Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JeroenSpock »

Paar jaar geleden stond er standaard 1 Capacity in Assen. Die ging 's ochtends op 309 naar Groningen en dan door op 15, eind van de middag weer terug.
Vanaf Peizerweg gebeurde datzelfde, maar dan met lijn 312 en lijn 35, en nog eentje die ik niet meer weet.
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Joey »

Was die laatste niet lijn 178?
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JeroenSpock »

Komt me wel bekend voor ja
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marcel.nl »

Weet iemand waarom het zo'n zooitje is bij Qbuzz met bussen op verkeerde lijnen?
Setra Qliner op stadslijn 7? Oude citaro op lijn 15? Qlink paars op lijn 3 blauw, Qlink op Qliner lijn enzovoort enzovoort.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Aangezien lijn 15 niet rijdt vandaag zal het wel over de afgelopen week gaan, en dan is het een direct gevolg van de staking. Chauffeurs krijgen dan eigenlijk altijd de hele dag dezelde bus mee.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JeroenSpock »

Klopt. Je rijdt dan met 1 bus de hele dag alle ritten en veranderd de omloop in de computer. Zo kan je met een Qliner op lijn 1, 310, 73, 300 en 309 komen te rijden. Of een Ebusco op 21, 300, 312, 309.

De Huiliez is inmiddels weer aardig op pad, dus de diesels verdwijnen weer even van lijn 3, 4 en 5 helaas.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Kan een accu van een Ebusco dat wel aan om even een 300, 312 en 309 te crossen?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

De range van een Ebusco is ongeveer 300 tot 350 kilometer. Zolang niet de hele dienst uit Qliner rijden bestaat, moet dat uit kunnen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Hoe lang doet zo'n bus erover om op te laden? Als dat kort is, kan hij tussendoor wellicht "even" opladen?
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

Een Ebusco die 300 tot 350 km kan rijden zijn vrij zeldzaam. Wellicht kan het als de weersomstandigheden ideaal zijn, maar dat zijn ze in Nederland maar weinig. Qbuzz rekent zelf met zo'n 12% stroomverbruik per uur gemiddeld, met als ondergrens om te gaan laden 30%. Een hele dienst met 1 dezelfde Ebusco wordt dan ook niet gedaan bij Qbuzz.

De Ebusco's werden afgelopen stakingsweek dan ook niet(zoals op stalling Hoogeveen), of alleen op gebroken diensten ingezet, en dat halen ze makkelijk, omdat ze tussendoor bijgeladen zijn. Laden gaat met zo'n procent in de 2 á 3 minuten (ligt aan de laadpaal en de connectie met de bus). Laatste 20% laad die natuurlijk langzamer zoals elk elektrisch voertuig.
Grt. Stefan
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JeroenSpock »

311 kWh accu, verbruik zit gemiddeld rond 900-1000 Wh/km in de winter. In de zomer 600-700 Wh/km. Dus die 300 km haalt hij in de praktijk wel.
Alleen gaat de praktijk niet zoals de theorie, chauffeurs die een andere bus pakken waardoor er halverwege geruild moet worden bijvoorbeeld.

Ondergrens van 30% kan wel lager, als je maar zorgt dat de accu niet te lang in de buurt van 0% blijft hangen want dat vinden ze niet leuk.
En 100% ook zeker niet.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Nicketick »

Op Instagram komen signalen voorbij dat Qbuzz nieuwe elektrische bussen aan gaat schaffen. Onder deze post wordt gesproken over vervanging van de volledige 33xx serie (die naar Utrecht zou gaan). In een andere post (van een andere user) werd ook gesproken over vervanging van de 18m Citaro, maar daar is de opmerking weer verdwenen.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Dat lijkt hier inmiddels ook gebeurd te zijn, ik zie in ieder geval niks. :Y
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Nicketick »

