Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

Milco schreef:Die vlieger gaat niet bepaald op want de Ebusco rijdt op een groot aantal streeklijnen in Groningen en Drenthe...
Wat heeft dat precies met mijn reactie te maken?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Milco »

Omdat een groot deel van de streeklijnen met Ebusco's wordt gereden, is het daardoor best "logisch" dat alledrie de incidenten met een Ebusco gebeurden. Als de bewuste lijnen met Volvo 8900's zouden rijden, dan was het driemaal dat bustype dat in de aandacht kwam. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

En dat is nummer 4, een chauffeur op lijn 7 heeft waarschijnlijk de verkeerde afslag genomen op de omleiding en is bij het keren op de Zernikelaan vast komen te zitten. Dit keer voor de verandering een Citea: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/218128/H ... -te-zitten
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Post »

bys1 schreef:Niet voor niets waren het alledrie Ebusco's deze week.

Gewoon opsodemieteren met die elektrische troep en lekker blijven dieselen *O*
Want met de diesel bussen ging nooit wat mis? Ik kan mij nog wel een aantal incidenten herinneren met de diesel bussen. Zolang er mensen werken in het OV gaat er wel eens wat mis.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

En wederom een elektrische bus :Y
Milco schreef:Omdat een groot deel van de streeklijnen met Ebusco's wordt gereden, is het daardoor best "logisch" dat alledrie de incidenten met een Ebusco gebeurden. Als de bewuste lijnen met Volvo 8900's zouden rijden, dan was het driemaal dat bustype dat in de aandacht kwam. ;)
Er zijn anders nog behoorlijk veel Citaro's hoor. Nieuwe streekcitaro's (normaal/geleed), oudere 33xx Citaro's en dan heb je nog de Qlink Citaro's/Capacity's, Qliners en de oude Euro V Citaro's waarvan er nog aardig wat rondrijden.
Dat vraag ik mij dus af, want die Volvo's waren misschien niet elektrisch geweest. Het gaat er vooral om dat het alleen maar elektrische bussen zijn die overal vast komen te zitten, vanwege het gewicht :wink:
Post schreef:Want met de diesel bussen ging nooit wat mis? Ik kan mij nog wel een aantal incidenten herinneren met de diesel bussen. Zolang er mensen werken in het OV gaat er wel eens wat mis.
Uiteraard. Maar de Citaro's kwamen niet zo vaak vast te zitten, die vlogen gewoon in brand als ze er geen zin meer in hadden *O*
Feit is dat de elektrische bussen veel zwaarder zijn door alle accu's en dat is waarschijnlijk de reden dat ze steeds vast komen te zitten in de berm. Al kan ik me ook wel herinneren dat er een paar jaar terug bij Metslawier (vijf minuten noordelijk van mijn huis) een stofzuigercitea op lijn 63 vast kwam te zitten in de modder. Maar dat was dan vooral omdat de achterkant (waar de motor dus zit) wegzakte in een stuk grond dat toen behoorlijk drassig was.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Milco schreef:Omdat een groot deel van de streeklijnen met Ebusco's wordt gereden, is het daardoor best "logisch" dat alledrie de incidenten met een Ebusco gebeurden. Als de bewuste lijnen met Volvo 8900's zouden rijden, dan was het driemaal dat bustype dat in de aandacht kwam. ;)
Zoals we nu zien kan het ook met Citea's gebeuren dus. Als de berm maar zacht genoeg is. De betreffende berm op de Zernikelaan is nog niet zo heel oud, weg is nog maar een paar maanden geleden gereconstrueerd daar.

Blijft inderdaad wel zaak dat de batterijpakketten op het dak niet mee zullen helpen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

Zoals gezegd. Die Citea's zijn ook elektrisch en minstens zo zwaar :Y
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Post »

bys1 schreef:
Post schreef:Want met de diesel bussen ging nooit wat mis? Ik kan mij nog wel een aantal incidenten herinneren met de diesel bussen. Zolang er mensen werken in het OV gaat er wel eens wat mis.
Uiteraard. Maar de Citaro's kwamen niet zo vaak vast te zitten, die vlogen gewoon in brand als ze er geen zin meer in hadden *O*
Feit is dat de elektrische bussen veel zwaarder zijn door alle accu's en dat is waarschijnlijk de reden dat ze steeds vast komen te zitten in de berm. Al kan ik me ook wel herinneren dat er een paar jaar terug bij Metslawier (vijf minuten noordelijk van mijn huis) een stofzuigercitea op lijn 63 vast kwam te zitten in de modder. Maar dat was dan vooral omdat de achterkant (waar de motor dus zit) wegzakte in een stuk grond dat toen behoorlijk drassig was.
Maar ik vraag mij vooral af waarom je met een bus de berm in zou willen. Of het nu een diesel of elektrische is. Maar misschien dat het aan mij ligt. (A)
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

Nou, blijkbaar dus om uit te wijken voor een vrachtwagen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

Of om te keren dus... overigens kan bij dat soort gevallen een dieselbus net zo muurvast komen te zitten. Zeker nu het op momenten erg nat is geweest de afgelopen tijd, waardoor de bermen erg drassig zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JanTerSluis
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JanTerSluis »

Zo'n VDL heeft ook wel een waardeloos grote draaicirkel in vergelijking met een Mercedes-Benz Citaro geleed.
Dat zal ongetwijfeld ook hebben meegespeeld.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Durashift »

Michael schreef:Hoezo het 2e schadegeval bij die afrit? Is allemaal op verschillende plaatsen gebeurd (..)
Klopt , ik schreef dan ook 'bij die afrit' tussen 2 komma's. :wink: maar misschien was het duidelijker als de 2e komma weggelaten was.. :)
Durashift schreef:(..) Jup.. en dus is dat 2e schadegeval van deze week, bij die afrit, mogelijk wel een gebrek aan remmend vermogen?(..)
Chrysa schreef:Gelukkig kunnen ze bij Qbuzz wel wat nadenken voordat ze hun bek opentrekken: (..)
Dat bleek al uit de teksten in de artikelen op RTV Noord, volgens mij.
Nicketick schreef:Ik denk dat de chauffeur die de afrit af is geschoten een juiste keuze heeft gemaakt om de bus uit te laten rollen met de sloot voor lief nemend,
Dat is altijd een goed idee om het stuur recht te houden en laten uitrollen als de wielen in de berm komen.

Het zwaartepunt ligt anders (hoger neem ik aan) dan reguliere dieselbussen.

Maar, door dat zwaartepunt.. als de neus van die Ebusco wél de greppel ingedoken was.. had het gewicht van de accu's icm met de versnelling/vertraging misschien wel tot een koprol geleid? :shock:
JuJ4
Berichten: 66
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 01:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JuJ4 »

Wat een gezeik over die elektrische bussen, ja uiteraard hebben ze kuren en dat er nu 4 incidenten zijn in een week is puur toeval. Er zijn afgelopen jaren wel gewoon 3 bussen afgefikt van Qbuzz, waarbij gewoon doden hadden kunnen vallen, en daar is echter een stuk minder ophef over. Ik vind dat je de electro bussen gewoon eens een kans moet geven, misschien is het over een jaar of 1-2 al een stuk anders met eventuele software updates, want we zijn er nog lang niet, maar al wel een heel eind op pad! :)
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

Sinds wanneer hebben kuren en software updates invloed op het gewicht van de bus?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Z2N »

Dat kan wel invloed hebben op de bediening ervan. Overigens is dat gewicht vooral een kwestie van wennen, de chauffeurs zullen nog even moeten wennen aan een andere rijstijl die nodig is. Dat zal naar verloop van tijd wel beter gaan, anders liggen er straks in heel het land elke dag bussen in de berm. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

Moet je de vrachtwagens dan maar gewoon knuffelen? :N
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Z2N »

Tuurlijk niet, maar wel je rijstijl aanpassen. Het is ook geen raketwetenschap, als het overal op aarde wel goed gaat moet het de Groningers ook wel lukken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Elektrisch rijden is inderdaad een vak apart, er zijn een paar chauffeurs in Groningen die hier ontzettend goed in zijn en dat merk je ook in het comfort als reiziger. Sommige chauffeurs rijden nog steeds alsof het een dieselbus is en remmen laat en hard, dat is toch vaak erg matig.

Goed elektrisch rijden is alleen maar winnen voor iedereen, betere range en hoger passagierscomfort.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Nicketick schreef:Goed elektrisch rijden is alleen maar winnen voor iedereen, betere range en hoger passagierscomfort.
Als de Ebusco wat soepeler zou reageren op het gaspedaal wordt het misschien nog comfortabel, moet zeggen dat de VDL dat echt een stuk beter doet.

De eCitaro in Berlijn deed dat nog soepeler, maar die gebruikt bij gas los de motoren niet om af te remmen. Jammer dat VDL en Ebusco geen optie hebben om de regeneratie in te stellen.
Wel degelijk software dus wat de bus 'beter' kan maken.

Diesels waren beter te doseren vind ik, misschien dat je ze daarom makkelijker uit de berm kan trekken. Achteruit rijden met een VDL duurt eeuwen, en met de Ebusco lig je gelijk met je smoel op het stuur zo hard gaat dat.
theicmm
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 00:45
Locatie: Hoorn

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door theicmm »

Vanuit de 304 met de 3660 die overigens niet in de wiki vermeld staat zag ik rond 14.00 een stuk of 10 citaro LE’s in oude kleurstelling over de A7 tussen Groningen en Drachten. Vermoedelijk Womy als bestemming.

Viel mij op dat er veel Integro’s in dienst zijn op onder andere de 300/304/314. En dus ook de 3660. Weet iemand hoeveel er nog in dienst zijn?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door bys1 »

Zijn die dan ook in de oude kleurstelling?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
theicmm
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 00:45
Locatie: Hoorn

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door theicmm »

bys1 schreef:Zijn die dan ook in de oude kleurstelling?
Nee alle Integro’s die ik vandaag zag waren in nieuwe Qliner kleurstelling.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn 45 »

Er zouden 6 Integro's in de nieuwe kleuren moeten zijn.
theicmm
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 00:45
Locatie: Hoorn

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door theicmm »

Op de wiki staan inderdaad 6 nummers vermeld. 3660 kan daar dus aan toegevoegd worden.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Die gaan naar Utrecht voor U-link 41 (iig tijdelijk) begreep ik.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten