Pagina 79 van 195

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: wo 13 apr 2016, 22:14
door Suus
isadora schreef:Nou niet om het één of ander, maar is dat eigenlijk wel maatschappelijk verantwoord?
Een heel vliegveld exploiteren voor pak hem beet twee bussen vol passagiers per week?
Nee, dat is niet. Het vliegveld verliest al jarenlang geld en er wordt nu gewerkt aan een noodplan waar heel veel overheidsgeld in gaat zitten.

De vliegschool die in Eelde zit zal binnen nu een paar jaar ook op de fles gaan, want er worden binnenkort geen leningen meer verstrekt aan pilotenopleidingen. Er zijn veel te veel piloten waardoor veel leningen niet terugbetaald kunnen worden en dan is het ook einde vliegschool

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 14 apr 2016, 14:51
door Kevster
Ik denk dat het rond 12:00 ofzo was dat de Capacity reed, richting Surhuisterveen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 14 apr 2016, 16:16
door Lijn65
Die Capacity zat om een of andere reden op een streekomloop en is ook op lijn 65 geweest. Hij schijnt ook nog even in Friesland te zijn geweest, waar die Capacity helemaal niet mag komen...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 14 apr 2016, 16:33
door isadora
Zijn er al vluchtelingenstromen op gang gekomen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: do 14 apr 2016, 17:15
door marcel.nl
Lijn65 schreef:Die Capacity zat om een of andere reden op een streekomloop en is ook op lijn 65 geweest. Hij schijnt ook nog even in Friesland te zijn geweest, waar die Capacity helemaal niet mag komen...
Dat is Groningse ontwikkelingshulp voor Frysland *O*

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: za 16 apr 2016, 16:54
door Bjarte
Bee schreef:
isadora schreef:Nou niet om het één of ander, maar is dat eigenlijk wel maatschappelijk verantwoord?
Een heel vliegveld exploiteren voor pak hem beet twee bussen vol passagiers per week?
Nee, dat is niet. Het vliegveld verliest al jarenlang geld en er wordt nu gewerkt aan een noodplan waar heel veel overheidsgeld in gaat zitten.

De vliegschool die in Eelde zit zal binnen nu een paar jaar ook op de fles gaan, want er worden binnenkort geen leningen meer verstrekt aan pilotenopleidingen. Er zijn veel te veel piloten waardoor veel leningen niet terugbetaald kunnen worden en dan is het ook einde vliegschool
Toch wel apart dat er op een ov forum wordt geopperd dat een luchthaven exploiteren niet maatschappelijk verantwoord is omdat de luchthaven verlies maakt :lol: Laten we 80% van alle buslijnen dan ook maar afschaffen. >70% van de Europese luchthavens leidt verlies.

En sluiting van de KLS zie ik ook niet zo snel gebeuren. Er zijn de laatste jaren al veel vliegscholen gesloten en de vraag begint weer aan te trekken.

De luchthaven is druk in onderhandeling over lijndiensten, onder andere naar Manchester en Kopenhagen. Op Kopenhagen kan overgestapt worden naar allerlei wereldwijde bestemmingen. Manchester hetzelfde idee, maar dan wat kleinschaliger. Volgens de laatste berichten ziet het er goed uit. Die chartervluchten naar vakantiebestemmingen, daar vul je inderdaad geen bus mee. Maar buitenlanders, die hebben behoefte aan een snelle buslijn. Zoals nu al zichtbaar is op de Gdansk vluchten. >30% van de reizigers op die vluchten is buitenlander, dat zijn dus ongeveer 40-50 passagiers per vlucht.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: za 16 apr 2016, 17:04
door sirvinniei
Misschien moeten de ticketprijzen dan maar eens flink omhoog. Vliegtuigen zijn , zeker in tegenstelling tot OV, gigantisch vervuilend.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: za 16 apr 2016, 18:10
door JeroenSpock
Een 747 met 450 passagiers doet per persoon ongeveer 30 km met een liter brandstof, dat is nog altijd schoner dan een auto met 1 inzittende.
Die auto's bestaan overigens wel, maar het lukt je niet zomaar, zeker niet op benzine.

