OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
ov'tje
Berichten: 432
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ov'tje »

De provincie Fryslân had jarenlang het plan om de busconcessies en treinconcessie voor 2020 tegelijk aan te besteden en mogelijk zelfs samen te voegen, maar dit gaat niet door. De treinconcessie wordt apart aanbesteed en dat proces gaat volgend jaar al lopen

https://www.lc.nl/friesland/Bus-en-trei ... 01122.html
BrengMe
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door BrengMe »

Dus als ik het goed begrijp gaan de provincies Groningen en Friesland apart hun spoorlijnen aanbesteden?
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt
ov'tje
Berichten: 432
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ov'tje »

BrengMe schreef:Dus als ik het goed begrijp gaan de provincies Groningen en Friesland apart hun spoorlijnen aanbesteden?
Nee, wel zullen voor beide provincies de wensen niet helemaal gelijk zijn, maar dat is nu ook al zo.

Zo is er nu bijvoorbeeld geen eerste klasse tussen Leeuwarden en Sneek/Stavoren/Harlingen Haven. In de praktijk betekent dat dat je met je tweede klasse kaartje op de grijs/rode stoelen mag gaan zitten.
sirvinniei
Berichten: 2744
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door sirvinniei »

Ik was deze zaterdag naar Delfzijl geweest. Die eerste klas in Groningen-Delfzijl stelt sowieso niks voor; 8 stoelen in vis-a-vis opstelling die alleen afgescheiden zijn door de kleur stoelen. Als er al 3 mensen eerste klas reizen moet je al tegenover elkaar gaan zitten. Eigenlijk betaal je dus alleen voor het stopcontact, zo gauw als deze ook in de tweede klas komen kan je net zo goed de eerste klas helemaal weghalen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12687
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Vinny »

De stoelen zitten comfortabeler.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sirvinniei
Berichten: 2744
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door sirvinniei »

Ja, maar zo gauw als er al 2 andere mensen eerste klas rijden heb je al gauw meer privacy en ruimte in de tweede klas (als de trein niet helemaal vol zit). Ik vind de huidige uitvoering van de eerste klas totaal overbodig. Ik snap niet waarom je het dubbele zou betalen voor comfortabelere stoelen en een stopcontact. Ze zouden deze beter helemaal weg kunnen halen of een wandje plaatsen en de stoelopstelling veranderen (waarvan de teede optie duurder is, dus de eerste optie is waarschijnlijk beter). En dit zeg ik nog wel als iemand die eerste klas rijdt!
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15890
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef:De stoelen zitten comfortabeler.
Ik heb al een behoorlijke tijd niet meer in de eerste klas bij Arriva gezeten, maar ik zat zo'n twee maanden nog geleden in de eerste klas van een Veolia GTW en daar was het verschil in comfort tussen eerste en tweede klas nihil.
(Ik heb het nu alleen over de stoelen zelf, het feit dat Veolia aan een kant van de trein drie stoelen naast elkaar heeft, laat ik even buiten beschouwing.)
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door BR628 »

Kan iemand deze discussie afsplitsen naar een nieuw topic over de Noordelijke nevenlijnen. Dit topic gaat namelijk over de busconcessie NZWF.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12760
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Wubbo »

Berichten afgesplitst. Als je een bericht meldt gaat dat sneller.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door JWM »

ov'tje schreef:
BrengMe schreef:Dus als ik het goed begrijp gaan de provincies Groningen en Friesland apart hun spoorlijnen aanbesteden?
Nee, wel zullen voor beide provincies de wensen niet helemaal gelijk zijn, maar dat is nu ook al zo.

Zo is er nu bijvoorbeeld geen eerste klasse tussen Leeuwarden en Sneek/Stavoren/Harlingen Haven. In de praktijk betekent dat dat je met je tweede klasse kaartje op de grijs/rode stoelen mag gaan zitten.
En hoe zit dat op Groningen - Leeuwarden? Moeten reizigers met 2e klas vervoerbewijs die op de 1e klasse stoelen zitten bij de provinciegrens ergens anders gaan zitten?
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 6329
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Chrysa »

Welke 1ste klasse stoelen? (A)
JeroenSpock
Berichten: 454
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door JeroenSpock »

1e klas is wel een groot woord bij Arriva. Inderdaad een ander kleurtje en dat is het.
En dan dat gladde 'leer', als het al echt is. Ik zit veel liever op die blauwe stoelen, daar glij je niet vanaf en tegenover elkaar zitten voegt ook niet zo veel toe.

Ben wel benieuwd wat de verschillende eisen van de provincies dan zijn.
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 6329
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Chrysa »

Veel slechter dan die 1ste klasse stoelen in SLT zal het niet zijn.

Waarom is er in Friesland eigenlijk geen onderscheid? Ik dacht dat de socialisten in Groningen zaten.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12687
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Vinny »

JWM schreef:
ov'tje schreef:
BrengMe schreef:Dus als ik het goed begrijp gaan de provincies Groningen en Friesland apart hun spoorlijnen aanbesteden?
Nee, wel zullen voor beide provincies de wensen niet helemaal gelijk zijn, maar dat is nu ook al zo.

Zo is er nu bijvoorbeeld geen eerste klasse tussen Leeuwarden en Sneek/Stavoren/Harlingen Haven. In de praktijk betekent dat dat je met je tweede klasse kaartje op de grijs/rode stoelen mag gaan zitten.
En hoe zit dat op Groningen - Leeuwarden? Moeten reizigers met 2e klas vervoerbewijs die op de 1e klasse stoelen zitten bij de provinciegrens ergens anders gaan zitten?
Ik geloof dat het op het hele traject niet mag. Alleen Stavoren-Sneek-Leeuwarden (v.v.) en Harlingen-Leeuwarden (v.v.) mag het.

Ik vind de eerste klasse in ieder geval zo veel meer comfortabel dat, als er plaatsen vrij zijn, en ik er volgens de vervoersvoorwaarde van de provincie recht op heb ik er ook meestal te vinden ben :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5179
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door reisthijs »

De provincie Groningen heeft gisteren het ontwerp-programma van eisen gepubliceerd:
Eisen bekend voor treinvervoer in Groningen en Fryslân vanaf 2021

Er worden veel eisen gesteld aan materieel, maar er worden bij deze concessie eindelijk eens geen nieuwe treinen geëist. De GTW's mogen dus blijven als ze aan de functionele eisen kunnen worden aangepast.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door JWM »

Wil men nogsteeds de boel doorkoppelen in Groningen?
PHS
Berichten: 3024
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door PHS »

reisthijs schreef:De provincie Groningen heeft gisteren het ontwerp-programma van eisen gepubliceerd:
Eisen bekend voor treinvervoer in Groningen en Fryslân vanaf 2021
Even kort samengevat:
-Treindiensten in Groningen gaan gekoppeld rijden. Er is een kwartiersdienst tussen Sauwerd en Zuidbroek.
-De treinen uit Leeuwarden gaan doorrijden naar Groningen Europapark.
-Sappemeer Oost gaat dicht.
-Aantal kleine frequentieverbeteringen.
-Er worden weer de bekende proefballonnetjes opgelaten: nieuwe spoorlijn naar Emmen en rechtstreekse trein naar Bremen.
reisthijs schreef:Er worden veel eisen gesteld aan materieel, maar er worden bij deze concessie eindelijk eens geen nieuwe treinen geëist. De GTW's mogen dus blijven als ze aan de functionele eisen kunnen worden aangepast.
Als ik het programma van eisen lees, dan valt het volgens mij wel mee met het eisenpakket ten aanzien van het materieel. Aan de meeste eisen voldoen de GTW's momenteel en de gevraagde aanpassingen zijn - voor zover ik dat kan beoordelen - niet moeilijk te implementeren. Het overnemen van de GTW's wordt ook specifiek als mogelijkheid genoemd. Maar de GTW's zijn ook bepaald niet oud, vervanging zal pas spelen bij de concessie van 2035, dan wil men ook naar zero emission.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door regenmaker »

Je vergeet nieuwe stations Ihrhove en Bunde. En aanbesteding wordt samen gedaan met Niedersachsen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
Planning volgt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door JWM »

Heeft Niedersachsen die brug dan op tijd opgelapt? En wordt Ihrhove ook stop van de RE Emden-Muenster?
Laatst gewijzigd door JWM op wo 02 nov 2016, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door regenmaker »

Ja ze zeggen dat de stations aan het begin van de concessie waarschijnlijk in gebruik genomen kunnen worden. Maar of dat ook zo is...

Die tweede vraag weet ik zo niet, denk van niet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
Planning volgt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15890
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Meltrain »

Zou dit niet het ideale moment zijn om die spoorlijnen eens te elektrificeren?
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door JWM »

Ach, heeft de techniek met kwetsbare draden z'n langste tijd ook niet gehad? Accu, waterstof of wellicht hybride? Het staat allemaal nog in de kinderschoenen maar wellicht kunnen dit juist ideale pilot-trajecten vormen.
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 6329
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Chrysa »

Naar Roodeschool wil toch niemand, dus dan maakt het ook niet uit als er eens een experimenteel treintje uitvalt. Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44322
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Suus »

Bovenleiding is efficiënter, omdat elke keer als je energie omzet er ook energie verloren gaat. Bovendien, zo'n accu is loodzwaar en moet je ook weer meeslepen.

Ik snap dan ook niet zo goed dat er niet in geïnvesteerd worden, volgens mij heeft Groningen nog wel een of ander potje waar dat uit kan? Zeker voor een provincie die zo tegen fossiele brandstoffen is een rare zet om nog eens voor zo'n lange tijd volledig op diesel in te zetten.
Rame à l'approche
PHS
Berichten: 3024
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door PHS »

Meltrain schreef:Zou dit niet het ideale moment zijn om die spoorlijnen eens te elektrificeren?
De provincies geven aan bij de ingang van de volgende concessie zero emission te willen gaan rijden. Wanneer er in 2035 nog geen fatsoenlijke (betaalbare) alternatieven zijn, dan zal elektrificatie een optie zijn. Maar over bijna twintig jaar moeten er haast toch wel alternatieven zijn?
Suus schreef:Ik snap dan ook niet zo goed dat er niet in geïnvesteerd worden, volgens mij heeft Groningen nog wel een of ander potje waar dat uit kan? Zeker voor een provincie die zo tegen fossiele brandstoffen is een rare zet om nog eens voor zo'n lange tijd volledig op diesel in te zetten.
De GTW's zijn nog relatief nieuw en kunnen nog wel een concessie mee. Investeren in elektrificatie betekent ook investeren in nieuwe treinen. En uiteindelijk worden die weer gedeeltelijk door de provincie betaald.
Chrysa schreef:Naar Roodeschool wil toch niemand, dus dan maakt het ook niet uit als er eens een experimenteel treintje uitvalt.
Naar Hooge Zwaluwe wel dan? :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast