Pagina 4 van 4

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 13 feb 2020, 19:07
door teun
Ik denk dat NS Stations het niet zo veel uit zal maken of er bij sporen die vast voor Arriva in gebruik zijn geen poortjes hebben, zwartrijders bij een andere vervoerder zal ze worst wezen.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 13 feb 2020, 19:31
door Daniel
Is zo'n onderverdeling met alleen incheckmogelijkheden voor één vervoerder per perron niet ontzettend onhandig als je een keer een spoorwijziging hebt?
Vooral voor de reizigers dan, voor de vervoerders lijkt het niet zo uit te maken (de Valleilijn is in Amersfoort ook weleens verhuisd naar een perron zonder overstapmeubels om maar een willekeurig voorbeeld te noemen)

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 13 feb 2020, 20:04
door DDietzen
Fundamenteel verschil is dat in Groningen (bij mijn beste weten) de NS-sporen volledig geïsoleerd komen te liggen van de Arriva-sporen. Effectief (qua verkeersleiding) kan je het zaakje dan beschouwen als twee aparte stations en systemen. In Amersfoort is dat niet mogelijk.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 13 feb 2020, 20:13
door Daniel
Ik zie nu in een filmpje van ProRail over de verbouwing, zover dat representatief is dan, dichtbij het station inderdaad geen wisselverbinding. Alleen vanaf het opstelterrein kan je nog wel naar alle sporen toe zo te zien.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 13 feb 2020, 20:15
door Aking
Hoe moet ik dat "volledig geïsoleerd" zien? Zoiets als in Pluskut met 't lijntje naar Gronau? Of komt er toch nog wel iets van een wisseltje (al dan niet met grendel) tussen te liggen?

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 13 feb 2020, 20:20
door Daniel
De video van ProRail is daar niet gedetailleerd genoeg voor, die laat alleen de wisselverbindingen in het station en bij het opstelterrein zien. Bij het station staan daarin geen overloopmogelijkheden ingetekend tussen de NS- en Arriva-sporen, het opstelterrein in de vork bij Haren is wel met allebei verbonden.

Het is dus volledig geïsoleerd als in dat je niet normaal zou kunnen vertrekken vanaf een Arriva-spoor richting Zwolle, maar via het opstelterrein zou je een Arriva-treinstel wel richting Zwolle kunnen overbrengen.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 13 feb 2020, 21:29
door ov'tje
Dat laatste kan ook zonder opstelterrein, want de goederentreinen blijven rijden. Het derde spoor naar Haren is daarvoor. Pas na dat station kun je op de NS-sporen komen.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 13 feb 2020, 21:32
door Daniel
In dat geval zou een NS-trein dus ook op de Arriva-sporen kunnen binnenkomen, tenzij ze het goedkoop uitvoeren en daar geen bovenleiding ophangen dan.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 13 feb 2020, 22:31
door MdJ
Nope, alleen op de toekomstige sporen 154/155/156/157 hangt straks bovenleiding.

In Juni komt wel de tussenfase in dienst, dus
met viersporig Groningen-Groningen Europapark,
met Opstelterrein Vork,
zonder omgebouwde sporen Groningen
zonder sporen 9 en hoger.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: vr 14 feb 2020, 20:02
door Wubbo
Daniel schreef:In dat geval zou een NS-trein dus ook op de Arriva-sporen kunnen binnenkomen, tenzij ze het goedkoop uitvoeren en daar geen bovenleiding ophangen dan.
Daar komt geen bovenleiding. Die hangt nu ook niet boven het derde spoor bij Haren, en bovenleiding ophangen boven sporen waarvan je zeker weet dat er geen elektrische trein komt is geen zinvolle investering.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: zo 01 mar 2020, 19:32
door Statler Rail
Toch zou het niet verkeerd zijn wat meer flexibiliteit te hebben. Nu rijden er alleen NS en Arriva met elk een afgebakend traject, maar het is niet gezegd dat dit zo blijft. In het regeerakkoord is afgesproken dat de stoptreinen tussen Groningen en Zwolle (waarschijnlijk) aanbesteed gaan worden. Er is dus een behoorlijke kans dat die in handen komen van een andere vervoerder.

Daarnaast eindigt de Hoofdrailnetconcessie in december 2024, en is in ieder geval zeker dat daarna ook "open access" treinen mogen worden aangeboden. Het is dus ook niet gezegd dat na 2024 NS de enige is die intercity´s naar Groningen rijdt. Dat de inrichting van een station helemaal gebaseerd wordt op hoe de exploitatie NU is opgedeeld terwijl je weet dat het op korte termijn anders wordt (sowieso door de aanbesteding van de Sprinters), is naar mijn mening nogal ondoordacht.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: ma 02 mar 2020, 17:16
door Klaasje
In de praktijk zal het toch een losse concessie van de Noordelijke lijnen zijn met andere typen treinen omdat er wel bovenleiding is. Die treinen kunnen prima op het viersporige "Zwolse" kopstation naast HRN-IC's. Het wordt pas wat anders als na 2035 een geïntegreerde concessie kan worden opgestart. Best kans dat er dan sowieso alweer het een en ander verbouwd moet worden om andere redenen. Dan kan dit mee.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: zo 26 apr 2020, 18:06
door Mikos
Naast de grootscheepse spoorvernieuwing die voor de deur staat, is men ook begonnen aan de renovatie van de perronoverkapping. Het is te hopen dat het in Groningen niet zo vergaat als in Leeuwarden, waar men al twee jaar zonder overkapping zit door gebleken problemen in de ondersteuning ervan, maar ik heb nu ook al op een aantal punten gezien dat de ondersteuning van de perronoverkapping in Groningen ook zeer zwakke punten vertoont. De tijd zal ons leren hoe het in Groningen gaat verlopen.

Ter illustratie twee foto's van daarnet:
Afbeelding

Afbeelding

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: zo 26 apr 2020, 18:53
door Hainje
Lijkt net een heel ander station zo joh. :o

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 30 apr 2020, 19:45
door Mikos
En spoor 4 in Groningen Europapark is al zo goed als gereed, nu nog een spoortje ernaast.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 30 apr 2020, 20:07
door Vinny
waar men al twee jaar zonder overkapping zit door gebleken problemen in de ondersteuning ervan, maar ik heb nu ook al op een aantal punten gezien dat de ondersteuning van de perronoverkapping in Groningen ook zeer zwakke punten vertoont.
Volledige sloop en nieuwbouw is geen optie blijkbaar?

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 30 apr 2020, 20:30
door Mikos
Monumentaal, da's een dingetje...

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: wo 10 jun 2020, 23:29
door Mikos
Uw razende reporter toont de voortgang in Groningen:

Afbeelding
Tussen de Vork en Europapark.

Afbeelding
Europapark richting Groningen is nu aan de andere kant van het eilandperron.

Afbeelding
Rechts het nieuwe perron.

Afbeelding
Totaalplaatje.

Afbeelding
Station Groningen is haar overkapping grotendeels kwijt.

Afbeelding
Daardoor komt het majestueuze stationsgebouw wel beter tot haar recht.

Afbeelding
Daardoor lijkt het echter wel alsof het een of ander klein voorstadstation is.

Afbeelding
Het geeft echter ook veel lucht...

Afbeelding

Tot zover deze update.

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: do 11 jun 2020, 01:07
door teun
Die bovenleidingsportalen zonder rijdraad zien er maar eigenaardig uit...

Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

Geplaatst: vr 12 jun 2020, 05:36
door ZO6176
Leuk die foto's. Het is voor mij te ver weg om even te gaan kijken.