Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Interessante ontwikkelingen op Ameland. Tot 23 augustus rijdt de MAN 252 op Ameland. De 8691 van lijn 66 rijdt op proef op Ameland. Op de 66 rijden zolang de 251, 253, 254 en de Scania's.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Ah dan ben ik benieuwd welke bus ik voorgeschoteld krijg over ongeveer een maand als ik zelf naar Ameland ga.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
De 8691 is inmiddels retour naar de vaste wal. Zag deze aan het begin van de middag in Leeuwarden op de buffer staanMaurice Hooikammer schreef:Interessante ontwikkelingen op Ameland. Tot 23 augustus rijdt de MAN 252 op Ameland. De 8691 van lijn 66 rijdt op proef op Ameland. Op de 66 rijden zolang de 251, 253, 254 en de Scania's.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Uiteraard, deze bus heeft begin juli een weekje op proef gereden. Mijn contact vond het fantastisch rijden. Hij vraagt zich echter wel af of alle chauffeurs deze bus schadeloos kunnen berijden.ov'tje schreef:De 8691 is inmiddels retour naar de vaste wal. Zag deze aan het begin van de middag in Leeuwarden op de buffer staan
Twee bussen is genoeg in de wintermaanden. Vanaf april tot en met december hebben ze echter alle zes de eigen bussen nodig. De boten zijn vertraagd en daardoor is er naast de drie bussen op de reguliere lijnen nogmaals een drietal nodig op de afvoer van bootpassagiers. Momenteel is de 252 voor twee maanden over en dat is echt nodig in de zomer. Met gemiddeld vijf groepsritten per dag en enorme vertragingen van de boot is het soms nog steeds behelpen. Vele externe personen denken dat ze maar twee bussen nodig hebben op eilanden, maar dan heb je nog nooit op de eilanden gekeken. De vraag is hier enorm. Van de gemiddeld 1000 bootpassagiers vervoert Arriva hier 10 tot 15 procent. Dan heb je echt wel zo veel bussen nodig. Mensen nemen minder snel de auto mee en zijn daardoor aangewezen op het ov, want lang niet iedereen doet dat op de fiets. De afstanden zijn toch echt te groot voor sommigen. Ik doel niet op de persoon, maar globaal op alle mensen die zomaar iets schrijven zonder dat ze in de praktijk het hebben ervaren.CamilleKreemers schreef: Wat een berg bussen voor twee lijntjes ja. Dit staat standaard op Ameland? Er zijn in normale dienst toch maar 2 bussen nodig?
Daarbij wordt in de zomer toch enkele extra bussen naar de waddeneilanden gebracht?
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Gisteren gezien op Ameland de 6612, 6613, 6615, 223, 252 en 7806.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Die reden er de afgelopen drie weken dat ik er was ook!
De 6614 rijdt er ook, maar wordt in deze tijd sporadisch ingezet. De airco kan of op zijn allersterkste of uit. Mede daardoor is de 252 voor de periode 4 juli tot 23 augustus ter versterking gekomen.
De 6614 rijdt er ook, maar wordt in deze tijd sporadisch ingezet. De airco kan of op zijn allersterkste of uit. Mede daardoor is de 252 voor de periode 4 juli tot 23 augustus ter versterking gekomen.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Afgelopen woensdagochtend reed er een MAN van TCR in Harlingen van de veerboot afkomstig van Vlieland af. Was in lokale reclame gehuld en eentje die oorspronkelijk voor xx in Amstelland-Meerlanden reed.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Deze MAN kwam vrijdagmiddag weer van de boot af Vlieland op. Ter vervanging reed een gele Scania Omnilink.ov'tje schreef:Afgelopen woensdagochtend reed er een MAN van TCR in Harlingen van de veerboot afkomstig van Vlieland af. Was in lokale reclame gehuld en eentje die oorspronkelijk voor xx in Amstelland-Meerlanden reed.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Deze zomer rijdt de gelede MAN 254 versterking op Ameland, naast het gebruikelijke materiaal.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Ik vraag mij sowieso wel eens af hoe het zit met het rijdend personeel en de diensten. Worden er in de zomermaanden chauffeurs ingevaren of rijden de eilandchauffeurs in de winter allen in deeltijd?Maurice Hooikammer schreef:Uiteraard, deze bus heeft begin juli een weekje op proef gereden. Mijn contact vond het fantastisch rijden. Hij vraagt zich echter wel af of alle chauffeurs deze bus schadeloos kunnen berijden.ov'tje schreef:De 8691 is inmiddels retour naar de vaste wal. Zag deze aan het begin van de middag in Leeuwarden op de buffer staan
Twee bussen is genoeg in de wintermaanden. Vanaf april tot en met december hebben ze echter alle zes de eigen bussen nodig. De boten zijn vertraagd en daardoor is er naast de drie bussen op de reguliere lijnen nogmaals een drietal nodig op de afvoer van bootpassagiers. Momenteel is de 252 voor twee maanden over en dat is echt nodig in de zomer. Met gemiddeld vijf groepsritten per dag en enorme vertragingen van de boot is het soms nog steeds behelpen. Vele externe personen denken dat ze maar twee bussen nodig hebben op eilanden, maar dan heb je nog nooit op de eilanden gekeken. De vraag is hier enorm. Van de gemiddeld 1000 bootpassagiers vervoert Arriva hier 10 tot 15 procent. Dan heb je echt wel zo veel bussen nodig. Mensen nemen minder snel de auto mee en zijn daardoor aangewezen op het ov, want lang niet iedereen doet dat op de fiets. De afstanden zijn toch echt te groot voor sommigen. Ik doel niet op de persoon, maar globaal op alle mensen die zomaar iets schrijven zonder dat ze in de praktijk het hebben ervaren.CamilleKreemers schreef: Wat een berg bussen voor twee lijntjes ja. Dit staat standaard op Ameland? Er zijn in normale dienst toch maar 2 bussen nodig?
