Langestafstandsbussen Noord Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Langestafstandsbussen Noord Nederland

Bericht door Bjarte »

Ik denk dat het wel handig is dat hier een apart gedeelte voor is. Er zijn tegenwoordig zoveel internationale buslijndiensten, het is wel interessant om bij te houden wat er allemaal gebeurd op dit vlak in Noord-Nederland.

Buslijnen die op het moment van spreken worden aangeboden zijn:

Flixbus/Meinfernbus
Amsterdam - Groningen - Leer - Uplengen/Remels - Oldenburg - Bremen - Berlijn (tot 5x per week)
Amsterdam - Groningen - Leer - Uplengen/Remels - Oldenburg - Bremen - Hamburg - Berlijn (tot 14x per week)
Bayreuth - Bamberg - Schweinfurt - Würzburg - Frankfurt - Köln - Düsseldorf - Duisburg - Isselburg - Utrecht - Amsterdam - Groningen - Oldenburg - Bremen - Hamburg (- Kiel) (tot 17x per week)

Ecolines
Rotterdam - Den Haag - Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Apeldoorn - Zwolle - Groningen - Oldenburg - Bremen - Hamburg - Berlijn - Warschau - Ostrow - Bialystok - Augustow - Suwalki - Marijampole - Siauliai - Jelgava - Riga (tot 5x per week)

PublicExpress
Groningen - Apen - Oldenburg - Bremen (40x per week) (stopt 3 augustus 2015)

Eurolines (Amsterdam – Hamburg ism Postbus)
Rotterdam - Den Haag - Amsterdam - Groningen - Oldenburg - Bremen - Hamburg - Rodby - Kopenhagen (tot 7x per week)


Zojuist het volgende bericht op RTV Noord:

Vanuit München een bus naar de Eemshaven. Rijdt via Stuttgart, Ruhrgebied, Papenburg naar de Eemshaven (veerterminal Borkum) en vanaf daar naar Groningen

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=151229

Ik heb het lijnennet van Postbus eens goed bekeken, maar ik denk dat RTV Noord het niet helemaal goed heeft gezien. De bus vanuit München rijdt inderdaad via Papenburg en de Eemshaven naar Groningen, maar niet verder naar de Randstad. Het gaat om de de bestaande buslijn van Eurolines tussen Rotterdam en Kopenhagen (stopt in Groningen), die bus is ook bij Postbus te boeken.

Het gaat om deze route: Groningen - Eemshaven - Papenburg - Essen - Köln - Bonn - Montabaur - Mainz - Frankfurt - Darmstadt - Mannheim - Karlsruhe - Stuttgart - Augsburg - München
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Langestafstandsbussen Noord Nederland

Bericht door Statler Rail »

Wat betreft MeinFernbus en Flixbus zal ik wat exactere informatie geven, waarbij ik direct de dienstregelingswijziging per 16 juli meeneem:

Edit: Ik was de F591 nog vergeten... Nu aangevuld. :oops:
Edit 2: Vanaf 16.07 gaat er ook een bus Groningen-Berlijn rijden (lijn 244), die dus in Groningen begint en eindigt.

Tot 16 juli 2015:
Linie 044: Amsterdam - Groningen - Leer - Uplengen - Oldenburg - Bremen - Berlin ZOB (7x per week)
Linie 075: Frankfurt - Köln - Düsseldorf - Duisburg - Isselburg - Utrecht - Amsterdam - Groningen - Leer - Uplengen - Oldenburg - Bremen - Hamburg (7x per week)
Linie 075: Amsterdam - Groningen - Leer - Uplengen - Oldenburg - Bremen - Hamburg (7x per week)
Linie N75: Amsterdam - Groningen - Oldenburg - Bremen - Hamburg - Berlin ZOB (7x per week)
Linie F591: Amsterdam - Groningen - Oldenburg - Bremen - Hamburg - Kiel (5x per week)
Linie F591: Amsterdam - Groningen - Oldenburg - Bremen - Hamburg (12x per week)
Totaal: 45 ritten per week per richting.

Vanaf 16 juli 2015:
Linie 244: Groningen - Leer - Uplengen - Oldenburg - Bremen - Berlin ZOB (7x per week)
Linie N44: Amsterdam - Groningen - Leer - Uplengen - Oldenburg - Bremen - Hamburg - Berlin ZOB - Berlin Zoologischer Garten - Berlin Alexanderplatz (7x per week)
Linie 075: Amsterdam - Groningen - Leer - Uplengen - Oldenburg - Bremen - Hamburg (20x per week)
Linie 075: Amsterdam - Groningen - Leer - Uplengen - Oldenburg - Bremen - Hamburg - Kiel (6x per week)
Linie N75: Amsterdam - Groningen - Bremen - Hamburg - Berlin ZOB (7x per week)
Totaal: 47 ritten per week per richting.

Merk op dat er meerdere varianten van lijn 075 en F591 zijn. De constructie met het doorrijden vanuit Amsterdam naar Frankfurt komt per 16 juli te vervallen; dan moet men overstappen in Amsterdam. Nieuwe bestemmingen per 16 juli zijn Berlin Zoologischer Garten en Berlin Alexanderplatz, maar de bestemmingen in het Ruhrgebiet en Frankfurt zijn dus alleen nog met een overstap te bereiken.

Op de relatie Groningen-Berlijn is de belangrijkste wijziging dat er straks 2 nachtbussen en 1 dagbus is, terwijl er nu 2 dagbussen en 1 nachtbus is. Die nachtbussen schijnen onwaarschijnlijk populair te zijn, waarschijnlijk omdat je daarmee ook een overnachting uitspaart.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten