Pagina 13 van 26

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 20 okt 2018, 12:59
door Nicketick
Werkzaamheden in Groningen gaan nooit heel soepel: Kraan weggezakt bij werkzaamheden spoor Paterswoldseweg Groningen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 20 nov 2018, 12:52
door Nicketick
Weet iemand eigenlijk wat de status is van Arrivastel 10327 die betrokken was bij het ongeval met de melkwagen in Winsum? Op de Somda wiki staat dat het stel eind 2017 naar Stadler is gegaan. Staat hij daar nog steeds?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 20 nov 2018, 18:13
door ov'tje
Voor zover ik weet wel. Het oplappen heeft niet heel erg veel haast en als dat klaar is zou het me niet verbazen als het stel in de eerste plaats als proefkonijn gebruikt wordt voor revisie voor de rest en voor testen met de hybride systemen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 10 dec 2018, 15:26
door cassie127
Blijkbaar hebben de treinen sinds vandaag een lijnnummer op de bestemmingsfilm staan. Nummers zijn gebaseerd op de twee cijfers na het eerste cijfer van het treinserienummer. In de personeelsfolder stonden al langer driecijferige lijnnummers

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 10 dec 2018, 16:44
door bartjemestrom
Ik heb foto's gezien van RS5 Delfzijl, en dat is treinserie 377xx.

RE1 zou de sneltrein Leeuwarden-Groningen zijn en dat is de 373xx.

Dus ik denk dat jouw verhaal niet op gaat.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 11 dec 2018, 15:17
door Mikos
Te weinig stewards in trein: Groningen legt Arriva boete van 50 mille op

11 december 2018

Vervoerder Arriva krijgt een boete van 50.000 euro.

De porivncie Groningen legt de straf op omdat Arriva in 2017 te weinig stewards in de treinen heeft ingezet. De provincie is met Arriva overeengekomen dat op gemiddeld 1 van de 3 ritten een voor de reizigers herkenbaar personeelslid aanwezig te laten zijn.

Bron en een beetje meer...

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 dec 2018, 19:32
door Nicketick
Soms heb je ook te veel stewards bij Arriva: toen ik vanmiddag naar Delfzijl ging stapte er in Groningen een steward op die de trein controleerde en in Sauwerd weer uitstapte, waarna er in Bedum een andere steward instapte en de trein opnieuw controleerde. De jongen die een paar rijen verderop zat met een versleten OV-Chipkaart kreeg wel twee keer een preek dat hij een nieuwe moest kopen, dus ze zijn gelukkig wel consistent.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 08 mar 2019, 12:56
door bys1
Vanaf volgende week gaat er een spitsbus rijden van Harlingen naar NHL: https://franekercourant.nl/artikel/9967 ... arden.html

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 08 mar 2019, 14:05
door Stadsbus
En vandaag is trein 231 naar Polen vertrokken zonder zittingen, voor de modernisering, hier foto’s van het interieur: https://www.instagram.com/p/BuujQc1HtkZ ... 7cvjlts1n1 (openbaar).

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 08 mar 2019, 17:37
door diederickx
Leer is dus nog een brug te ver maar Polen lukt wel.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 09 mar 2019, 08:36
door bartjemestrom
???? :?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 09 mar 2019, 09:29
door diederickx
Het was geen serieus te nemen opmerking.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 09 mar 2019, 13:55
door Nicketick
Waren er eigenlijk al afbeeldingen van hoe het nieuwe interieur er uit gaat zien? Ik kan mij alleen maar herinneren dat er wat impressions waren van het nieuwe exterieur.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 09 mar 2019, 14:08
door Vinny
diederickx schreef:Het was geen serieus te nemen opmerking.
Lekker sarcastisch :D

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 15 okt 2019, 20:26
door Daniel
Elektrificatie Friese dieseltreinen definitief van de baan
Arriva blijft nog tenminste tot 2035 rijden met dieselmaterieel op de drie regionale spoorlijnen in Friesland. Plannen om de treinen om te bouwen naar rijden accustroom zijn volgens de Provincie Friesland op een kortere termijn niet haalbaar.
De Provinciale Staten in Friesland besloten in 2017 dat alle openbaar vervoer in de provincie tegen 2025 volledig emissievrij moet zijn. Uit eerder onderzoek door onder meer Ricardo Rail en Arcadis bleek dat die datum voor de drie regionale spoorlijnen van Arriva in Friesland niet haalbaar was. De provincie zelf is nu ook van overtuigd dat 2035 een realistischer streefdatum is. Dat meldt het Fries Dagblad vandaag op basis van een brief van Gedeputeerde Avine Fokkens aan de Provinciale Staten.

Lees verder

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 15 okt 2019, 22:23
door Vinny
Ze hebben zeker met een Duits adviesbureau gebeld, en gevraagd hoe lang het ongeveer duurt om bovenleidingen neer te zetten :evil:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 16 okt 2019, 00:17
door Suus
Treurig dit. Stadler biedt een model trein aan dat 80 kilometer elektrisch kan rijden zonder bovenleiding en zowel tijdens stilstand als met rijden onder bovenleiding kan opladen. Leeuwarden - Harlingen is 25 km enkele reis, dus met een lange kering op Leeuwarden om de trein op te laden kan je die lijn volledig emissievrij rijden. Voor Leeuwarden - Stavoren moet je wel wat verzinnen, maar je zou bijvoorbeeld kunnen besluiten om alleen Leeuwarden - Sneek te elektrificeren, aangezien die investering met drie treinen per uur echt wel rendabel is.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 16 okt 2019, 08:24
door Klaasje
Dat wil niet zeggen dat je daarmee de exploitatie op de gewenste manier kunt uitvoeren.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 16 okt 2019, 08:38
door Meltrain
Maar Arriva heeft toch juist de WINK besteld, omdat deze op accu's kan rijden? :?
Komt deze er dan helemaal niet meer of gaat die alleen in Groningen rijden?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 16 okt 2019, 08:44
door Suus
Klaasje schreef:Dat wil niet zeggen dat je daarmee de exploitatie op de gewenste manier kunt uitvoeren.
Je door een vervoerder laten voorlichten en je plannen daardoor 16 jaar moeten uitstellen lijkt mij ook niet echt gewenst.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 16 okt 2019, 08:55
door Roeland
Verstandig besluit van de Friezen.
Die accutreinen staan nu nog in de kinderschoenen. Wellicht is die rond 2030 veel beter en efficiënter dan nu. Dan kun je rond 2030 tegen veel minder kosten meteen een forse stap gaan zetten om in 2035 echt milieuvriendelijk te gaan rijden (en niet al in 2020 "milieuvriendelijk" op grijze stroom die uit Duitse bruinkoolcentrales komt).
Als je het geld (en de energie) dat je in 2020 zou verspillen aan nog-niet-efficiënte accutreintjes, gaat inzetten op (ik noem maar wat) elektrische fietsen om daarmee woon-werk-autoverkeer te verminderen, is de milieuwinst per saldo veel groter dan die schijnduurzaamheidshype van vandaag. Neem nou de regio Schiphol waar ze met gepaste trots zegt dat er rond de luchthaven emissieloze bussen rondrijden. Alsof bussen de grootste vervuilers rond Schiphol zouden zijn...
Ik zou zeggen, pak eerst de grootste vervuilers aan, want daar zit de grootste milieuwinst. En dan vind ik het niet echt een probleem als er nog 15 jaar een paar dieseltreintjes door de Friese weilanden tuffen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 16 okt 2019, 10:59
door Klaasje
Suus schreef:
Klaasje schreef:Dat wil niet zeggen dat je daarmee de exploitatie op de gewenste manier kunt uitvoeren.
Je door een vervoerder laten voorlichten en je plannen daardoor 16 jaar moeten uitstellen lijkt mij ook niet echt gewenst.
Er ligt op zich ook een rapport van een derde partij wat aangeeft dat het wel erg snel is... Maar dat kan je natuurlijk negeren.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 22:34
door KL577
Klaasje schreef:Er ligt op zich ook een rapport van een derde partij wat aangeeft dat het wel erg snel is... Maar dat kan je natuurlijk negeren.
Is dat rapport ergens openbaar? Ben erg benieuwd naar wat de vergeleken opties zijn, en onderliggende aannames.

Zoals als Suus al aangeeft:
Suus schreef:Treurig dit. Stadler biedt een model trein aan dat 80 kilometer elektrisch kan rijden zonder bovenleiding en zowel tijdens stilstand als met rijden onder bovenleiding kan opladen. Leeuwarden - Harlingen is 25 km enkele reis, dus met een lange kering op Leeuwarden om de trein op te laden kan je die lijn volledig emissievrij rijden. Voor Leeuwarden - Stavoren moet je wel wat verzinnen, maar je zou bijvoorbeeld kunnen besluiten om alleen Leeuwarden - Sneek te elektrificeren, aangezien die investering met drie treinen per uur echt wel rendabel is.
Gewone elektrificatie is een reële kostenefficiënte optie voor al deze lijnen, wellicht met uitzondering van Sneek - Stavoren. Maar op de andere baanvakken is de afstand en de frequente zodanig dat gewone elektrificatie met bovenleiding lage (de laagste?) variabele exploitatiekosten geeft.
Roeland schreef:Die accutreinen staan nu nog in de kinderschoenen. Wellicht is die rond 2030 veel beter en efficiënter dan nu.
Wellicht, of wellicht niet. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar dat rapport: je kunt immers redelijke aannames doen over efficiëntie-ontwikkelingen: ligt een verbetering van 2% of 20% meer voor de hand? Dat zijn kengetallen die wel beschikbaar uit allerlei onderzoek rond batterijtechnologieën. En wat heb je eigenlijk nodig om je business case voor accutreinen aantrekkelijker te maken? Of is dan de meest logische conclusie, onder redelijke aannames, dat je in de meeste gevallen nog steeds terug moet vallen op 'gewone' elektrificatie. In dat geval heb je 10-15 jaar voor niets doorgedieselt.

De olifant in de kamer bij dit soort discussies is dat - ook al is elektrificatie met bovenleiding een optie met bewezen lage exploitatiekosten- dat de provincies a priori een enorm bedrag moeten ophoesten. Voor provincies lijken alternatieven als accu of waterstoftreinen daarom op de korte termijn politiek aantrekkelijker, zelfs als de exploitatiekosten op korte termijn (per gereden reizigerskm) hoger liggen.

In sommige andere landen wordt daarom geëxperimenteerd met green bonds (obligaties van overheden die voor vergroeningsdoelen worden ingezet). Elektrificatie van spoorwegen kan daar onder vallen en hoeft een overheid niet ineens een bedrag van ettelijke miljoenen uit de reserves te halen. Dat zou ook in Nederland een optie kunnen zijn om die plotselinge grote financieringsbehoeftes af te dekken. Of anders natuurlijk Rutte's investeringsfonds.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 23 okt 2019, 20:12
door Vinny
Verstandig was het geweest om gewoon de Noordelijke Nevenlijnen van bovenleiding te voorzien wanneer de provincies in hun aanbestedingsvoorwaarden opnemen dat er nieuw of vernieuwd materieel ingezet moet worden. In principe zijn er geen Nederlandse spoorlijnen meer waar dieseltractie tot zijn recht komt, zelfs de spoorlijn naar Stavoren heeft internationaal gezien een behoorlijk hoge frequentie. In het buitenland bestaan spoorlijnen waar maar een aantal keer per dag een slagje gereden wordt. Dan kun je natuurlijk wel om economische reden het elektrificeren op de lange baan schuiven. Diesel is slechter voor het milieu dan elektriciteit, zelfs al gaat het om grijze stroom. Het verschil op weinig bereden spoorlijnen is natuurlijk niet zo groot.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 23:16
door Meltrain
Fuel cell train to be tested in the Netherlands
A Coradia iLint hydrogen fuel-cell multiple-unit is to be tested on the Groningen – Leeuwarden line after an agreement was signed at the Klimaattop Noord NL climate summit by manufacturer Alstom, the province of Groningen, local operator Arriva, infrastructure manager ProRail and energy company Engie.

Testing at up to 140 km/h is planned to take place over two weeks in the first quarter of 2020. The aim is to demonstrate that hydrogen fuel cells offer a feasible way to achieve zero-emission operation on around 1 000 km of non-electrified lines in the Netherlands which are currently operated using diesel trainsets.

Bron:Railway Gazette

In het eerste kwartaal van 2020 wordt er een test gehouden met een iLINT (waterstof) op het traject Leeuwarden - Groningen.