Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Lange_Dre »

Dit lag natuurlijk in lijn van verwachtingen nadat de van Hool dubbeldekkers in hun nieuwe outfit verschenen. Maar charmant staat het niet op een hoogvloer bus. Ik ben benieuwd hoe het er op een Setra S419UL er uit komt te zien, al denk ik dat het er op een S418 mooier uitziet.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn 45 »

Er kwamen volgens mij ook S418's. De uitlijning is duidelijk gebaseerd op het design van die bussen.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Lange_Dre »

Ahh afwachten dus, in de facebook groepen word juist gesproken van een hoogvloers S419UL. En een S418 voor Utrecht. Maar een S418 voor GD zou wel heel mooi zijn, zeker voor mensen met kinderwagens, of mensen die permanent of tijdelijk minder goed ter been zij of een rolstoel nodig hebben. Met dit ontwerp zou ik ook eerder voor een S418 kiezen. Maar de huidige bussen zou ik persoonlijk dan iets aanpassen zodat het er iets eleganter uitziet, dan is er maar een verschil met de nieuwe en oudere bussen maar dit ziet er gewoon niet echt elegant uit.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

Volgens mij waren er niet zonder reden hogevloersbussen geëist. S 419 dus.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn 45 »

Ik heb niets gezegd. :X
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

Naast dat het er belachelijk uitziet en het goedkoop oogt vind ik het voornamelijk zéér teleurstellend dat er totaal niet is nagedacht over de herkenbaarheid en het nut van deze formule. De Qliner heeft als bedoeling om overal herkenbaar te zijn ("die grote donkerblauwe bus", hoor ik dan vaak) en kwaliteit uit te stralen. Met drie verschillende huisstijlen in het Noorden wordt het er niet beter op en deze domme grijze en zwarte randen doen zo'n prachtige luxe Setra-touringcar eruitzien als een goedkope lagevloersbus.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

Eerlijk gezegd vindt ik dat nieuwe uiterlijk helemaal niet zo verkeerd staan voor de Qliners. Hetzelfde geldt overigens voor de streekbussen nu ik ze vandaag met eigen ogen in de nieuwe huisstijl heb gezien.

Dat het geheel blauwe uiterlijk van de Qliner mooier zou zijn is subjectief natuurlijk: ik vond zelf de eerste huisstijl in een donker Arriva-groen mooier, maar die hebben jullie in Groningen nooit gehad meen ik.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Milco »

Ik vind de nieuwe huisstijl, die ik enkel op foto's heb gezien, ook helemaal niet verkeerd van zowel de Qliners als het reguliere materieel. Het oogt uiteraard wat anders en is wellicht nog wennen, maar ik vind het wel wat hebben. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

Daniel schreef:Eerlijk gezegd vindt ik dat nieuwe uiterlijk helemaal niet zo verkeerd staan voor de Qliners. Hetzelfde geldt overigens voor de streekbussen nu ik ze vandaag met eigen ogen in de nieuwe huisstijl heb gezien.

Dat het geheel blauwe uiterlijk van de Qliner mooier zou zijn is subjectief natuurlijk: ik vond zelf de eerste huisstijl in een donker Arriva-groen mooier, maar die hebben jullie in Groningen nooit gehad meen ik.
Ik vind de streekbussen inderdaad ook niet verkeerd, al denk ik dat ik de gele huisstijl zoals in het bestek opgenomen mooier had gevonden. Al heb ik logischerwijs geen foto's gezien van de praktijk; misschien was het achteraf wel tegengevallen.
Ik blijf er wel bij dat ik deze huisstijl maar onnozel en goedkoop vind ogen.

Die groene tijd van Arriva heb ik niet meegemaakt, maar ik kan me goed voorstellen dat je dat mooier vond. Ik vind wel bijvoorbeeld de groene scania's heel mooi.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

De Qliners bij Arriva hadden een andere groene kleur dan de rest voor de duidelijkheid, zie hier een zooi foto's.

Het goedkoopste aan het nieuwe uiterlijk vind ik overigens dat ze over alles heen gestickerd hebben. Ik zag vandaag een Citaro LE waarbij je het oude logo nog onder de nieuwe kleuren kon zien zitten :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Lijn 45 schreef:Ik heb niets gezegd. :X
Linkje werkt niet, deze wel: https://www.ovbureau.nl/ambitie2030/, staat ook een hele lineup in van al het materieel. AirportLink productformule lijkt te gaan verdwijnen, want die staat er niet tussen. In de lineup is het wel duidelijk dat alles straks duidelijk bij een familie hoort.

Belangrijkste punten:
  • Bussen gaan een databerg verzamelen, oa in- en uitstappers, bezettingsgraad etc
  • Bezettingsgraad gaat verwerkt worden in de reisinformatie
  • Er komt een Q+ app, een slimme reisassistent om mee te plannen, tickets te kopen en reisadviezen nemen druktevoorspelling mee. Bij vertraging worden alternatieven geboden
  • Reisregie kan op afstand omroepen in stadsbussen en Q-links
  • Lijn en bestemming worden straks omgeroepen in stadsbussen en Q-links
  • Stadsbussen en Q-Links krijgen een buitenomroep
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Ardan »

Ik heb even wat opgeruimd op deze pagina. Discussie mag, maar we gaan geen mensen of andere gebruikers aanvallen of gebeurtenissen toewensen omdat iemand een andere mening heeft als het jouwe. Denk na voor je iets post en hoe het bij een ander over kan komen.
Ik doe ook maar wat
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Daniel schreef:Dat het geheel blauwe uiterlijk van de Qliner mooier zou zijn is subjectief natuurlijk: ik vond zelf de eerste huisstijl in een donker Arriva-groen mooier, maar die hebben jullie in Groningen nooit gehad meen ik.
Officieel niet, maar er hebben wel 6100's gereden in groen jasje. Toen nog NoordNed dacht ik, later ook wel van Arriva.
Waren fijne bussen, net even iets luxer dan de 7100's.

De nieuwe kleuren op de Qliner komen mij ook wat goedkoop over, en dan dat compleet zwarte luik achterin. Doe dan iets meer moeite en trek de kleuren daar ook door.
Zonde dat ze er zo veel van weg doen met 6-7 ton op de teller, terwijl er eigenlijk dezelfde bus voor terug komt.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Lange_Dre »

JeroenSpock schreef: De nieuwe kleuren op de Qliner komen mij ook wat goedkoop over, en dan dat compleet zwarte luik achterin. Doe dan iets meer moeite en trek de kleuren daar ook door.
Daar sluit ik mij helemaal bijaan. Vooral de zwarte balk onder de rammen vind ik er erg goedkoop uitzien, plus dat de voertuigen allemaal gestickerd zijn en je oa de oude logo’s door de nieuwe kleuren heen ziet drukken. Bij bussen die tijdelijk zouden blijven kan ik mij daar nog wel in vinden, maar die van Hool voertuigen zijn nog niet zo oud en blijven gewoon. Alsof het niet te veel mocht kosten ofzo..
JuJ4
Berichten: 66
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 01:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JuJ4 »

Op het moment van schrijven rijdt de 3007 op lijntje 50 richting Groningen, ik denk om de 3011 te vervangen op stadsdienst Assen, die gisteren uitviel en toen door een streekbus werd vervangen, en de 3001 rijdt nog steeds op stadsdienst Assen, ter vervanging van de paar dagen terug weggetakelde 3014.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door zone2000 »

ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

En weer betreft het eentje van de stadsdienst ... :shock:
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Als ik de foto's online moet geloven is dit de 3025, die komt uit een serie die later geleverd is.
JuJ4
Berichten: 66
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 01:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JuJ4 »

Volgens de data rijdt de Arriva 5411 op 324 in Groningen, deze reed toch in DMG, of vergis ik mij dat?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Stefan »

Ga er maar vanuit dat er een verkeerd wagenparknummertje in de Albatros geprogrammeerd staat. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Die heeft geen stroom meer als ie vanuit Emmeloord in Groningen aankomt :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

5411 is hybride he, niet elektrisch.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Ik gok op een Integro met albatros apparatuur van de 5411 die vorig jaar uit is gehaald en over was. Ik denk de 7172. Arriva zoekt naar qliners voor de extra ritten op 315 na 25 augustus.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

Ze hebben toch ook nog spul bij Keukenhof rijden? 7174 rijdt daar geloof ik en de 7167 misschien ook wel, heb ik ook al een tijd niet meer gezien. Verder hebben ze nog de 7155 en 7170 bij Touring staan. 7155 hebben ze de scanners uit gesloopt, 7170 misschien ook wel.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn 45 »

De Keukenhof is al lang afgelopen en de bussen die daarvoor ingezet werden rijden inmiddels elders.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten