Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door nvdw »

Friese Otobus Xpress… ja, nu je het zegt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Bemined »

CRS breaking news? Of was je in de veronderstelling dat de concessie daadwerkelijk heet zoals de topictitel? (A)
Spoiler: show
Het is de Concessie Regionaal Spoorvervoer
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3170
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door TffpaA »

Bemined schreef: ma 13 mar 2023, 18:52 Of was je in de veronderstelling dat de concessie daadwerkelijk heet zoals de topictitel?
:Y
🗣
PHS

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door PHS »

Daniel schreef: ma 13 mar 2023, 17:30
ProRail legt treinverkeer stil tussen Workum en Stavoren
ProRail legt vanwege de veiligheid treinverkeer bij Molkerum per direct stil, omdat dassen daar onder het spoor een burcht hebben gegraven. Dat betekent dat er sinds vanmiddag 16:00 geen treinverkeer mogelijk is tussen Workum en Stavoren. Wij vinden dit vervelend voor reizigers en de vervoerder.
Bron
ProRail is in overleg met het bevoegde gezag om maatregelen te bespreken, maar dat is niet eenvoudig. De das is een beschermde diersoort en dassen bivakkeren in de winter veelal in hun burcht. Herstelwerk van het spoor kan alleen plaatsvinden als bevoegd gezag daar toestemming voor verleent.
Wat een waanzin dit; je zou toch zeggen dat de doorgang van het treinverkeer zwaarder weegt dan het belang van een paar dassen. De das is al een flinke tijd geen bedreigde diersoort meer in Nederland. Ditmaal betreft het een relatief onbelangrijk lijntje en zijn de gevolgen beperkt, maar je moet er niet aan denken dat een hoofdtraject wekenlang dicht moet.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3170
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door TffpaA »

Precies. Die dassen kunnen heus opgeofferd worden zodat de economie weer door kan gaan.
🗣
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ArrivaBas »

PHS schreef: ma 13 mar 2023, 20:10 Wat een waanzin dit; je zou toch zeggen dat de doorgang van het treinverkeer zwaarder weegt dan het belang van een paar dassen. De das is al een flinke tijd geen bedreigde diersoort meer in Nederland. Ditmaal betreft het een relatief onbelangrijk lijntje en zijn de gevolgen beperkt, maar je moet er niet aan denken dat een hoofdtraject wekenlang dicht moet.
Je bent duidelijk niet op de hoogte van wat een dassenburcht doet met de stabiliteit van de spoorbaan erboven. Als de burcht instort door de trillingen van passerende treinen verzakt de trein vrolijk mee met alle potentiële gevolgen van dien.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door MdJ »

Er zijn ook wel eerder dassenbuchten bevergangen bij Assen geweest... maar meende ook een TSB tussen Vught en Boxtel wegens zo'n dassenburcht.

Afhankelijk van het aantal gangen zijn de gevolgen groter en wordt de afweging anders...
Bij twijfel: gebruik beton.
PHS

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door PHS »

ArrivaBas schreef: ma 13 mar 2023, 20:39
PHS schreef: ma 13 mar 2023, 20:10 Wat een waanzin dit; je zou toch zeggen dat de doorgang van het treinverkeer zwaarder weegt dan het belang van een paar dassen. De das is al een flinke tijd geen bedreigde diersoort meer in Nederland. Ditmaal betreft het een relatief onbelangrijk lijntje en zijn de gevolgen beperkt, maar je moet er niet aan denken dat een hoofdtraject wekenlang dicht moet.
Je bent duidelijk niet op de hoogte van wat een dassenburcht doet met de stabiliteit van de spoorbaan erboven. Als de burcht instort door de trillingen van passerende treinen verzakt de trein vrolijk mee met alle potentiële gevolgen van dien.
En waarom mag er niets aan de stabiliteit van het spoor worden gedaan? Precies, vanwege de aanwezigheid van dassenburchten.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3170
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door TffpaA »

Ja, goed lezen blijft toch een vak apart.
ProRail is in overleg met het bevoegde gezag om maatregelen te bespreken, maar dat is niet eenvoudig. De das is een beschermde diersoort en dassen bivakkeren in de winter veelal in hun burcht. Herstelwerk van het spoor kan alleen plaatsvinden als bevoegd gezag daar toestemming voor verleent.

