Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Lijn 45 »

sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door sirvinniei »

Ik ga de 4 rode stoelen missen
Ik heb geen onderschrift
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Western Soldier »

Als ik dan om wat voor reden dan ook eerste klas wil reizen naar een bestemming waar geen eerste klas meer is. Wordt er dan als ik een eerste klas kaartje wil kopen van het stuk naar Groningen of Leeuwarden het traject eerste klas berekend en dan het laatste stukje tweede klas of kan dat dan überhaupt niet?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door dennistd »

Er wordt gewoon met één kilometertarief gerekend dan, dat geldig is voor beide klassen. Dat is nu al niet anders op bijvoorbeeld Oldenzaal-Zutphen.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Gebruikersnaam »

De eerste waterstoftrein zou vandaag het land in moeten komen: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/219288/E ... Leeuwarden
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ovforens »

Ik lees dat er 18 Winks komen in Groningen/Friesland goed voor zo'n 2700 zitplaatsen.

Er zijn nu 14 2/6 GTW, goed voor 1500 plaatsen
En 37 2/8 GTW, goed voor 6000 zitplaatsen.
Als de Winks dienen als aanvulling stijgt het aantal zitplaatsen van 7500 naar 10200, dus 36 procent. Flink wat.

Komen de Winks als aanvulling op het wagenpark of wordt er ook een aantal GTW afgevoerd?
Martijn25
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 20:21
Locatie: Sappemeer

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Martijn25 »

Komen ter aanvulling. De huidige GTW krijgen een make over. Nieuwe interieur en usb. De 1ste klas verdwijnd en komen in nieuwe jasje Wit-Groen te rijden. Zelfde uiterlijk als de WINK.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 17 mar 2020, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten!
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ovforens »

Zijn de opstelterreinen in Groningen/Friesland nog niet vol of wordt het nieuwe terrein bij Europaprk een stuk groter?
Martijn25
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 20:21
Locatie: Sappemeer

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Martijn25 »

In Groningen komt een nieuwe opstelterrein bij De Vork. Splitsing richting Hoogezand en Assen. Deze terrein is bijna af en stuk groter. Hierdoor verdwijnen de treinen van NS en ARRIVA bij station Groningen.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 17 mar 2020, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten!
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ov'tje »

ovforens schreef:Ik lees dat er 18 Winks komen in Groningen/Friesland goed voor zo'n 2700 zitplaatsen.

Er zijn nu 14 2/6 GTW, goed voor 1500 plaatsen
En 37 2/8 GTW, goed voor 6000 zitplaatsen.
Als de Winks dienen als aanvulling stijgt het aantal zitplaatsen van 7500 naar 10200, dus 36 procent. Flink wat.

Komen de Winks als aanvulling op het wagenpark of wordt er ook een aantal GTW afgevoerd?
Je rekent niet goed, want de GTW's krijgen bij de revisie een nieuw interieur en hebben hierna iets minder zitplaatsen.
Sgb
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 27 jan 2020, 18:38
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Sgb »

Ik neem aan dat de GTW's uit Gelderland geen make-over krijgen?
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Selivio »

Nee, voorlopig zijn die nog niet aan de beurt.
Grt. Stefan
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Dennenboom »

De sneltrein Leeuwarden - Groningen krijgt een extra stop. De huidige sneltrein gaat vanaf december extra stoppen in Feanwalden, de nieuwe sneltrein gaat stoppen in Feanwalden en Zuidhorn.
https://www.dvhn.nl/groningen/Sneltrein ... 60134.html
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door sirvinniei »

Hmmm. Lijkt mij handiger om beide sneltreinen in de ochtend richting Groningen op Faenwalden en Zuidhorn te laten stoppen en richting Leeuwarden op Buitenpost en Faenwalden. In de middag kan je precies het tegenovergestelde rijden en in op zaterdag zou je in beide richtingen kunnen stoppen op Buitenpost en Faenwalden.
Maar misschien is dat dienstregelingstechnisch niet mogelijk?
Ik heb geen onderschrift
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Dennenboom »