Daarbij wordt in de zomer toch enkele extra bussen naar de waddeneilanden gebracht?
Op Schiermonnikoog heb ik wel eens een rit gezien die met 3 12-meterbussen werd gereden. Hoe weet men wat de passagiersvraag is? Zou het niet goedkoper kunnen door in de zomer dubbelgeleed in te zetten, als Arriva die theoretisch zou hebben?
Weet je nog andere interessante zaken over de flexibele inzet, dienstroosters e.d.?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Ik denk dat men dat wel weet uit ervaring. Het scheelt natuurlijk ook dat je puur op de boottijden rijdt en dat de garage nooit ver weg is, een extra bus heb je met een paar minuten op de terminal.
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Volgens mij gaat dat inderdaad op ervaring (dag, seizoen, weer, tijdstip). Ook zal de boot wel doorgeven hoeveel mensen er zijn, maar dat gaat niet allemaal met de bus mee natuurlijk.
Dubbelgeleed lijkt me helemaal niet handig op Schiermonnikoog: er zijn niet heel veel ritten die met 2 of 3 bussen rijden. Juist door het met losse bussen rijden kun je creatief zijn in de routes die je aanbiedt waardoor je goed in kunt spelen op de vervoersvraag. Gelede of dubbelgelede bussen betekent ook minder bussen, en daardoor minder flexibiliteit. En je rijdt dan ook geleed naar de eerste boot, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Dubbelgeleed lijkt me helemaal niet handig op Schiermonnikoog: er zijn niet heel veel ritten die met 2 of 3 bussen rijden. Juist door het met losse bussen rijden kun je creatief zijn in de routes die je aanbiedt waardoor je goed in kunt spelen op de vervoersvraag. Gelede of dubbelgelede bussen betekent ook minder bussen, en daardoor minder flexibiliteit. En je rijdt dan ook geleed naar de eerste boot, terwijl dat helemaal niet nodig is.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Dubbelgeleed zal niet passen en niet alle chauffeurs zullen daarmee kunnen handelen.
In de zomer rijden op Ameland twee chauffeurs van de wal op het eiland. Bijna alle chauffeurs doen nog iets anders naast hef bus rijden. Veelal werken ze nog bij de gemeente of een bouwbedrijf of verhuren ze vakantiewoningen. Eentje heeft een bierbrouwerij dis storm loopt...
De diensten duren een dagdeel. Er zijn 7 diensten, 3 voor 's ochtends, 3 voor 's middags en 's avonds en de 'pechdienst' van 9 tot 18 (gebroken), we hebben ook een drietal die een nul uren contract hebben en dicht bij de stalling wonen en die in geval van drukte opgeroepen worden.
En over de drukte, ik zit nu in Ballum, en in plaats van de theoretische een bus per uur zijn er drie langs gekomen. 1 reguliere en 2x afvoer, want de eerste boot vaart bijna met een uur vertraging terwijl de tweede op tijd vaart. Ze varen dus dicht achter elkaar. Dus een enorme piek en dan anderhalf uur niks en dan weer een piek qua vervoer van de arriveren de boten.
In de zomer rijden op Ameland twee chauffeurs van de wal op het eiland. Bijna alle chauffeurs doen nog iets anders naast hef bus rijden. Veelal werken ze nog bij de gemeente of een bouwbedrijf of verhuren ze vakantiewoningen. Eentje heeft een bierbrouwerij dis storm loopt...
De diensten duren een dagdeel. Er zijn 7 diensten, 3 voor 's ochtends, 3 voor 's middags en 's avonds en de 'pechdienst' van 9 tot 18 (gebroken), we hebben ook een drietal die een nul uren contract hebben en dicht bij de stalling wonen en die in geval van drukte opgeroepen worden.
En over de drukte, ik zit nu in Ballum, en in plaats van de theoretische een bus per uur zijn er drie langs gekomen. 1 reguliere en 2x afvoer, want de eerste boot vaart bijna met een uur vertraging terwijl de tweede op tijd vaart. Ze varen dus dicht achter elkaar. Dus een enorme piek en dan anderhalf uur niks en dan weer een piek qua vervoer van de arriveren de boten.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
De boot geeft sowieso aan de vuurtoren door hoeveel mensen erop zitten (volgens mij gaat dat van de hele Waddenzee naar de Brandaris toe) en op die marifoon kan iedereen meeluisteren dus misschien doen ze dat bij de bus ook wel :)Wubbo schreef:Ook zal de boot wel doorgeven hoeveel mensen er zijn, maar dat gaat niet allemaal met de bus mee natuurlijk.
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Een soortgelijke bus (of misschien dezelfde) rijdt momenteel weer op Vlieland. Verder ook nog Ambassador 565 van TCR, nog met Provincie Noord-Brabant-opschrift.ov'tje schreef:Afgelopen woensdagochtend reed er een MAN van TCR in Harlingen van de veerboot afkomstig van Vlieland af. Was in lokale reclame gehuld en eentje die oorspronkelijk voor xx in Amstelland-Meerlanden reed.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Even een sfeerplaatje...
Arriva 254, Hollum Oranjeweg by mauricehooikammer, on Flickr
De 223 zal overigens op het eiland blijven na december als reservebus. Dan stromen de vier 12m Citea's in, waarna in maart de twee gelede Citea's zullen aanspoelen.
Arriva 254, Hollum Oranjeweg by mauricehooikammer, on Flickr
De 223 zal overigens op het eiland blijven na december als reservebus. Dan stromen de vier 12m Citea's in, waarna in maart de twee gelede Citea's zullen aanspoelen.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Ah. Dus die flikkeren ze in december in de zee en dobberen vanzelf wel naar het eiland toe? :DMaurice Hooikammer schreef: waarna in maart de twee gelede Citea's zullen aanspoelen.
Leuke foto hoor!
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Ja, zo noemen ze dat hier! Bedankt!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Wat gaat er dan met de gasploffers gebeuren?
Die 223 is al een echt oudje aan het worden. Heb die serie bussen in de zomer van 2004 nog in Groningen in zien stromen. De 254 kwam enige jaren later als P-citybus in Groningen voor de toenmalige lijn 22. Van de serie van 10 rijden er nog 4 voor Arriva. De rest is na het verliezen van de concessie Groningen naar Syntus gegaan.
Die 223 is al een echt oudje aan het worden. Heb die serie bussen in de zomer van 2004 nog in Groningen in zien stromen. De 254 kwam enige jaren later als P-citybus in Groningen voor de toenmalige lijn 22. Van de serie van 10 rijden er nog 4 voor Arriva. De rest is na het verliezen van de concessie Groningen naar Syntus gegaan.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Weer even een plaatje vanaf Ameland. De twee geledes rijden inmiddels alweer een drietal maandjes rond. Naast de zes elektrische bussen en de 223 rijdt ook de 7806 nog steeds hier rond, in Arriva groen. Deze rijdt alleen groepsvervoer.
Arriva 3033, Hollum Ameland by mauricehooikammer, on Flickr
Arriva 3033, Hollum Ameland by mauricehooikammer, on Flickr
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Mooie foto, al vind ik de voorkant die de Eindhovense bussen hebben toch iets mooier.
Volgens de Wiki zijn er twee gelede elektrische bussen (3033 en 3034), maar rijden die beide op Vlieland. :? Dat is dus niet waar?
Volgens de Wiki zijn er twee gelede elektrische bussen (3033 en 3034), maar rijden die beide op Vlieland. :? Dat is dus niet waar?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Bedankt!
3011: Ameland
3012 - 3016: Terschelling
3017: Vlieland
3018 - 3020: Ameland
3031 - 3032: Terschelling
3033 - 3034: Ameland
+ een wisselend TCR busje voor Vlieland
3011: Ameland
3012 - 3016: Terschelling
3017: Vlieland
3018 - 3020: Ameland
3031 - 3032: Terschelling
3033 - 3034: Ameland
+ een wisselend TCR busje voor Vlieland
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Lekker strak design hoor, zo'n elektrisch gelede Citea op de eilanden. :pos: Beter dat ik gewoon de wielen kan zien, in plaats van rare afdekplaten. :?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
Die bussen hebben ook gewoon Albatros en kun je volgen via ovzoeker. Of de 7806 dat ook heeft, betwijfel ik, de 223 iig wel.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland
*veegt wat stof weg*
Vanaf volgend jaar wordt begonnen met werkzaamheden om de vaargeul naar Ameland uit te diepen. Drie bochten worden daarbij afgesneden, waardoor de reistijd met twaalf minuten wordt verkort.
https://nos.nl/artikel/2250015-eilander ... iggen.html
Vanaf volgend jaar wordt begonnen met werkzaamheden om de vaargeul naar Ameland uit te diepen. Drie bochten worden daarbij afgesneden, waardoor de reistijd met twaalf minuten wordt verkort.
https://nos.nl/artikel/2250015-eilander ... iggen.html
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten