Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Geplaatst: ma 29 aug 2016, 12:53
Sinds wanneer is de route van lijn 39 en 133 in Surhuisterveen gewijzigd?
Het OVNL-forum
https://ovinnederland.nl/
Hmm, ik leg het niet goed uit. Haren en Hoogkerk zijn de punten voor de nachtbus waar hij nog kan keren. Gaat het verderop in de route alsnog mis, dan rijdt die bus wel de complete route, maar komt de politie maar naar de bus toe.gebruiker77 schreef:Wat maak het eigenlijk uit of je Haren of Hoogkerk wel/niet voorbij bent. Als iemand rookt, alcohol drinkt of overlast veroorzaakt in de bus, dan gaat diegene er wat mij betreft altijd uit. Een waarschuwing geven is prima, maar als iemand zich niet weet te gedragen, dan is dat zijn probleem en niet het probleem van de buschauffeur of Qbuzz.
Lijn65, is eerst een rit extra erop ook een optie? Ik krijg de melding dat ik jouw idee afkraakte, wat niet mijn bedoeling was. Ik denk alleen niet dat het OV-bureau ooit zal overwegen om twee extra ritten op de minder goedlopende (in verhouding dan met andere nachtlijnen op zaterdag) 402 te plaatsen.Lijn65 schreef:Volgens mij werd lijn 402 vooral gebruikt voor naar Eelde en Vries. Maar lijn 419 door Vries sturen lijkt erg lastig. Niet alleen zijn reizigers richting Assen langer onderweg, je komt dan waarschijnlijk ook uit op meer dan 30 minuten voor een rit. Dan kun je niet meer met 1 bus een uursdienst rijden en heb je alsnog een extra bus nodig. Maar aangezien de nachtbus nu wel redelijk loopt zou je misschien ook nog wel een extra bus toe kunnen voegen die eerst een rit op 402 rijdt, dan een rit op 418 en daarna eventueel nog een rit op lijn 402. Dan zitten die beide lijnen op 3 ritten per nacht en kun je nog wat meer reizigers trekken...
Hoe wou je die extra rit inplannen dan? Om 2:00 is het nog te vroeg en om 6:00 is het al weer te laat. De piek ligt namelijk tussen 4:00 en 5:00. Dus dan kom je op een extra bus (en chauffeur) uit.CamilleKreemers schreef:Lijn65, is eerst een rit extra erop ook een optie? Ik krijg de melding dat ik jouw idee afkraakte, wat niet mijn bedoeling was. Ik denk alleen niet dat het OV-bureau ooit zal overwegen om twee extra ritten op de minder goedlopende (in verhouding dan met andere nachtlijnen op zaterdag) 402 te plaatsen.
Niet? Was het niet gewoon een omleiding?regenmaker schreef:Sinds wanneer is de route van lijn 39 en 133 in Surhuisterveen gewijzigd?
Lijn 418 gaat om 3 uur en kwart over 5 toch? Plak er een rit tussen rond 4 uur. Dan krijg je de bus terug rond 5.10 en dan aansluitend een nachtbus 402. Dan val je net achter het drukste periode in de nachtdienst, maar zie anders geen mogelijkheid.Lijn65 schreef:Hoe wou je die extra rit inplannen dan? Om 2:00 is het nog te vroeg en om 6:00 is het al weer te laat. De piek ligt namelijk tussen 4:00 en 5:00. Dus dan kom je op een extra bus (en chauffeur) uit.CamilleKreemers schreef:Lijn65, is eerst een rit extra erop ook een optie? Ik krijg de melding dat ik jouw idee afkraakte, wat niet mijn bedoeling was. Ik denk alleen niet dat het OV-bureau ooit zal overwegen om twee extra ritten op de minder goedlopende (in verhouding dan met andere nachtlijnen op zaterdag) 402 te plaatsen.
Als ik zo naar de reizigersaantallen kijk dan valt me wel op dat hoe meer ritten een lijn heeft, hoe meer reizigers die lijn heeft, dus waarschijnlijk loont het dan wel om extra ritten toe te voegen. Hoewel, lijn 419 is dan weer een uitzondering...
En dan heb je dus een extra bus nodig, zoals ik al zei.CamilleKreemers schreef: Lijn 418 gaat om 3 uur en kwart over 5 toch? Plak er een rit tussen rond 4 uur. Dan krijg je de bus terug rond 5.10 en dan aansluitend een nachtbus 402. Dan val je net achter het drukste periode in de nachtdienst, maar zie anders geen mogelijkheid.
Jep, dat was te verdediging tegen het roepen dat het onrendabel zou zijn. Meer ritten levert meer passagiers op, dus meer inkomsten. Als dat betekend dat er in plaats van gemiddeld 12 mensen per rit 16 mensen per rit mee gaan is dat al heel wat.CamilleKreemers schreef:Is het trouwens niet logisch dat een lijn met meer ritten ook meer reizigers heeft? Anders waren de extra ritten ook wel verwijderd.
