Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door MetroRET »

Wat heeft de nachttrein met WINK in Groningen te maken. :s
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Meltrain »

Het zou logisch zijn als die nachttrein met WINK zou rijden.
Of wordt er volledig met diesel onder de draad gereden?
CamilleKreemers schreef: do 05 jan 2023, 01:25 Betekent meer vermogen ook sneller op trekken?
Natuurkundig gezien wel: vermogen = arbeid / tijd = kracht * afstand /tijd = massa * acceleratie * afstand / tijd
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Milco »

Diesel mag de Schipholtunnel niet in.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door MetroRET »

Nachttrein wordt met Vechtdal-GTW gereden, WINK mag de Schipholtunnel niet in, ivm aanwezigheid van diesel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Meltrain »

Het leek me dus ook al sterk dat de nachttrein met diesel-GTW's zou rijden, dus verwachtte ik dat er WINK's ingezet zouden worden. Ik wist niet dat die niet de Schipholtunnel in mogen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door iamthedutchdude »

Meltrain schreef: vr 06 jan 2023, 14:02 Het zou logisch zijn als die nachttrein met WINK zou rijden.
Of wordt er volledig met diesel onder de draad gereden?
Wat voor motor denk je dat de WINK heeft als er geen waslijnen boven de noordelijke nevenlijnen hangen? Ik had niet voor niks al eens geopperd dat er wel eens Vechtdal-GTW's zouden kunnen gaan rijden...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Meltrain »

De WINK's hebben zowel een diesel- als elektromotor. Tevens hebben ze een pantograaf.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Milco »

Dat klopt, maar het feit dat er geen diesel de Schipholtunnel in mag blijft daarmee bestaan.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DDietzen »

Michael schreef: vr 06 jan 2023, 12:29 Alle trajecten vanuit Leeuwarden horen met WINK gereden te worden en alle trajecten vanuit Groningen met GTW. De trajecten naar Harlingen en Stavoren worden dus volledig door WINK gereden. Incidenteel kan het wel voorkomen dat er GTW op deze trajecten rijd.
Ik ben me ervan bewust dat er op de lijnen naar Harlingen en Stavoren bijna uitsluitend nog maar WINK langskomt, en enkel sporadisch GTW. Wat ik me echter afvraag, is of de rijtijden dan ook zijn aangepast op WINK (wat dus een versnelling zou kunnen betekenen), of dat de rijpaden nog zijn gebaseerd op GTW en men de dienstregeling al dan niet bewust niet heeft aangepast sinds WINK de norm werd.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ibodejoode »

Ik denk dat je op beide trajecten niet veel kunt winnen. Hoewel WINK volgens gegevens sneller optrekt zal bij een baanvaksnelheid van 100 km/u GTW niet veel achterblijven. Als je zoals tussen Groningen-Leeuwarden naar 140 mag win je wel met WINK.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door dennistd »

Milco schreef: vr 06 jan 2023, 15:28 Dat klopt, maar het feit dat er geen diesel de Schipholtunnel in mag blijft daarmee bestaan.
Waar staat dat dan? De plek waar je dat zou moeten kunnen vinden is de netverklaring, maar daarin wordt alleen gesproken over een verbod op goederentreinen: https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... i-2023.pdf
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Bemined »

ibodejoode schreef: vr 06 jan 2023, 19:34Als je zoals tussen Groningen-Leeuwarden naar 140 mag win je wel met WINK.
Maar ook weer niet heel veel vermoed ik. Veel meer dan 10 seconden winst per station zal het niet zijn, dus hooguit een minuutje winst op de hele rit vermoed ik. En dat is uitgaande van dat het hogere vermogen niet verloren gaat aan een hoger gewicht vanwege het extra motordraaistel en de extra technische installaties.
PHS

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door PHS »

OVPro: Provincie Fryslân legt Arriva mogelijk boete op vanwege slecht vervangend vervoer
De provincie Fryslân is ontevreden met vervoerder Arriva en dreigt met een boete. De provincie stelt dat het treinvervangend vervoer bij Arriva niet op orde is. De vervoerder mag op eerst op aantijgingen reageren en verbeteringen laten zien, voordat de provincie een boete oplegt. Dat blijkt uit een brief van Arno Brok, lid van het college van Gedeputeerde Staten.
Na Limburg dreigt dus ook een boete in Friesland vanwege de slechte prestaties op het spoor.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ZO6176 »

Denk dat je dan alle vervoerders wel kan beboeten wegens wanprestatie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: do 02 feb 2023, 22:18 Na Limburg dreigt dus ook een boete in Friesland vanwege de slechte prestaties op het spoor.
Nou ja, in dit geval gaat het om de slechte prestaties naast het spoor. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Kevster »

De provincie Groningen heeft Arriva deze week ook al ingebreke gesteld om dezelfde reden als Friesland.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Durashift »

^^ ..én de nachttrein ter discussie gesteld:
Nachttrein ook onderwerp van gesprek

Terwijl Arriva worstelt met het feit om alle verplichtingen na te komen en de treinen in de regio te laten rijden, is het bedrijf onlangs gestart met een nachttrein tussen Groningen en Amsterdam. Dat besluit is slecht gevallen bij de provincie, die ziet dat de timing van de start van de nachttrein vrij ongelukkig is.