Vreemd, hier werkt link nog wel in incognito modus. Opmerking over 33xx serie naar Utrecht staat in een comment als antwoord op de vraag hoeveel bussen naar Utrecht gaan. Mogelijk kan je die niet zien als je niet ingelogd bent.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Nicketick schreef: ma 20 feb 2023, 10:00 Op Instagram komen signalen voorbij dat Qbuzz nieuwe elektrische bussen aan gaat schaffen. Onder deze post wordt gesproken over vervanging van de volledige 33xx serie (die naar Utrecht zou gaan). In een andere post (van een andere user) werd ook gesproken over vervanging van de 18m Citaro, maar daar is de opmerking weer verdwenen.
De leeftijd was toch hoog genoeg ervoor om nieuwe bussen aan te schaffen?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Nicketick »

In het bestek van de concessie GD2020 staat een eis dat een bus maximaal 144 maanden oud mag zijn (180 maanden met ontheffing voor versterkings en spitsritten). Aan dat eerste voldoen de oude Citaro LE's uit 2009 niet meer, dus ik vermoed ook dat met de 33xx serie de Citaro LE uit 2016 wordt bedoeld? Er zijn nog wel een paar oude LE's uit 2009 die een 33xx nummer hebben.

In het bestek staat trouwens ook dat de Q-link Paars Citaro en CapaCity L per december 2023 uit zouden mogen stromen en dat lijn 6 per december 2023 uitgevoerd moet worden met ZE-bussen.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nielsie600 »

Op de website van de provincie Groningen stond in elk geval een verwijzing dat er afgelopen vrijdag iets met Zero-emissiebussen zou worden gepresenteerd. Zoals hier te lezen is: https://www.provinciegroningen.nl/actue ... de-staten/ (denk alleen nog de komende dagen)
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Zullen wel weer bussen van Ebusco of van Hool (waterstof) worden :(
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JeroenSpock »

De kantine verhalen gaan dat alle diesels er uit gaan, mag toch hopen van niet... Kapitaalvernietiging voor een fictief klimaatprobleem.
Ebusco (geleed) en eCitaro zou er moeten komen. En Van hool voor de Qliners, geen idee wat daar de bedoeling is.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Van Hool levert waterstofbussen, dus kan dat zijn.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Ze hebben volgens hun website alleen geen hogevloers ZE bussen, laat staan dubbeldekkers.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DPDelft »

Qliner diesels vervangen door een duurzamere bus is voorlopig nog een uitdaging. Waterstof experiment is mislukt.
Zelfde probleem speelt bijvoorbeeld in Brabant op de Brabantliners. Hier wordt in de nieuwe concessie ook nog diesel voor uitgevraagd.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Nicketick »

Lijn 45 schreef: di 21 feb 2023, 10:30 Ze hebben volgens hun website alleen geen hogevloers ZE bussen, laat staan dubbeldekkers.
Van Hool heeft de CX45E coach en TDX25E dubbeldekker voor de Amerikaanse markt. Misschien dat ze hiervan een EU versie gaan bouwen?
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

DPDelft schreef: di 21 feb 2023, 11:33 Qliner diesels vervangen door een duurzamere bus is voorlopig nog een uitdaging. Waterstof experiment is mislukt.
Zelfde probleem speelt bijvoorbeeld in Brabant op de Brabantliners. Hier wordt in de nieuwe concessie ook nog diesel voor uitgevraagd.
Why not? Anno 2023 zijn er zat opties voor comfortabele bussen met een lage instap. Zowel electrisch als diesel. Of hebben ze bij het OV bureau nog steeds het waan beeld dat een qliner perse een bus met een hoge vloer moet zijn? :N
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

JeroenSpock schreef: ma 20 feb 2023, 22:12 De kantine verhalen gaan dat alle diesels er uit gaan, mag toch hopen van niet... Kapitaalvernietiging voor een fictief klimaatprobleem.
Het klimaatprobleem is niet fictief!
Maar het is inderdaad wel kapitaalvernietiging om nu al bussen die amper 4 jaar oud zijn aan de kant te zetten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten