Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door teun »

De huidige overstap van de sneltrein in Leeuwarden is toch wel behoorlijk precair te noemen, je haalt hem op papier alleen omdat hij in dat halve uur cross-platform is en je creëert een nogal onhandige afhankelijkheid van de trein richting Sneek. Als je de stations helemaal niet meer bedient kom je ook niet meer uit met je kering in Leeuwarden en heb je dus als nog een extra omloop nodig (en een extra perronspoor bovendien).
Roeland
Berichten: 2257
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Roeland »

Wanneer je beide stations niet meer bedient, kun je toch de sneltrein in een exacte halfuursdienst rijden, met passeren .29/.59 in Franeker?
Met die 2 stops is de rijtijd Leeuwarden - Franeker 16 minuten, dus zonder die 2 stops zou dat ca. 12 à 13 minuten kunnen zijn, met een korte kering van ca. 5 minuten in Leeuwarden (van .12 tot .17 en van .42 tot.47), waarbij je optimaal aansluit richting Zwolle en Groningen?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Bemined »

De beveiliging van Dronryp en Deinum is niet ingesteld op doorgaande treinen, doorgaande treinen moeten alsnog afremmen dus de tijdwinst van het overslaan is niet zo groot.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DDietzen »

Geen idee of dit al in het territorium van ideeëntopics komt, maar: het zou mij de beste optie lijken om de Harlinger trein altijd in Fn te laten kruisen en in Lw te laten keren op de stoptrein naar Sk (en Stv). Aangezien de Harlinger dan niet meer op zichzelf keert, kan je altijd in beide richtingen een cross-platformoverstap van (2 of hopelijk) 3 minuten aanbieden op de IC van/naar Zl.

Code: Selecteer alles

spoor 1: spitstrein Sneek
spoor 2: Hlgh :14-:22 Sk, Sk :37-:45 Hlgh
spoor 3: Zl :27-:33 Zl, Gvc :42-:17 Gvc
spoor 4: Sk :07-:15 Hlgh, Hlgh :44-:52 Sk
spoor 5: Rtd :12-:47 Rtd, :57-:03 Zl
Zo kan je nog 2x/u overal blijven stoppen, heb je ieder halfuur dezelfde dienstregeling (dus ook geen 25/35-interval zoals vroeger) en bied je elk halfuur een vlotte cross-platformoverstap op de intercity.

Of is er een logistieke reden om de Harlinger trein niet aan de Sneekse trein te koppelen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Wubbo »

Aankomst op spoor 4 om .44 vanuit Harlingen gaat niet als er daarvoor om .42 een trein uit Den Haag op spoor 3 is aangekomen. Sowieso maakt het door elkaar mengen van alle richtingen het geheel er niet betrouwbaarder op, doordat vertragingen van de ene lijn op de andere worden doorgegeven.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Spoor 4 en 5 zijn op hetzelfde perron toch? Draai 3 en 4 om in je plan. Geloof dat ze elkaar dan ook niet in de weg zitten.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DDietzen »

Dan verbreek je de crossplatformoverstap tussen IC van/naar Zwolle en stoptrein naar/van Harlingen in beide richtingen op dat moment, en daar ging het me juist om ;) Zonder cross-platform vind ik een overstap van maximaal 3 minuten (met pech zelfs maar 2) inclusief omchecken niet echt te verantwoorden. Ja, in Roermond bestaat 'ie ook tussen de 800/2900 uit Mt en de 32200 naar Nm, maar bij een IC uit de Randstad die al uren onderweg is lijkt me de kans op mislukking van de overstap een stuk groter.

Is 2 minuten echt niet genoeg overkruistijd voor twee treinen in dezelfde richting? In Amf gebeurt dat bijvoorbeeld al jarenlang regelmatig - weliswaar niet meer overdag tegenwoordig - met de 1700 naar Es (vertrek :52) en de 11600 naar Amfs (vertrek :54).
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ibodejoode »

Overstap Zwolle - Leeuwarden - Harlingen vv, maar ook Harlingen - Leeuwarden - Groningen (sneltrein) is op dit moment prima te doen (ik woon in Franeker). En Harlingen (a./v. spoor 1) Zwolle (spoor 5) is al lange tijd niet cross platform.

Het gaat toch om het niet stoppen in Deinum / Dronryp? Wat ik begrepen heb komt dat door personeelsgebrek zoals het in de media verteld wordt.

Overigens de keren dat hij wel stopt zie ik nauwelijks reizigers in/uitstappen zeker vergeleken met Franeker. Laatst ca. 45 instappers Franeker, 1 Dronryp en 0 Deinum in de (wel)stopper.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Wubbo »

DDietzen schreef: vr 10 mar 2023, 14:59Is 2 minuten echt niet genoeg overkruistijd voor twee treinen in dezelfde richting? In Amf gebeurt dat bijvoorbeeld al jarenlang regelmatig - weliswaar niet meer overdag tegenwoordig - met de 1700 naar Es (vertrek :52) en de 11600 naar Amfs (vertrek :54).
Bij vertrek lukt het wel, bij aankomst niet. Een sein dat nog even rood blijft bij een vertrekkende trein kan niet zo veel kwaad, bij een aankomende trein betekent dat dat het sein ervoor geel is (in plaats van groen) en je dus veel eerder begint met remmen, wat rijtijd kost. En die kon je nu juist niet missen, zeker niet in deze constructie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Roeland schreef: do 09 mar 2023, 07:57 Als je kijkt naar de ligging (middenin de weilanden) en het aantal reizigers, dan verbaast het meer dat er nog überhaupt nog treinen stoppen, dan dat Arriva er niet vaker wil stoppen.
Ook omdat het 2x/uur halteren op deze stations ofwel leidt tot een extra omloop, ofwel leidt tot slechte aansluitingen op Leeuwarden.
Het 1x per uur bedienen van Dronrijp en Deinum is nog niet eens een slecht idee, anders had 1x per uur een trein moeten eindigen in Harlingen in plaats van Harlingen Haven. Ik zou echter wel kijken naar een mogelijkheid om in de spitsrichting Dronrijp en Deinum 2x per uur te bedienen, maar buiten de spits is 1x per uur een trein voor Dronrijp en Deinum meer dan voldoende.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Stijngeluk
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Stijngeluk »