‘Dit is ook onderwerp van gesprek met Arriva’, vervolgt Gräper. ‘We vinden dit buitengewoon ingewikkeld. Het is een keuze van Arriva zelf, wij gaan er niet over, we gunnen hen ook alles, maar communicatief gezien vinden we het lastig. Er is blijkbaar wel een machinist die de nachttrein kan bedienen, maar er blijkbaar geen machinist die de dienstregeling hier normaal kan uitvoeren. We hebben ook bij Arriva aangegeven dat het politiek gezien niet gemakkelijker op wordt op deze manier.’ (..)
(..)De ingebrekestelling betekent in de praktijk dat Arriva bij de eerstvolgende keer dat het niet levert de portemonnee moet trekken. Als de trein niet komt opdagen kost dat het bedrijf tweeduizend euro per rit. Wanneer de communicatie over de treinuitval onvoldoende is, kost dat het bedrijf 1000 euro per rit. (..)
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/994194/p ... in-gebreke
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nicketick »

Zou de staking vandaag dan ook 2000 euro per uitgevallen trein kosten in Groningen?
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Lange_Dre »

Vandaag rijden er opvallend veel WINKS op het traject Groningen - Leeuwarden. Normaal gesproken is dat een verbinding die gedomineerd word door de GTW, vandaag echter alleen WINKS op zien rijden. Zit hier een verklaring achter? Overigens mogen de WINKS van mij vaker of structureel op die lijn worden ingezet. Wat een heerlijke treinen zijn dat voor de reiziger.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Durashift »

Milco schreef: vr 06 jan 2023, 15:28 Dat klopt, maar het feit dat er geen diesel de Schipholtunnel in mag blijft daarmee bestaan.
Ze rijden nu niet (meer) op dieselolie.. maar o.a. afgewerkt frituurvet. Mag dat wel? ;)
(..)Alle treinen van Arriva in Groningen en Friesland rijden vanaf vandaag op plantaardige Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), een restproduct van bijvoorbeeld frituurvet. Hiervoor gebruikten de treinen in de provincies diesel.

De afgelopen twee jaar testte de vervoerder de brandstof in twee nieuwe treinen: "Uit die test kwam naar voren dat alles met HVO op dezelfde manier werkt als met diesel", zegt een woordvoerder tegen persbureau ANP. Maar in vergelijking met diesel komt er bij HVO 90 procent minder CO2-uitstoot vrij. (..)
https://nos.nl/artikel/2464668-alle-arr ... rdige-olie

Er moet toch wel een enorme plas met afgewerkte vetten in de (westerse) wereld bestaan om al die dieselliters te vervangen... (A)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Kan ook zijn dat Qbuzz daarom enorm hard zoekt naar nieuw materieel. Las dat ze een elektrisch materieel schouwing hadden in het GD draadje. Is vast om dat frituurvet voor de trein te bevrijden.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door isadora »

Durashift schreef: di 21 feb 2023, 23:10 Er moet toch wel een enorme plas met afgewerkte vetten in de (westerse) wereld bestaan om al die dieselliters te vervangen... (A)
Aansluitend vraag ik me af, wat er met het rest-product van liposuctie gedaan kan worden in dit opzicht.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door zone2000 »

Toch nog geen twee treinen per uur in Dronryp en Deinum

Arriva kan de afspraak om vanaf 10 april weer twee keer in plaats van eenmaal per uur een trein te laten stoppen in Deinum en Dronryp niet nakomen.

Dat is mede het gevolg van nog altijd een ,,schrikbarend hoog ziekteverzuim” bij de vervoerder, aldus gedeputeerde Avine Fokkens. Ook het aantal verlofuren dat wordt opgenomen is de komende tijd groot. Bovendien zijn nieuwe machinisten nodig, maar werving en selectie duren lang.
https://lc.nl/friesland/waadhoeke/Toch- ... 86685.html?
Dit wordt ook wel een gebed zonder eind. En dan over 2 jaar ook nog tussen Groningen/Leeuwarden en Zwolle willen rijden. Hoe dan?!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Dennenboom »

Code sharing met NS?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Roeland »

Als je kijkt naar de ligging (middenin de weilanden) en het aantal reizigers, dan verbaast het meer dat er nog überhaupt nog treinen stoppen, dan dat Arriva er niet vaker wil stoppen.
Ook omdat het 2x/uur halteren op deze stations ofwel leidt tot een extra omloop, ofwel leidt tot slechte aansluitingen op Leeuwarden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten