Pagina 1 van 5

Ideeën voor de concessie GD

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 17:42
door CamilleKreemers
Geert, welke 4 lijnen zitten dan tussen Stadskanaal en Emmen? Daarnaast kent het gebied rond Stadskanaal gewoon het nadeel dat er meerdere stroken met huizen zijn en niet zoals de bundel Stadskanaal - Musselkanaal - Ter Apel - Weerdinge - Emmen is ingericht.

Hoe wou je anders het OV inrichten hier?

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 17:50
door geert4OV
Toch duidelijk kiezen voor een dienst die in ieder geval van 05:30 tot 00:00 ma / za rondrijd bij voorkeur via de N366 / N391 dan neem je Stadskanaal - Musselkanaal - TerApel - Emmen mee, minsten elk half uur. (73) De andere lijnen (15, 77 en 28) meer als een soort acht laten rijden in het gebied en een minder breed venster en frequentie.

Klinkt misschien hard, maar hoe wil je anders volwassen OV realiseren. En ik denk dat door de (15, 77 en 28) op 73 te laten aansluiten onderweg op de 4 plaatsen je het hele OV optrekt. Of heb je alternatieven? :pos:

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 19:42
door geert4OV
CamilleKreemers schreef:Ik woon toevallig in deze regio, maar ik ken maar drie lijnen. lijn 77 bestaat niet meer en zit in lijn 28.

Lijn 73 (dagdekkend via Ter Apel)
Lijn 28 (dagdekkend via Valthermond)
Lijn 15 (Spitsritten voor ........)
Ik kom er vandaan én ik kom er nog regelmatig!
CamilleKreemers schreef: Je weet trouwens dat de afstand tussen de snelweg en de meeste huizen zeer autobevordelijk is?
Kun je dat eens toelichten?

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 19:48
door CamilleKreemers
de meeste huizen liggen op grote afstand van de snelweg. Ik heb nog steeds het beeld dat mensen niet willen fietsen voor de bus gaat in deze regio.

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 20:29
door geert4OV
CamilleKreemers schreef:de meeste huizen liggen op grote afstand van de snelweg. Ik heb nog steeds het beeld dat mensen niet willen fietsen voor de bus gaat in deze regio.
Begrijp ik nou goed dat je zegt dat elk huis in de prairie een eigen bushalte (Met DRIS graag) moet hebben, en als je in een grote kern woont als Stadskanaal, je uiteindelijk maar gewoon de fiets moet pakken naar het busstation? :?

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 20:46
door CamilleKreemers
Nee, zo erg ook weer niet. Mensen in Stadskanaal hebben het idee dat ze in een Stad wonen ("We heten ja STADSkanalers") en hierdoor moet de bus niet over de snelweg. Ik denk dat de huidige route van lijn 73 gewoon uitgebreid moet worden met ritten Stadskanaal - Emmen. Ik verwacht dat het weghalen van de bus uit de tussengelegen dorpen reizigers kosten gaat. Mensen zijn nu eenmaal eigenwijs en moeilijk te sturen. Mensen in de prairie hebben altijd al een auto en zijn dus moeilijker in de bus te komen.

Wel zou het busstation van Stadskanaal een DRIS-paneel mogen krijgen. Dit busstation krijgt, aldus chauffeurs geen DRIS. Het zou dan de enige zijn in GD.

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 21:11
door Hainje
CamilleKreemers schreef:Nee, zo erg ook weer niet. Mensen in Stadskanaal hebben het idee dat ze in een Stad wonen ("We heten ja STADSkanalers") en hierdoor moet de bus niet over de snelweg.
Oh dat is van dat zelfde soort volk dat in een dorp woont, maar hun woonplaats een stad noemt omdat een of andere hertog dat gehucht in 1248 stadsrechten heeft gegeven. Hele vermoeiende discussies zijn dat. :')

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 21:21
door geert4OV
Hainje schreef:
CamilleKreemers schreef:Nee, zo erg ook weer niet. Mensen in Stadskanaal hebben het idee dat ze in een Stad wonen ("We heten ja STADSkanalers") en hierdoor moet de bus niet over de snelweg.
Oh dat is van dat zelfde soort volk dat in een dorp woont, maar hun woonplaats een stad noemt omdat een of andere hertog dat gehucht in 1248 stadsrechten heeft gegeven. Hele vermoeiende discussies zijn dat. :')

:D :D :D

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 22:34
door geert4OV
Toch nog wat interessant feitjes uit de http://www.ovbureau.nl/actueel/@112518/ ... itor-2013/ Trendmonitor 2013.

Grafiek 17, Meest gebruikte kilometers OV-chipkaart / top tien. Daar staan zowel 312, als 73 in!

300 (Groningen - Emmen)
314 (Groningen - Drachten )
309 (Groningen - Assen)
305 (Emmen - Groningen)
317 (Groningen - Roden) nu Qlink 4
312 (Groningen - Stadskaaal)
304 (Drachten - Groningen)
73 (Groningen Hoogezand/Stadskanaal - Emmen)
316 (Groningen - Leek) nu Qlink 3
G011 (Groningen Stadsdienst)
rest (Van A naar B via C t/m Z)

Ik zie dan Qlink 5 en 312 nog wel fuseren. Wat ik verder nog mis is een goede verbinding tussen Groningen, Eelde Airport en Knooppunt Giet. Want anders neem je je eigen theorie niet serieus van het doel van OV Knooppunt Gieten.

Interessant is ook grafiek 18.

Het optimum Groningen - Emmen en Groningen - Assen is behaald.

Drachten - Groningen is nog groeipotentieel.
Stadskanaal Assen/Groningen is steadygroei, dus OVbureau mag straks wat uitleggen als dat gaat dalen.

Leek/Roden - Groningen is interessant, hoe kan die groei eigenlijk? Vermoedelijk toch een comfortabele frequentie en iets met een snelle route :)

Opvallen dis dat volgens grafiek 6, de dienstregeling het hele jaar door redelijk steady is muv juli en augustus. Misschien dat Qbusz dan wat meer actie kan houden?

Wat ik verder toch wel uniek vind is dat er zo weinig interactie lijkt te zijn tussen Assen/Hoogeveen en Emmen.

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 22:49
door geert4OV
Ik zie dan de volgende hoofdpaden tot ontwikkelling komen.

1 Groningen - Drachten
2 Groningen - Emmen/Klazienaveen over N34
3 Groningen - Leek
4 Groningen - Roden
5 Groningen UMCG - Stadskanaal over Eelde - Annen - Stadskanaal
6 Groningen Zernike - Emmen over Hoogezand - Stadskanaal - Ter Apel

Wellicht biedt de verhoging van de snelheid op N391 én in de toekomst op N366 interssant perspectief om laatst genoemde als Qliner/Qlink? te blijven uitvoeren en pad 5 als spoor.

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 00:35
door Pim-AllianceB95
Stadskanaal over Eelde???

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 09:53
door waldo79
Via het vliegveld misschien?

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 10:46
door Kevster
Dat zijn interessante cijfers. Ik denk alleen wel dat 73 zijn plekje in deze top 10 aan de erg lange route te danken heeft, dan haal je vanzelf veel kilometers op je lijn.

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 10:48
door The best
In het grafiekje daarvoor stonden de meest gebruikte lijnen (met de chipkaart) en dat waren stadslijnen in Groningen en de lijnen van Groningen naar Assen, Roden, Leek en Emmen.

Dat staatje zegt mij iets meer.

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 10:50
door marlies
Wel tricky dat er gewoon verbindingen zijn waar de eurokaartjes goedkoper uitvallen, die zullen ondervertegenwoordigd zijn in deze statistieken.

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 11:15
door Thom91
Wordt er nog iets gedaan aan het trage instapproces van de Q-Link bussen in hartje Groningen? Regelmatig bussen een minuut of drie daar zien staan omdat iedereen nog losse kaartjes gaat kopen. Verplicht OVC zit er voorlopig nog niet in geloof ik?

Ps. Is dit het goede topic daarvoor? :@

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 11:17
door marlies
Er kan in ieder geval marge uit de dienstregeling gehaald worden als dat probleem wordt opgelost dus ik vind het ontopic genoeg ;)

Maar, nee, inderdaad, tijd voor kaartautomaten op de pieklocaties.

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 11:39
door gebruiker77
Op stadslijnen wordt ook vrij veel met 2 Eurokaartjes betaald. Denk dat sommige lijnen daardoor een stukje hoger nog kunnen komen.
Waarom niet een tijdje OVkaarten verkopen bij de chauffeur? Aanbieden aan mensen die met een kaartje betalen.

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 13:01
door geert4OV
CamilleKreemers schreef:
Wel zou het busstation van Stadskanaal een DRIS-paneel mogen krijgen. Dit busstation krijgt, aldus chauffeurs geen DRIS. Het zou dan de enige zijn in GD.
Heeft denk ik ook te maken met de onzekerheid waar en hoe het busstation terug komt met de komst van de trein.

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 13:02
door geert4OV
Pim-AllianceB95 schreef:Stadskanaal over Eelde???

Kun je de moeite nemen om eerst een kaart of GoogleMaps oid te pakken, de route van lijn 312 te pakken en dan te kijken wat d emogelijkheden zijn? Super :pos:

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 13:05
door geert4OV
Kevster schreef:Dat zijn interessante cijfers. Ik denk alleen wel dat 73 zijn plekje in deze top 10 aan de erg lange route te danken heeft, dan haal je vanzelf veel kilometers op je lijn.
Dan zou lijn 59, 21, 50 en nog wel een aantal lijnen toch ook mogen aanschuiven. :)

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 13:08
door marlies
Stadskanaal gaat nooit een significante verbetering qua busvervoer krijgen zo lang er gelobbyd wordt voor een treinverbinding door diezelfde politici. Dan zouden ze namelijk hun eigen glazen qua prestigeplannetje ingooien.

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 13:13
door geert4OV
The best schreef:In het grafiekje daarvoor stonden de meest gebruikte lijnen (met de chipkaart) en dat waren stadslijnen in Groningen en de lijnen van Groningen naar Assen, Roden, Leek en Emmen.

Dat staatje zegt mij iets meer.
Die had ik al verwacht, pak even grafiek 11, toename SOV met afname eurokaartje geeft grafiek 16. Het Eurokaartje is namelijk meer een 'gemaks'kaartje geworden. En elke student (ook die aan de Grote Markt wonen) ceckt dus in met de studentenstadsbuslijnen. Dat zegt mij het dus, en wat zegt jouw grafiek 16 dan? (Dat ben je nog vergeten te vermelden.) :Y

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 13:18
door Kevster
geert4OV schreef:
Kevster schreef:Dat zijn interessante cijfers. Ik denk alleen wel dat 73 zijn plekje in deze top 10 aan de erg lange route te danken heeft, dan haal je vanzelf veel kilometers op je lijn.
Dan zou lijn 59, 21, 50 en nog wel een aantal lijnen toch ook mogen aanschuiven. :)
Dat denk ik niet, omdat deze lijnen meer gestrekt rijden aan snellere lijnen dan lijn 73. Op 73 zie je bewegingen als Emmen - Ter Apel, Ter Apel - Stadskanaal, Stadskanaal - Hoogezand en Hoogezand - Groningen. Dat is wel even andere koek dan bijv. Vries - Haren op lijn 50.

Re: Dienstregeling 2015 GD

Geplaatst: za 05 jul 2014, 14:19
door gebruiker77
geert4OV schreef:Toch nog wat interessant feitjes uit de http://www.ovbureau.nl/actueel/@112518/ ... itor-2013/ Trendmonitor 2013.

Grafiek 17, Meest gebruikte kilometers OV-chipkaart / top tien. Daar staan zowel 312, als 73 in!

300 (Groningen - Emmen)
314 (Groningen - Drachten )
309 (Groningen - Assen)
305 (Emmen - Groningen)
317 (Groningen - Roden) nu Qlink 4
312 (Groningen - Stadskaaal)
304 (Drachten - Groningen)
73 (Groningen Hoogezand/Stadskanaal - Emmen)
316 (Groningen - Leek) nu Qlink 3
G011 (Groningen Stadsdienst)
rest (Van A naar B via C t/m Z)
gen - Assen is behaald.

Drachten - Groningen is nog groeipotentieel.
Stadskanaal Assen/Groningen is steadygroei, dus OVbureau mag straks wat uitleggen als dat gaat dalen.


Opvallen dis dat volgens grafiek 6, de dienstregeling het hele jaar door redelijk steady is muv juli en augustus. Misschien dat Qbusz dan wat meer actie kan houden?

Wat ik verder toch wel uniek vind is dat er zo weinig interactie lijkt te zijn tussen Assen/Hoogeveen en Emmen.
Lijn 11 staat boven lijn 15? Of komt dat nog doordat in 2013 voor een deel 115 nog aanwezig was, en 15 in vakanties en avonden veel minder tot niet rijdt dan lijn 11.