Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door The Greyhound »

deadlock schreef:
Bastiaan schreef:Dat neemt niet weg dat er een stuk essentiële informatie over het gebruik van buslijnen ontbreekt als studenten niet inchecken.
Bullshit, die informatie was er vroeger ook niet en hij is absoluut niet essentieel.
Die informatie is weldegelijk nodig om een goede beeld te krijgen van de vergoeding die Qbuzz moet krijgen. Vroeger was die informatie er niet en was het alleen mogelijke een ruwe inschatting te maken van het aantal vervoerde studenten. Kortom: Lang leve de vooruitgang.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door deadlock »

De informatie is een flagrante schending van privacy en ook nog eens tegen het advies van de Raad van State in, dus je kan me wat.

Tevens; zoek eens op wat het woord essentieel betekent.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door JeroenSpock »

The Greyhound schreef:De bus rijdt altijd op elektriciteit, alleen wordt deze bij onvoldoende spanning in de batterijen opgewekt door de dieselmotor. De motor loopt met een konstant toerental, naar ik aanneem met een gunstig energie verbruik. Herrie maken ze inderdaad wel als je achterin zit. Voor de oudere forumleden: het leek wel een oude DE2.
Bijna :)

Hij heeft 4 elektromotoren (samen 240 kW en 2600 Nm) dus hij rijdt inderdaad altijd elektrisch.
Batterijen zitten er niet in, behalve dan de standaard accu's die een bus altijd heeft om te starten ed.
Die dikke blokken op het dak zijn condensatoren, waar hij remenergie kan opslaan. Als je het goed doet kan hij daar 500 tot 600 meter mee rijden.

Maar de dieselaggregaat draait geen constant toerental, wat ik ook vreemd vind. Ik zou zeggen laat die generator op zijn meest rendabele toerental draaien en laat de rest over aan de elektronica / frequentie omvormers. Maar hoe meer gas je geeft, hoe meer toeren hij maakt. Tot 2200 bij kickdown.
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Jorn »

The Greyhound schreef:
deadlock schreef:
Bastiaan schreef:Dat neemt niet weg dat er een stuk essentiële informatie over het gebruik van buslijnen ontbreekt als studenten niet inchecken.
Bullshit, die informatie was er vroeger ook niet en hij is absoluut niet essentieel.
Die informatie is weldegelijk nodig om een goede beeld te krijgen van de vergoeding die Qbuzz moet krijgen. Vroeger was die informatie er niet en was het alleen mogelijke een ruwe inschatting te maken van het aantal vervoerde studenten. Kortom: Lang leve de vooruitgang.
Als je het hebt over de essentie van reizigersdata gaat het niet over de SOV-vergoeding. Het gaat bij de SOV, als onderdeel van de OV-chipkaart, om de hoeveelheid reizigers die van plek a naar plek b reist. Deze getallen zijn ontzettend betrouwbaar (toegegeven, eurokaartjes moeten nog wel geteld worden door chauffeurs) en daarmee kan je dus veel beter (en efficienter) inspelen op de vraag naar vervoer.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door The Greyhound »

deadlock schreef:De informatie is een flagrante schending van privacy en ook nog eens tegen het advies van de Raad van State in, dus je kan me wat.

Tevens; zoek eens op wat het woord essentieel betekent.
Als het een schending van de privacy zou zijn, zou het verzamelen van die data niet mogen, echter, onder bepaalde voorwaarde waarbij de privacy gewaarborgd moet zijn mag dit wel, net zoals een winkelier aan de hand van kassabonnen mag bekijken wat hij verkocht heeft. Welkom in de 21e eeuw.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door deadlock »

The Greyhound schreef:Als het een schending van de privacy zou zijn, zou het verzamelen van die data niet mogen, echter, onder bepaalde voorwaarde waarbij de privacy gewaarborgd moet zijn mag dit wel, net zoals een winkelier aan de hand van kassabonnen mag bekijken wat hij verkocht heeft. Welkom in de 21e eeuw.
Dan zou het niet mogen? :mrgreen: Jij volgt overduidelijk geen technieuws.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Kevster »

Even iets heel anders: de dubbelgelede bussen rijden nu een omleiding, onder meer over de rotonde Korreweg, ben wel benieuwd hoe dat eruitziet, want dat is een redelijk onoverzichtelijk punt. Zijn er mensen die het toevallig al hebben gezien (ja het zal natuurlijk vast wel goed gaan maar ben gewoon benieuwd).
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door isadora »

Spring op de fiets, en kom terug met een paar foto's, kunnen wij meegenieten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door JeroenSpock »

Als ik weer met die bus mag rijden zal ik mijn dashcam meenemen. Dan plak ik hem aan de buitenkant van de bus zoals ik eerder met een klein busje gedaan heb :)

https://www.youtube.com/watch?v=nl_s0juFlCY
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door CamilleKreemers »

Mag dat wel van je baas, zomaar camera's aan je bus plakken?
Ik vind het overigens wel jammer dat er niet meer Qbuzz-trajectvideo's zijn.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door JeroenSpock »

Nu niet meer. Toen ik dit maakte was ik de enige met zo'n ding, daarna werden ze goedkoper en kwamen er meer.
We mogen nu geen films meer maken waarop te zien is dat het vanuit een bus is gefilmd. De camera aan de voorruit plakken mag dus nog wel.
Deze was nog van voor die tijd en mag er tot nu toe nog steeds op blijven staan. Het wachten is eerder op iemand die begint te zeuren over privacy.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten