Pagina 186 van 195

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 25 dec 2022, 20:23
door Lijn 45
Dan bestaat er toch zoiets als een Ibis om het nummer handmatig in te voeren?

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 25 dec 2022, 21:09
door Daniel
Dat gaat dus niet, zo staat in het artikel.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 25 dec 2022, 23:24
door nvdw
Datzelfde speelde ook even met de gelede wagens uit de 3500-serie toen die in Utrecht weer uit de mottenballen kwamen voor tramvervangend vervoer: nieuwe spullen erin, en toen werkte het lijnnummer niet meer.

Dat speelt dus uitsluitend op wagens met monochrome schermen, zonder aparte weergave voor het lijnnummer.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 26 dec 2022, 01:06
door Nicketick
Het probleem speelt alleen op lijnen met een lijnkleur en op bussen die afkomstig zijn uit de oude concessie. Probleem speelt al sinds de lijnkleuren terug zijn, alleen het viel nooit zo op omdat deze bussen in principe niet op die lijnen rijden. Echter, nu Qbuzz regelmatig 20%-30% van de Heuliez Q-links aan de kant heeft staan worden deze bussen heel veel ingezet op de Q-links en rijden ze daar dus zonder lijnnummer rond.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 26 dec 2022, 16:54
door Lange_Dre
Echt een goede keuze geweest die Heuliez. Rijden nu al een paar jaar in Groningen en nog steeds staan er dagelijks veel langs de kant, waardoor er o.a bussen uit de vorige concessie moeten bijspringen zodat er niet te veel bussen uitvallen. 😒

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 26 dec 2022, 21:12
door JeroenSpock
Ja, chauffeurs kunnen WEL het lijnnummer EN bestemming handmatig invoeren bij de 3000 C1 en C2's. Maar de helft weet niet hoe die oude Gorba werkt, en er zijn maar een paas collega's die de codes van de bestemmingen weten. En eigenlijk is dat ook heel makkelijk op te lossen door Qbuzz.
De nieuwe Gorba in de VDL en Huiliez is gewoon een rukding waar je idd vrij weinig mee kan als chauffeur.
Handmatig in ibis invoeren kan in principe ook wel, en dan heb je tegenwoordig dacht ik ook reisinformatie. Ik weet alleen niet of de rit dan ook gelogd wordt.
Het zal inderdaad wel iets zijn met een gekleurd nummer op een niet kleuren koersfilm. Dan maar als chauffeur bij elke halte 3, 4 of 5 vingers omhoog houden :mrgreen:

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 26 dec 2022, 21:45
door Lange_Dre
Of gewoon de GVB methoden gebruiken, het bekende a4'tje met het lijn nummer 🙈

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 10:10
door Maronit98
Lange_Dre schreef:Of gewoon de GVB methoden gebruiken, het bekende a4'tje met het lijn nummer Afbeelding
Een papieren lijnnummer lijkt mij toch beter dan geen lijnnummer :)

Verstuurd vanaf mijn SM-S908B met Tapatalk


Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 14:10
door Meltrain
Lange_Dre schreef: ↑ma 26 dec 2022, 16:54 Echt een goede keuze geweest die Heuliez. Rijden nu al een paar jaar in Groningen en nog steeds staan er dagelijks veel langs de kant, waardoor er o.a bussen uit de vorige concessie moeten bijspringen zodat er niet te veel bussen uitvallen.
Dat lijkt vooral een Gronings probleem te zijn, want in Utrecht zie ik nu op de lijnen 3, 7 en 8 alleen maar Heuliezen rijden. Of heeft men daar een hele grote reserve?

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 16:50
door Milco
Nu weet ik niet wat de problemen met die dingen zijn, maar bedenk je wel dat men er in Utrecht stadsvervoer mee rijdt terwijl er in Groningen lange ritten worden gereden over snelwegen. Wellicht dat daar het verschil in zit?

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 17:20
door CamilleKreemers
Op welke wijze kan dat effect hebben dan?

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 17:39
door Milco
De Heuliez'en in Utrecht rijden in de stad, met lage snelheden, terwijl die in Groningen ook hele stukken over de snelweg rijden, met hogere snelheden.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 17:50
door CamilleKreemers
Ik doelde meer op effecten voor de batterij.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 18:36
door Nicketick
Het is natuurlijk gissen of accudegradatie het probleem is. Wat betreft degradatie: Er zijn zoveel factoren die meespelen bij degradatie van batterijen dat ik mij goed kan voorstellen dat een ander inzetprofiel veel effect kan hebben. Sustainable Bus had eerder dit jaar een serie artikelen over batterijen, erg interessant: https://www.sustainable-bus.com/tag/battery-cycle/
(stukje naar beneden scrollen voor het eerste artikel uit de serie)

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 21:35
door Kevster
Volgens mij is het probleem in Groningen iets in combinatie van de pantografen met vochtig/winters weer...

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 28 dec 2022, 22:36
door JeroenSpock
Qbuzz is niet geïnteresseerd in de levensduur van de accu's, als je een beetje serieus ingelezen bent over lithium-ion accu's dan begrijp je dat.
Chauffeurs krijgen geen training over de accu's en hoe je ze het beste kan behandelen. Er wordt ook zeer weinig tot geen rekening mee gehouden in de rijtijden, of als er onverwacht een elektrische bus geruild moet worden.
Het is dat er een accu van 2000 euro in mijn fiets zit die ik met liefde behandel. Zo ga ik ook om met de accu van de baas maar 95% zal het een rotzorg zijn.

Bedankt voor de link naar het accu verhaal, ga ik even doornemen.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 30 dec 2022, 19:26
door Milco
Vanaf 9 januari zal de dienstregeling van Qbuzz weer wat veranderen, met vooral vervallen ritten, maar ook twee nieuwe middagritten op lijn 66: https://www.qbuzz.nl/gd/actueel/laatste ... -9-januari

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 09 jan 2023, 18:53
door Nicketick
Was vanmiddag qua voertuiginzet een beetje chaotisch in Groningen. Heb een Integro op een streeklijn gezien, stadsbussen op streeklijnen en voornamelijk heel veel streekbussen op de Q-links. Dat laatste is waarschijnlijk niet zo gek als je op Busposities ziet dat 22/49 Heuliez bussen al meer dan 72 uur niet in de reisinformatie zijn verschenen… Lijkt er op dat de problemen groter worden.

Gelukkig ook nog positief nieuws, vanaf heden is het Broezz'n ticket ieder weekend geldig: https://www.qbuzz.nl/gd/actueel/laatste ... endbroezzn

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 11 jan 2023, 21:03
door ov'tje
Het valt mij op hoe bizar veel ritten er zijn tussen de Koningsweg en de Bornholmstraat. Heel veel stadsgeledes rijden heen en weer tussen de twee locaties.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 07:59
door Milco
Ik heb uiteraard geen idee of het klopt, maar volgens de digitale bronnen zoals ovinfo rijdt Capacity 3406 momenteel op lijn 76.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 12:00
door JeroenSpock
Waarom zou dat niet kloppen?

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 12:20
door Milco
Ik weet niet beter dat de Capacity’s op de lijnen 6 en 15 rijden en niet op de streek.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 12:29
door Michael
Met een beetje terugzoeken op www.busposities.nl is het zelfs gewoon gepland bij de betreffende omloop. In de ochtend 1 slag op lijn 76 om daarna op lijn 15 verder te gaan.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 13:08
door Selivio
Daarbij, een week geleden reed dezelfde bus vanuit stalling Assen nog op de streek in Drenthe, maar dat was sowieso wel een foutje... ;)

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 15:53
door Kevster
Milco schreef: ↑ma 16 jan 2023, 12:20 Ik weet niet beter dat de Capacity’s op de lijnen 6 en 15 rijden en niet op de streek.
3400 rijdt regelmatig op 163.