Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Geplaatst: do 18 sep 2014, 14:43
Inderdaad
Het OVNL-forum
https://ovinnederland.nl/
De Capacity was versterking op 11, de reserve Q-link (3097) rijdt i.p.v. de Hessbus die met schade aan de kant staat en verder alleen groene gelede en dubbel gelede wagens.Avanti050 schreef:Voor zover ik vanaf de Grote Markt heb kunnen waarnemen is het vandaag weer een bonte bedoeling op lijn 11, met ondermeer (wederom) een Capacity, reserve Q-Linkbussen en dubbelgeledes, veelal vertraagd welteverstaan.
Dan was het de 7853. Zaten er nog stickertjes achterop van MadNes???marcel.nl schreef: Een carrosseriekap tussen bumper en linkervoorwiel mist
Niet gezien. Zit mooi in kantoorbaan langs de weg, zie de bus aankomen en langsrijden.Maurice Hooikammer schreef:Dan was het de 7853. Zaten er nog stickertjes achterop van MadNes???marcel.nl schreef: Een carrosseriekap tussen bumper en linkervoorwiel mist
Dan nog blijf ik het een behoorlijk bonte inzet vinden voor op slechts één Q-linklijn, ingepland of niet. En helemaal niet erg wat mij betreft, want ik houd wel van een beetje materieelvariatie op z'n tijd :Y Sterker nog, ik ga het gezelschap nóg iets bonter maken, want ik zag twintig minuutjes geleden een standaard stadsgelede (dus in GD-kleuren en nog altijd met paarse lijnfilm) op lijn 11 rijden richting Hoofdstation :DBusreiziger schreef:De Capacity was versterking op 11, de reserve Q-link (3097) rijdt i.p.v. de Hessbus die met schade aan de kant staat en verder alleen groene gelede en dubbel gelede wagens.Avanti050 schreef:Voor zover ik vanaf de Grote Markt heb kunnen waarnemen is het vandaag weer een bonte bedoeling op lijn 11, met ondermeer (wederom) een Capacity, reserve Q-Linkbussen en dubbelgeledes, veelal vertraagd welteverstaan.
Valt wel mee met jouw "bonte bedoening" volgens mij.
De huidige bussen horen niet bij de concessie maar worden door Qbuzz geleased bij EvoBus in Nijkerk (de Nederlandse dealer voor Mercedes-bussen). Ik heb begrepen dat het OV-bureau wil onderzoeken of er bij het ingaan van de nieuwe concessie bussen kunnen komen die concessiegebonden zijn en dus meewisselen van vervoerder. Mocht men daarvoor kiezen, dan gaan ze dus inderdaad weg per ingang nieuwe concessie in 2017, mocht dat niet lukken dan zal men ongetwijfeld met een gemiddelde- of maximumleeftijd gaan werken en dan is het afwachten wat je krijgt. Dan zou Qbuzz een aantal bussen (ik denk dat dat dan de blauwe en oranje Qlinks en de HESS'en worden) kunnen behouden en nieuwe kunnen kopen of (Qbuzz kennende) opnieuw leasen. Krijg je een andere vervoerder, dan verwacht ik onder meer wat afdankertjes uit andere (verloren) concessies. Vooral Arriva en Connexxion zijn daar goed in.Cpt.Iglo schreef: Weet iemand eigenlijk ook hoe lang de huidige, omgebouwde bussen (lijn 5 en 11) nog blijven rijden? Deze bussen zijn inmiddels alweer een jaar of 5 oud.. Worden die bij de nieuwe concessie vervangen?
Pas 5 jaar oud, is dat niet een beetje te vroeg om al aan vervanging te willen denken?Cpt.Iglo schreef:Weet iemand eigenlijk ook hoe lang de huidige, omgebouwde bussen (lijn 5 en 11) nog blijven rijden? Deze bussen zijn inmiddels alweer een jaar of 5 oud.. Worden die bij de nieuwe concessie vervangen?
De gemeente en provincie Groningen willen graag dat de stad 'klimaatneutraal' en de luchtkwaliteit beter wordt. Dat straal je niet uit als je dit soort lawaaierige dieselbussen inzet. Je moet voor de grap eens op een windstil moment op het station gaan staan, je ruikt gewoon dat de lucht daar ontzettend smerig is.reisthijs schreef:Pas 5 jaar oud, is dat niet een beetje te vroeg om al aan vervanging te willen denken?Cpt.Iglo schreef:Weet iemand eigenlijk ook hoe lang de huidige, omgebouwde bussen (lijn 5 en 11) nog blijven rijden? Deze bussen zijn inmiddels alweer een jaar of 5 oud.. Worden die bij de nieuwe concessie vervangen?
Volgens mij draaf je door. Waterstof zal dan nog niet commercieel exploitabel zijn. CNG (groen gas= soort mest) is al wel exploitabel in bussen. Breng rijdt er ook mee (A)zodat deze over een jaar of 7/8 allemaal vervangen kunnen worden voor bussen die op waterstof rijden
Er worden nu al proeven gedaan met bussen op waterstof, en in Amsterdam rijden er zelfs al dit soort bussen mee in de dienstregeling. Waarom zou dit dan over een jaar of 8 niet mogelijk zijn? En mocht het inderdaad niet mogelijk zijn, dan denk ik dat er nog altijd beter hybride en/of volledig elektrisch gereden kan gaan worden.waldo79 schreef:Volgens mij draaf je door. Waterstof zal dan nog niet commercieel exploitabel zijn. CNG (groen gas= soort mest) is al wel exploitabel in bussen. Breng rijdt er ook mee (A)zodat deze over een jaar of 7/8 allemaal vervangen kunnen worden voor bussen die op waterstof rijden
Die lucht komt mijns wetens van de heer Theodorus Niemeyer (de Groninger tabakfabriek). En in de herfst en winter van de suikerfabriek in Hoogkerk.Cpt.Iglo schreef: Je moet voor de grap eens op een windstil moment op het station gaan staan, je ruikt gewoon dat de lucht daar ontzettend smerig is.
Er rijden er zelfs al een aantal in Rotterdam en Amsterdam!! Volgens mijn schoolboeken wordt waterstof gezien als dé brandstof voor vervoersmiddelen...waldo79 schreef:Dan loop ik achter. Waterstof is in mijn beleving nogal explosief.
Is het ook, maar het is maar net hoe je er mee omgaat of het ook een gevaar vormt voor omstanders.waldo79 schreef:Dan loop ik achter. Waterstof is in mijn beleving nogal explosief.
In Rotterdam rijden er geen waterstofbussen bij de RET hoor. Het GVB heeft 2 Phileassen op waterstof.Maurice Hooikammer schreef:Er rijden er zelfs al een aantal in Rotterdam en Amsterdam!! Volgens mijn schoolboeken wordt waterstof gezien als dé brandstof voor vervoersmiddelen...waldo79 schreef:Dan loop ik achter. Waterstof is in mijn beleving nogal explosief.
Sinds er in oktober 2012 een waterstofbus in Wassenaar bijna is ontploft wordt er wat genuanceerder over gedacht.Maurice Hooikammer schreef:Volgens mijn schoolboeken wordt waterstof gezien als dé brandstof voor vervoersmiddelen...