Dat er dassen in het spoor bij Molkwerum actief waren was bekend bij ProRail. De locatie is daarom extra in de gaten gehouden. Er zijn er maatregelen in voorbereiding om de das uit het spoortalud te laten vertrekken. Daarnaast was afgelopen najaar daar sprake van een verzakt spoor wat ProRail direct heeft laten herstellen.
(Onderstreping toegevoegd voor de luie lezertjes onder ons.)
🗣
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Bemined »

Een vak wat jij blijkbaar ook niet beheerst, gezien je de volgende zin vergeten bent te onderstrepen:
Herstelwerk van het spoor kan alleen plaatsvinden als bevoegd gezag daar toestemming voor verleent.
Hoe dat in zijn werk gaat kun je hier lezen, ik zou zeggen neem het goed door want dan kun je de volgende keer nog beter mensen op betweterige toon corrigeren als ze niet reageren zoals jij verwacht: https://www.prorail.nl/over-ons/wat-doe ... ren/dassen
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3170
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door TffpaA »

Ik zie niet in hoe dat in tegenspraak is met iets dat ik heb gesteld. De zaak is complex omdat de das een beschermde diersoort is - stellen dat de soort niet bedreigd is, is weliswaar correct, maar in dit geval niet relevant. Tegelijkertijd zijn er wel degelijk maatregelen in voorbereiding, wat echter niet ontkent dat er dus eerst toestemming nodig is om tot handelen over te gaan.

Al met al een zaak waarin zorgvuldigheid betracht wordt. Mij lijkt dat alleen maar een goede zaak; de natuur staat in Nederland immers al genoeg onder druk. Mensen die stellen dat dit 'waanzin' is, zien dat kennelijk anders. Mag, net zoals ik (en in mijn plaats ieder ander) daar tegenin mag gaan.
🗣
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Bemined »

Geen van de punten die je naar voren brengt weerlegt de reactie van PHS. Prima dat jullie van mening verschillen, dat is haast een beschermde forumtraditie, maar voer die discussie dan wel op inhoud. Er is een verschil tussen de wet overtreden en voorstellen om de wet te veranderen. Het eerste mag niet, het tweede uiteraard gewoon wel. Als je een discussie afkapt "omdat de wet nou eenmaal zo is" dan is elke discussie snel klaar.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Meltrain »

Maar wat is er dan precies "waanzin"?
Dat er tijdelijk geen treinen rijden, dat ProRail in overleg moet met het bevoegde gezag of dat de dassen niet 'gewoon' verwijderd kunnen worden?

Elke wet kan inderdaad aangepast worden, maar dit is er nu net eentje waarvan ik verwacht dat dat niet gaat gebeuren. ;)
Bemined schreef: ma 13 mar 2023, 18:52 CRS breaking news? Of was je in de veronderstelling dat de concessie daadwerkelijk heet zoals de topictitel? (A)
Spoiler: show
Het is de Concessie Regionaal Spoorvervoer
Volgens de Wiki is het zelfs "Concessie Regionaal spoorvervoer Fryslân en Groningen".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door PHS »

Meltrain schreef: di 14 mar 2023, 13:18 Maar wat is er dan precies "waanzin"?
Dat er tijdelijk geen treinen rijden, dat ProRail in overleg moet met het bevoegde gezag of dat de dassen niet 'gewoon' verwijderd kunnen worden?
Beide, wat mij betreft: dat ProRail de dassen hun gang moet laten gaan waardoor het treinverkeer moet worden stilgelegd, en dat om daar wat aan te doen hele procedures moeten worden doorlopen terwijl de uitkomst - dassen moeten weg - wel vaststaat. Want (gelukkig) gaat het natuurbeleid in Nederland niet zo ver dat naast de agrarische sector ook het spoor wordt opgeofferd aan de natuur.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Dennenboom »

In ieder geval t/m 23 april geen treinen.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Roeland »

Wel sympathiek trouwens van die dassen, dat ze het trajectdeel met de minste reizigers hebben uitgekozen.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Dennenboom »

Geen echte stropdassen dus.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door JordiBrabant »

Roeland schreef: wo 15 mar 2023, 08:04 Wel sympathiek trouwens van die dassen, dat ze het trajectdeel met de minste reizigers hebben uitgekozen.
Zou het toevallig kunnen zijn dat er minder bestuurlijke prioriteit dan aan zit? Ik geloof dat er spoediger gehandeld zou worden als dit tussen Wd en Gd of Ut en Ht zou voorkomen. Als dassen al zo'n druk bereden baanvak durven ondergraven.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: di 14 mar 2023, 16:34
Meltrain schreef: di 14 mar 2023, 13:18 Maar wat is er dan precies "waanzin"?
Dat er tijdelijk geen treinen rijden, dat ProRail in overleg moet met het bevoegde gezag of dat de dassen niet 'gewoon' verwijderd kunnen worden?
Beide, wat mij betreft: dat ProRail de dassen hun gang moet laten gaan waardoor het treinverkeer moet worden stilgelegd, en dat om daar wat aan te doen hele procedures moeten worden doorlopen terwijl de uitkomst - dassen moeten weg - wel vaststaat. Want (gelukkig) gaat het natuurbeleid in Nederland niet zo ver dat naast de agrarische sector ook het spoor wordt opgeofferd aan de natuur.
De uitkomst staat misschien wel vast, maar de werkwijze niet.
Gelukkig hebben we daarvoor in Nederland regels en kan er overlegd worden.
Overigens kan dat behoorlijk snel gaan als men wil.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door PHS »

Ik weet niet wat jij 'behoorlijk snel' vindt Meltrain, maar meer dan een maand geen treinen zonder garantie dat het probleem dan is opgelost vind ik niet snel. Stel je voor dat even een maand geen treinen zouden kunnen rijden tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch, een ander traject waar problemen zijn (geweest) met dassen. Dat zou behoorlijke schade toebrengen aan de economie en het treinverkeer in het hele land.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Meltrain »

Ik zei ook "als men wil". ;) Blijkbaar ziet men hier de urgentie minder. Binnen een paar dagen zou normaliter toch wel moeten lukken.
Maar het lijkt me toch logisch dat men dit op een goede manier wil aanpakken, waarbij er geen (groot) dierenleed ontstaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door waldo79 »

Ik zie het probleem niet zo als Stavoren - Workum tijdelijk per bus moet worden afgelegd, PHS.
PHS

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door PHS »

Als je zelf op dat traject forenst zou je dit niet zeggen, denk ik :idea:
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ov'tje »

waldo79 schreef: wo 15 mar 2023, 19:33 Ik zie het probleem niet zo als Stavoren - Workum tijdelijk per bus moet worden afgelegd, PHS.
Je weet hoe het wegennet daar ter plekke is?
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Roeland »

De enige grotere kern ten zuiden van Workum is Koudum. En Koudum heeft met lijn 44-192 gelukkig een redelijke busverbinding met Bolsward en Leeuwarden.
De overige dorpjes ten zuidwesten van Workum zijn (in OV-termen) buurtbus-achtige kernen.
Dus inderdaad, vervoerkundig niet echt een probleem, zou ik zeggen.

De enige misser zou zijn, wanneer het treinvervangend busvervoer niet de woonkernen, maar slechts de middle-of-nowhere-stationnetjes zou bedienen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten