Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door nielsie600 »

3406 op lijn 5
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Maurice Hooikammer »

Vandaag is de Bloemenjaarmarkt hè! Dan zetten ze meer en grotere bussen in! Zelfs lijn 22 rijdt vandaag voor één dag!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Bjarte »

Maurice Hooikammer schreef:Vandaag is de Bloemenjaarmarkt hè! Dan zetten ze meer en grotere bussen in! Zelfs lijn 22 rijdt vandaag voor één dag!
Qbuzz zegt toch echt iets anders. Vandaag wordt volgens de (kleine) vakantiedienstregeling gereden, minder bussen dus op een aantal lijnen.

Edit: Die bussen worden gebruikt om de grotere vervoersstroom vanuit de P+R plaatsen te kunnen afhandelen, denk ik? Gisteravond had de dienstregeling ook wel aangepast mogen worden trouwens....
Laatst gewijzigd door Bjarte op vr 18 apr 2014, 09:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Maurice Hooikammer »

Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door CamilleKreemers »

Bjarte schreef:
Maurice Hooikammer schreef:Vandaag is de Bloemenjaarmarkt hè! Dan zetten ze meer en grotere bussen in! Zelfs lijn 22 rijdt vandaag voor één dag!
Qbuzz zegt toch echt iets anders. Vandaag wordt volgens de (kleine) vakantiedienstregeling gereden, minder bussen dus op een aantal lijnen.
met extra ritten rond de stad:
De Bloemenjaarmarkt in Groningen is dit jaar op vrijdag 18 april. Voor de vele bezoekers van dit evenement rijden er ook dit jaar weer extra bussen op de routes van en naar de P+R terreinen. Als u met de auto komt, kunt u parkeren op één van de P+R terreinen aan de rand van de stad. Voor € 6 reist u met maximaal vijf personen van en naar de Bloemenjaarmarkt met de Q-link bussen.

P+R Haren (voor bezoekers vanaf het zuiden: A28)
Q-link paars (lijn 5) rijdt minimaal vier keer per uur tussen P+R Haren en de Grote Markt.

P+R Euroborg/P3 en Bastion (voor bezoekers uit het oosten: A7)

Vanaf Euroborg/P3: reis met Q-link paars (lijn 5) tussen Euroborg/P3 en de Grote Markt. Q-linkpaars rijdt minimaal vier keer per uur.
Vanaf Bastion en Ikea: reis met de speciale evenementenbuslijn 22 tussen Bastion - Ikea en de Grote Markt. Deze extra lijn rijdt tussen 9.00 en 19.00 uur.
P+R Kardinge (voor bezoekers uit het noorden)
Q-link blauw (lijn 3 en 4) rijdt minimaal zes keer per uur tussen P+R Kardinge en de Grote Markt.

P+R Hoogkerk (voor bezoekers uit het westen, A7)
Q-link blauw (lijn 3 en 4) rijdt minimaal zes keer per uur tussen P+R Hoogkerk en de Grote Markt.

bron: http://www.qbuzz.nl/GD/plan-mijn-reis/a ... jaarmarkt/
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marcel.nl »

Soortvanhenk schreef:Gisteravond en vannacht volle bussen in Groningen ivm The Passion. Vooral ri. Annen/ Haren (Q-link 5) was het dringen. Stond ook een bus met het lijnnummer van lijn 5 naar "Emmen met overstap in Gieten." (?) Verder ook druk in de treinen ri. Zwolle en verder en naar Leeuwarden.
Qlink-lijn Groningen Emmen :mrgreen:
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Bjarte »

Ik snap sowieso niet waarom Qbuzz de vakantiedienstregeling in zet op de goede vrijdag. De meeste scholen hebben gewoon les, slechts 10% van de werkgevers geeft de werknemers vrij en dat in combinatie met de drukke bloemetjesmarkt. Ik zie dus geen redenen tot vermindering van het aantal bussen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door groningen »

1 persoon moest met de 78 naar Siddeburen toe. Vertrekt de bus 10 minuten vroeger dan normaal. Gevolg bijna 1 uur wachten.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door CamilleKreemers »

Bjarte schreef:Ik snap sowieso niet waarom Qbuzz de vakantiedienstregeling in zet op de goede vrijdag. De meeste scholen hebben gewoon les, slechts 10% van de werkgevers geeft de werknemers vrij en dat in combinatie met de drukke bloemetjesmarkt. Ik zie dus geen redenen tot vermindering van het aantal bussen.
dan moet je bij het OV-bureau zijn; die bepaalt welke dienst op welke dag vrij is.

In mijn regio was het bijna zondagse rusttaferelen.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Bjarte »

CamilleKreemers schreef:
Bjarte schreef:Ik snap sowieso niet waarom Qbuzz de vakantiedienstregeling in zet op de goede vrijdag. De meeste scholen hebben gewoon les, slechts 10% van de werkgevers geeft de werknemers vrij en dat in combinatie met de drukke bloemetjesmarkt. Ik zie dus geen redenen tot vermindering van het aantal bussen.
dan moet je bij het OV-bureau zijn; die bepaalt welke dienst op welke dag vrij is.

In mijn regio was het bijna zondagse rusttaferelen.
Ach ja, dat bedoel ik ook natuurlijk.... :oops: :X
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Het zal sowieso niet meer dan één Capacity zijn, lijn 15 rijdt namelijk ook gewoon door, wel minder vaak en ik ben flink aan het spotten geweest maar heb toch echt alleen maar normale geledes op de route van 5 gezien.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door nielsie600 »

Hij was helaas uitgewisseld in Haren.

@ Bjarte, De meeste scholen zijn gewoon dicht en de bussen rijden halfleeg rond. De meeste bedrijven zijn inderdaad wel open maar dat zijn niet zulke grote stromen..
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door isadora »

groningen schreef:1 persoon moest met de 78 naar Siddeburen toe. Vertrekt de bus 10 minuten vroeger dan normaal. Gevolg bijna 1 uur wachten.
Aangepaste dienstregeling? Anders vrij a-sociaal.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Jammer! En ja we hebben kleine vakantiedienstregeling, maar of er andere tijden zijn op lijn 78 weet ik eerlijk gezegd niet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Frans F »

Vreemd dat het reispatroon in het noorden op Goede Vrijdag kennelijk nog steeds anders is dan op andere werkdagen. In het zuiden is van Goede Vrijdag al jaren niets meer te merken, ook overheidsdiensten zoals justitie bij mij om de hoek zijn hier gewoon open. Misschien toch meer iets voor calvinistische regio's.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door groningen »

Ik moet toch even kijken waar het eindpunt van lijn 22 ligt; er staat Bloemenjaarmarkt boven op de bus, maar kan het niet vinden.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Bastion Hotel was het eindpunt op drukke momenten, daarbuiten Euroborg/P3.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Avanti050 »

Heb deze avond zonder twijfel mijn meest ruige ritje met Qbuzz tot nu toe gehad - de snelheid zat er goed in zullen we maar zeggen.

Ik moest van Annen naar de Oosterparkwijk in Groningen, dus dat werd een Q-link-combi van in dit geval lijnen 5 en 4. Het ritje met lijn 5 verliep prima, desondanks wel met ruim 80 km/h door het Julianaplein-tunneltje geknald, daar waar 50 toegestaan; met diezelfde dik 80km/h werd plankgas gereden op het smalle, landelijke stukkie tussen Annen en Zuidlaren, daar waar 60 toegestaan. Maar enfin, lekker vlot en ruim op tijd op het Hoofdstation aangekomen, dat dan wel weer.

Ben uiteraard aldaar overgestapt op lijn 4 en de chauffeur van deze bus maakte het echt behoorlijk bont: Werkelijk na iedere halte VOL op de kickdown, scheurend door scherpe bochten en zonder twijfel een aantal keer ruim boven de 50 km/h uit met als gevolg dat ik met -4 minuten uitstapte bij de Oliemuldersbrug/Oosterparkwijk; dit terwijl de chauffeur zelfs ook nog eens 2 minuten vertrektijd had afgewacht bij de Grote Markt omdat-ie al met deze rijstijl bij het Hoofdstation begonnen was! Ik had echt het gevoel op een racebaan te zijn beland.

Begrijp me goed, mij zal je niet horen klagen over te snelle chauffeurs - ik ben juist eenmaal fan van een lekker rap busritje - maar ik kan me serieus voorstellen dat de nodige personen zich bij met name de rijstijl van de tweede chauffeur niet bepaald veilig zullen hebben gevoeld.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marcel.nl »

groningen schreef:Ik moet toch even kijken waar het eindpunt van lijn 22 ligt; er staat Bloemenjaarmarkt boven op de bus, maar kan het niet vinden.
22 bestaat toch niet meer? :shock:
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Afgelopen vrijdag wel :wink: Grote Markt - UMCG - IKEA - Euroborg/P3 - Bastion Hotel - Euroborg/P3 - IKEA - Damsterdiep - Grote Markt.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marcel.nl »

Kevster schreef:Afgelopen vrijdag wel :wink: Grote Markt - UMCG - IKEA - Euroborg/P3 - Bastion Hotel - Euroborg/P3 - IKEA - Damsterdiep - Grote Markt.
Ach so. Wel beter dat er dus weer een bus voor de Ikea langs gaat rijden, vindt het ondanks klachten van Ikea nog steeds vreemd dat juist daar geen reguliere stadsbus meer voor de deur stopt.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Kevster schreef:Jammer! En ja we hebben kleine vakantiedienstregeling, maar of er andere tijden zijn op lijn 78 weet ik eerlijk gezegd niet.
Lijn 78 vertrekt op zaterdag- en vakantieochtenden tot 11:42 uur tien minuten eerder dan het standaardpatroon uit Groningen, omdat 'ie in Siddeburen op die dagen niet aan de 178 kan worden gekoppeld in Siddeburen en men bang is dat lijn 78 het op en neer niet redt in een uur en vijftig minuten, waardoor de aansluiting op de IC niet gehaald wordt. 's Middags rijdt lijn 78 richting Groningen 40 minuten later dan gebruikelijk, waardoor je van het Duurswold naar de randstad volgens het boekje geen aansluiting hebt (maar in de praktijk meestal wel).
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

marcel.nl schreef: Ach so. Wel beter dat er dus weer een bus voor de Ikea langs gaat rijden, vindt het ondanks klachten van Ikea nog steeds vreemd dat juist daar geen reguliere stadsbus meer voor de deur stopt.
Zodra de Sontbrug klaar is zal lijn 5 er langs gaan rijden.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

Avanti050 schreef:Heb deze avond zonder twijfel mijn meest ruige ritje met Qbuzz tot nu toe gehad - de snelheid zat er goed in zullen we maar zeggen.

Ik moest van Annen naar de Oosterparkwijk in Groningen, dus dat werd een Q-link-combi van in dit geval lijnen 5 en 4. Het ritje met lijn 5 verliep prima, desondanks wel met ruim 80 km/h door het Julianaplein-tunneltje geknald, daar waar 50 toegestaan; met diezelfde dik 80km/h werd plankgas gereden op het smalle, landelijke stukkie tussen Annen en Zuidlaren, daar waar 60 toegestaan. Maar enfin, lekker vlot en ruim op tijd op het Hoofdstation aangekomen, dat dan wel weer.

Ben uiteraard aldaar overgestapt op lijn 4 en de chauffeur van deze bus maakte het echt behoorlijk bont: Werkelijk na iedere halte VOL op de kickdown, scheurend door scherpe bochten en zonder twijfel een aantal keer ruim boven de 50 km/h uit met als gevolg dat ik met -4 minuten uitstapte bij de Oliemuldersbrug/Oosterparkwijk; dit terwijl de chauffeur zelfs ook nog eens 2 minuten vertrektijd had afgewacht bij de Grote Markt omdat-ie al met deze rijstijl bij het Hoofdstation begonnen was! Ik had echt het gevoel op een racebaan te zijn beland.

Begrijp me goed, mij zal je niet horen klagen over te snelle chauffeurs - ik ben juist eenmaal fan van een lekker rap busritje - maar ik kan me serieus voorstellen dat de nodige personen zich bij met name de rijstijl van de tweede chauffeur niet bepaald veilig zullen hebben gevoeld.
Afgelopen zaterdag een lijn 2 die meer dan 10 minuten te vroeg in Eelde aan kwam (12:31 in De Punt, normaal 12:43). Of hard gereden, of te vroeg weg. Verder (ik geloof die vrijdag) een lijn 6 die 10 minuten te vroeg bij de Kamerlingh Onnesstraat is gaan stil staan. (De voorliggende lijn 6 had overigens 2-3 minuten vertraging, oftewel vlak achter elkaar) Ik begrijp niet dat het zo moeilijk is om op het juiste moment vanaf het Hoofdstation te vertrekken. Met hard rijden heb ik geen moeite, mits natuurlijk verantwoord, maar heel fors te vroeg vertrekken vind ik slordig. Dat de haltertijd soms lang is, snap ik, maar dan moeten rijtijden in het dal maar veranderd worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Meltrain »

Weet iemand of lijn 216 (Lijn 216 Exloo Gemeentehuis - Exloo De Hunzebergen) eigenlijk nog rijdt?
Ik kan hem niet meer vinden op de site van Qbuzz.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten