schop moet, mocht er toch ooit een spoorlijn naar Heerenveen komen.

(Ik zie dat in Nederland wel vaker; bij projecten wordt wel rekening gehouden met veranderingen waartoe mogelijk op de relatief korte termijn over wordt besloten, maar mogelijke veranderingen op de lange termijn worden vaak buiten beschouwing gelaten. Ergens begrijpelijk, want bij veel onzekerheid is het moeilijk om geld uit te geven voor iets waarvan je niet weet of het er komt. Maar aan de andere kant; zou je wel alvast ruimte reserveren, dan kan je op lange termijn veel geld besparen omdat alles goed inpasbaar is.)
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door marlies »

Die spoorlijn komt er de komende 25 jaar niet en zodra je 'm wel aan gaat leggen heeft dat dusdanig veel verstrekkende gevolgen verderop dat het hoofdstation de minste van je zorgen is.

Reeëler scenario is dat de sprinterdienst Groningen-Zwolle alsnog uit het HRN wordt gehaald en Veolia er mee aan de haal gaat. Zit je dan met je keurig per vervoerder met poortjes afgesloten eilandperrons. :P
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Bericht door timtrein »

Met het Zuiderzeelijn-compensatiepakket en het vervolgens alsnog afblazen van de plannen voor de gewone spoorlijn Groningen-Heerenveen (onbegrijpelijk...) is elke kans voor de spoorlijn naar Lelystad wel verkeken hoor. Dat ga ik niet meer meemaken (en zo oud ben ik niet).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten