Pagina 1 van 7

Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 19 aug 2014, 13:31
door marlies
Vorige week werden ze nog trots gepresenteerd op de Grote Markt: de nieuwe 25 meter lange, dubbele harmonicabussen van Qbuzz. Maar maandag moesten twee van de drie nieuwe bussen door technische problemen al terug naar de remise.

De nieuwe hybride bussen werden maandag voor het eerst ingezet op lijn 11 van Zuidhorn, via het Zernikecomplex, naar het Hoofdstation en terug. Nadat de bussen tijdens de ochtendspits nog zonder problemen werden ingezet, gooiden kinderziektes later op de dag roet in het eten. Zo was er een probleem met de elektromotoren, die bij het remmen elektriciteit opwekken. Bij het optrekken wordt deze stroom opnieuw gebruikt.

'Geen problemen'
Qbuzz onderzoekt samen met de leverancier de problemen bij de dubbelgelede bussen. Twee van de drie bussen zijn dinsdag gewoon weer de weg opgegaan.

...lees verder
Ik zag/hoorde (ze maken meer geluid dan de andere bussen die hier voorbij komen) er net nog eentje dus blijkbaar valt het mee :P

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 19 aug 2014, 13:35
door reisthijs
Een hybride bus die meer herrie maakt dan een gewone bus? :shock:

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 19 aug 2014, 13:36
door nielsie600
Er rijdt vandaag slechts 1tje, maar ze hebben al een hele tijd problemen met het proefrijden. In Luxemburg staan ze al een paar jaar meer stil dan ze rijden. Ze maken veel meer lawaai als een gewone bus, het is niet een gillende keukenmeid.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 19 aug 2014, 13:38
door marlies
reisthijs schreef:Een hybride bus die meer herrie maakt dan een gewone bus? :shock:
Ja, absoluut, met name het optrekken hoor je.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 19 aug 2014, 16:52
door Busreiziger
En dat gaat dus verkeerd, het optrekken zou volledig elektrisch moeten gebeuren.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 19 aug 2014, 18:03
door Frans F
Ik begrijp dat dit type van Hess al zeven jaar oud is.
En dan nog hangen ze van storingen aan elkaar?
Dat belooft niet veel goeds als de Uni zo meteen weer begint.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 19 aug 2014, 18:23
door Cpt.Iglo
Gauw inruilen voor Van Hools Exquisity.. ;) Bevallen erg goed in onder andere Metz, maken minder lawaai en zien er ook nog eens veel beter uit.

Afbeelding

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 19 aug 2014, 20:03
door Soortvanhenk
Getsederrie. Daar is nauwelijks meer een bus in te herkennen ja. Als Groningen een tram zou willen, was daar al wel voor gekozen. Al scheelt het natuurlijk wel dat dit ding geen bovenleiding en rails nodig heeft.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 19 aug 2014, 20:50
door Cpt.Iglo
Soortvanhenk schreef:Getsederrie. Daar is nauwelijks meer een bus in te herkennen ja. Als Groningen een tram zou willen, was daar al wel voor gekozen. Al scheelt het natuurlijk wel dat dit ding geen bovenleiding en rails nodig heeft.
Het straalt anders een stuk meer uit dan zo'n vierkante dubbelgelede bus als de Lightram. Overigens vind ik de kleur in het voorbeeld ook erg lelijk, maar het tramachtige model daarentegen vind ik juist weer érg mooi. Het straalt een stuk meer kwaliteit en professionaliteit uit dan een bus met een 'standaard ontwerp'.

Een dubbelgelede en hybride variant van de Capacity of Citeo zou trouwens ook mooi zijn, maar jammer genoeg bestaan die niet.. ;)

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 13:30
door Frans F
Een Citea of een Citaro?

Overigens blijf ik die dubbelgelede bussen erg onhandig vinden tenzij je een volledig vrije baan van begin tot eind hebt.
Maar goed, het zal wel een centenkwestie zijn.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 14:11
door lint41
Een Citeo, bladzijde 12 ;-)

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 10:41
door Klaasje
Gister kreeg ik toch het idee dat deze dubbelgeledes vrij lomp zijn in hun rijgedrag. Ik fietste achter lijn 11 aan de Gelkingestraat in en deze pakte meerdere stoeprandjes vrij fors mee terwijl de ruimte er toch flink groter is dan voorheen. Voor mijn gevoel rijden de Van Hool's in Utrecht een stuk makkelijker. Al kan het natuurlijk ook zijn dat er een chauffeur achter het stuur zat die wat onwennig is in het rijden met zo'n bus.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 14:38
door Frans F
Ik weet niet of het reeel is dat de chauffeur te verwijten.
Die dingen zijn gewoon onhandelbaar in het gewone stadsverkeer.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 14:52
door Aking
Ik weet dat er hier in Utrecht in het begin een aantal beruchte spots waren waar bijna iedere chauffeur op een DGB wel een keer schade heeft gereden, omdat het eigenlijk gewoon niet te doen was.

Op veel van deze punten is de weg dan ook aangepast :')

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 15:03
door Maurice Hooikammer
Nu is het voor een chauffeur ook niet prettig om te rijden met een bus waarbij je weet dat er zo 'iets' kan gebeuren met de bus. En met een dubbelgelede bus hoor je niet in de nauwe straatjes van de binnenstad. Kunnen ze beter de Capacity's op groen inzetten en de HESS's op oranje. Dat is een makkelijker route.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 15:27
door waldo79
De route met lijn 12 via Galgenwaard vind ik anders ook niet optimaal.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 20:06
door Daniel
De ruimte op de Catharijnesingel en het Ledig Erf in Utrecht is inderdaad niet echt ruimer dan die straatjes rondom de Grote Markt in Groningen.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 20:19
door nvdw
De dubbelgelede Hess heeft alleen een sturende as op het achterste gedeelte, waar bij een Van Hool beide volgwagens een sturende as hebben. Dat maakt voor het rijden ook wel wat verschil. Kijk maar eens in Utrecht hoe vaak zo'n gelede Citaro een stoepje pakt - dat was met een Van Hool niet gebeurd.

Uiteindelijk moet het niet uitmaken of je met een gewone of gelede bus door de straat rijdt, al hangen er zes volgwagens aan. Maar met een beetje beleid en geduld is het vaak beter te doen dan zonder.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 22:23
door Pim-AllianceB95
@ Maurice, ik vraag mij ernstig af of een Capacity niet meer ruimte nodig heeft dan een dubbelgelede wagen.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 22:24
door Daniel
Die DGBs hebben waarschijnlijk een kortere wielbasis ja, kom je makkelijker een bochtje mee door dan met zo'n lange aanhanger

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 22:56
door nvdw
De draaicirkel van de Capacity is even groot als die van een gewone gelede Citaro. De uitzwaai aan de achterzijde zal wel wat groter zijn.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 08:45
door nielsie600
Inmiddels staan ze vandaag alle drie weer stil.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 28 aug 2014, 10:11
door Busreiziger
nielsie600 schreef:Inmiddels staan ze vandaag alle drie weer stil.
Ik heb er gisteren toch echt 1 op de dienst zien rijden..

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 28 aug 2014, 11:45
door rener
deze week staat er steeds 1 binnen die dan wordt nagekeken en evt onderdelen worden vervangen.

Mocht alles aan het einde van de week niet goed genoeg werken dan blijven ze tot nader order binnen.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 28 aug 2014, 12:01
door Cpt.Iglo
Wat is dit een aanfluiting zeg.. Hadden ze niet kunnen leren van de problemen met dit type bussen in andere steden en direct bijvoorbeeld Van Hools aan kunnen schaffen?