Buitenpost in de ochtend 2x zoveel treinen richting Leeuwarden geven t.o.v. Groningen lijkt me minder handig voor de verdeling van de reizigers over de stop- en sneltreinen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Wubbo »

sirvinniei schreef:Hmmm. Lijkt mij handiger om beide sneltreinen in de ochtend richting Groningen op Faenwalden en Zuidhorn te laten stoppen en richting Leeuwarden op Buitenpost en Faenwalden. In de middag kan je precies het tegenovergestelde rijden en in op zaterdag zou je in beide richtingen kunnen stoppen op Buitenpost en Faenwalden.
Maar misschien is dat dienstregelingstechnisch niet mogelijk?
Waarom is dit logischer/handiger?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nicketick »

Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Staatslijn K »

Dennenboom schreef:De sneltrein Leeuwarden - Groningen krijgt een extra stop. De huidige sneltrein gaat vanaf december extra stoppen in Feanwalden, de nieuwe sneltrein gaat stoppen in Feanwalden en Zuidhorn.
https://www.dvhn.nl/groningen/Sneltrein ... 60134.html
Gewoon eens uit interesse, wat maakte dat het dorp Buitenpost wat niet veel achterland heeft ten opzichte van Feanwâlden (Dokkum) of Zuidhorn toch de sneltreinstop kreeg? Op basis van de kernen zouden de laatstgenoemden toch meer aanspraak maken op een sneltrein.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door JordiBrabant »

Ik zou willen zeggen in verband met de kruising tussen de twee sneltreinen op het hele uur. Echter is er zowel voor of na station Buitenpost dubbelspoor, het zou nog steeds kunnen liggen aan enkelspoorbeperkingen. Ik gok op het voorkomen van roodseinnaderingen in Grijpskerk en Feanwâlden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Wubbo »

Dat kun je ook goedkoper oplossen door minder hard te rijden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Roeland »

Staatslijn K schreef:Gewoon eens uit interesse, wat maakte dat het dorp Buitenpost wat niet veel achterland heeft ten opzichte van Feanwâlden (Dokkum) of Zuidhorn toch de sneltreinstop kreeg? Op basis van de kernen zouden de laatstgenoemden toch meer aanspraak maken op een sneltrein.
Waarschijnlijk spelen ook de reizigersaantallen per station mee (actueel heb ik die helaas niet). En vlakbij Buitenpost ligt het (relatief grote) dorp Kollum, waardoor Buitenpost een relatief groter "achterland" heeft.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Dennenboom »

In 2007 (recenter kon ik niet vinden) had Buitenpost 1817 reizigers en Feanwalden 960. Zuidhorn scoorde maar liefst 2476 reizigers.
Verklaring kan zijn dat Feanwalden richting Leeuwarden (nog geen 15 km) veel parallel busvervoer heeft en veel minder op Groningen is gericht dan Buitenpost. Het oosten van Friesland kent bijvoorbeeld ook qua busvervoer richting Groningen relatief veel verbindingen.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Wievank »

Cijfers uit 2018:
Feanwâlden: 1.119
Buitenpost: 2.035
Zuidhorn: 2.427
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door teun »

En waar komen die cijfers vandaan dan?
Hebben ze daar ook de rest van de stations van de Noordelijke Nevelijnen? (A)
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Roeland »

Wievank schreef:Cijfers uit 2018:
Feanwâlden: 1.119
Buitenpost: 2.035
Zuidhorn: 2.427
Dan zou ik zeggen: sneltrein alleen op Buitenpost en Zuidhorn (voor de overstap naar Zernike), ofwel beide 2x/uur, ofwel 1x/uur Zuidhorn en 1x/uur Buitenpost. En laat die Feanwalders dan maar de stoptrein nemen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten