Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Klaasje »

Het is denk ik een doelbewuste keuze geweest om er een rijtje stoelen extra in te stoppen.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door cassie127 »

Zo lijkt het inderdaad wel ja. Zoals je hier op de foto kan zien. De stoel rechts is de normale positie voor een raam in een FLIRT. Zo hoort het ook aan de linker kant te zijn. Maar dat wijkt in de WINK dus af. Het prullenbakken in het midden maakt het nog eens extra krap. Je kan niet fatsoenlijk op de stoel aan het raam zitten zonder dat ding aan te rakenAfbeelding
De beenruimte is echt minimaal zoals je kunt zien. Bijna gelijk aan de ruimte van een normale tweezits
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Daniel »

De keer dat ik zelf in een WINK gezeten heb niet echt last van gehad overigens, is de indeling soms niet op alle vierzits hetzelfde?
De twee bakken van de WINK zijn immers ook nogal verschillend van elkaar, waarbij er in de bak met WC en fietsplaatsen wel opvallend veel vierzits zitten voor de ruimte die voor zitplaatsen beschikbaar is.

Edit: Allicht is het op te maken uit de tekeningen (bron RailWiki)...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door cassie127 »

Zover ik gezien heb heeft de vierzits in de bak zonder toilet die bij het motordeel op het draaistel zit iets ruimer dan de rest
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door marcel.nl »

cassie127 schreef: ma 26 apr 2021, 22:25 Zo lijkt het inderdaad wel ja. Zoals je hier op de foto kan zien. De stoel rechts is de normale positie voor een raam in een FLIRT. Zo hoort het ook aan de linker kant te zijn. Maar dat wijkt in de WINK dus af. Het prullenbakken in het midden maakt het nog eens extra krap. Je kan niet fatsoenlijk op de stoel aan het raam zitten zonder dat ding aan te rakenAfbeelding
De beenruimte is echt minimaal zoals je kunt zien. Bijna gelijk aan de ruimte van een normale tweezits
Nodigt dus op voorhand uit om lekker relaxt onderuit twee stoelen te bezetten, s.kkels.
Het is als in de touringcars en vliegtuigen, waarbij de stoelen in een rails zitten en er iedere keer een rij bij wordt getoverd, it is all about the money.
Maar in deze treinen snap ik het niet. Creeer dan wat meer staplaatsen in plaats van iedereen op elkaar te plakken. Anderhalve meter van hoofdbord tot hoofdbord is nauwelijks te halen.

Hopelijk wordt het in de toekomstige waterstoftreinen ruimer opgezet: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/ ... oftreinen/
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door cassie127 »

Gelukkig zijn de vierzits met tafel iets ruimer. Dit is ook meer de standaard ruimte tussen de stoelen als je het vergelijkt met de GTW/FLIRTAfbeelding
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Suus »

Ik weet niet precies wat nu de plannen zijn, maar de Europese Investeringsbank heeft een lening van 25 miljoen euro goedgekeurd aan de Provincie Groningen voor de aanschaf van 4 treinstellen aangedreven op waterstof en de bouw van een tankinstallatie. De volledige investeringswaarde is 66 miljoen euro.

Ik snap nog niet helemaal waarom nu opeens voor waterstoftreinen is gekozen terwijl met de WINK juist ingezet leek te worden op accutechnologie met gedeeltelijke elektrificatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door teun »

Dat zullen wel de treinstellen voor de verbinding naar Stadskanaal zijn dan. Wat de langetermijnvisie in het noorden is durf ik ook niet te zeggen (en het wekt ook bepaald niet de indruk dat de provincies daar zelf uit zijn), maar als je je treinen voor pakweg 40% gesubsidieerd kunt krijgen puur en alleen omdat ze op waterstof rijden dan maakt zo’n visie misschien ook niet meer zo heel veel uit. :Y
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Kun je de verbinding Leeuwarden - Harlingen met 4 stellen uitvoeren?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door teun »

Het zijn drie omlopen maar ik kan me niet voorstellen dat Arriva dat allemaal met enkele stelletjes wil rijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Toen ik daar nog dagelijks kwam, was alleen de rit aankomend in Leeuwarden om 8.15 met 2 stellen, de rest was enkelstel
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Klaasje »

Suus schreef:Ik weet niet precies wat nu de plannen zijn, maar de Europese Investeringsbank heeft een lening van 25 miljoen euro goedgekeurd aan de Provincie Groningen voor de aanschaf van 4 treinstellen aangedreven op waterstof en de bouw van een tankinstallatie. De volledige investeringswaarde is 66 miljoen euro.

Ik snap nog niet helemaal waarom nu opeens voor waterstoftreinen is gekozen terwijl met de WINK juist ingezet leek te worden op accutechnologie met gedeeltelijke elektrificatie.
Arriva is voor de meest logische oplossing gegaan. De provincie Groningen heeft een waterstofeconomie als ambitie.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door teun »

Ik vraag me af of deze keuze voor Arriva was om eerlijk te zijn. En ik heb nog best vraagtekens bij of treinen nou zo goed in die waterstofeconomie passen - een waslijntje blijft voor de trein uiteindelijk gewoon makkelijker en goedkoper.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door cassie127 »

Nee, het goedkoopste blijft uiteindelijk (voor de Nedersaksenlijn) om Accu treinen te nemen die opladen als ze onder de draad rijden. In Duitsland zet men inmiddels bij de aanschaf van nieuwe treinen voor niet geelektrificeerde trajecten ook vol in op accu treinen, waarbij op kleine stukken van de trajecten bovenleiding moet gaan komen.

Goed voorbeeld is de RB 51 Enschede - Dortmund. Hierop moeten accu treinen gaan rijden en is bekend dat Enschede - Gronau en Coesfeld (+ emplacement) - Dülmen daarvoor bovenleiding moeten krijgen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ibodejoode »

teun schreef:Ik vraag me af of deze keuze voor Arriva was om eerlijk te zijn. En ik heb nog best vraagtekens bij of treinen nou zo goed in die waterstofeconomie passen - een waslijntje blijft voor de trein uiteindelijk gewoon makkelijker en goedkoper.
Wat ik begrepen heb heeft de provincie Groningen grote belangen bij de Eemshaven en ombouw van kolencentrale naar waterstof. Dus politieke belangen.

In mijn ogen was de beste oplossing voor het noorden geweest: Leeuwarden-Groningen 2 sporig en elektrisch. Kan zowel in Groningen als Leeuwarden doorgereden woren ri. Heerenveen/Assen + calamiteiten route voor elektrisch materieel. Helaas zitten Arriva en NS (hoofdnet) elkaar dan weer in de weg.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Lange_Dre »

In theorie kan dus nu natuurlijk ook al, alleen dan met diesel materieel van Arriva.
PHS

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door PHS »

Spoor in Noord-Nederland krijgt ERMTS. Harlingen Haven - Leeuwarden al in 2026, de rest moet voor 2030 gereed zijn.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Lijn65 »

Een trein is zondag 27 juni rond half twaalf ontspoort net buiten het hoofdstation. Er rijden geen treinen tussen Groningen en Zuidhorn, Groningen en Groningen Noord en tussen Sauwerd en Delfzijl.
https://www.prorail.nl/nieuws/ontsporin ... -groningen
Basislijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Daniel »

Inmiddels is de oorzaak van de ontsporing bekend: de sporen lagen te ver uit elkaar waardoor de trein heel rustig tussen de sporen in beland is.
Bron: https://www.prorail.nl/nieuws/ontsporing-groningen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door playertwo »

Ik dacht dat ze toch meettreinen hadden om dit soort achterstallig onderhoud vast te kunnen stellen?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door teun »

Ik ga er echter wel vanuit dat voor dergelijke treinen de prioriteit meer ligt op de vrije baan dan een zakspoortje op een emplacement dat over een goeie anderhalf jaar opgedoekt gaat worden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ZO6176 »

Ook als iets nog maar anderhalf jaar gebruikt wordt moet het in orde zijn. Nu zijn er geen gewonden maar een volgende keer misschien wel. Het zal dan maar een dierbare van je zijn en dat je dan te horen krijgt dat het niet zo noodzakelijk was dat het spoor of wat dan ook in orde te houden moest zijn omdat het toch maar binnenkort weg gaat.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Dennenboom »

Vanaf a.s. maandag 23 augustus gaat Arriva weer alle ritten van de dienstregeling rijden:
https://www.arriva.nl/a/coronavirus/cor ... landen.htm
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door sirvinniei »

Bijzonder dat er een nieuwe qliner wordt ingevoerd.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Wel jammer dat de Qliner niet in Burgum stopt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten