Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Ik heb alleen afbeeldingen van de Ebusco 3.0 (streek) en de van Hool zien langs komen. Ik ben vooral benieuwd naar het interieur en hoe de Mercedes er uit gaan zien.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom024 »

Rond 9.20 haalde ik de 7032 in die thv knooppunt Valburg op een dieplader onderweg was naar het noorden.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

https://ovbureau.nl/actueel/definitieve ... ling_2024/

Definitieve hoofdlijnen dienstregeling 2024 zijn gepubliceerd. Veel van de aangekondigde bezuinigingen gaan hier niet door.
Grt. Stefan
marcel.nl
Berichten: 643
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marcel.nl »

Vandaag weer een boel veel gekkigheid in Appingedam. Op busstation gestald een Setra Qliner en Qlink capacity van de lijn 15 serie, oranje.
Daarvan reden er ook meerdere op de Qlink 6. Evenals gewone grijze citaro LE en citaro G, een Heuliez, een gelede Citea grijs stad.
Weet niet wat er aan de hand was maar dus het gehele Qbuzz GrDr wagenpark voorbij zien tuffen.
marcel.nl
Berichten: 643
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marcel.nl »

en vandaag nog eveneens. Diverse Capacities van de Zernike lijn en de gelede Citea. Je ziet het ook voorbij komen op busposities:

https://busposities.nl/foto/112124
Afbeelding
Nicketick
Berichten: 715
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Nicketick »

Er is een flinke discussie ontstaan in de media over het weigeren van een rolstoelgebruiker in Gieten voor een reis met een Q-liner: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1045081/ ... lig-update en https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1045970/ ... van-het-ov

Qbuzz voert als reden in het tweede artikel op dat de rolstoel niet vast te zetten was met het bevestigingssysteem dat in de T100 bussen aanwezig is. Qbuzz heeft, op basis van de voorwaarden (4.16), het recht om de rolstoel te weigeren om deze veiligheidsreden. In het eerste artikel wordt aangegeven dat de reiziger met een (zelf geregelde) taxi naar de bestemming is gebracht, ik vraag mij dan heel erg af hoe dit wel kon omdat deze bevestigingssystemen vaak vergelijkbaar zijn? Als de nieuwe VanHool A15 ook weer T100 worden dan blijf je overigens ook met dit probleem zitten, je haalt alleen de lift uit de situatie.

Waar ik mij ook over verbaas is dat deze eis rondom bevestigingspunten nergens te vinden is op de website van Qbuzz, in het verhaal van de reiziger komen de gewichtslimieten wel aan de orde en die staan wel netjes op de website.

Er zijn overigens wel meer opvallende dingen rondom het meebrengen van zaken bij Qbuzz. Qbuzz staat namelijk expliciet toe dat elektrische steps meegenomen worden in de bus. De voorwaarden (4.17) staan dit echter niet toe. Deze elektrische stepjes zijn vaak niet eens toegelaten op de openbare weg. TfL heeft elektrische stepjes om veiligheidsredenen na een aantal branden verboden. Ik vind het daarom bijzonder dat Qbuzz deze expliciet, tegen de vervoersvoorwaarden in, toestaat. Er zou er maar eentje ontbranden in een waterstofbus..
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Qbuzz ging dit keer wederom in de fout. Dat de rolstoel te groot en zwaar was om veilig in de bus te vervoeren, kan ik nog wel inkomen. Maar zoals Qbuzz zelf ook aangaf had het bedrijf voor vervangend vervoer moeten zorgen. Maar goed, van Qbuzz verbaas ik mij niet meer snel. Zelfs met een gewone rolstoel zijn er nog steeds chauffeurs en bussen die daar moeite mee hebben. De reactie op klachten die daarover gaan zijn al ruim 7 jaar het zelfde, zonder enige verbetering in die 7 jaar tijd.

Het is maar goed dat er nieuwe (eindelijk) laagvloersbussen komen voor de Qliners. Dan is er al een obstakel minder, geen onhandige trap meer. Nu alleen nog er voor zorgen dat QBuzz daadwerkelijk op goede wijze in actie komt na (terugkerende) klachten. En zorgen dat de on-klantvriendelijke chauffeurs en ander medewerkers een klantvriendelijkheid circus krijgen of vervangen worden.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door iamthedutchdude »

Nicketick schreef: di 25 jul 2023, 21:55 Er zijn overigens wel meer opvallende dingen rondom het meebrengen van zaken bij Qbuzz. Qbuzz staat namelijk expliciet toe dat elektrische steps meegenomen worden in de bus. De voorwaarden (4.17) staan dit echter niet toe.
Daarentegen spreken de voorwaarden onder 4.14 en 4.17 elkaar tegen. Qbuzz hanteert blijkbaar de lezing uit 4.14 (of ziet de e-steps als handbagage als in 4.5).
Nicketick
Berichten: 715
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Nicketick »

Mogelijk is dit uitgesplitst zodat het wel in metro en tram toegestaan is maar niet in de bus? Dit zijn immers voorwaarden van alle vervoerders gezamelijk.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

Lange_Dre schreef: di 25 jul 2023, 22:10 Qbuzz ging dit keer wederom in de fout. Dat de rolstoel te groot en zwaar was om veilig in de bus te vervoeren, kan ik nog wel inkomen. Maar zoals Qbuzz zelf ook aangaf had het bedrijf voor vervangend vervoer moeten zorgen. Maar goed, van Qbuzz verbaas ik mij niet meer snel. Zelfs met een gewone rolstoel zijn er nog steeds chauffeurs en bussen die daar moeite mee hebben. De reactie op klachten die daarover gaan zijn al ruim 7 jaar het zelfde, zonder enige verbetering in die 7 jaar tijd.
Ik weet niet of de vriendin van deze meneer die contact had met de klantenservice aangegeven heeft wat voor rolstoel het was. Als de klantenservice in de veronderstelling was dat het een gewone rolstoel zou zijn geweest (en niet voldoende heeft doorgevraagd), snap ik op zich hun reactie, maar aan de andere kant snap ik ook de chauffeur diens reactie aangezien die in de veronderstelling geweest lijkt te zijn dat zo'n elektrische rolstoel niet zou mogen...
Lange_Dre schreef: di 25 jul 2023, 22:10 Het is maar goed dat er nieuwe (eindelijk) laagvloersbussen komen voor de Qliners. Dan is er al een obstakel minder, geen onhandige trap meer. Nu alleen nog er voor zorgen dat QBuzz daadwerkelijk op goede wijze in actie komt na (terugkerende) klachten. En zorgen dat de on-klantvriendelijke chauffeurs en ander medewerkers een klantvriendelijkheid circus krijgen of vervangen worden.
Ja, de hogevloers-Qliners zijn zeer comfortabele bussen, maar eigenlijk niet helemaal geschikt voor OV. Zonde dat ze eruit gaan maar wel beter. Wat is volgens jou "op goede wijze in actie komt na (terugkerende) klachten"? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
En je laatste zin is een beetje jammer. Wanneer is een chauffeur/medewerker on-klantvriendelijk? Aan welke maatstaven bepaal je dat? En zou een cursus daarin helpen? En vervangen worden door wie met het personeelsgebrek (ook bij Qbuzz)?

PS. @nicketick: ja, de nieuwe vanHool A15 worden ook zeker weer T100 bussen met daarin dus ook weer de gordelplicht.
Grt. Stefan
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Nicketick schreef: di 25 jul 2023, 22:39 Mogelijk is dit uitgesplitst zodat het wel in metro en tram toegestaan is maar niet in de bus? Dit zijn immers voorwaarden van alle vervoerders gezamelijk.
Bij Arriva mogen elektrische steps ook gewoon mee in de bus. Als ze opgevouwen zijn word het gezien als handbagage. Zijn ze niet opgevouwen mogen ze alleen mee als er ruimte voor is in de bus.

Wat betreft rolstoelen in hogevloers T100 bussen: ik rij zelf met de Brabantliners van en naar Utrecht en het meenemen van een rolstoel is gewoon een drama. Opdrachtgevers kunnen wel leuk hogevloer en T100 eisen maar die denken niet na over het feit dat het inladen van iemand in een rolstoel gewoon heel veel tijd kost. Je bent vaak gewoon dik een kwartier bezig om die rolstoel vast te zetten. En dan moet diegene er ook weer uit wat ook weer tijd kost. Die tijd is er simpelweg niet. Wellicht dat dat chauffeurs ervan weerhoud om een rolstoel niet mee te nemen. Maar dat mag natuurlijk nooit de reden zijn. Iemand in een rolstoel hoor je gewoon mee te nemen als die aan de regels voldoet. Maar de kans dat een volgende rit dan uitvalt wegens te hoge vertraging is wel aanwezig. De rolstoel waarin de meneer in kwestie in zit is sowieso een lastige aangezien die heel moeilijk vastgezet kunnen worden.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Frank93 »

Bij Transdev/Connexxion hebben we de regel dat elektrische rolstoelen niet mee mogen. Een van de redenen is dat als de rolstoel door een storing niet meer te bewegen is, de rit daardoor ook vertraging oploopt. Als het lang duurt heeft het ook effect op de rest van de dienstregeling.
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

En hoe vaak komt zo'n storing aan een elektrische rolstoel nou echt voor? Volgens mij valt dat reuze mee. In mijn werkomgeving zijn er diverse vaste reizigers die in een elektrische rolstoel zitten en heb nog nooit meegemaakt dat zo'n rolstoel storing had. Op de website van Transdev is trouwens nergens te vinden dat elektrische rolstoelen niet mee mogen. https://www.transdev.nl/nl/reisinformat ... -beperking
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door April064 »

Mijn vader handelt in elektrische rolstoelen en zijn producten hebben ook praktisch nog nooit een storing gehad.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door The Greyhound »

Een mooie oplossing voor een express bus met eenvoudige rolstoeltoegqng zie je in Noord-Amerika.
https://www.masstransitmag.com/bus/pre ... s-from-mci
Op het bovendek loopt het gangpad aan de linkerzijde door met 1 persoons zitplaatsen aan de raamzijde. Bus is ontwikkeld door MCI, een dochter onderneming van New Flyer.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Toegankelijkheid is er niet alleen voor rolstoelgebruikers, er zijn veel meer categorieën reizigers die slecht ter been zijn of niet comfortabel een trap op lopen. Hogevloersbussen zijn, in elke vorm, een beperking voor die groep, terwijl ze in het Nederlandse OV niet nodig zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Nicketick schreef: di 25 jul 2023, 21:55 Er is een flinke discussie ontstaan in de media over het weigeren van een rolstoelgebruiker in Gieten voor een reis met een Q-liner: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1045081/ ... ig-update
Wat ik raar vind is dat hij wel met de bus van Groningen naar Gieten mocht, maar niet van Gieten naar Stadskanaal. Dat zijn toch dezelfde bussen? :s
Frank93 schreef: wo 26 jul 2023, 10:46 Bij Transdev/Connexxion hebben we de regel dat elektrische rolstoelen niet mee mogen.
Is dat wettelijk wel toegestaan? Het is toch een vorm van discriminatie. :!:
Zorgt Transdev dan wel voor vervangend vervoer?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Frank93 »

Zoals het op de website vermeld staat is (zover ik weet) onder chauffeurs nooit verspreid. Alleen een keer een mededeling wat voor soort rolstoelen er wel en niet mee de bus in mogen. Bij een elektrische rolstoel stond er een groot rood kruis bij, dus bij mijn weten mag deze bij ons niet mee. Maar uiteindelijk beslist de chauffeur natuurlijk of hij deze wel of niet in de bus wilt hebben.

Wat er in Gieten gebeurd kan zijn is dat de eerste chauffeur het niet zoveel uitmaakte, maar de tweede zich wel aan de regels wilde houden.
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Bij mij gaan elektrische rolstoelen gewoon mee mits het maximumgewicht wat op de rolstoelplank vermeld staat niet wordt overschreden. Maar ik ga niet vragen hoeveel de boel weegt dus in de praktijk komt het neer op 'stap maar in allemaal ik vind het prima'.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

Meltrain schreef: wo 26 jul 2023, 13:33
Nicketick schreef: di 25 jul 2023, 21:55 Er is een flinke discussie ontstaan in de media over het weigeren van een rolstoelgebruiker in Gieten voor een reis met een Q-liner: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1045081/ ... ig-update
Wat ik raar vind is dat hij wel met de bus van Groningen naar Gieten mocht, maar niet van Gieten naar Stadskanaal. Dat zijn toch dezelfde bussen? :s
Nee, de bus naar Gieten was een VanHool dubbeldekker, die naar Stadskanaal een Setra.
Nicketick schreef: di 25 jul 2023, 21:55
Frank93 schreef: wo 26 jul 2023, 10:46 Bij Transdev/Connexxion hebben we de regel dat elektrische rolstoelen niet mee mogen.
Is dat wettelijk wel toegestaan? Het is toch een vorm van discriminatie. :!:
Zorgt Transdev dan wel voor vervangend vervoer?
Scootmobiels zijn ook niet toegestaan, is dat dan ook discriminatie?
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Over het algemeen zijn mensen niet afhankelijk van scootmobiels. Ze hebben ze misschien nodig voor de langere afstanden, maar de mensen kunnen zich nog wel zelfstandig redden zonder scootmobiel. Dat ligt bij rolstoelen heel anders.
Selivio schreef: wo 26 jul 2023, 21:53
Meltrain schreef: wo 26 jul 2023, 13:33
Nicketick schreef: di 25 jul 2023, 21:55 Er is een flinke discussie ontstaan in de media over het weigeren van een rolstoelgebruiker in Gieten voor een reis met een Q-liner: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1045081/ ... ig-update
Wat ik raar vind is dat hij wel met de bus van Groningen naar Gieten mocht, maar niet van Gieten naar Stadskanaal. Dat zijn toch dezelfde bussen? :s
Nee, de bus naar Gieten was een VanHool dubbeldekker, die naar Stadskanaal een Setra.
Maar dat is ook een T100-bus. Dat was toch juist het probleem?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door iamthedutchdude »

In één van de artikelen stond aangegeven dat het probleem was dat de rolstoel niet vastgezet kon worden. Ik weet niet in hoeverre het vastzetten van een rolstoel anders gaat in de Van Hool's dan in de Setra's (verschillende fabrikanten houden er nog wel eens verschillende bevestigingsmethoden op na). Het probleem was dus (volgens Qbuzz) niet de T100-bus, maar de bevestigingspunten in die bus.
JeroenSpock
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JeroenSpock »

Nicketick schreef: di 25 jul 2023, 21:55Als de nieuwe VanHool A15 ook weer T100 worden dan blijf je overigens ook met dit probleem zitten, je haalt alleen de lift uit de situatie.
Ja die VanHool A15 wordt ook T100.

Michael schreef: wo 26 jul 2023, 09:03Je bent vaak gewoon dik een kwartier bezig om die rolstoel vast te zetten. En dan moet diegene er ook weer uit wat ook weer tijd kost. Die tijd is er simpelweg niet.
Nee hoor onzin, rolstoel inladen met de lift kost je hooguit 5 minuten. Als je er handig mee bent 2-3 minuten.
Als je er geen zin in hebt ga je inderdaad 10-15 minuten staan kloten met dat ding, bij het uitstappen nog eens, en je volgende rit vervalt zodat je lekker lang pauze hebt.
Persoonlijk heb ik geen moeite met die lift, en ze hebben mij ook nog nooit in de steek gelaten. Ja ik ken de lift verhalen van collega's, maar bij mij doen ze het altijd. Rolstoel vastzetten doe ik dan weer nooit. Je gaat naar de situatie rijden en gaat er van uit dat er niets gebeurd (en dat is ook altijd zo), maar het kan natuurlijk fout gaan.
Kan me voorstellen dat ze kapot gaan door het weinig gebruiken.
Z2N schreef: wo 26 jul 2023, 12:20Toegankelijkheid is er niet alleen voor rolstoelgebruikers, er zijn veel meer categorieën reizigers die slecht ter been zijn of niet comfortabel een trap op lopen.....Hogevloersbussen zijn in het Nederlandse OV niet nodig.
Eeuwige discussie die al jaren speelt. 99 mensen zitten heerlijk in een hogevloerbus en 1 moet moeite doen om er in te komen (maar kan er uiteindelijk wel in komen). Kies je voor die 99 of 1?
Zal ook altijd gezeur blijven opleveren. En waar zijn hogevloerbussen dan wel echt nodig? Opa en oma gaan ook op seniorenreis in een touringcar, dat kan ik het vervolg ook wel in een LE.

Selivio schreef: wo 26 jul 2023, 21:53Scootmobiels zijn ook niet toegestaan, is dat dan ook discriminatie?
Alleen opvouwbare scootmobiels zijn toegestaan bij Qbuzz, hebben we jaren geleden eens in Groningen bij code 95 gehad. Dat was die dag waarbij één collega dat lood pak moest dragen tijdens de lift instructie, misschien herinner je je dat nog.
Toen vroeg iemand hoe weet je dan wat een opvouwbare scootmobiel is? De instructeur zei, 'dat is zo'n ding waarvan, als je hem ziet, denkt: gaat dat wel goed?'
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Als je die rolstoel niet vast zet kost het maar een paar minuten inderdaad. Maar als je hem wel vastzet kost het wel behoorlijk wat tijd. Gelukkig komt het bij mij niet heel vaak voor dat er iemand in een rolstoel mee hoeft maar als het gebeurd zet ik de rolstoel wel gewoon vast. Als er wat gebeurd heeft de chauffeur een probleem. Ik ga dat risico niet nemen.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

