Pagina 6 van 8

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Geplaatst: zo 17 jan 2021, 09:58
door trolly
Oh dàt!

Ik dacht dat het over die blondine ging die daar zo decoratief in de weg staat te staan :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Geplaatst: zo 17 jan 2021, 14:49
door dennistd
Ik doelde inderdaad op dat plastic. Daar kun je toch nooit scherp doorheen kijken? Of wordt het bij elke stop naar voren en weer naar achteren geschoven?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Geplaatst: zo 17 jan 2021, 15:42
door Z2N
Bij de TEC in België worden dit soort schemen veel gebruikt om het gangpad tussen de vooringang en de eerste rij stoelen te blokkeren, dat is ook niet ideaal aangezien de chauffeur dan niet goed de reizigersruimte in kan kijken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Geplaatst: di 27 apr 2021, 22:47
door VIRM
Afgelopen weekend was ik op Terschelling, en heb nog een stukje met lijn 1 gereisd. Wel handig dat de bus klapstoeltjes had dwars op de rijrichting, in verband met bagage. :pos: Waar worden de bussen trouwens opgeladen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Geplaatst: di 27 apr 2021, 22:48
door MdJ
Op de stalling in Midsland of op het plein bij de veerhaven in West Terschelling.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op de eilanden van Nederland

Geplaatst: do 29 apr 2021, 09:39
door Ardan
Vorige week vrijdag is trouwens afscheid genomen van het MS Midsland van Doeksen. Het schip is op eigen kiel naar Griekenland gevaren en gaat daar veerdiensten in de omgeving Phiraeus verzorgen. Ik denk dat de beide Willems nu volledig de dienst in zijn gegaan.
Dronebeelden van de laatste afvaart van de Midsland uit Harlingen zijn te vinden op de instagram van Doeksen. Misschien ook wel op de gewone webzijde.

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 31 jul 2021, 19:44
door Stadsbus
Klein overzichtje van het materieel op de Waddeneilanden.
Informatie van busposities van de afgelopen week. Kan elke week weer veranderen.

Texel:
3238, 9378 en de 9379 en enkele kleine busjes voor de texelhopper.

Vlieland:
6094 en de 3011/3017 (hebben elkaar uitgewisseld begin deze week)

Terschelling:
3012, 3013, 3014, 3015, 3016, 3031, 3032 en de 3042

Ameland:
3018, 3019, 3020, 3033, 3034, 3041 en de 8624

Schiermonnikoog:
139, 3001, 3002, 3003, 3004, 3005 en de 3006

Vasteland lijnen 66 en 166:
8621, 8622, 8623, 8625, 8626, 8691, aangevuld met Friese VDL Citea LLE 120 van beide concessies.

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 29 sep 2021, 16:34
door Michael
Er staat al een tijdje 1 BYD in de Friese huisstijl bij de Volvo garage in Oosterhout. Welke het is weet ik niet.

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 29 sep 2021, 18:07
door Lijn 45
3005.

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 01 mar 2022, 08:56
door VIRM
Afgelopen weekend naar Vlieland geweest. Ik begreep dat er bij Vlieland stromingen van de Noordzee en Waddenzee bij elkaar komen en toch aardige golven veroorzaken. Dat hebben mijn medereiziger en ik vrijdag gemerkt op het laatste stukje van de overtocht. :mrgreen:

Overigens viel het vlakbij het badhuis op dat lijn 1 daar in vijf minuten drie keer langs kwam. Neem aan dat dat was om verschillende haltes in d ebuurt te bedienen, maar het viel wel op.

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 08 mar 2022, 16:33
door Vinny
HOV-waardig openbaar vervoer (A)

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 09 mar 2022, 19:11
door Meltrain
Haltes Op Vlieland inderdaad. :Y

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 29 mei 2022, 23:18
door Wiekachu
Ik ben weer op Vlieland, en dan moet er toch altijd even gekeken worden wat er dit jaar weer aanwezig is. Zoals altijd rijdt Citea 3017 nog vrolijk rond. Een klein VDL/mercedes mini busje reed afgelopen vrijdag de versterkingsrit. Opvallend vond ik vooral intouro 7551 die op het terrein geparkeerd staat, deze zal wel aanwezig zijn voor een grote groep ofzo. https://we.tl/t-BsBvDz1XFZ

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 06:58
door Tom024
Arriva kan de drukte op Vlieland niet aan met de elektrische bussen op het eiland. De vervoerder mag daarom tot de zomervakantie ook een bus inzetten op blauwe diesel.

https://lc.nl/friesland/Drukte-op-Vliel ... 73956.html

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 21 jul 2022, 13:22
door Jorn

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 21 okt 2022, 10:40
door Ardan
Aanvaring tussen de Tiger en watertaxi Stormloper, 500 meter uit de kust van Terschelling. De Tiger met 27 passagiers is veilig in Harlingen aangekomen, enkele opvarenden van de watertaxi zijn te water geraakt en daarbij zijn zeker twee doden te betreuren, een 12-jarig meisje wordt nog vermist.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... n-te-water

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 24 jun 2023, 19:02
door Dennenboom
Vanaf 27 juni geldt een beperkte dienstregeling voor de veerboot naar Ameland. Dit in verband met de problemen met de vaargeul die niet diep en breed genoeg is. Boten mogen elkaar nu niet meer halverwege passeren, waardoor een 2-uursdienst het maximaal haalbare is. Staatsecretaris Heijnen is akkoord met de aanpassingen.

https://nos.nl/artikel/2480120-onrust-o ... -eilanders
https://www.wpd.nl/ameland/dienstregeling

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 25 jun 2023, 21:06
door ov'tje
Het is niet alleen het niet kunnen passeren. Ik heb het idee dat de boten ook langzamer varen dan zou moeten om de dienstregeling te halen. Ben dit weekend op Ameland geweest en de boten voeren met een flinke vertraging waarschijnlijk omdat de vaargeul niet diep genoeg is. Passeren lukt op zich wel, maar wel op lage snelheid.

Qua bussen rijden er de geledes 8621 en 8625 uit Leeuwarden rond. Die stad heeft in ruil daarvoor 2 12 meter bussen teruggekregen.

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 25 jun 2023, 21:15
door Maurice Hooikammer
Beide boten hebben één of meerdere jets (elke boot heeft er 4) defect. Het eigenlijke probleem is dat dit veerboottype volstrekt ongeschikt is voor dit type vaargeul. Lees maar eens dit verhaal van een eilander loods: https://twitter.com/richardtkiewiet/sta ... 3723436033

Wagenborg misbruikt nu zijn monopoliepositie. Deze vertragingen zijn al jaren orde van de dag, de vaargeul is al jaren krap. Wagenborg is juist de partij die de geadviseerde vijfkwartiersdienstregeling niet heeft willen invoeren. Wat mij betreft, en dit jaar vaar ik elke week heen en weer dus ik weet wel een beetje hoe het zit hier, is het ongekend dat Den Haag zijn oren laat hangen naar de rederij. Dit besluit heeft rampzalige gevolgen voor het eiland.

Alles wordt op 'veiligheid' gegooid, maar een uurtje geleden passeerden we met de ene boot nog de andere moeiteloos in het krapste gedeelte van de geul.. En zo gaat dat al decennia goed. :X

En over de bussen, komend weekend is hier een druk festival in Nes, waardoor er nog eens twee 862x geledes deze kant op komen. Eentje daarvan blijft vervolgens ook als zomerbus, waardoor we hier dus zeven geledes hebben.

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 26 jun 2023, 11:43
door ov'tje
Het is incompetentie dat de overheid gewoon opnieuw de burger laat stikken. De overtocht naar Ameland heeft opnieuw het landelijke nieuws gehaald vanwege de beschadigde boten:
https://nos.nl/artikel/2480349-veerbote ... e-vaargeul

Wat er imo moet gebeuren is het volgende:
- zsm de vijfkwartierdienstregeling invoeren
- nog meer baggeren
- versneld onderzoek naar het verleggen/optimalisatie van de vaargeul
- versnelde aanschaf nieuwe schepen die beter geschikt zijn (verplichte overname in nieuwe concessie)

Eén ding dat imo ook aangepakt mag worden:
- aanpassing voetgangersbruggen Holwerd en/of Ameland zodat je maar 2 in- en uitgangen nodig hebt ipv 4 nu.

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 26 jun 2023, 11:55
door T-hijs
Je kunt baggeren tot je een ons weegt, maar daarmee los je het probleem niet op. Er wordt nu al vrijwel continu gebaggerd, maar dat is dweilen met de kraan open. Het probleem is veel groter; door de dynamiek van eb en vloed, met de bijbehorende stromingen, is er niet tegenaan te baggeren.

Het is absoluut aan te bevelen om te onderzoeken of een andere vaargeul mogelijk is, maar daar is men ongetwijfeld al heel lang mee bezig.

Toen bij Terschelling het Schuitengat te ondiep werd, had men daar gelukkig nog de optie om via de Blauwe Slenk te varen. Die route duurt een kwartier tot een half uur langer, maar je kon tenminste nog uitwijken. Op de route naar Ameland weet ik eerlijk gezegd niet of er een uitwijkmogelijkheid is...

Het is erg makkelijk roepen dat dit incompetentie is, maar de oplossingen die jij hierboven roept zijn echt echt niet zo simpel te realiseren als dat jij het nu doet voorkomen...

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 26 jun 2023, 12:43
door ov'tje
Niemand zegt dat een oplossing makkelijk is, maar nu is voor de schermen het beeld dat er te weinig gebeurt voor een meer permanente oplossing die zeker tijd kost. Alle partijen zitten wel deels met handen en voeten gebonden omdat het gebaggerde zand bijvoorbeeld niet uit de Waddenzee mag worden gehaald, maar ergens terug moet worden gestort.

Het is frappant dat de afschaling net voor de start van de zomervakanties in gaat, waarom er niet na en dat er in de tussentijd met een aangepaste dienstregeling gevaren wordt?

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 26 jun 2023, 13:23
door T-hijs
Dat doen ze nu toch? Ze starten vroeger, varen langer door en maken minder afvaarten om passages in de vaargeul te voorkomen. Los daarvan is nu een van de twee boten uitgevallen (beschadigd door ondiepte), waardoor er inderdaad sprake is van afschaling. Maar niemand blijft staan, heeft de rederij verzekerd. Meer kun je niet doen op de korte termijn, lijkt me.

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 26 jun 2023, 18:43
door Maurice Hooikammer
Wat betreft het baggeren is er een goede oplossing. Nu wordt al het baggerslib vlak naast de geul geloosd. Daardoor is dat binnen de kortste keren weer terug in de geul. De oplossing is om het slib te gebruiken om de verderop gelegen kwelders, die door bodemdaling door gaswinning op het oostelijke gedeelte van Ameland zijn gezakt weer 'op te vullen'. Die kwelders liggen hoger en zijn minder gevoelig voor de getijdenwerking. Bovendien is het ook een verbetering voor de flora en fauna van de Waddenzee. Het is alleen wat verder varen.

Wagenborg had initeel nog het aanbod gedaan om vanaf Ameland ook een 4.15 en een 21.00 boot toe te voegen aan de dienstregeling om tegemoet te komen aan de terugschaling. Maar nu blijkt dat ze die toch niet toevoegen waardoor het dus echt een enorme verschraling is. Ik werk hier in de hotelbranche en vandaag stond de telefoon roodgloeiend met allemaal vragen van gasten. Wagenborg raadplegen had geen zin, zij hebben het callcentrum nu uitbesteed aan studenten en door de drukte kom je er niet tussen. Eigen personeel heeft nu al de handen vol aan het annuleringen bellen.

Mijn oplossing is nu om tot 2030 een vijfkwartiersdienstregeling te varen. Dit geeft meer ruimte om vertraging op te vangen én geeft gelegenheid om minder snel te varen, wat zowel voor de waterverplaatsing en de jets van de boot veel minder schadelijk is. Vervolgens inzetten op meerdere maar kleinere boten vanaf 2030 in de nieuwe concessie.

Waar ik nog niet bij kan is wat het belang van Wagenborg is. Economisch betekent meer afvaarten ook meer inkomsten aan auto's. Anderzijds hebben ze nu effectief nog maar één boot nodig, hetgeen de helft scheelt in loon- en operationele kosten. Mijns inziens had Wagenborg ook niet verwacht dat Den Haag zo dom zou zijn om dit goed te keuren. Ze wilden vooral puur oproer veroorzaken om meer en sneller geld bij elkaar te lobbyen voor het baggeren zodat ze de geul sneller weer optimaal kunnen benutten.

Het valt me tegen dat ze zo weinig oplossingsgericht denken. Het is bijvoorbeeld toch zeker mogelijk om met hoog water wel twee keer per uur te varen. Dan is het per dag afhankelijk wanneer dit zo is, maar 2 afvaarten per dag erbij is al heel wat.

Re: Waddeneilanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 jul 2023, 12:06
door Etienne
Op Vlieland is de laadpaal defect, waardoor tijdelijk dieselbus 8581 (volgens OvZoeker) op het eiland rijdt.