We vullen snachts op een tellijst in hoeveel passagiers een rit heeft.Lijn65 schreef:Ik vraag me trouwens nog wel af of in die reizigersaantallen ook mensen die een kaartje kopen zij opgenomen. Het OV-bureau heeft er een handje van om dat doorgaans niet te doen...
Reizigers met Eurokaartjes zijn aangeduid als "K9" in het veld "category" in het OVProductGegevens.csv bestand uit het dashboard, overigens zijn die reizigers ook te selecteren in het dashboard zelf zonder te exporteren. Voor de 402 kom ik dan op 0 reizigers uit voor geheel 2015 tot nu. Lijkt mij wat sterk.Lijn65 schreef:Ik vraag me trouwens nog wel af of in die reizigersaantallen ook mensen die een kaartje kopen zij opgenomen. Het OV-bureau heeft er een handje van om dat doorgaans niet te doen...
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Vroeger reed de laatste rit van de stadsdienst aansluitend op de treinen van 00.45 op alle dagen. Bij bezuinigingen is die rit op elke dag vervallen (ivm gemiddelde bezetting slechts 2 reizigers, maar op zaterdag was dat aantal hoger). Wellicht biedt de bus dan net iets meer mogelijkheden als we deze op zaterdag weer toevoegen op enkele stads- en streeklijnen.Nicketick schreef:Reizigers met Eurokaartjes zijn aangeduid als "K9" in het veld "category" in het OVProductGegevens.csv bestand uit het dashboard, overigens zijn die reizigers ook te selecteren in het dashboard zelf zonder te exporteren. Voor de 402 kom ik dan op 0 reizigers uit voor geheel 2015 tot nu. Lijkt mij wat sterk.Lijn65 schreef:Ik vraag me trouwens nog wel af of in die reizigersaantallen ook mensen die een kaartje kopen zij opgenomen. Het OV-bureau heeft er een handje van om dat doorgaans niet te doen...
Persoonlijk komt het bij mij nooit op om de 402 te nemen, ik ben niet een persoon die lang uitgaat. Maar de bus nemen na bijvoorbeeld Noorderzon is ook geen optie omdat de laatste rit om middernacht is. Voor reizigers zoals mij is 4 uur 's nachts gewoon veel te laat. Ik zie meer heil in een extra late bus om 1 uur op lijn 2. Ik vraag mij dan ook af of de bezetting van de "vroege" nachtbussen op de 417 hoger is dan de late nachtbussen?
Ahhhhhh, tooeeee, ga gewoon even wat eerder naar je werk? :D Plleeeeeaaaasse??JeroenSpock schreef:Straks nachtdienst dus donker, maar kan het proberen.
Lijn 133? Waar komt dat opeens vandaan?gebruiker77 schreef:Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Vroeger reed de laatste rit van de stadsdienst aansluitend op de treinen van 00.45 op alle dagen. Bij bezuinigingen is die rit op elke dag vervallen (ivm gemiddelde bezetting slechts 2 reizigers, maar op zaterdag was dat aantal hoger). Wellicht biedt de bus dan net iets meer mogelijkheden als we deze op zaterdag weer toevoegen op enkele stads- en streeklijnen.Nicketick schreef:Reizigers met Eurokaartjes zijn aangeduid als "K9" in het veld "category" in het OVProductGegevens.csv bestand uit het dashboard, overigens zijn die reizigers ook te selecteren in het dashboard zelf zonder te exporteren. Voor de 402 kom ik dan op 0 reizigers uit voor geheel 2015 tot nu. Lijkt mij wat sterk.Lijn65 schreef:Ik vraag me trouwens nog wel af of in die reizigersaantallen ook mensen die een kaartje kopen zij opgenomen. Het OV-bureau heeft er een handje van om dat doorgaans niet te doen...
Persoonlijk komt het bij mij nooit op om de 402 te nemen, ik ben niet een persoon die lang uitgaat. Maar de bus nemen na bijvoorbeeld Noorderzon is ook geen optie omdat de laatste rit om middernacht is. Voor reizigers zoals mij is 4 uur 's nachts gewoon veel te laat. Ik zie meer heil in een extra late bus om 1 uur op lijn 2. Ik vraag mij dan ook af of de bezetting van de "vroege" nachtbussen op de 417 hoger is dan de late nachtbussen?
Ik zou daarom de volgende ritten toevoegen op alleen zaterdag:
Lijn 2 extra rit, vertrek 00:47 vanaf Station Noord naar Eelde. (3 minuten later, omdat lijn 9 op dat tijdstip niet meer aan komt op Station Noord, en de lijn 2 dan op zichzelf zou keren)
Lijn 6 extra rit, vertrek 01.02 vanaf Hoofdstation naar Vinkhuizen.
Lijn 50 extra rit, vertrek 00.51 vanaf Hoofdstation naar De Punt.
Lijn 133 extra rit, vertrek 01.04 vanaf Hoofdstation naar Grootegast (eventueel door naar Surhuisterveen).
Lijn 61+65 extra rit, toevoegen rondom 00.00 (laatste rit nu 01.00).
Hetzelfde overwegen voor 73/78.
Nee.CamilleKreemers schreef:zit er niet standaard cruise control op bussen?