Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ik heb via via gehoord dat uit een onderzoekje dat voor de provincie Overijssel is gedaan dat batterijtreinen met de intensiteiten en de afstanden die je ziet in Nederland gewoon niet rendeert, voor opportunity charging moet je dusdanig zware infra aanleggen dat je met een waslijn uiteindelijk beter uitkomt.
Voor het doortrekken van die treindiensten over Groningen is natuurlijk een logische oplossing, draadje door naar Leer, dan maak je ook eens fatsoenlijk werk van die wünderlinie.
Voor het doortrekken van die treindiensten over Groningen is natuurlijk een logische oplossing, draadje door naar Leer, dan maak je ook eens fatsoenlijk werk van die wünderlinie.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Arriva Wink 613 (Harlingen - Leeuwarden) heeft in de niet-toilet bak ruimte gekregen voor fietsen. Circa 8 bankjes zijn verwijderd en hebben plaats gemaakt voor een groot fietsenrek. Voorheen hadden enkele GTW stellen deze constructie.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: di 12 sep 2023, 20:28
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Hallo,
Weet iemand wanneer de sneltrein Leeuwarden-Sneek v.v. weer gaat rijden? En klopt het dat er op dit moment één keer een sneltrein rijdt tussen Sneek en Leeuwarden (vertrek: 19:35, 38074), weet iemand waarom op dat moment; het is niet bepaald het drukste moment dan...
Weet iemand wanneer de sneltrein Leeuwarden-Sneek v.v. weer gaat rijden? En klopt het dat er op dit moment één keer een sneltrein rijdt tussen Sneek en Leeuwarden (vertrek: 19:35, 38074), weet iemand waarom op dat moment; het is niet bepaald het drukste moment dan...
-
- Berichten: 611
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Dat lijkt vooral te zijn omdat het handig uitkomt: Deze komt om 19:12 aan als de 37059, waarna het materieel in het avondpatroon niet meer nodig is, en anders dus toch leeg naar Leeuwarden zou rijden.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
In ieder geval gaat de dienstregeling vooruit, voor vrijdag 6 oktober rammelt er gewoon een aangename 1.11h reistijd tussen IJlst en Groningen en in de brede avondspits ieder half uur uit mijn routeplanner...
Hmm dat is wel eens anders geweest
Hmm dat is wel eens anders geweest
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
SpoorPro, Arriva start pilot met batterijtrein Leeuwarden-Harlingen:
Arriva heeft grote ambities op het gebied van duurzaamheid. Nu al gebruikt het vervoersbedrijf HVO (duurzame diesel) in de WINK-treinstellen op de noordelijke lijnen. Vanaf 2025 wil het bedrijf volledig CO2-neutraal werken. Het doel is om binnenkort te starten met een batterijtrein tussen Leeuwarden en Harlingen, die op eindpunten kunnen bijladen. (meer)
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Het is eigenlijk te achterlijk voor woorden, om het stroomnet niet over te belasten gaat men op twee locaties een batterij aanleggen die dan vervolgens zelf weer een batterij moet opladen voor een enkele reis tussen Leeuwarden en Harlingen.
Hang nou gewoon toch een draad op.
Hang nou gewoon toch een draad op.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Hey idee is niet zo raar om een grote batterij te hebben waar je kan bijladen in de rustige uren, zodat in de drukke uren je minder energie bijlaad (richting de palen)
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Het scheelt al wel dat ProRail van plan is om bij de ombouw van het emplacement Leeuwarden de waslijn door te trekken naar de Van Harinxmabrug voor de lijntjes naar Sneek en Harlingen. Zo kun je vertrekkende treinen alvast een slinger meegeven en ook aankomende treinen kunnen ervan profiteren.
-
- Berichten: 1644
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
In de hoop dat dit de goede draad is:
Groningen koopt voorlopig geen nieuwe waterstoftreinen, aanbesteding mislukt
Groningen koopt voorlopig geen nieuwe waterstoftreinen, aanbesteding mislukt
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Hadden ze daar maar gewoon een goede draad opgehangen....
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Of wat minder eisen gesteld. Want het artikel geeft aan:
"... komt dat onder meer vanwege de grote hoeveelheid maatwerk die de provincie eiste, in combinatie met de omvang van de opdracht."
"... komt dat onder meer vanwege de grote hoeveelheid maatwerk die de provincie eiste, in combinatie met de omvang van de opdracht."
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
*schop* Waarom moeten er überhaupt volledig nieuwe treinen komen als men ook de powerpacks van de WINK's kan vervangen met een AKKU of H2o versie? Dat is toch het hele concept van dat model?
Bij twijfel altijd klagen
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Omdat alleen de huidige WINKs niet voldoende zijn voor de hele treindienst voor de Noordelijke Nevenlijnen.
Er moeten dus nieuwe treinen komen ter vervanging van de huidige (diesel) GTWs, dus waren die onderdeel van deze proef aanbesteding.
Er moeten dus nieuwe treinen komen ter vervanging van de huidige (diesel) GTWs, dus waren die onderdeel van deze proef aanbesteding.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten