Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door iamthedutchdude »

Echter is dat de definitie van treinvervangend vervoer. Dat is het vervoer tussen stations, ter vervanging van de trein die normaal tussen die stations rijdt. De enige aanpassingen die dus gemaakt kunnen worden zijn aanpassingen als bij station Hindeloopen, waar de bus niet bij het station kan keren en dus halteert aan de doorgaande weg langs het station. Op het moment dat er in plaats van bij het station in de woonkernen gehalteerd gaat worden, is dat mogelijk inbreuk op de concessie Fryslân.

Vervoerskundig is dit stuk nog wel een probleem. Niet zo zeer vanwege het aantal passagiers, maar wel vanwege de infrastructuur. Het aantal wegen is al laag, maar daarnaast is het ook nog één grote 60km-zone (m.u.v. de N359, die enkel langs Workum en Koudum komt). Daar komt nog bij dat er bij de stations tussen Workum en Stavoren geen keermogelijkheden zijn voor een grote bus. Daardoor is de extra reistijd enkele reis gepland al 15 minuten. Bij het missen van de aansluiting op Workum komt daar 60 minuten bij (aangezien zowel de 37100 als het TVV 1x/uur rijdt).

Overigens is het lekker handig dat de treinvervangende bus niet uit 9292 komt :X
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door diederickx »

Aanleg kunstburcht voor dassen moet spoorproblemen Friesland verhelpen
In Friesland is vandaag begonnen met de aanleg van een kunstburcht voor dassen. [...] Om de werkzaamheden te verrichten, rijden er graafmachines op het spoor en moet de beveiliging van het spoor tijdelijk worden uitgezet. Daardoor rijden er vandaag geen treinen tussen Sneek en Stavoren. Het treinverkeer tussen Workum en Stavoren ligt nog tot zeker eind april stil.
"Vandaag" is zondag 19 maart 2023.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door zone2000 »

Werkgroep Spoor in Friesland: spoorlijn Leeuwarden-Groningen verdubbelen en elektrificeren

De spoorlijn tussen Leeuwarden en Groningen moet over het gehele traject verdubbeld geëlektrificeerd worden.

https://lc.nl/friesland/Spoor-Leeuwarde ... 26479.html
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door teun »

Denk niet de provincie hier veel behoefte aan heeft helaas.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door sirvinniei »

Waarom verdubbelen? Er passen toch nu al vier treinen per uur per richting op?
Ik heb geen onderschrift
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DDietzen »

Ik denk dat je over niet al te lange tijd zult moeten doorgroeien naar 5 of liefst (want uursdiensten zijn niet zo mooi) 6 treinen per uur. 5 zou nog net passen in het knelpunt Leeuwarden, 6 kan nu niet (en wordt ook erg krap op de stukken enkelspoor in Groningen).
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door sirvinniei »

Is het dan niet goedkoper om perrons te verlengen?
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Alle stations moeten 3x-Spurt 2/8 kunnen hebben. Daar zijn de stations op aangepast.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DDietzen »

Behalve spoor 8 in Leeuwarden en de kopsporen in Groningen. Die laatste worden verholpen zodra Groningen Spoorzone oftewel Doorstroomstation Groningen wordt voltooid over een jaar of twee(?). Voor dat eerste ken ik echter nog geen plannen tot verlenging, en ik weet niet eens of daar überhaupt ruimte voor zou zijn, gezien de overweg en wissel enerzijds en de stations'hal' anderzijds.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Roeland »

Zitten de treinen in het noorden dan zo vol in de spits? En kunnen ze niet meer verlengd worden?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Bemined »

Leeuwarden spoor 6 en 8 zijn een paar jaar geleden al verlengd tot 173 meter.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ibodejoode »

Roeland schreef:Zitten de treinen in het noorden dan zo vol in de spits? En kunnen ze niet meer verlengd worden?
Ja, sinds 4 treinen per uur steeds meer reizigers.

Niet alleen de echte spits maar ook op andere tijden i.v.m. vele studenten in Groningen. Meer en meer studenten blijven thuis wonen sinds je met de sneltrein in 35 min. van Leeuwarden naar Groningen kunt. Verlengen kan niet meer, is gebeurt na de laatste aanpassingen.

