Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz
Geplaatst: za 30 aug 2014, 11:22
Heb er nog geen gehoord. Kan een goed of een slecht teken zijn
Je geeft precies aan wat ik bedoel. Overbodige lijnen omdat die mensen net zo goed met de trein kunnen gaan en je die bussen dan wat nuttiger op andere lijnen kunt inzetten of uitsparen. Het is een probleem dat ontstaan is sinds de splitsing van trein en bus in gescheiden concessies.TheRoy-t schreef:Als je lijn 309 bedoelt: dat is een hele goede lijn die een grote wijk van Assen bedient die niet door de trein wordt bedient. Lijn. (1)40 vervoert op sommige mensen volgens mij wel meer mensen dan de trein doet, hij rijdt niet voor niks 6 keer per uur in de ochtendspits. Voor lijn 65 tussen Winsum en Groningen geldt hetzelfde, die is op sommige momenten drukker op het deel Winsum - Groningen (wat 'parallel' loopt aan een spoorlijn) dan op het deel Zoutkamp - Winsum.
Ik heb begrepen dat de Duitse monteurs de problemen opgelost hebben, als het goed is functioneren ze nu dus zoals het hoort.marlies schreef:Heb er nog geen gehoord. Kan een goed of een slecht teken zijn
Vroeger is al geprobeerd om lijn 65 in te korten tot Winsum en de ervaring was dat meer dan 50% niet meer met de bus tussen Zoutkamp en Winsum gaat. Toen de bus weer de hele route ging afleggen, kwam een groot deel van de reiziger terug. Je moet ook niet als vervoerder iets doordrammen, omdat het efficiënter kan.Frans F schreef:Je geeft precies aan wat ik bedoel. Overbodige lijnen omdat die mensen net zo goed met de trein kunnen gaan en je die bussen dan wat nuttiger op andere lijnen kunt inzetten of uitsparen. Het is een probleem dat ontstaan is sinds de splitsing van trein en bus in gescheiden concessies.TheRoy-t schreef:Als je lijn 309 bedoelt: dat is een hele goede lijn die een grote wijk van Assen bedient die niet door de trein wordt bedient. Lijn. (1)40 vervoert op sommige mensen volgens mij wel meer mensen dan de trein doet, hij rijdt niet voor niks 6 keer per uur in de ochtendspits. Voor lijn 65 tussen Winsum en Groningen geldt hetzelfde, die is op sommige momenten drukker op het deel Winsum - Groningen (wat 'parallel' loopt aan een spoorlijn) dan op het deel Zoutkamp - Winsum.
Het probleem is echter dat lijn 65 helemaal niet parallel rijdt met de trein. Het lijkt misschien zo op het kaartje, maar de bus bedient ook Adorp en geeft een rechtstreekse verbinding tussen het Marnegebied en Winsum en Kardinge en het UMCG. Wat CamilleKreemers ook al aangaf, het is misschien efficiënter om de bus in te korten tot Winsum, maar je verliest daarmee heel veel reizigers, en daarnaast heet Arriva niet genoeg capaciteit om alle extra reizigers tussen Groningen en Winsum mee te nemen. Arriva zet niet voor niets bussen in tussen Winsum en Groningen omdat de trein te ontlasten. Ik raad je aan eens in de ochtendspits met lijn 65 naar Groningen te reizen, dan snap je wel waarom bijvoorbeeld lijn 65 alles behalve overbodig is. Het zelfde geldt overigens grotendeels ook voor lijn 309.Frans F schreef:Je geeft precies aan wat ik bedoel. Overbodige lijnen omdat die mensen net zo goed met de trein kunnen gaan en je die bussen dan wat nuttiger op andere lijnen kunt inzetten of uitsparen. Het is een probleem dat ontstaan is sinds de splitsing van trein en bus in gescheiden concessies.TheRoy-t schreef:Als je lijn 309 bedoelt: dat is een hele goede lijn die een grote wijk van Assen bedient die niet door de trein wordt bedient. Lijn. (1)40 vervoert op sommige mensen volgens mij wel meer mensen dan de trein doet, hij rijdt niet voor niks 6 keer per uur in de ochtendspits. Voor lijn 65 tussen Winsum en Groningen geldt hetzelfde, die is op sommige momenten drukker op het deel Winsum - Groningen (wat 'parallel' loopt aan een spoorlijn) dan op het deel Zoutkamp - Winsum.
Was dat het voorste of het achterste gedeelte met die vertraging?? Die dingen zijn ook zo langov'tje schreef: vanmiddag reden twee dubbelgeledes op lijn 11, al waren ze niet helemaal op tijd. Zag vertragingen tot meer dan 10 minuten voorbijkomen.
Lijn 11 rijdt dan wel parallel aan het spoor (maar komt niet op dezelfde bestemmingen, dus geen overbodige lijn), het zorgt er vooral voor dat studenten die naar P+R Zernike moeten op een snelle manier op de bestemming komen. Met de trein zouden deze eerst naar het Hoofdstation moeten. Weer een mooi voordeel van de bus.marlies schreef:Sowieso is het niet echt een relevant probleem zolang de treinen overvol zijn. Toen ze dat niet waren (en juist veel te veel lucht vervoerden) is er flink gesneden in de parallele buslijnen. Degene die de snijtafel hebben overleefd hebben zeker bestaansrecht. En de stadslijn 11, waar dit topic over gaat, rijdt pas sinds een aantal jaren parallel aan het spoor door naar Zuidhorn, juist omdat de spoorverbinding tussen Zuidhorn en Groningen Hbf overvol was. Die bussen zijn goed gevuld maar desalniettemin rijden er nog steeds extra spitstreinen op dat stuk. En die zouden niet rijden als dat niet nodig was...
Filosofische vraag: als het voorstel gedeelte vertraging heeft, wordt het dan niet automatisch het achterste deel?marcel.nl schreef:Was dat het voorste of het achterste gedeelte met die vertraging?? Die dingen zijn ook zo langov'tje schreef: vanmiddag reden twee dubbelgeledes op lijn 11, al waren ze niet helemaal op tijd. Zag vertragingen tot meer dan 10 minuten voorbijkomen.
Dan rijdt het achterste deel gewoon de dienst van de opvolgende bus (A)SuperGhost schreef:Filosofische vraag: als het voorstel gedeelte vertraging heeft, wordt het dan niet automatisch het achterste deel?marcel.nl schreef:Was dat het voorste of het achterste gedeelte met die vertraging?? Die dingen zijn ook zo langov'tje schreef: vanmiddag reden twee dubbelgeledes op lijn 11, al waren ze niet helemaal op tijd. Zag vertragingen tot meer dan 10 minuten voorbijkomen.
Nee, want als deze bussen niet al toevallig waren besteld voor BRU, dan hadden we in Groningen helemaal geen dubbelgelede bussen gekregen.Cpt.Iglo schreef:Wat is dit een aanfluiting zeg.. Hadden ze niet kunnen leren van de problemen met dit type bussen in andere steden en direct bijvoorbeeld Van Hools aan kunnen schaffen?
Ik stel voor die zwart met zilver en groene stickers er af te halen en die Hess bussen wit, rood met roze te maken. En dan voor tot achter FYRA erop schrijven :')Pim-AllianceB95 schreef:Nee, want als deze bussen niet al toevallig waren besteld voor BRU, dan hadden we in Groningen helemaal geen dubbelgelede bussen gekregen.Cpt.Iglo schreef:Wat is dit een aanfluiting zeg.. Hadden ze niet kunnen leren van de problemen met dit type bussen in andere steden en direct bijvoorbeeld Van Hools aan kunnen schaffen?
Dan had je dus ook gewoon ja kunnen antwoorden.Milco schreef:Zoals ik hierboven schreef, rijdt lijn 11 in de avond- en weekenduren niet vanaf/naar Zuidhorn en juist de ritten daar naartoe rijden met de dubbelgeledes. ;)