Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Globetrotter »

CamilleKreemers schreef:Dan denk ik dat de provincie deze techniek maar moet bekijken. Hiermee kun je misschien alle stadsbussen elektrificeren door op enkele punten oplaadstations te plaatsen. Als ze dan nog gaan klagen over vieze lucht in de binnenstad, zit het tussen hun oren.

Ik weet niet of Qlink ook hiermee uitgevoerd kan worden, maar ben bang van niet.
Daar is al een soort topic over: viewtopic.php?f=57&t=11395&p=391615&hil ... ht#p366116

Ik kwam nog een interessant artikel tegen. Staat los van de tramplannen, maar is wel interessant: http://www.ovpro.nl/bus/2015/06/18/prov ... m=facebook
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Oh ja, staan we vaak vast op de N372 met lijn 4?
Laatste keer dat ik daar reed lag er links van de weg een busbaan, waar ik de afgelopen 5 jaar 2 keer over heen ben gereden. Eén keer omdat ik het ding nieuw was en ik er een keer overheen wilde rijden, en één keer omdat het echt moest.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Ik heb er nog niet eens in de file gestaan. En dan tel ik de langzaam rijdende traktors niet mee.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Globetrotter »

Nog een artikeltje: http://m.ovpro.nl/bus/2015/06/19/onenig ... m=facebook

Was dit al bekend? Weet iemand meer over de daadwerkelijke reizigersaantallen in deze twee steden?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Zijn dat er gemiddeld 1000 per dorp of 1000 per lijn? We praten over een lijn die 6 dagen rijdt, dus krijg je gemiddeld 150 reizigers per dag. Daarnaast ken ik genoeg lijnen die meer reizigers per dag vervoeren en alleen in de spits rijden.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Globetrotter »

CamilleKreemers schreef:Zijn dat er gemiddeld 1000 per dorp of 1000 per lijn? We praten over een lijn die 6 dagen rijdt, dus krijg je gemiddeld 150 reizigers per dag. Daarnaast ken ik genoeg lijnen die meer reizigers per dag vervoeren en alleen in de spits rijden.
Ja, maar in het artikel staat dus dat die cijfers 5x zo hoog schijnen te liggen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

ik heb dus de waarde genomen die FNV zegt. gemiddeld 150 reizigers per dag om 1000 reizigers per week te krijgen.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Dennenboom »

Ik interpreteer het iets anders:
FNV zegt dat OV bureau zegt dat er 400 reizigers per week zijn.
OV bureau zegt dat het er geen 400 maar 1000 zijn.
FNV zegt dat het 1800 zijn op basis van 2013 gegevens.

Het gaat wel om weekcijfers, maar of het een optelsom van beide plaatsen is of de plaatsen apart kan ik er niet uit opmaken. Wat je er in alle gevallen uit kunt opmaken is dat het aantal reizigers laag is.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Het wordt nog beroerder als dit aantal reizigers de som is van beide plaatsen. Het is nu al gemiddeld 150 per dag en dat ook nog verdelen over de plaatsen zorgt ervoor dat je bijna niks overhoudt.

Grof gezegd moet er dus 620.000 euro (aldus hoofdlijnen OVB DR 2016 bestand) gespendeerd worden om 150 reizigers per dag blij te maken. Dat komt grof gezegd neer op 4133 euro per reiziger/jaar = 80 euro/reiziger/week (niet rekening houdende dat deze reiziger ook teruggaat en dan los meetelt, want dan praat je over 160 euro per persoon per week). Het is een stadslijn, dus levert het 2 euro op per reiziger, danwel als je een jaarabbonement voltarief koopt (wat ik niet verwacht) = 476 euro/jaar inkomsten (1-sterabbonement).
Rekenmachine leert dan:
  • Abbonement op jaarbasis -> 476 / 4133 = 11% reizigersinkomsten, dus 89% subsidie
  • Inkomsten op eurokaartjes -> (6*2) / 80 = 15 % reizigersinkomsten, dus 85% subsidie

    Op de stadsdienst lijkt een abbonement het slechtste en de eurokaartjes de beste scenario. Ik weet niet wat de reizigerskilometers zijn, maar in alle gevallen heb je een enorme hoeveelheid subsidie nodig, wat steeds minder wordt dankzij BDU-bezuinigingen vanuit Den Haag. OVB maakt de keuze om deze subsidieslurpers te schrappen, om zo op andere plekken niet te hoeven bezuinigen. Soms helpt het dit soort bierfilterberekeningen uit te voeren om snel iets te leren.