Zelf, wonend in Franeker, ben ik met een korte overstap in Leeuwarden in 55 min. in Groningen. Ideaal alleen door de diverse stukken enkelspoor is het passen en meten met die 8 treinen. Niet echt een stabiele dienstregeling. Vandaar juich ik het toe dubbelspoor en electrificatie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Rijden alle treinen ook daadwerkelijk op volle lengte?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Roeland »

Zitten de treinen op het hele traject vol, of is het vooral druk op bepaalde trajectdelen?
Buba
Berichten: 15
Lid geworden op: di 28 feb 2023, 10:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Buba »

CamilleKreemers schreef: wo 17 mei 2023, 07:42 Rijden alle treinen ook daadwerkelijk op volle lengte?
Nee niet allemaal, maar wel de meeste. Er valt nog wel wat extra capaciteit te winnen dus.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Bemined »

Zolang de perrons in Groningen ingekort zijn zal geen enkele trein op maximale lengte rijden lijkt mij. Sporen 5a en 6a in Groningen, waar de treinen van/naar Leeuwarden vertrekken, zijn slechts 117 meter lang, waar alle overige perrons richting Leeuwarden minimaal 173 meter zijn.

Overigens krijg je straks te maken met doorkoppelingen waardoor je ook de maken krijgt met de perronlengtes richting Winschoten die nog niet allemaal 173 meter zijn. De sneltrein zou dacht ik wel in Europapark gaan keren dus die kan dan met 3xGTW 2/8 gaan rijden.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Dennenboom »

Los van de issues met de capaciteit is het wel vreemd dat een stuk spoor waar vier keer per uur een trein in beide richtingen rijdt, nog niet geëlektrificeerd is. Zonder de waterstoflobby in Groningen was dat denk ik al lang gebeurd.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Roeland »

Wanneer je alleen dit traject elektrificeert, kom je toch in de knel met het gewenste doorrijden door Groningen heen?
Buba
Berichten: 15
Lid geworden op: di 28 feb 2023, 10:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Buba »

Vanaf 5 juni gaat de trein naar Harlingen weer altijd 2x/uur stoppen in Deinum en Dronryp
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ibodejoode »

Roeland schreef:Wanneer je alleen dit traject elektrificeert, kom je toch in de knel met het gewenste doorrijden door Groningen heen?
Klopt van dat doorrijden, eerst maar eens volledig dubbelspoor. En met electrificatie kun je denken aan doorrijden Groningen naar Assen en via Leeuwarden naar Heerenveen. Maar dat is zeer lange termijn. Wat betreft Leeuwarden zijn er ideeen voor een aquaduct onder het van Harinxmakanaal (eergisteren weer boot tegen brug) en een opstelterrein/kering bij Leeuwarden Werpsterhoek.
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door iamthedutchdude »

Roeland schreef: wo 17 mei 2023, 16:30 Wanneer je alleen dit traject elektrificeert, kom je toch in de knel met het gewenste doorrijden door Groningen heen?
De WINK's die Arriva heeft aangeschaft, kunnen voorzien worden van extra batterijen in plaats van de dieselmotor. Op die manier zou slechts een deel van het traject waar deze treinen rijden voorzien hoeven worden van een bovenleiding. Mogelijk is doorrijden richting Zuidbroek e.v. wel mogelijk als Leeuwarden - Groningen geëlektrificeerd is.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door sirvinniei »

Of je elektrificeert niks en zet er wat meer batterijen in?
Ik heb geen onderschrift
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door iamthedutchdude »

Ik heb geen idee of die kleine stukjes waar dan opgeladen kan worden (Europapark - Groningen en op Leeuwarden) afdoende zou zijn om het hele stuk Zuidbroek (geen idee of Winschoten of Stadskanaal op de planning staat) - Leeuwarden op de batterij te kunnen rijden...
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Korot »

Ook nu kunnen de WINKs al onder bovenleiding spanning rijden, en dan op diesel voor Oost-Groningen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Bemined »

iamthedutchdude schreef: wo 17 mei 2023, 21:05(geen idee of Winschoten of Stadskanaal op de planning staat)
Op de referentiekaart van ProRail staan de volgende treindiensten ingetekend:
  • Leeuwarden - Groningen Europapark (sneltrein)
  • Leeuwarden - Winschoten / Leer (stoptrein tussen Leeuwarden en Groningen, sneltrein tussen Europapark en Scheemda)
  • Eemshaven / Roodeschool - Winschoten / Bad Nieuweschans (stoptrein)
  • Delfzijl - Stadskanaal (stoptrein)
Mocht er een sneltrein naar Veendam komen dan zal de sneltrein Leeuwarden - Groningen Europapark verlengd worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten