Pagina 6 van 7

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: vr 03 okt 2014, 21:33
door TheRoy-t
marcel.nl schreef:
marlies schreef:Het spijt me, maar ze maken nog steeds met regelmaat een kutkabaal....
Het zijn dan ook kutbussen. Wanneer dringt dit nu eens door tot alle forumlezers.
Stuur die dingen gewoon terug, net als de Fyra en ga rijden met de oude van Hools van Utrecht zolang die het nog doen / rendabel zijn.
Als je even een beetje terugleest dan zul je wel zien dan men op dit forum over het algemeen liever andere bussen ziet in plaats van de Hessjes (bijv. Exquisity, Ex-GVU'ers, Mercedessen). De oude Van Hools vallen echter meteen af omdat die niet aan normen voldeden (ofzoiets). Ik ben zelf overigens van mening dat deze bussen gewoonweg te lang zijn. Chauffeurs rijden erg voorzichtig waardoor de vertragingen ontstaan om dat de dienstregeling uitgaat van hogere snelheden. Ook wordt er geen open instapbeleid toegepast waardoor het achterste deel meestal maar halfvol zit terwijl de rest van de bus wel vol is.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: vr 03 okt 2014, 21:40
door Hainje
TheRoy-t schreef:Ook wordt er geen open instapbeleid toegepast waardoor het achterste deel meestal maar halfvol zit terwijl de rest van de bus wel vol is.
Daar zou ik toch wel maling aan hebben hoor als ik de chauffeur op zo'n bus was. Op drukke haltes alle deuren open en gaan met die banaan! Niet inchecken = eigen risico.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 01:27
door Pim-AllianceB95
Daar zijn ze in Brabant erg goed in ja :')

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 11:00
door Hainje
Why the :')?

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 13:25
door marlies
Ik weet wel dat een chauffeur in de Arriva-tijd hier een keer behoorlijk op z'n falie heeft gekregen van de baas toen er bij een controle te veel zwartrijders in z'n bus zaten. Misschien dat Qbuzz het personeel daar niet meer verantwoordelijk voor houdt maar die mindset zit er waarschijnlijk dan nog wel in bij het personeel...

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 13:33
door Frans F
marlies schreef:Ik weet wel dat een chauffeur in de Arriva-tijd hier een keer behoorlijk op z'n falie heeft gekregen van de baas toen er bij een controle te veel zwartrijders in z'n bus zaten. Misschien dat Qbuzz het personeel daar niet meer verantwoordelijk voor houdt maar die mindset zit er waarschijnlijk dan nog wel in bij het personeel...
Voor iedere student die niet in- en uitcheckt deelt Qbuzz ook niet mee in de opbrengsten van de SOV-kaart, dus Qbuzz zal daar waarschijnlijk niet veel anders mee omgaan dan Arriva.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 13:34
door Frans F
Pim-AllianceB95 schreef:Daar zijn ze in Brabant erg goed in ja :')
Dat is half december in Brabant voorbij, exit gelede bussen.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 13:34
door marlies
Weet je niet, uit de reacties blijkt dat de leidinggevenden in andere regio's hier anders in staan terwijl dat daar evengoed geldt.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 14:19
door Hainje
Frans F schreef:Voor iedere student die niet in- en uitcheckt deelt Qbuzz ook niet mee in de opbrengsten van de SOV-kaart, dus Qbuzz zal daar waarschijnlijk niet veel anders mee omgaan dan Arriva.
Met de OVC is het tegenwoordig zo dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor het hebben van een gevalideerde OVC, dit is door de chauffeur ook niet te controleren, want iedereen kan voor inchecken en achter uitchecken. Zie als chauffeur dan maar eens in de mensenmassa te achterhalen wie er aan het frauderen is.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 16:13
door Frans F
Het enige wat je wel kunt verlangen is dat de chauffeur alleen reizigers voorin toelaat en er daarbij voor zorgt dat ze of inchecken of een kaartje kopen. Dat ze op andersmans kaart reizen, te vroeg uitchecken, etc. kan hij inderdaad niet voorkomen. Dat is overigens niet anders dan vroeger toen grijsrijders te weinig strippen lieten afstempelen.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 16:20
door Klaasje
Het nut van een dubbelgelede bus houdt al op voor de tweede geleding als alle reizigers via de voordeur moeten instappen. Reizigers zijn nu eenmaal niet zo goed in doorlopen, dus kan je er beter voor zorgen dat dat ook niet hoeft.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 18:59
door Pim-AllianceB95
Hainje schreef:Why the :')?
Omdat in Breda, ook in niet-gelede bussen, chauffeurs bijna standaard alle deuren als instapdeur gebruiken. Niet alleen op het station, maar ook bij bijvoorbeeld de Claudius Prinsenlaan en Bijster.
Frans F schreef:
marlies schreef:Ik weet wel dat een chauffeur in de Arriva-tijd hier een keer behoorlijk op z'n falie heeft gekregen van de baas toen er bij een controle te veel zwartrijders in z'n bus zaten. Misschien dat Qbuzz het personeel daar niet meer verantwoordelijk voor houdt maar die mindset zit er waarschijnlijk dan nog wel in bij het personeel...
Voor iedere student die niet in- en uitcheckt deelt Qbuzz ook niet mee in de opbrengsten van de SOV-kaart, dus Qbuzz zal daar waarschijnlijk niet veel anders mee omgaan dan Arriva.
Qbuzz heeft sowieso niks mee te delen in de opbrengsten van de SOV, die overigens ook niet op basis van het aantal check-ins, check-outs of de afstand daartussen worden verdeeld.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 20:39
door Bastiaan
Pim-AllianceB95 schreef:Qbuzz heeft sowieso niks mee te delen in de opbrengsten van de SOV, die overigens ook niet op basis van het aantal check-ins, check-outs of de afstand daartussen worden verdeeld.
Dat neemt niet weg dat er een stuk essentiƫle informatie over het gebruik van buslijnen ontbreekt als studenten niet inchecken.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 20:43
door Pim-AllianceB95
Vanzelfsprekend, misschien komen ze zichzelf dan nog eens tegen omdat er volgens de gegevens in een veel lagere frequentie kan worden gereden :mrgreen: . Waarom reizigers met een volledig afge'kocht' reisrecht niet in- en uitchecken begrijp ik overigens niet helemaal, inchecken neemt gratis je boetekans weg...

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 18:39
door marlies
Ondertussen komt er zojuist weer zo'n haakse slijper voorbij gereden op lijn 11, blijkbaar mag ook het defectste exemplaar weer naar buiten gezien de decibels.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: wo 22 okt 2014, 21:08
door Anne
Ik was vandaag in het Noorden en in de avondspits even op het Hoofdstation gekeken of een zo'n bus reed. Ongeveer kwart voor zes zag ik er een op lijn 11 en daarmee mee geweest tot station Noord. Daar zag ik er nog een de andere richting op rijden.

Ik zat achterin en dan merkje dat die dingen best wel wat herrie maken.

Ook opvallend is dat er op de deuren aan de buitenzijde wel knoppen knoppen zitten maar met een sticker dat die niet werken. Ik zag niet dat er ergens staat dat je niet door die deuren mag instappen. Bij drukkere haltes zoals op de Grote Markt gooide de chauffeur alle deuren open; maar er was maar een enkeling die daar gebruik van maakte. De rest ging allemaal via de voordeur; dan duurt het instappen dus onnodig lang.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 21 dec 2014, 09:18
door Busreiziger
Ik hoor hier eigenlijk nooit meer iets over. Problemen met deze bussen nu opgelost?

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 21 dec 2014, 10:49
door JeroenSpock
Nee, vorige week moest ik naar Zuidhorn en gelukkig reed de 3097 op die omloop :D
Was een Hess waarvan alle stroom uitviel behalve de aandrijving. Een andere werd geruild omdat de verwarming het niet deed. En zonder dimlicht van Zuidhorn naar Groningen is ook geen pretje.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 21 dec 2014, 12:00
door marlies
Ik woon aan de route en ik kan ze nog altijd goed horen, zeg maar.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 21 dec 2014, 13:48
door JeroenSpock
Maar hoor je dan de elektromotor of de dieselmotor?

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 21 dec 2014, 13:54
door Cpt.Iglo
@Jeroenspock:

Als ik ze tegenkom hoor ik meestal de (zeer lawaaiige) dieselmotor, een heel enkele keer rijden ze geruisloos weg als de elektromotor werkt. Mijn ervaring is dat ze meestal erg veel lawaai produceren, en dan hebben we het nog niet over die lekkere blauwe rookpluimen.. Ze zijn nog lang niet zoals ze zouden moeten zijn in ieder geval.

(Hoorde dat ze in Hamburg op een drukke busroute nieuwe Capacity's (facelift) gaan inzetten? Misschien ook iets voor lijn 11 ter vervanging van deze herrieschoppers? ;) http://www.autocarpro.in/news-internati ... ngers-6990

Hier uiteraard wel in metrodesign. 8-))

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: zo 21 dec 2014, 21:27
door marlies
JeroenSpock schreef:Maar hoor je dan de elektromotor of de dieselmotor?
Geen idee, het klinkt een beetje als wanneer ze stoeptegels aan het verzagen zijn ;)

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 21 mei 2015, 18:08
door Qbuzzie
Cpt.Iglo schreef:@Jeroenspock:

Als ik ze tegenkom hoor ik meestal de (zeer lawaaiige) dieselmotor, een heel enkele keer rijden ze geruisloos weg als de elektromotor werkt. Mijn ervaring is dat ze meestal erg veel lawaai produceren, en dan hebben we het nog niet over die lekkere blauwe rookpluimen.. Ze zijn nog lang niet zoals ze zouden moeten zijn in ieder geval.

(Hoorde dat ze in Hamburg op een drukke busroute nieuwe Capacity's (facelift) gaan inzetten? Misschien ook iets voor lijn 11 ter vervanging van deze herrieschoppers? ;) http://www.autocarpro.in/news-internati ... ngers-6990

Hier uiteraard wel in metrodesign. 8-))
De bus rijdt inderdaad maar heel even op elektriciteit. Dacht als die net van zijn halte vertrekt, want dan hoor je de motor niet meer. Maar als het hoger dan 20 km/per uur gaat gaat hij al over op Diesel. Dus is het maar de vraag hoelang hij op elektriciteit rijdt en hoelang op diesel...

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 21 mei 2015, 18:15
door The Greyhound
De bus rijdt altijd op elektriciteit, alleen wordt deze bij onvoldoende spanning in de batterijen opgewekt door de dieselmotor. De motor loopt met een konstant toerental, naar ik aanneem met een gunstig energie verbruik. Herrie maken ze inderdaad wel als je achterin zit. Voor de oudere forumleden: het leek wel een oude DE2.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 21 mei 2015, 18:47
door deadlock
Bastiaan schreef:Dat neemt niet weg dat er een stuk essentiƫle informatie over het gebruik van buslijnen ontbreekt als studenten niet inchecken.
Bullshit, die informatie was er vroeger ook niet en hij is absoluut niet essentieel.