    EDIT: Berekening: 80 euro/reiziger/dag = 80 euro/reiziger/week; inkomsten zijn per inchecker volgens OVB, dus maar 2 euro inkomsten per reiziger.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op zo 21 jun 2015, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn25
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 20:21
Locatie: Sappemeer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Martijn25 »

Soortvanhenk schreef:Ik zag inderdaad volgens mij de 3004 en 3005 met een oranje 2 rondrijden in Groningen.
Beide ook gezien vandaag in Groningen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Dennenboom schreef:Ik interpreteer het iets anders:
FNV zegt dat OV bureau zegt dat er 400 reizigers per week zijn.
OV bureau zegt dat het er geen 400 maar 1000 zijn.
FNV zegt dat het 1800 zijn op basis van 2013 gegevens.

Het gaat wel om weekcijfers, maar of het een optelsom van beide plaatsen is of de plaatsen apart kan ik er niet uit opmaken. Wat je er in alle gevallen uit kunt opmaken is dat het aantal reizigers laag is.
Wie zegt overigens dat beide gegevens niet gewoon waar zijn? Er is vorig jaar al behoorlijk gesneden in die stadsdiensten dus dat kan best hebben gezorgd voor een daling van het aantal reizigers.

Als de berekening van CamilleKreemers kost, dan vind ik dat wel een zeer hoge uitgave. Dan zijn alternatieve vormen van openbaar vervoer wellicht een beter alternatief, maar dan moeten deze wel geboden worden, zeker voor de mensen die er afhankelijk van zijn.
Overigens zou ik het beter vinden als dit soort gegevens compleet openbaar zijn, dus ook voor alle andere lijnen, op die manier is het voor de reiziger ook overzichtelijk welke lijnen goed draaien en welke niet, en zijn bezuinigingen wellicht beter te verdedigen.

En de 3004 en/of 3005 hebben volgens mij ook een oranje 12.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

gebruiker77 schreef:Als de berekening van CamilleKreemers kost,
Je krijgt de bepaling gratis, maar donaties sla ik nooit af natuurlijk. Je mag geld overmaken als je dat wil...

De berekening:

1000 reizigers per week (waarde volgens OVB en al eerder genoemd) => 166 reizigers per dag (ze rijden 6 dagen per week; oke dit is ietsje meer dan mijn gok.)
kosten (volgens hoofdlijnen 2016) = 620.000 euro per jaar -> 3724 euro / reiziger / jaar.
Een jaarabbonement voltarief 2015 kost volgens Qbuzz site 476 euro -> 3258 euro subsidie.
Kostendekkingsgraad wordt dan: 13%, dus 87% subsidie.

Voorbeeld: Een zeelandse buurtbus kost ongeveer 25.000 euro per jaar. Dus met 3 projecten op Zeelands tarief zit je ongeveer op 75.000 euro per jaar -> 451 euro per jaar (maar wel met vrijwilligers). Een buurtbusjaarabbonement = 12 * maand = 12 * 30 = 360 euro. Dan heb je nog maar 91 euro subsidie nodig, wat oplevert dat de buurtbus 81% kostendekkend wordt.

We gaan heel flauw van 13% naar 81% reizigersinkomsten, door vrijwilligers op de bus te zetten. In beide gevallen gaan we er vanuit dat het aantal reizigers het gemiddelde is van de richtingen, anders wordt het nog beroerder. Het geval wil dat de gemeentes de buurtbus moeten regelen, want vrijwilligers komen uit hun uitkeringspotje. Probeer maar eens vrijwilligers te vinden voor sommige lijnen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Als ik me niet vergis was het jaarbudget voor een buurtbus in GD €30.000,-

Je kunt het ook anders uitrekenen. €620.000 per jaar = €11.891 per week. Elke normale week rijden de stadslijntjes 431 ritten. Dus €27,60 per rit. Dit ligt in werkelijkheid wel wat hoger omdat er veel afwijkende weken in een jaar zitten. We maken er dan maar even 35 euro van.
Stel dat de reizigers van de stadslijnen gemiddeld 2 euro per rit uitgeven. (Enkele reis kost 2 euro met een kaartje, met OV-chip is de maximale ritprijs €2,09, maar ik vermoed dat de meeste mensen met een kaartje reizen). Dan zouden er dus 18 mensen per rit mee moeten reizen om kostendekkend te zijn. Er passen echter maar 15 mensen in een busje.
Kortom: de stadslijntje zullen nooit kostendekkend zijn, net als al bijna al het andere OV zal men er geld bij moeten leggen.
Basislijn
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Per reiziger per dag 80 euro en 35 euro per rit... Dus gemiddeld zitten er dan minder dan 1 reiziger per rit?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Nee. 1000 reizigers per week, verdeeld over 431 ritten = 2,3 reizigers per rit.
Bij 18 reizigers is een rit kostendekkend. 2,3 reizigers geeft een kostendekking van 12,8 procent. Zoals CamilleKreemers ook al had uitgerekent.
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Zo, nu weten we dat die buslijnen nog niet in de buurt van de 50% komen, waarmee het gemiddelde van het OV in Groningen uitgevoerd wordt. Zijn we er dan nu over uit (met moeite) dat in een vervoerstak waar op bezuinigd wordt (net als alles) dit soort zeer laag kostendekkende lijnen het eerste wordt verwijderd, danwel aangepakt? Streefwaarde is dat er gemiddeld 9 reizigers in de bus moeten zitten en ik zie dat nog niet gebeuren.

Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe die chauffeurs het willen redden om meer reizigers te trekken. Ik zie meer om te kijken of lijnen geïntegreerd kunnen worden met een streekbus. Ik denk dat lijn 1 Hoogeveen wel deels overgenomen kan worden door lijn 31/131. Ik denk dat je alleen Hoogeveen lijn 2 niet kan schrappen zonder lijnen 27 of 30 enorm om te laten rijden.

Aldus De actiegroep in Hoogeveen zitten er gemiddeld per dag max 90 reizigers in lijn 1 en 235 reizigers in lijn 2. Dit houdt in dat voor Hoogeveen er gemiddeld op lijn 1 90/18 reizigers = reizigers instappen. Op lijn 2 zijn dit er: 235/27 = 8,7 reiziger. Ik denk dat je alleen lijn 2 los kan laten bestaan, maar om nu 1 midibus in Hoogeveen te zetten is ook niet efficiënt.

EDIT: Wat zal er gebeuren als ik mijn berekening eens op die actiegroep pagina zet? Zullen ze dan ook woedend op mij worden?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Dat komt grof gezegd neer op 4133 euro per reiziger/jaar = 80 euro/reiziger/dag

Per dag is delen door 365, dus dat ligt rond de 10 euro neem ik aan? 80 is wel heel hoog.

Ja, deel hem vooral daar! Het is juist goed als dergelijke berekeningen openbaar zijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Gebruiker, ik ga nergens naar een prijs/dag/reiziger.
Ik blijf in jaren rekenen met het aantal reizigers per dag.

In ieder geval staat hier het verhaal tussen mij en de protestgroep. Het begint een lang verhaal te worden zo, maar ben wel gecharmeerd (NOT) over het feit dat ze vinden dat ze gelijk hebben.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Het is altijd hetzelfde verhaal met die protestgroepen. Er is steeds minder geld beschikbaar voor het OV, dus je moet goed nadenken over waar je het aan uitgeeft. Dan kun je het geld beter uitgeven aan een drukke lijn 20 dan aan een subsidieslurpende lijn 1 in Hoogeveen. Dergelijke protestgroepen lijken ook niet te snappen dat het alternatief voor een buurtbus met vrijwilligers helemaal geen bus is.
Basislijn
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Toch ben ik wel benieuwd naar de werkelijke cijfers. Ze staan enorm ter discussie als ik dat facebook bericht mag geloven.
Zonder OV chipkaart apparatuur rijden, mensen laten staan bij haltes.
Overigens wel interessant dat die lijn vroeger 4x/uur reed, waarom is er dan nooit gekozen voor 2x/uur een grote bus?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Lijn65 schreef:Het is altijd hetzelfde verhaal met die protestgroepen. Er is steeds minder geld beschikbaar voor het OV, dus je moet goed nadenken over waar je het aan uitgeeft. Dan kun je het geld beter uitgeven aan een drukke lijn 20 dan aan een subsidieslurpende lijn 1 in Hoogeveen. Dergelijke protestgroepen lijken ook niet te snappen dat het alternatief voor een buurtbus met vrijwilligers helemaal geen bus is.
Nou ja, 20 druk noemen is ook wel wat overdreven.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Wat ik me afvraag is, als de stadsdiensten Meppel en Hoogeveen vervangen worden door buurtbussen en nu gemiddeld 6 reizigers per rit hebben hoe je die reizigers allemaal in 8-persoons buurtbusjes krijgt, zeker met die buurtbusfrequenties.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat het OVB als de protestgroep echt succes heeft alleen de Hoogeveense lijn 2 moet behouden. Deze lijn kent volgens de groep 235 instappers (waarbij waarschijnlijk elke 2 instappers een persoon zijn). Er stappen dan gemiddeld 8,6 reizigers in op elke rit (waarvan ik zeker weet dat ze lang niet allemaal meereizen). De gemiddelde bezetting op een meetpunt zal dus lager zijn dan de 8,6 instappers (tenzij de lijn maar een paar haltes heeft zoals de Qliners). Ik denk dat de buurtbus dan ook wel een haalbare kaart is voor de verbinding. Het nadeel zit hem echt in die treintijden. Als dat netjes gelijktijdig op het station was, had je nog kunnen kijken of je in beide richtingen tegelijk kon aansluiten. Nu moet je kiezen tussen vanuit of naar de trein aansluiten en de andere richting niet bieden.

Lijn 1 Hoogeveen zou overgenomen kunnen worden door lijn 31 iets anders in de route te leggen. Zo zou je de bus misschien de slinger via de straat Schuttevaer kunnen laten rijden en dan de huidige route verder. Lijn 2 die dan behouden blijft kun je misschien i.p.v. via Alteveerstraat via de Zuiderweg laten rijden. Dan heeft de begraafplaats ook een OV-voorziening. Hiervoor zul je misschien de route van lijn 2 moeten verleggen van de Schoolstraat naar de Van Limburg Strunthumstraat (of zoiets, dat lijnennetkaart van QB is daarin iets lastiger te lezen met al die strepen erover). Ik weet alleen niet of je die lijn in twee richtingen moet gaan uitvoeren of niet.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

http://www.regiohoogeveen.nl/nieuws/artikel/34528
Misschien kunnen alle telcijfers van het OVbureau eens geWOBd worden :lol:.

Het is wel vreemd dat er dus in werkelijkheid 100.000 mensen per jaar gebruik maken van de stadsdienst in plaats van 50.000. Ik weet niet of de kaartverkoop daar ook bij aanwezig is (over het algemeen is die op de stadsdienst natuurlijk wel wat hoger dan normaal). En als niet altijd de OV chipkaart apparatuur werkt, dan wordt het wel moeilijker.
Interessante vraag is ook waar dat geld van de kleine concessie is gebleven... Ik vind het maar raar dat het OVbureau zo weinig openheid geeft.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Er moet wel een opmerking geplaatst worden bij die winst. Alle beheerkosten van de concessies (zoals marketing, OV-Chipkaartgebruik en ontwikkelkosten van de dienstregelingen) worden NIET meegenomen in de bepaling winst. Waar dit dus in veel provincies binnen de exploitatie wordt meegenomen, laat het OVB dit eruit. Ik kan dus ook niet goed bepalen hoeveel marketing er in Hoogeveen en Meppel plaatsvindt, maar vermoed dat het nihil is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten