Pagina 4 van 7

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: do 04 sep 2014, 23:13
door TheRoy-t
Het valt me de laatste dagen ook op dat het vaak de standaard geledes zijn die veel vertraging hebben en dat de Hess-bussen op tijd rijden. 's Ochtends vroeg blijft echter een ander verhaal.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 18:16
door Martijn25
Zag vanmorgen dat de HESS-bussen de groene lijn kleur 11 hebben gekregen.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 19:31
door Nicketick
Opvallend, want lijn 2 had vandaag ook nog groen als lijnkleur.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 20:38
door gebruiker77
De gelede bussen op lijn 15 (die als versterking worden ingezet) zijn ook oranje sinds kort, terwijl dat bij de standaardbussen volgens mij nog niet zo is?

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 22:34
door Kevster
Ze zijn vandaag weer voor het middaguur alle drie van dienst gehaald. 35xx'en reden ter vervanging naar Zuidhorn. De 3068 en 3072 filmen nog het paarse lijnnummer trouwens.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 22:42
door TheRoy-t
gebruiker77 schreef:De gelede bussen op lijn 15 (die als versterking worden ingezet) zijn ook oranje sinds kort, terwijl dat bij de standaardbussen volgens mij nog niet zo is?
Ligt er ook aan wat je met standaard bus je bedoelt. De streekbussen kunnen geen kleuren tonen en een aantal stadsbussen hebben ook geen kleurenfilm meer.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 09 sep 2014, 00:28
door Kevster
Maak van die aantal maar 1. Nog steeds is alleen de 3008 zijn film kwijt. De dubbelgeledes hebben nieuwe exemplaren vanuit de fabriek.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 09 sep 2014, 22:00
door Busreiziger
Kevster schreef:Ze zijn vandaag weer voor het middaguur alle drie van dienst gehaald. 35xx'en reden ter vervanging naar Zuidhorn. De 3068 en 3072 filmen nog het paarse lijnnummer trouwens.
Klopt niet, waren er twee waarvan één binnen een uur weer op dienst zat.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 20:38
door Cpt.Iglo
De oplossing voor Groningen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6WL0T1hqbRo[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mTAjuW3WWPY[/youtube]

Gemeente en provincie Groningen, wees nu eens verstandig en investeer in een HOV netwerk in de stad zoals in bovenstaande filmpjes. Elektrisch rijden in de stad, mooi materieel dat echt wat uitstraalt en veel minder kinderziektes heeft, en een betrouwbare dienstregeling door middel van zoveel mogelijk vrije busbanen.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 20:53
door nielsie600
Sterker nog: ik heb mijnheer Van Keulen toen die vroeg of hess wat was dit nog aanbevolen op twitter.. Maarja dat systeem in Metz zou ideaal zijn in Groningen!

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 23:46
door Frans F
Cpt.Iglo schreef: Gemeente en provincie Groningen, wees nu eens verstandig en investeer in een HOV netwerk in de stad zoals in bovenstaande filmpjes. Elektrisch rijden in de stad, mooi materieel dat echt wat uitstraalt en veel minder kinderziektes heeft, en een betrouwbare dienstregeling door middel van zoveel mogelijk vrije busbanen.
Dit soort materieel geeft de kwaliteit van een bus tegen de kosten van een tram.
Niet aan beginnen.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 16 sep 2014, 01:05
door Z2N
Dat zou ik niet zeggen: een gemiddelde tram kost een paar miljoen, en daar heb je al tien van deze bussen van. Lekker zuinig in de brandstof zijn ze ook nog, door een (werkende) hybridemotor, dus de vlieger 'tegen de kosten van een tram' gaat van zijn lang zal ze leven niet op. Of je moet natuurlijk een busbaan zoals in Metz aanleggen in hartje Groningen, maar in tegenstelling tot Metz liggen er al zat busbanen, is er nu al geen autoverkeer in het oudste deel van het centrum, en mocht het alsnog op een paar plekken te druk zijn kan je specifiek daar busstoken aanleggen. Een systeem met bussen zoals in Metz op de huidige infrastructuur kost dus minder dan een tram, maar ziet er wel net zo kekke uit. Het enige dat echt moet veranderen is dat de gemeente het fietsverkeer aan banden moet leggen op de Gelkingestraat en de Oosterstraat, eventueel met fietspad via de Poelestraat en de Peperstraat, zodat de bus gewoon over de Ouwe Markt kan, en zo de reizigers kan brengen naar daar waar ze willen zijn.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 16 sep 2014, 18:57
door marlies
Fietsers zijn niet de reden dat men de bussen van de Grote Markt wil.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 16 sep 2014, 20:08
door Cpt.Iglo
Als straks alle belangrijke ingrepen gedaan zijn (Oostersingel, Boterdiep, bustunnel HS), denk ik dat de volgende stap is om echt te investeren in mooi en duurzaam materieel, in plaats van afdankertjes uit één of andere concessie in Utrecht.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 16 sep 2014, 21:31
door nielsie600
Zeker, en dan ook het liefst alle Q-link lijnen hetzelfde materiaal. Ik krijg nu zelfs al opmerkingen van niet mensen die het opvalt dat het zo'n zooitje aan materiaal is.

Het liefst zie ik gewoon Exquicity's in de binnenstad in Groningen met een eigen uitstraling/ontwerp die mooi past bij de Q-link gedachte. Tevens zijn deze bussen in 18m leverbaar wat ideaal is voor de lijnen 3/4/(1)1 (reitdiephaven) en tevens in de 24m voor lijnen 5/11/15. Lijn 5 groeit tenslotte als kool.

Ik hoop dat dit toch wordt geïntegreerd in dit concept want het is natuurlijk prachtig al die kleurtjes bij een eigen lijn. De stadsdienst heeft op de drukke trajecten een enorme impuls gekregen tenslotte maar het echte HOV recept kan hier mee worden binnengehaald. Ik hoop dan ook dat het OV-Bureau verstandig wordt en in de komende jaren dit soort bussen laat ontwerpen en laat aankopen zodat er eindelijk een prachtig concept verschijnt wat netjes oogt!

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 16 sep 2014, 21:45
door TheRoy-t
Die Exquicity's kun je voorlopig wel vergeten aangezien we net nieuwe bussen hebben. En voordat die aan vervanging toe zijn, zijn we minimaal 6-7 jaar verder. Ik vind overigens die verschillende bustypes helemaal niet storen, zolang het uiterlijk maar ongeveer hetzelfde is.
De omgebouwde bussen op lijn 5 mogen wat mij betreft nog wel vervangen worden door nieuwe bussen. Maar ik geef dan de voorkeur aan gelede Citaro's net als op lijn 3, 4 en 15. Dan komt er iig al iets meer eenheid in. Het is alleen jammer dat Mercedes geen dubbelgelede variant heeft van de citaro. Dat zou veel beter zijn dan die computerkasten die nu (af en toe) op lijn 11 rijdt.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 16 sep 2014, 21:54
door Maurice Hooikammer
Nu vraag ik mij af: Is de capaciteit van de dubbelgelede bus echt benodigd op lijn 11? Ik mag aannemen dat die lijn vooral druk is vanwege vervoer naar Zernike. Of gaat heel Zuidhorn met de bus elke dag naar de Stad ... ?

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 16 sep 2014, 22:07
door CamilleKreemers
Lijn 11 uit Zuidhorn heeft ook het achterland zoals Friesland middels de treinen of de dorpen langs lijnen 637 en 39. Die willen ook eventueel naar Zernike. Met name het aantal reizigers uit Friesland naar Zernike is groot.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 16 sep 2014, 22:20
door TheRoy-t
Lijn 11 sluit in Zuidhorn aan op de treinen uit Friesland, lijn 39 en lijn 637, en daarnaast heb je nog inwoners van Zuidhorn en belbusjes 30 en 32. Die dubbelgeledes zijn vooral in de ochtendspits nodig, tot augustus reden er 's ochtends regelmatig 3 afgeladen bussen achter elkaar van Zuidhorn naar Zernike: de dienstbus en twee versterkingsbussen. Dus ja, het is nodig.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 16 sep 2014, 22:35
door Cpt.Iglo
TheRoy-t schreef:Die Exquicity's kun je voorlopig wel vergeten aangezien we net nieuwe bussen hebben. En voordat die aan vervanging toe zijn, zijn we minimaal 6-7 jaar verder.
Ach, met een beetje geluk blijven deze bussen storingen houden en kunnen ze met vervroegd pensioen.. ;)

Overigens hoeft van mij niet persé al het materieel vervangen te worden door bijvoorbeeld de Exquisity, maar voorlopig alleen de drukke lijnen naar Zernike. Omdat ik van mening bent dat lijn 15 ook in de toekomst niet zou moeten verdwijnen, zou je bijvoorbeeld lijn 11 (in de toekomst lijn 1) en lijn 15 met elkaar kunnen integreren. Je krijgt dan een buslijn welke vanaf het hoofdstation via de westelijke ringweg naar Zernike rijdt, om vervolgens de route van lijn 11/1 via station Noord en het UMCG naar station Europapark te rijden. Je krijgt dan een hoogwaardige busverbinding vanaf elk station in de stad met Zernike. Voor een dergelijke drukke lijn zou je dan voor dubbelgeleed 'tramachtig' materieel kunnen kiezen.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 16 sep 2014, 22:44
door gebruiker77
Waarom zou je die lijnen integreren? Ze kunnen toch prima los van elkaar rijden? Wat voegt het toe? De bussen hebben al verschillende frequenties. Volgens mij wordt het er alleen maar ingewikkelder op.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: di 16 sep 2014, 23:05
door TheRoy-t
Ik zou die lijnen niet integreren, hoogstens koppelen op het eindpunt.
Cpt.Iglo schreef:Ach, met een beetje geluk blijven deze bussen storingen houden en kunnen ze met vervroegd pensioen.. ;)
Met nieuwe bussen bedoelde ik natuurlijk de bussen op lijn 3, 4 en 15, niet die dubbelgelede bussen. Die kun je niet meer nieuw noemen.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 08:01
door Daniel
Wat is er niet nieuw aan die dubbelgeledes dan, die hadden nog geen meter gereden voor ze in Groningen in dienst kwamen.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 15:57
door Kevster
Ze hadden nog geen eens een interieur voordat ze in Groningen kwamen haha.

Inmiddels rijden er weer twee.

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 17:15
door marcel.nl
Zoals ik 1 september al plaatste, dit zijn de Fyra's onder de bussen. Ongelooflijk dat je een online topic kan maken over storingen met die dingen waarop ook bijna dagelijks gepost kan worden :N