JeroenSpock schreef: wo 26 jul 2023, 22:45
Michael schreef: wo 26 jul 2023, 09:03Je bent vaak gewoon dik een kwartier bezig om die rolstoel vast te zetten. En dan moet diegene er ook weer uit wat ook weer tijd kost. Die tijd is er simpelweg niet.
Nee hoor onzin, rolstoel inladen met de lift kost je hooguit 5 minuten. Als je er handig mee bent 2-3 minuten.
Als je er geen zin in hebt ga je inderdaad 10-15 minuten staan kloten met dat ding, bij het uitstappen nog eens, en je volgende rit vervalt zodat je lekker lang pauze hebt.
Persoonlijk heb ik geen moeite met die lift, en ze hebben mij ook nog nooit in de steek gelaten. Ja ik ken de lift verhalen van collega's, maar bij mij doen ze het altijd. Rolstoel vastzetten doe ik dan weer nooit. Je gaat naar de situatie rijden en gaat er van uit dat er niets gebeurd (en dat is ook altijd zo), maar het kan natuurlijk fout gaan.
Kan me voorstellen dat ze kapot gaan door het weinig gebruiken.
Nogal denigrerend naar je collega's over lekker lang pauze hebben, ken maar weinig collega's die het fijn vinden om uren in een pauzehok te zitten zonder iets te doen, maar dat terzijde. Probleem is ook wel een beetje dat de meeste collega's vrijwel nooit een rolstoel mee hebben hoeven nemen in de Setra (ik inclusief).
Het feit dat jij rolstoelen blijkbaar niet vast zet, is jouw probleem. Andere chauffeurs houden zich wél aan de geldende wet- en regelgeving en zetten die dingen zo goed en zo kwaad als het kan vast. Jij kan dan zeggen dat je naar de situatie gaat rijden en dat er toch niets gebeurd, alleen ben je helaas niet alleen op de weg, en je weet nooit wat medeweggebruikers doen. Bedenk wel dat áls er iets gebeurt, jij fout zit en Qbuzz je daar echt niet mee gaat helpen...
JeroenSpock schreef: wo 26 jul 2023, 22:45
Z2N schreef: wo 26 jul 2023, 12:20Toegankelijkheid is er niet alleen voor rolstoelgebruikers, er zijn veel meer categorieën reizigers die slecht ter been zijn of niet comfortabel een trap op lopen.....Hogevloersbussen zijn in het Nederlandse OV niet nodig.
Eeuwige discussie die al jaren speelt. 99 mensen zitten heerlijk in een hogevloerbus en 1 moet moeite doen om er in te komen (maar kan er uiteindelijk wel in komen). Kies je voor die 99 of 1?
Zal ook altijd gezeur blijven opleveren. En waar zijn hogevloerbussen dan wel echt nodig? Opa en oma gaan ook op seniorenreis in een touringcar, dat kan ik het vervolg ook wel in een LE.
Eerst maar eens zien hoe die nieuwe VanHools rijden/worden, maar ik denk dat er nu weinig op tegen is dat de Setra's vervangen gaan worden door de VanHools. Elke drempel die weggenomen wordt voor reizigers om de bus te pakken is alleen maar positief in mijn ogen (en voor sommige mensen is een hogevloersbus (vrij letterlijk) een drempel).
JeroenSpock schreef: wo 26 jul 2023, 22:45
Selivio schreef: wo 26 jul 2023, 21:53Scootmobiels zijn ook niet toegestaan, is dat dan ook discriminatie?
Alleen opvouwbare scootmobiels zijn toegestaan bij Qbuzz, hebben we jaren geleden eens in Groningen bij code 95 gehad. Dat was die dag waarbij één collega dat lood pak moest dragen tijdens de lift instructie, misschien herinner je je dat nog.
Toen vroeg iemand hoe weet je dan wat een opvouwbare scootmobiel is? De instructeur zei, 'dat is zo'n ding waarvan, als je hem ziet, denkt: gaat dat wel goed?'
Nee, die code95 is denk ik geweest voordat ik in dienst ben gekomen....
Grt. Stefan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten