Pagina 3 van 4

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: vr 28 mar 2014, 21:11
door groningen
De plannen zijn bekend. De opstelsporen zouden onder de spoorlijn Groningen - Hoogezand komen op het punt waar de spoorlijn naar Haren afbuigt. Geen aansluiting naar Hoogezand en/of Haren; alleen richting Europapark. Ik tel uit de losse hand zo'n 6 a 8 sporen. Het eindpunt zou bij de Noorderzanddijk (Haren) zijn.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 17:43
door Thom91
Bron?

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 22:53
door njoy
AANPASSINGEN IN PLANNEN GRONINGEN SPOORZONE NAAR AANLEIDING VAN REACTIES
De reacties van omwonenden en belanghebbenden hebben ertoe geleid dat Groningen Spoorzone bij de uitvoering onder meer extra aandacht gaat besteden aan effecten voor licht, geluid en trillingen. Ook is er aandacht voor de sociale veiligheid op het vernieuwde station, met name in de voetgangerstunnel. Op voorstel van de Stuurgroep Groningen Spoorzone kiezen ook het college van Gedeputeerde Staten en het college van Burgemeester en Wethouders voor de aanleg van de bustunnel onder het spoor door. Hierdoor krijgt de reizigerstunnel ook een entree aan zuidzijde van het Hoofdstation. Tot slot kan de gemeente verder met de planuitwerking van de fietstunnel..
Bron, het hele persbericht, en een link naar het inspraakrapport (met de reacties op de zienswijzen) : http://www.groningenbereikbaar.nl/spoor ... -reacties/

Bovendien nog een artikel en interviews met wethouder De Rook en gedeputeerde Boumans over de gewijzigde plannen, op de site van RTV Noord: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=136024)

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 12:59
door Thom91
GRONINGEN KRIJGT TOEKOMSTBESTENDIG HOOFDSTATION OM TROTS OP TE ZIJN

Het Hoofdstation in Groningen wordt een toekomstbestendige openbaar vervoerknoop om trots op te zijn. Dat blijkt nu de plannen voor het Hoofdstation verder zijn uitgewerkt in een Ruimtelijk Functioneel Ontwerp en het Ambitiedocument ‘Mooi’, waarin de mogelijkheden in impressies en referentiebeelden zijn gevat. Er komt een fietstunnel en een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor zo’n 5.000 fietsen aan de zuidzijde van het station om ook in de toekomst voldoende fietsparkeerplekken te bieden.

De geplande uitbreiding van het Hoofdstation met sporen, perrons en een perrontunnel kan de groei van reizigers straks goed opvangen. Dat blijkt uit het zogenaamde Ruimtelijk Functioneel Ontwerp. De bustunnel, fietstunnel en fietsenstalling die vorig jaar zijn toegevoegd, passen goed in het ontwerp. In de plannen is rekening gehouden met een mogelijke verhuizing van het busstation naar de zuidkant van het Hoofdstation. Zo is er in het ontwerp ruimte opgenomen voor winkels en reizigersvoorzieningen bij de nieuwe zuidentree. De uitgewerkte plannen van de stuurgroep Groningen Spoorzone waarin gemeente Groningen, provincie Groningen, ProRail, NS en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zitten, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van Groningen en Provinciale Staten van de provincie Groningen. De begroting voor de plannen die nu zijn uitgewerkt, sluit op ruim 275 miljoen euro.

Hoofdstation om trots op te zijn

De Stadsbouwmeester, Provinciaal Bouwmeester en Spoorbouwmeester hebben met hulp van NL Architects in beeld gebracht hoe het Hoofdstation er mogelijk uit kan komen te zien. Het monumentale stationsgebouw en het nieuwe perronplein daar direct achter krijgen de hoofdrol op het vernieuwde station. Het ruime perronplein ontstaat doordat de huidige sporen 1, 2 en 3 worden gedempt. Hier zijn nieuwe winkels en terrassen onder de monumentale kappen ingetekend.

Fietstunnel van groot belang voor oplossen stallingsopgave

Met de keuze voor een vrij toegankelijke voetgangerstunnel en een fietstunnel onder de sporen door, wordt de huidige barrièrewerking van het spoor opgeheven. Deze nieuwe verbindingen bieden extra kansen voor de ontwikkeling van Stationsgebied Zuid, het gebied ten zuiden van de sporen wat vrijkomt door het verplaatsen van het opstelterrein naar 'de Vork' in de gemeente Haren. De fietstunnel heeft daarnaast een belangrijke functie voor het oplossen van de stallingsproblematiek in het stationsgebied. De behoefte aan fietsenstallingen in het stationsgebied neemt naar verwachting in 2020 toe tot 15.000 plaatsen en in 2030 tot 17.500 plaatsen. Aan de zuidzijde van het spoor, direct grenzend aan de voetgangerstunnel, komt een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor 5.000 fietsen. De fietstunnel biedt een snelle en rechtstreekse verbinding tussen het Stadsbalkon aan de noordzijde van de sporen en de nieuwe ondergrondse fietsenstalling ten zuiden de sporen. Aanvullend op deze ondergrondse fietsenstalling zet de stuurgroep Groningen Spoorzone in op het bouwen van een nieuwe fietsenstalling voor 2.200 plekken op de oostflank van het nieuwe perronplein, gelegen direct achter het Hunzehuys. Met deze ingrepen wordt de stallingsproblematiek grondig aangepakt en is tevens voor de toekomst voldoende flexibiliteit voor groei ingebouwd.

Resultaten participatie

De stuurgroep Groningen Spoorzone heeft naar aanleiding van participatie besloten in de plannen vier wissels te verplaatsen naar het Hoofdstation. Resultaat hiervan is dat bij de Verlengde Lodewijkstraat en Verlengde Willemstraat geen voelbare toename van trillingen optreedt, terwijl bij de Viaductstraat en het Hunzehuys nog steeds sprake is van een kleine afname van trillingen.

Bron en meer

In de bron ook een aantal impressies :)

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 13:44
door Suus
De fietstunnel wordt dus een donker hol en de stationstunnel een windtunnel, als ik de impressies goed begrijp.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 14:00
door Thom91
Kwestie van lampen ophangen en ik denk dat die winderigheid wel meevalt. Het ligt vol tussen de bebouwing :)

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 14:01
door AppleMoose
Jammer dat er gewerkt gaat worden met moderne stationsoverkappingen. Dat past gewoon niet bij een oud station.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 14:36
door Suus
Thom91 schreef:Kwestie van lampen ophangen en ik denk dat die winderigheid wel meevalt. Het ligt vol tussen de bebouwing :)
Bebouwing is juist een uitnodiging voor de wind. Het meest winderige stukje op mijn looproute naar het station is het stukje tussen twee flatgebouwen van vijf hoog.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 15:26
door Statler Rail
De plaatjes op http://www.groningenbereikbaar.nl/spoor ... p-te-zijn/ zijn deels hergebruik. Op de plaatjes van de voetgangerstunnel verraadt het dak dat deze van Rotterdam Centraal afkomstig zijn. Op de andere plaatjes zijn ook gewoon losse perronoverkappingen te zien, in plaats van zo'n mega-dak zoals in Rotterdam.

Dat het nieuwe perron en het busstation een moderne perronoverkapping krijgt kan ik wel begrijpen. En op het plaatje van het perronplein lijkt het er in ieder geval op dat de bestaande klassieke perronoverkappingen behouden blijven. :pos:

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 17:13
door groningen
Misschien valt dit buiten dit topic, maar bij een behoorlijke westerwind is het fietspad naar het kanaal (naast spoor 1A naar Delfzijl) een behoorlijke horde te noemen. Soms wordt je gewoon terug geblazen.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: di 03 feb 2015, 10:00
door Thom91
Nieuw opstelterrein krijgt wal tegen geluid en licht

Het nieuwe opstelterrein voor treinen bij 'de Vork' in Haren krijgt een wal om geluids- en lichtoverlast voor de omgeving tegen te gaan.

Omwonenden maakten zich zorgen over de gevolgen; de wal moet daaraan tegemoet komen. Ledverlichting maakt dat ook 's nachts weinig licht te zien is. Het hele opstelterrein zou zelfs in de winter aan het zicht zijn onttrokken.

Het terrein vervangt het huidige opstelterrein bij het Hoofdstation in de stad. Daar is er geen plek meer voor, doordat het aantal sporen en perrons wordt uitgebreid.

Gemeente Haren
Het nieuwe terrein komt direct na de splitsing van de sporen richting Winschoten en Zwolle, in de gemeente Haren. Er komen vijftien opstelsporen, dienstgebouwen voor het personeel, een technische ruimte en twee wasinstallaties. Voor de dieseltreinen van Arriva komen er tankvoorzieningen.

Bron en meer

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 02:08
door groningen
Kom op zeg; hoeveel mensen wonen daar nu in de buurt. Vanaf het nieuwe terrein zit je op 500 meter naar de Bloemersmaborg en Saaksumborg; om over Haren maar te zwijgen. Dat zal ruim 2 kilometer worden. De activiteiten die nu op het hoofdstation plaatsvinden en later verplaatst worden; ik heb nog nooit een bewoner van de Parkweg gehoord, dat het wel een onsje minder mag.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 17:48
door Hainje
Er wonen misschien niet veel mensen in die buurt, maar het NIMBY-risico is te hoog. Het slag volk wat in Haren woont weet doorgaans erg goed hoe bezwaar maken werkt en als het hen niet zint, dan zullen ze het zeker niet nalaten. Dus beter hou je deze mensen te vriend. Maar daarnaast, als het een kleine moeite is om deze extra dingen in te passen, waarom zou je het dan laten?

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 22:01
door Kevster
Als je de politiek in Haren kent weet je dat het niet dat alleen is. Ze hebben daar ook de stinkbult aan de Duinkerkenstraat en DHE 5/6 (zoek maar eens op). En ook een handjevol mensen kan last hebben van een opstelterrein. Bij de Parkweg is dat van oudsher zo en zijn mensen daar zo komen wonen, in Essen niet.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 22:18
door groningen
Die stinkbult zit niet aan de Duinkerkenstraat, maar aan de Winschoterweg (iets noordelijker dus). En inderdaad; is het warm en je ruikt het, dan weet je wat de windrichting is.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 19 feb 2015, 10:27
door Thom91
Handtekeningen zijn gezet, ze kunnen aan de slag.

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=145454

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 12:25
door Mikos
Het 'mooiste station van Nederland' gaat op de schop

12 februari 2020

Station Groningen gaat op de schop. Het monumentale hoofdgebouw blijft staan. Daarachter komen nieuwe, veel bredere perrons met winkels en terrassen. Voor het eerst wordt het mogelijk om door het station van noord naar zuid te lopen. Onder het gebouw staat een grote fietsenkelder gepland.

"We proberen het station zo mooi te maken dat je hoopt dat de trein te laat komt", aldus architect Koen van Velsen bij RTV Noord.

Station Groningen werd vorig jaar augustus door treinreizigers uitgeroepen tot "mooiste station van Nederland". Daarbij was de monumentale entree doorslaggevend, zei Michiel Jonker van NS toen. "Het heeft een fantastisch plafond en een soort klein museum erin", zei hij.

Afbeelding
Nieuwe tunnels tussen de perrons - Koen van Velsen architecten/Beauty

Bron en meer...

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 23:49
door AppleMoose
Waarom hebben ze een afbeelding van een Flirt van de NSB/Vy genomen in de schets? :')

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 23:55
door Aking
Omdat die beschikbaar was op shutterstock of waar ze hun stockplaatjes dan ook vandaan halen? :')

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 23:57
door Frank93
De werkzaamheden aan het nieuwe station beginnen nog dit jaar. In 2024 is het nieuwe station klaar. Dan is er ook een besluit genomen over de toegangspoortjes. Zoals het er nu naar uitziet, krijgt de NS ze wel en de andere vervoerder op het station, Arriva, niet.
Dus inchecken bij NS om het station in te komen en vervolgens gelijk omchecken naar Arriva?

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 13 feb 2020, 00:16
door dennistd
Volgens mij wordt de tunnel zelf een vrije passage. De poortjes zullen dan dus onder of boven bij de trappen moeten komen. En aangezien Arriva (uit het hoofd) het Hausbahnsteig en het eerste eilandperron krijgt en NS de andere twee eilandperrons is dat makkelijk te realiseren.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 13 feb 2020, 13:51
door Zugführer
Zo is het ook te zien in dit filmpje: https://youtu.be/9PkSF8uVWR8
Bij de opgang naar het tweede eilandperron staan poortjes, voor het eerste eilandperron niet.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 13 feb 2020, 17:04
door reisthijs
Het gaat nu van de individuele vervoerders afhangen of je wel of niet door poortjes moet? Of de reizigers dat allemaal weer gaan snappen doet er niet toe?

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 13 feb 2020, 17:48
door Aking
Die reizigers boeien toch sowieso weinig? *O*

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 13 feb 2020, 18:50
door en-es
Weg met die poortjes!