Ter vergelijking, een bus met 40 personen (comfortabel zittend) doet zo'n 146 km per liter benzine per persoon (en 160 km op diesel), en een VIRM met 372 zitplaatsen komt omgerekend tot zo'n 158 km per liter benzine per persoon.
Dus ja, dat vliegtuig lust wel een slokje.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: za 16 apr 2016, 18:12
door sirvinniei
Rijdt jouw auto dan op kerosine?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: za 16 apr 2016, 20:31
door julsteren
Die van mij wel, van hem weet ik het niet, misschien een idee voor NS om buffeltjes nog die laatste paar jaar op kerosine te laten rijden. We gaan offtopic jongens...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 17 apr 2016, 10:09
door sirvinniei
JeroenSpock schreef:Een 747 met 450 passagiers doet per persoon ongeveer 30 km met een liter brandstof, dat is nog altijd schoner dan een auto met 1 inzittende.
Die auto's bestaan overigens wel, maar het lukt je niet zomaar, zeker niet op benzine.

Ter vergelijking, een bus met 40 personen (comfortabel zittend) doet zo'n 146 km per liter benzine per persoon (en 160 km op diesel), en een VIRM met 372 zitplaatsen komt omgerekend tot zo'n 158 km per liter benzine per persoon.
Dus ja, dat vliegtuig lust wel een slokje.
Ik zie dat je nu dingen dik heb gemaakt. Ik had het over je eerste paragraaf. Hier heb je het over een verbruik van 1 liter brandstof per 30 km alsof je het vergelijkt met het verbruik van een auto, terwijl kerosine veel vervuilender is dan benzine of diesel (een vliegtuigreis is ongeveer 10x zo vervuilend)

OV houdt ik buiten beschouwing. Want zeker als alle treinen op groene stroom gaan rijden en alle bussen elektrisch rijden is de uitstoot minimaal.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 17 apr 2016, 14:23
door JeroenSpock
Dat klopt wel ja :) Ik las het en dacht aan de auto's met alleen een bestuurder, dan is het vliegtuig zo slecht nog niet.
Het verschil in vervuiling tussen benzine en kerosine weet ik niet, alleen de onderlinge waarde van hun energie.

Ontopic dan maar : Donderdag de 3432 op lijn 5, eergisteren de 3632 op 3 en 419/417, gisteren de 3428 op 4 en 419, vanwege rugklachten en een geveerde stoel. Slijm slijm, bedankt Qbuzz.
Gaat al weer beter met de rug dus komende week weer 'gewone' stoelen voor mij.

Edit: om toch nog even terug te komen op die vervuiling, met die C2 toch mooi even meer dan 10 liter onder het gemiddelde verbruik gereden en dat is meer regel dat uitzondering. Als we dat nou allemaal eens zouden doen, zo onnodig dat getrap met die dingen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 17 apr 2016, 17:26
door gebruiker77
@Bjarte: terecht punt over de kostendekkingsgraad van buslijnen en vliegvelden. Er is alleen wel een flink hogere subsidie per reizigers als zowel een bus als een vliegtuig met een kostendekking van 60% zitten, als je het per kilometer uitrekent, kan het wel anders zitten (vervuiling vind ik ook wel een belangrijk punt - dat willen we toch juist niet subsidiëren). Al met al vind ik vliegen een luxe en is stads- en streekvervoer noodzaak. Bovendien vind ik dat men in het geval van Eelde maar een keer een keuze moet maken. Of je gaat er vol voor met subsidie naar enkele hubs, of je kijkt naar alternatieve inkomstenbronnen (zoals de zonnepanelen) of je stopt.

De snelbus naar het vliegveld is een must, al is dat voornamelijk omdat de reguliere lijn 2 er te veel hinder van ondervindt. Ik geloof namelijk niet dat voor reizigers uit Polen/Londen het uitmaakt of lijn 2 of de snelbus ze vervoert. In Nederland kan zo'n snelbus de luchthaven iets aantrekkelijker maken, ten koste van andere luchthavens, maar ik geloof niet dat dat kwartier tijdsverschil echt voor meer reizigers gaat zorgen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: za 23 apr 2016, 20:49
door JeroenSpock
Komende dinsdag wordt het een grote bende in Groningen. Bussen worden geruild, dus veel verkeerde bussen op de gekleurde en Qliner lijnen.
Mooie dag voor de fotografen :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: za 23 apr 2016, 21:08
door Daniel
Wat gaan ze allemaal ruilen dan?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: za 23 apr 2016, 21:23
door rener
gister ook 2 Qlink bussen tegen elkaar dus die zijn er ook even uit.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 09:00
door marcel.nl
Daniel schreef:Wat gaan ze allemaal ruilen dan?
Ik denk dat hij duidt op de koningsnacht??? :wink: Geen idee anders.

Woensdag hoorde ik trouwens dat het OV-bureau een verzoek van OZG en gemeente Oldambt afwees om de bussen via het toekomstige nieuwe ziekenhuis in Scheemda te laten rijden.
Het zou er volgens de ambtenaar niet zozeer mee te maken hebben dat de 119 en 17 dan 5 minuten langer over de reis doen (waardoor de aansluitingen op de treinen in Winschoten, Scheemda en Delfzijl mislopen (wat ik als verklaring aandroeg)), maar het zou te maken hebben met dat studenten dan meer kosten voor de reis kwijt zouden zijn.
Ik snapte er weinig van, wanneer iemand het kan verklaren, be my guest.

Ik vind het in ieder geval een fars. Ik baal er al van dat dit schijtziekenhuis naast een dorp in een akker wordt gebouwd waar eerst herten enzo rondwandelden en totaal geen voorzieningen zijn, nu dan blijkt het ziekenhuis ook niet te worden ontsloten met OV. -o-

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 10:00
door CamilleKreemers
Die aansluitingen op de treinen in Winschoten, Delfzijl en Scheemda trekken juist meer reizigers, sinds de aansluitingen nu optimaal ingelegd zijn.
Het ziekenhuis heeft gewoon een locatie gekozen, waarbij OV niet meegenomen werd. Nu wreekt zich dat. Ik vind 5 minuten omrijdtijd voor een ziekenhuis trouwens ook fors.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 15:01
door marcel.nl
CamilleKreemers schreef:Die aansluitingen op de treinen in Winschoten, Delfzijl en Scheemda trekken juist meer reizigers, sinds de aansluitingen nu optimaal ingelegd zijn.
Het ziekenhuis heeft gewoon een locatie gekozen, waarbij OV niet meegenomen werd. Nu wreekt zich dat. Ik vind 5 minuten omrijdtijd voor een ziekenhuis trouwens ook fors.
Ja dat komt doordat die idioten de parkeerplaats en de ingang en dergelijke aan de achterzijde hebben geplaatst (lees het verste weg).
Zo is het vooraanzicht alleen een stom gebouw zonder auto's enzo.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 15:35
door isadora
Marcel bedoelt natuurlijk, mooie gebouwen zonder stomme auto's. ;)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 20:07
door marcel.nl
Zowel het gebouw als de parkeerterreinen en de auto's zijn stom. Gewoon een idioot idee om de ziekenhuizen uit de centra van Winschoten en Delfzijl te halen, waar het toch al krimpgebied is en het centrum steeds meer leegstand laat zien. Daarvoor in de plaats op een akker bij een dorp dat dorp wilde blijven.
Er waren geen voorzieningen op die plek en zonder OV komt dat er ook niet echt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 23:01
door JeroenSpock
marcel.nl schreef:
Daniel schreef:Wat gaan ze allemaal ruilen dan?
Ik denk dat hij duidt op de koningsnacht??? :wink: Geen idee anders.
Overdag worden er Qliners van buitenvestigingen geruild met LE's van Groningen om die Qliners snachts in Groningen te houden, dus overdag van alles op alle lijnen.
De 3097 staat ook al een tijdje in Appingedam.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 15:51
door groningen
De 3097 staat ook al een tijdje in Appingedam.
De 3097 heb ik vanuit Groningen in de richting van lijn 61 en 140 gezien. De 140 vanmorgen nog.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 23:43
door JeroenSpock
Hij stond vanavond alweer aan de Peizerweg, klaar om morgen vanuit Groningen te rijden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Geplaatst: di 26 apr 2016, 15:31
door marco1975
rener schreef:gister ook 2 Qlink bussen tegen elkaar dus die zijn er ook even uit.
nee rene de 3438 rijdt alweer gisteren nog mee gehad.