Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marcel.nl »

ik kan me niet voorstellen dat ze die 300 uit Appingedam gaan rijden + die bussen stonden er tenminste 3 dagen. Iig dinsdag reed de dubbeldekker op Lijn 6
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

Vanaf maandag, als er bij Qbuzz het nieuwe voorzomerpakket ingaat, krijgt Appingedam zeker 3 diensten waar er een dubbeldekker ingepland staat op de 300. Dus die dubbeldekker staat er aannemelijk idd voor instructie.
Grt. Stefan
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marcel.nl »

oh dat had ik echt niet verwacht. Dus die moet dan leeg van de polder naar Groningen stad om daar zijn rit te draaien? Of toch op de 6 inzetten tot stad? *bus*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Lijkt me dat ie nu voor instructie leeg in Appingedam rond gaat rijden en dat met het nieuwe pakket, de chauffeurs eerst met de gewone (gelede) bus naar Stad gaan en dan overstappen op de dubbeldekker.
🍉
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

marcel.nl schreef: vr 05 mei 2023, 16:02 oh dat had ik echt niet verwacht. Dus die moet dan leeg van de polder naar Groningen stad om daar zijn rit te draaien? Of toch op de 6 inzetten tot stad? *bus*
Chauffeurs hebben niet de hele dienst dezelfde bus, dus ze nemen zoals hainje zegt idd de dubbeldekker over op Groningen Hoofdstation van een collega en gaan van daaruit de 300 een keer heen en weer. De dubbeldekkers zelf staan gestald in Groningen en Emmen.
Grt. Stefan
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Selivio schreef: vr 05 mei 2023, 11:40 Vanaf maandag, als er bij Qbuzz het nieuwe voorzomerpakket ingaat, krijgt Appingedam zeker 3 diensten waar er een dubbeldekker ingepland staat op de 300. Dus die dubbeldekker staat er aannemelijk idd voor instructie.
Ben wel nieuwsgierig naar die diensten dan. Had niet verwacht dat Appingedam naar Emmen rijdt.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marcel.nl »

Nou dan kom je nog es ergens. Uit DAAM helemaal in Emmen
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

CamilleKreemers schreef: vr 05 mei 2023, 18:13
Selivio schreef: vr 05 mei 2023, 11:40 Vanaf maandag, als er bij Qbuzz het nieuwe voorzomerpakket ingaat, krijgt Appingedam zeker 3 diensten waar er een dubbeldekker ingepland staat op de 300. Dus die dubbeldekker staat er aannemelijk idd voor instructie.
Ben wel nieuwsgierig naar die diensten dan. Had niet verwacht dat Appingedam naar Emmen rijdt.
Nou, bij deze een voorbeeld:
Beginnend op 6 met Q-link paars: Appingedam naar Groningen HS,
300 met dubbeldekker: Groningen HS - Emmen - Groningen HS,
5 met Heuliez paars: Groningen HS - Scharmer(Harkstede) - Groningen HS,
4 met Hueliez blauw: Groningen HS - Groningen Beijum - Groningen HS,
6 met Capacity paars: Groningen HS - Haren P+R - Appingedam.
En dan ben je 8 uur verder(met tussendoor pauzes en overstappen enz.) en weer op Appingedam.
Grt. Stefan
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marcel.nl »

voor de chauffeurs een leuke veelzijdige afwisselende rit maar als planner een crime denk ik zo
Als 1 rit vertraging op loopt of kapot gaat ofzo; veel succes !
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kevster »

Deze diensten zijn volgens mij niet vreemd meer in GD-gebied. Chauffeurs vanuit Stadskanaal rijden of reden ook al naar bijvoorbeeld Drachten tijdens hun diensten.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

marcel.nl schreef: zo 07 mei 2023, 07:05 voor de chauffeurs een leuke veelzijdige afwisselende rit maar als planner een crime denk ik zo
Als 1 rit vertraging op loopt of kapot gaat ofzo; veel succes !
Kwestie van voldoende pauze inplannen tussen de twee ritten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JeroenSpock »

Appingedam rijdt al langer op 309 en volgens mij hebben ze 300 in het verleden al eerder gehad.
De dubbeldekker stond er voor instructie, de Setra voor de rolstoellift.

Afwisselen van bussen en lijnen is standaard op alle vestigingen. Wat Appingedam precies rijdt weet ik niet maar in ieder geval alles van en naar Appingedam, stadslijnen Groningen, 35, 39, 50, 51, 61, 65, 300, 309 en vast nog wel een paar.
Alle vestigingen van Groningen wisselen omlopen met elkaar, past normaal gesproken goed in elkaar tot er ergens een serieuze file ontstaat, stremmingen, werkzaakheden...
Drenthe (Assen, Emmen, Hoogeveen, Pekela, Stadskanaal) wisselt ook van alles.
Assen bijvoorbeeld rijdt lijn 1, 3, 4, 12, 15 (Gn), 17, 20, 21, 24, 27, 28, 29, 32, 34, 50, 51, 52, 59, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 92, 93, 95, 109, 134, 171, 174, 300, 304, 309, 310, 312, 314, 319... Ik vergeet hier vast ook wat.

Groningen en Drenthe rijden niet op elkaars omlopen en bussen komen alleen aan de 'andere kant' als er defect materieel geruild wordt.
Vorig jaar was er een periode dat het Julianaplein zo'n dikke bende was dat diensten in Drenthe tijdelijk alleen Groningen of Drenthe reden. Bijvoorbeeld geen diensten met lijn 20 en 309 samen, maar alleen 309, 309, 309, 50, 309, of 20, 22, 28, 32, 34, 27, 21. Maar niet bv eerste op 309 en dan te laat terug in Assen voor 20. Dat is nu weer terug gedraaid en alles is weer gecombineerd.

Ik kan niet wachten tot Qbuzz alles gaat mixen zoals Arriva dat in ZOF doet, alle vestigingen rijden alle lijnen binnen de consessie.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Cas »

GD is wel een flink grotere concessie dan ZOF, en enigszins afscheiden lijkt me praktisch om schade bij vertragingen etc nog een beetje beperkt te houden.
請勿靠近車門
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JeroenSpock »

Nee hoor, kan prima. Maakt niet uit dat het zo groot is.
Lijn 50 is nu gekoppeld aan 76, maar dat had net zo goed 178, 6, 65 of 189 kunnen zijn om maar wat te noemen.
En Drenthe kan ook na de pauze in Groningen op welke lijn dan ook.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

ik kende chauffeurs die altijd klaagden dat diensten zo eentonig waren. Dat zullen ze nu wellicht minder roepen. Hoe komt het dan qua wegkennis als men alle lijnen kent? Ik neem aan dat bepaalde lijnen zeer incidenteel gereden worden door jullie dan?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

JeroenSpock schreef: zo 07 mei 2023, 11:23 Appingedam rijdt al langer op 309 en volgens mij hebben ze 300 in het verleden al eerder gehad.
De dubbeldekker stond er voor instructie, de Setra voor de rolstoellift.

Afwisselen van bussen en lijnen is standaard op alle vestigingen. Wat Appingedam precies rijdt weet ik niet maar in ieder geval alles van en naar Appingedam, stadslijnen Groningen, 35, 39, 50, 51, 61, 65, 300, 309 en vast nog wel een paar.
Alle vestigingen van Groningen wisselen omlopen met elkaar, past normaal gesproken goed in elkaar tot er ergens een serieuze file ontstaat, stremmingen, werkzaakheden...
Drenthe (Assen, Emmen, Hoogeveen, Pekela, Stadskanaal) wisselt ook van alles.
Assen bijvoorbeeld rijdt lijn 1, 3, 4, 12, 15 (Gn), 17, 20, 21, 24, 27, 28, 29, 32, 34, 50, 51, 52, 59, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 92, 93, 95, 109, 134, 171, 174, 300, 304, 309, 310, 312, 314, 319... Ik vergeet hier vast ook wat.

Groningen en Drenthe rijden niet op elkaars omlopen en bussen komen alleen aan de 'andere kant' als er defect materieel geruild wordt.
Vorig jaar was er een periode dat het Julianaplein zo'n dikke bende was dat diensten in Drenthe tijdelijk alleen Groningen of Drenthe reden. Bijvoorbeeld geen diensten met lijn 20 en 309 samen, maar alleen 309, 309, 309, 50, 309, of 20, 22, 28, 32, 34, 27, 21. Maar niet bv eerste op 309 en dan te laat terug in Assen voor 20. Dat is nu weer terug gedraaid en alles is weer gecombineerd.

Ik kan niet wachten tot Qbuzz alles gaat mixen zoals Arriva dat in ZOF doet, alle vestigingen rijden alle lijnen binnen de consessie.
Waarom vallen Pekela en Stadskanaal onder Drenthe?
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JeroenSpock »

Dat weet ik niet.

En de variatie is er altijd wel geweest hoor, tenminste ik klaag niet. Zeker voordat de GVB lijnen werden gemengd bij de streek.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

Alle vestigingen op alle lijnen zie ik niet zo heel snel gebeuren eerlijk gezegd. Daar is het gebied te groot voor en het aantal lijnen teveel. Je wilt zo min mogelijk hebben dat chauffeurs een bepaalde lijn maar 1x in de tig weken heeft (en zeker vanwege het feit dat we nu al in GD aan het 3de dienstenpakket zitten dit jaar (naast de vakantie en inmiddels het 2de weekendpakket), is de kans vrij groot dat heel veel collega's sowieso nooit op bepaalde lijnen komen). Aan de andere kant wordt er vanuit de vervoersplanning nu ook al niet gespecifieerd dat standplaats x niet/zo min mogelijk op lijnen x/y/z mogen komen.

In GD werken we niet echt in "Drenthe en Groningen", maar in regio "noord en zuid".
Noord: Appingedam, Groningen, Oude Pekela(qua huidig werkpakket zou Oude Pekela wellicht beter bij zuid passen), Surhuisterveen, Zoutkamp
Zuid: Assen, Emmen, Hoogeveen, Stadskanaal
Grt. Stefan
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

Qbuzz besteed dit jaar ook zo hier en daar wat evenementenvervoer uit aan onderaannemers. Dit weekend is Drenthe Tours ingehuurd om lijn 2 in Assen (TT-camping pendel) te rijden (zag een hellobus gelede rijden). En 6 en 7 juli rijdt Pouw tussen de P+R terreinen en het Rammstein concert.
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Volgens mij heeft Drenthe Tours geen geledes en is de Hellobus van Smit.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marcel.nl »

Waarom rijden hier in Appingedam allerlei soorten bussen op de Qlink 6 behalve de goede?
Zie grijze citaro G, maar ook oude grijze citaro LE al meermalen voorbij tuffen.

:?:
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Gartlin9 »

Ik zie 2 reden,
1. Volgens mij zijn ze ovpay advertentie aan het plakken op de “goede” bussen
2. Er is een hoge uitval van ritten waardoor er gewoon bussen van de stalling worden gehaald om de chauffeurs die er wel zijn dat die wel kunnen rijden
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn65 »

Selivio schreef: vr 23 jun 2023, 20:25 Qbuzz besteed dit jaar ook zo hier en daar wat evenementenvervoer uit aan onderaannemers. Dit weekend is Drenthe Tours ingehuurd om lijn 2 in Assen (TT-camping pendel) te rijden (zag een hellobus gelede rijden). En 6 en 7 juli rijdt Pouw tussen de P+R terreinen en het Rammstein concert.
In beide gevallen gaat het niet om vervoer dat Qbuzz uitbesteed, maar dat door de organisator van het evenement zelf uitbesteed wordt:

Lijn 2 tijdens de TT rijdt Qbuzz dit jaar niet vanwege gebrek aan chauffeurs en gebruik aan ruimte op het busstation in Assen. Gemeente Assen heeft Drenthe Tour gevraagd om dit te rijden, en dat hebben ze ook gedaan met twee gelede bussen die men geleend heeft van Gebo Tours.

De organisator van de concerten van Rammstein (Greenhouse Talent) heeft zelf Pouw gevraagd om het P+R vervoer uit te voeren.
Basislijn
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Zijn er inmiddels al wat meer details bekend over de nieuwe bussen?
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JeroenSpock »

Ja, we weten welke stof ze gaan gebruiken voor de bekleding :D

Er was al iets gedeeld met plaatjes van de bustypes en aantallen dacht ik. Wil je iets specifieks weten?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten