Pagina 188 van 195

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 21 feb 2023, 14:27
door Gartlin9
Lange_Dre schreef: di 21 feb 2023, 13:59
DPDelft schreef: di 21 feb 2023, 11:33 Qliner diesels vervangen door een duurzamere bus is voorlopig nog een uitdaging. Waterstof experiment is mislukt.
Zelfde probleem speelt bijvoorbeeld in Brabant op de Brabantliners. Hier wordt in de nieuwe concessie ook nog diesel voor uitgevraagd.
Why not? Anno 2023 zijn er zat opties voor comfortabele bussen met een lage instap. Zowel electrisch als diesel. Of hebben ze bij het OV bureau nog steeds het waan beeld dat een qliner perse een bus met een hoge vloer moet zijn? :N
Waarschijnlijk is het lastig om een bus te vinden met een goede Actieradius met 100 km/u, ik denk dat dat eerder het probleem is, maar geen idee. Maar kan ook echt wel geloven dat het ovbureau inderdaad hogevloers eist, wat zeker niet helpt met die zoektocht

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 21 feb 2023, 15:53
door CamilleKreemers
Meltrain schreef: di 21 feb 2023, 14:21
JeroenSpock schreef: ma 20 feb 2023, 22:12 De kantine verhalen gaan dat alle diesels er uit gaan, mag toch hopen van niet... Kapitaalvernietiging voor een fictief klimaatprobleem.
Het klimaatprobleem is niet fictief!
Maar het is inderdaad wel kapitaalvernietiging om nu al bussen die amper 4 jaar oud zijn aan de kant te zetten.
In Mexico kunnen we ze in Guadalajara vast wel gebruiken.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 21 feb 2023, 16:10
door Lange_Dre
-verwijderd-

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 21 feb 2023, 16:17
door Lange_Dre
Gartlin9 schreef: di 21 feb 2023, 14:27 Waarschijnlijk is het lastig om een bus te vinden met een goede Actieradius met 100 km/u, ik denk dat dat eerder het probleem is, maar geen idee. Maar kan ook echt wel geloven dat het ovbureau inderdaad hogevloers eist, wat zeker niet helpt met die zoektocht
Het zal mij iedergeval niet verbazen als dat een vereiste is. Tijdens de aanbesteding van de huidige concessie was het OV bureau ook stug van mening dat het perse een hoogvloersbus moest worden. Ondanks dat er in een heel groot van Nederland op Qliners en vergelijkbare merknamen met bussen worden gereden die een lage instap hebben. Tegenwoordig zijn er voldoende mogelijkheden om een bus zo comfortabel mogelijk te maken. Daar heb je niet perse een hoge vloer voor nodig.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 21 feb 2023, 16:19
door Lange_Dre
JeroenSpock schreef: ma 20 feb 2023, 22:12 De kantine verhalen gaan dat alle diesels er uit gaan, mag toch hopen van niet... Kapitaalvernietiging voor een fictief klimaatprobleem.
Even los van het feit of je een klimaatprobleem ontkenner bent of het niet ontkent. De diesels die er uit gaan zouden zo maar eens door kunnen schuiven naar Qbuzz Utrecht. Iets met een brand waardoor ze aardig wat bussen zijn verloren.. De Qliners op diesel zie ik niet snel verdwijnen.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 21 feb 2023, 17:35
door DPDelft
Gartlin9 schreef: di 21 feb 2023, 14:27
Lange_Dre schreef: di 21 feb 2023, 13:59
DPDelft schreef: di 21 feb 2023, 11:33 Qliner diesels vervangen door een duurzamere bus is voorlopig nog een uitdaging. Waterstof experiment is mislukt.
Zelfde probleem speelt bijvoorbeeld in Brabant op de Brabantliners. Hier wordt in de nieuwe concessie ook nog diesel voor uitgevraagd.
Why not? Anno 2023 zijn er zat opties voor comfortabele bussen met een lage instap. Zowel electrisch als diesel. Of hebben ze bij het OV bureau nog steeds het waan beeld dat een qliner perse een bus met een hoge vloer moet zijn? :N
Waarschijnlijk is het lastig om een bus te vinden met een goede Actieradius met 100 km/u, ik denk dat dat eerder het probleem is, maar geen idee. Maar kan ook echt wel geloven dat het ovbureau inderdaad hogevloers eist, wat zeker niet helpt met die zoektocht
Zit hem inderdaad in de combinatie van hoge snelheden en groot bereik. Bij hoge snelheden gaat het bereik van een elektrische bus snel omlaag. Je zou dan veel moeten laden tussendoor en dat is niet wenselijk ivm kosten.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 00:09
door JeroenSpock
Volgens mij was de eis van OVB dat alle stoelen naar voren moesten 'kijken', niet zo zeer hogevloer.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 07:56
door iamthedutchdude
Enige eisen die ik voor Qliners zo snel in het PvE terug kan vinden zijn de stoelen in rijrichting, T100, minimaal Euro-VI en hoogste kwaliteitsniveau. Uit de Nota van Inlichtingen is tussen de regels door te lezen dat hogevloersbussen niet verplicht zijn.

Als Qbuzz echter in hun bod enkel hogevloersbussen heeft geboden, zijn ze waarschijnlijk wel verplicht om hogevloersbussen in te zetten. Zelfde geldt trouwens voor volledig ZE vanaf een bepaald moment/dienstregelingsjaar.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 17:42
door CamilleKreemers
Kan dat niet anders als je 5 jaar later bent met het zoeken naar vervangend materieel?

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 16:07
door Milco
Ik zie op de website van Qbuzz dat buurtbus 589 sinds gisteren een nieuwe route heeft en daarbij doorrijdt naar bedrijventerrein Westpoort.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 11:22
door Nicketick
OV-Bureau heeft nu bekend gemaakt dat er 158 elektrische bussen gekocht gaan worden, helaas nog geen informatie over welke types. Nieuwsbericht: https://ovbureau.nl/actueel/158-nieuwe- ... n-drenthe/

Edit: er worden in ieder geval 45 Ebusco 3.0 12m en 14 Ebusco 3.0 18m met nog een optie op 4 gekocht volgens het persbericht van Ebusco https://www.ebusco.com/nl/ebusco-verste ... 63-bussen/

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 12:30
door teun
Qbuzz zelf noemt ze wel: Het worden Van Hool, Ebusco en Mercedes. In totaal 28 Q-link bussen (voldoende om de 24 die er nog rijden te vervangen), ik vermoed eCitaro G, 60 Q-liners (evenveel als dat er nu aan enkeldeks-Qliners -Setra en Integro- rondrijdt) die wel van Van Hool zullen komen, en 70 streekbussen, de Ebusco's met wellicht nog wat bonus-waterstof A330s of zo.
Het is in ieder geval weer een diverse boel. :Y

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 12:43
door Selivio
maximaal 28 Q-linkbussen
14 (+4 optie) Q-link paars (lijn 6) van Ebusco
10 Q-link oranje (lijn 15) van Mercedes

70 streekbussen
45 12 meters van Ebusco
25 18 meters van Mercedes

maximaal 60 Qliners van van Hool

Dubbeldekkers, 25 nieuwste streekbussen (7100 serie) en civitas blijven vooralsnog.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 12:51
door Lijn 45
Worden de bussen voor lijn 15 18 meter of langer?

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 14:03
door Kevster
18 meter eCitaro...

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 14:43
door CamilleKreemers
Met deze vernieuwing, wat wordt het wagenpark van Qbuzz GD dan?

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 15:16
door Lijn 45
Q-link
14 Ebusco 3.0 geleed
10 Mercedes eCitaro G
49 Heuliez GX437
10 VDL Citea SLFA BRT

Streek
30 Van Hool A330 FC
60 Ebusco 2.2
45 Ebusco 3.0
25 Mercedes eCitaro G
24 Mercedes Citaro LE
23 Tribus Civitas

Stad
32 VDL Citea SLF
11 VDL Citea SLFA

Qliner
10 Van Hool Astromega
54 Van Hool A15

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 15:47
door teun
Gaan alle huidige streekgeledes eruit dan? Nu zijn het er nog 35.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 17:02
door Kevster

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 18:00
door Selivio
Weet iemand of een eCitaro G op het moment te verkrijgen met camera's ipv spiegels? Wat ik kan vinden lijken tot op heden alle geleverde eCitaro's gewone spiegels te hebben (de future bus die ooit getest heeft op Schiphol had wel al camera's). En die render van Ebusco valt op. Gaat het OV-bureau/Qbuzz uiteindelijk toch weer terug naar het oude vertrouwde streekbus geel (zoals in eerste instantie ook stond in het PVE van de huidige concessie) *bus* ?

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 19:36
door nielsie600
Denk het haast wel dat de bussen geel worden. Vind het wel lelijk persoonlijk met dat lichtegrijs. Donkergrijs had er mooier bij gestaan.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 mar 2023, 08:13
door Globetrotter
Lijn 45 schreef: wo 22 mar 2023, 15:16
Qliner
Max. 60 Van Hool (A1X?)
Kwam gister op internet tegen dat dit het nog niet eerder getoonde model van de Van Hool A15 zal worden.

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 mar 2023, 11:09
door teun
Ik gok eerder dat Ebusco wat slordig is geweest met de render dat dat nu ineens het hele roer van de kleurstelling omgaat, deze kleurstelling heeft namelijk enorm veel weg van de eerste mockups die er van de citaros rondgingen destijds... :')

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 mar 2023, 11:12
door zone2000
Afbeelding
Koningshooikt – Van Hool, onafhankelijk producent van bussen, touringcars en industriële voertuigen, heeft een contract afgesloten met Qbuzz (Nederland) voor de levering van 54 batterij-elektrische bussen van het type Van Hool A15LE E. Deze bussen zullen vanaf het laatste kwartaal van 2024 door Qbuzz ingezet worden voor het regionaal personenvervoer in de provincies Groningen en Drenthe.
https://www.vanhool.com/nl/nieuws-beurz ... -nederland

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 24 mar 2023, 20:56
door nielsie600
Lijn 45 schreef: wo 22 mar 2023, 15:16 Q-link
14 Ebusco 3.0 geleed
10 Mercedes eCitaro G
49 Heuliez GX437
10 VDL Citea SLFA BRT

Streek
30 Van Hool A330 FC
60 Ebusco 2.2
45 Ebusco 3.0
25 Mercedes eCitaro G
24 Mercedes Citaro LE
23 Tribus Civitas

Stad
32 VDL Citea SLF
11 VDL Citea SLFA

Qliner
10 Van Hool Astromega
Max. 60 Van Hool (A1X?)
Waarbij de 25 streekbussen natuurlijk ook Mercedes Citaro G deels kunnen zijn natuurlijk.