Naast dat Dronrijp en Deinum weinig reizers hebben en vooral Dronrijp in the middle of nowhere ligt met zelf een in de spits frequente busdienst naar Leeuwarden en Franeker(97), dat waren nou eenmaal de eisen van de concessie, en daar moet arriva zich nou eenmaal aan houden.
Maar naast dat, ik herriner me dat een aantal jaren terug zoals nu 2 stellen Leeuwarden - Harlingen haven reden (en niet 3 zoals vorig jaar) met de scheve verhouding van 25/35 waarbij werd gekruist de ene keer te Dronrijp en de andere keer te Franeker, en toen stopte wel alle treinen op alle stations enja, waren de aansluitingen krap te Leeuwarden, maar wel met beide te halen. Waarom kon dat toen wel, en nu opeens niet meer?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door dennistd »

Had dat niet te maken met dat er toen een stoppende en snelle IC reden, waardoor deze niet in een 30/30-verdeling reden vanaf Leeuwarden?
Stijngeluk
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Stijngeluk »

Stijngeluk schreef: zo 12 mar 2023, 14:45 Waarom kon dat toen wel, en nu opeens niet meer?
hmmm met even opzoeken heb ik het antwoord, de dienstregeling was eigenlijk niet veel anders wat ie nu is, alleen de keertijd was toen 4 minuten en 5 minuten nu, enja die minuut extra is precies te tijd die het weghalen van de stops is.
dennistd schreef: zo 12 mar 2023, 18:19 Had dat niet te maken met dat er toen een stoppende en snelle IC reden, waardoor deze niet in een 30/30-verdeling reden vanaf Leeuwarden?
Owja dat was toen ook nog ja, maar toen was het zo dat uit mijn hoofd de 600 wel aansloot op de vervolgende treinen en vice verca, en de 1800(stopper) niet.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door MetroRET »

Dat zijn de huidige nummers, dat waren de toenmalige 12500 naar Rotterdam (snelle IC), de stoppende IC (12700 naar Den Haag), aangevuld met 1x/uur de 9000 naar Mp, enkel doordeweeks.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ov'tje »

Je hebt best wel een scala aan mogelijkheden om de rijtijd terug te brengen:
- Hogere Vmax in Harlingen
- Rond de stations wissels met een hogere Vmax
- Verbouwing emplacement Leeuwarden met hogere snelheden (en rijden met de panto op)
- Verplaatsen van seinen
- Als de baan het toelaat hier en daar de Vmax op 120 km/h brengen
- Kijken naar de bediening van de overwegen na de stations

Voor de robuustheid kun je de trein uit Sneek laten keren op Harlingen en andersom.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ov'tje »

Tweede dingetje wat nog het geval is: bij mijn weten zijn de GTW's met het Duitslandpakket nog steeds niet verbouwd omdat de hernieuwde toelating in Duitsland nog niet rond is. Stel 10303 zou daar voor moeten zorgen, maar ik heb geen idee waar die uit hangt. Dat stel zou ook als enige nog rood moeten zijn.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door marcel.nl »

er rijden hier gewoon blauwe treinen in DLD hoor naar Weener
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door MetroRET »

Maar die zijn enkel van buiten voorzien van het nieuwe kleurtje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Meltrain »

Is er zelfs voor dat lijntje naar Weener een aangepast pakket nodig?
Ik snap dat het wel nodig is als men ooit weer naar Leer gaat rijden, maar de lijn eindig voorlopig nog in Weener en is verder niet verbonden met de rest van het Duitse spoorwegnet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Bemined »

Weener heeft de Duitse beveiliging ja.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ov'tje »

Meltrain schreef: ma 13 mar 2023, 10:20 Is er zelfs voor dat lijntje naar Weener een aangepast pakket nodig?
Ik snap dat het wel nodig is als men ooit weer naar Leer gaat rijden, maar de lijn eindig voorlopig nog in Weener en is verder niet verbonden met de rest van het Duitse spoorwegnet.
Het antwoord is kortgezegd ja. De GTW moet vanwege de aanpassingen opnieuw toegelaten worden in Duitsland. Arriva heeft daar kennelijk niet veel haast mee.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Daniel »

ProRail legt treinverkeer stil tussen Workum en Stavoren
ProRail legt vanwege de veiligheid treinverkeer bij Molkerum per direct stil, omdat dassen daar onder het spoor een burcht hebben gegraven. Dat betekent dat er sinds vanmiddag 16:00 geen treinverkeer mogelijk is tussen Workum en Stavoren. Wij vinden dit vervelend voor reizigers en de vervoerder.
Bron
Das niet zo mooi ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door teun »

De provincie wilde daar toch al vanaf op termijn niet? :Y
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DDietzen »

Waarvan? De dassen of het spoor naar Stavoren? (A)
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door TffpaA »

Was het iemand anders trouwens al eens opgevallen dat de afko van deze concessie gelijk is aan de naam van die Amerikaanse kabelnieuwsdienst?

Zomaar weer een nutteloos weetje uit de schimmige hersenpan van TffpaA :Y
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten