Pagina 1 van 25

Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 21:25
door CamilleKreemers
Ik heb net de volgende link bekeken op tenderned.

Het is kennelijk de bedoeling van de provincie om de overige eilanden te combineren met ZuidOost-Fryslan.
Wat is het voordeel hiervan?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 22:08
door flipje
De gedachte hier achter is dat deze concessie een korte concessieduur gaat krijgen, door de waddeneilanden (exclusief schier) en ZO Fryslan samen te voegen heb je nog een redelijk pakket. In 2020 zal heel Friesland als een concessie worden aan besteed.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 22:18
door Hans
Gelukkig zie je dit steeds meer. Grotere concessie gebieden in plaats van de versnippering die bij de invoering ontstond. Ik meen dat we toen iets van rond de 60 aanbestedings gebieden hadden.

Daar is NL veel te klein voor en hangt eea veel te veel met elkaar samen.

Laat maar terug komen die grote gebieden en de doorgaande langen lijnen.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 22:31
door Maurice Hooikammer
Mag hopen dat Arriva dat wint. Het materieelonderhoud van de eilanden gaat veel makkelijker doordat Arriva ook Noord- en Zuidwest heeft.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 22:33
door Ronald
De eilanden daarentegen lijken me juist geschikt voor eigen concessies, omdat het vervoer daar niet te vergelijken is met dat op het vaste land en er niet mee samenhangt.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 23:32
door Maurice Hooikammer
Dat lijkt mij ook!

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 23:48
door baladid
Hans schreef:Gelukkig zie je dit steeds meer. Grotere concessie gebieden in plaats van de versnippering die bij de invoering ontstond. Ik meen dat we toen iets van rond de 60 aanbestedings gebieden hadden.
Daar is NL veel te klein voor en hangt eea veel te veel met elkaar samen.
Ik noem dat eerder ongelukkig. Alle kleine vervoersbedrijven zijn verdwenen.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 00:14
door Suus
Om nu te zeggen dat daar nu echt sprake van was? Bijna al die oude vervoerders waren eigendom van de NS en na 1982 van de rijksoverheid. Na 1989 vormden de vervoerders (die in hoog tempo achtereenvolgende fusies doorvoerden) zelfs een holding, VSN-groep.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 00:40
door sirvinniei
Alle waddeneilanden worden samengevoegd bij een grote Friesland concessie? Dan hoop ik dat er op de andere waddeneilanden het voorbeeld van schiermonnikoog wordt gevolgd en de toekomstige vervoerder daar ook met elektrische bussen gaat rijden :D

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 01:43
door baladid
Je had Pieper in Drenthe, Veldhuis in de Achterhoek, verschillende gemeentelijke vervoersbedrijven...

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 03:42
door SuperGhost
Wat heeft dat met deze toekomstige concessie te maken?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 18:11
door ICE105
Ronald schreef:De eilanden daarentegen lijken me juist geschikt voor eigen concessies, omdat het vervoer daar niet te vergelijken is met dat op het vaste land en er niet mee samenhangt.

Juist niet, op de eilanden is het druk in de vakantietijd, op het vaste land niet. In een gezamenlijke concessie kan je dan met bussen schuiven en schaalvoordelen behalen. Daarnaast heeft de provincie slechte ervaringen met aparte eiland concessies. De aanbesteding is de laatste keer mislukt en de volgende poging is alleen gelukt omdat de biedingsbovengrens is losgelaten.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 18:47
door QReiziger
Maurice Hooikammer schreef:Mag hopen dat Arriva dat wint. Het materieelonderhoud van de eilanden gaat veel makkelijker doordat Arriva ook Noord- en Zuidwest heeft.
Ik hoop dat Qbuzz hem wint, vind ze de lekkerste stoelen hebben :) en vind het rijden van de bus lekkerder, wat meer vering, in plaats van dat je zo omhoog gaat, zoals bij arriva het geval.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 19:17
door BR628
Het is maar goed dat daar niet op geselecteerd wordt. Hoe lekker een stoel zit en of de vering fijn is zijn wel heel erg subjectief en kunnen per reiziger verschillend zijn.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 19:58
door QReiziger
BR628 schreef:Het is maar goed dat daar niet op geselecteerd wordt. Hoe lekker een stoel zit en of de vering fijn is zijn wel heel erg subjectief en kunnen per reiziger verschillend zijn.
Nou, ik zou het jammer vonden, per dag zit ik 3 uur in de bus, krijg je na een jaar wel last van...

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 21:30
door Maurice Hooikammer
Voor op de wal oké. Maar hier zitten de eilanden bij in. Arriva heeft gewoonweg de meeste ervaring en het gemak in onderhoud (dichtbij: NWFriesland). Dat is tien keer belangrijker dan de stoeltjes...

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 21:57
door Suus
Bij aanbestedingen mag en is ervaring géén geldig beoordelingsargument, want dat zou betekenen dat je nooit meer een nieuwe vervoerder hoeft te kiezen.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 23:03
door Maurice Hooikammer
Ja, maar er zit wel groot verschil tussen vervoer op een eiland en op de wal. Alle vervoersmaatschappijen weten hoe ze een standaard concessie op de wal moeten aanpakken. Op de eilanden heeft bijna niemand ervaring. En omdat het vervoer daar veel anders is heb ik de mening dat je het argument ervaring mag rechtvaardigen.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 23:19
door Freek
Wat is er zo specifiek aan eilandvervoer?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 23:59
door Z2N
Het is per definitie kleinschalig (slechts enkele lijnen), inefficiënter (geen doorkoppelingen mogelijk met andere lijnen om zo precies binnen de rijtijdenwet te passen, de andere lijnen ontbreken vaak) en heel erg op enkele belangrijke aansluitingen gericht (de boot) waardoor er grote pieken in de vervoersvraag zijn. Daarnaast is het onderhoud lastiger, doordat groter onderhoud gedaan moet worden op een afstand van een paar uur varen, en niet op een uurtje rijden van de stalling.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 10 mar 2015, 08:23
door Meltrain
Het lijkt me dat andere vervoerders daar echt wel rekening mee houden. Recentelijk heeft juist Arriva het meest geen rekening gehouden met bepaalde zaken (zoals het ontbreken van gelede bussen in Noord-Brabant).

Over ervaring: Qbuzz heeft recentelijk dan weer de meeste ervaring in ZO-Fryslân. ;)
BR628 schreef:Het is maar goed dat daar niet op geselecteerd wordt. Hoe lekker een stoel zit en of de vering fijn is zijn wel heel erg subjectief en kunnen per reiziger verschillend zijn.
Reizigerscomfort is wel een punt toch? Daar zou ook het comfort van de stoelen bij kunnen zitten.
Anders kan een opdrachtgever toch ook een minimum aan comfort eisen?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 10 mar 2015, 08:40
door Freek
Z2n dat had ik ook bedacht, maar vond ik niet onoverkomelijk. Ik ben vooral benieuwd wat Maurice zou bijzonder vindt aan eilandvervoer. Wat zie ik over het hoofd?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 10 mar 2015, 09:34
door zone2000
Freek schreef:Z2n dat had ik ook bedacht, maar vond ik niet onoverkomelijk. Ik ben vooral benieuwd wat Maurice zou bijzonder vindt aan eilandvervoer. Wat zie ik over het hoofd?
eilandvervoer lijkt mij juist een eitje. weinig lijnen, kleine chauffeursgroep en vertrektijden hoef je alleen op de boot af te stemmen.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 10 mar 2015, 10:47
door Maurice Hooikammer
Ooit op een eiland geweest? Je moet kaartjes verkopen, verschillende talen kunnen, het hele eiland kennen ( vragen, rondritten ), anticiperen op vertraging boot. Alles behalve een eitje, reizigers vragen veel meer aan je. Je bent meer dan een rijder van rondjes.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 10 mar 2015, 10:50
door Maurice Hooikammer
Ik zit 6 weken per jaar op eilanden en heb inmiddels veel verstand van eilandvervoer. Op de wal moet je rondrijden. Op eilanden ook, maar ben je gastheer. Je moet als bedrijf verstand hebben van hoe de dingen gaan: geen ov-chip, flexibele dienstregelingen. Als je op de wal een aansluiting mist zit je niet vast zoals wanneer je de boot mist.