OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Nicketick
Berichten: 642
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nicketick »

Stadler is ook bezig met waterstoftreinen voor de Zillertalbahn: https://www.railjournal.com/fleet/zille ... -revealed/

Zou dat dan uiteindelijk een gevalletje worden van uitwisselen van powerpack bij Arriva? Lijkt mij dat een waterstof powerpack vrij makkelijk te ontwikkelen valt voor Stadler.
Nitein-Repart
Berichten: 2959
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Op de Zillertalbahn rijdt toch nu uniek materieel?

Zo ja, dan mag Stadler met zijn Waterstoftreinen lekker wegblijven uit de Tiroler Alpen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9052
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Z2N »

Dat materieel gaat vervangen worden, of je het leuk vind of niet verandert daar niets aan.
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 2959
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Afbeelding

Wat is hier mis mee?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10634
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Hainje »

Diesel.
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
jelmerrr
Berichten: 1337
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door jelmerrr »

Diesel is al 1 punt maar voor de normale reizigers maakt het echt niet uit hoe de trein eruit ziet. Hebben deze treinen bijvoorbeeld wifi, stopcontacten en een toilet?
Nitein-Repart
Berichten: 2959
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Hainje schreef:Diesel.
Met diesel is helemaal niets mis mee.

Dieseltreinen (en -bussen) zijn nog altijd duurzamer qua vervoer dan de auto of het vliegtuig.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15905
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef:Op de Zillertalbahn rijdt toch nu uniek materieel?

Zo ja, dan mag Stadler met zijn Waterstoftreinen lekker wegblijven uit de Tiroler Alpen.
Als die waterstoftreinen er komen, rijdt er toch nog steeds uniek materieel? :P
Zo uniek is het materieel van de Zillertalbahn overigens niet, want dat rijdt ook op de Pinzgauer Lokalbahn.

Kortom: er komt juist nog unieker materieel. :D
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 2959
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Het is wel zonde om moderne treinen die nog geen 25 jaar in bedrijf zijn al te vervangen, zeker omdat het gaat om treinen met afwijkende spoorbreedte die nergens anders ingezet kunnen worden. Ik vind het eerder kapitaalvernietiging dan vooruitgang.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44368
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Suus »

Men wou de lijn eerst elektrificeren, want dat is een goedkopere en efficiëntere oplossing. Dat is echter afgeschoten door de gemeentes die in het dal liggen, want het zou de zichtlijnen negatief beïnvloeden. Van diesel wou men sowieso af.

Wat betreft de Noordelijke Nevenlijnen, komt er een iLint van de EVB op bezoek of heeft Alstom er inmiddels al meer geproduceerd. Het is nogal stil op dat vlak, terwijl er ondertussen nog steeds conventionele LINT-treinstellen met dieselmotor van de band rollen in Salzgitter.
Laatst gewijzigd door Suus op za 02 nov 2019, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9052
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Z2N »

Er zijn meer lijnen in Oostenrijk waar die rijtuigen ingezet kunnen worden, eventueel met elektrische locomotieven. De modernere diesellocomotieven kunnen nog gebruikt worden op het goederenverkeer op de lijn. Maar door inzet van waterstoftreinstellen kan de treindienst flink verbeterd worden, de rijtijd zakt bijvoorbeeld van 55 naar 45 minuten (bron).
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10634
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Hainje »

Nitein-Repart schreef:
Hainje schreef:Diesel.
Met diesel is helemaal niets mis mee.

Dieseltreinen (en -bussen) zijn nog altijd duurzamer qua vervoer dan de auto of het vliegtuig.
Dat ben ik met je eens. Liever 1000 bussen dan 10.000 auto's. Maar diesel uitbannen is nu eenmaal in lijn met de revolutie die nu gaande is.
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7537
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door trolly »

Nitein-Repart schreef:Het is wel zonde om moderne treinen die nog geen 25 jaar in bedrijf zijn al te vervangen, zeker omdat het gaat om treinen met afwijkende spoorbreedte die nergens anders ingezet kunnen worden. Ik vind het eerder kapitaalvernietiging dan vooruitgang.
Zogenaamd Bosnisch smalspoor, 760 mm. Drie keer raden waar dat nog meer ligt, behalve in Oostenrijk...

Daarnaast is deze spoorbreedte ook toegepast in landen die nooit deel uitmaakten van het Oostenrijk-Hongaarse keizerrijk. Hier vind je een lijstje. Conclusie: die dingen moeten sneller te slijten zijn dan oud Nederlands materieel met z'n rare omgrenzingsprofiel.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6143
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ArrivaBas »

Verkijk je hier niet op: De smalspoorlijnen in Oost-Europa hebben een smaller omgrenzingsprofiel dan de smalspoorlijnen in Oostenrijk. Dat is verder wel off-topic.
12-3-2020: Trein 2.666 km, Bus 87 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9052
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Z2N »

Als het profiel in het buitenland echt een probleem zou zijn, is er gelukkig nog een aantal lijnen in Oostenrijk waar je het materieel op kwijt kan, zoals de Mariazellerbahn en de Pinzgauer Lokalbahn. De eerste heeft treinstellen die losse rijtuigen mee kunnen slepen (en dat ook planmatig doen), de tweede heeft materieel dat verdacht veel op het materieel van de Zillertalbahn lijkt. De assumptie van Nitein dat het gaat om materieel dat nergens anders is in te zetten klopt hoe dan ook niet.
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
TLP
Berichten: 1116
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door TLP »

Kan iemand mij vertellen of het lijnnummer 662 voor de bus tussen Groningen en Leer nog wel actueel is? Als ik de reisplanner van Arriva bekijk komt uit het advies een Snelbus i.p.v. trein, deze staat ook als zodanig in OVinfo. Ook rijdt volgens Arriva en OVinfo tussen Weener en Leer een rechtstreekse Stopbus i.p.v. trein, zou dit als aanvulling zijn op lijn 620? Hoe dan ook, het lijnnummer 662 zie ik nergens voorkomen.
cassie127
Berichten: 4554
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door cassie127 »

De stopbus tussen Weener en Leer is een normale lijndienst van de lokale vervoerder die nu naast normale OV lijn ook een TVV is
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km, 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km,
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
TLP
Berichten: 1116
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door TLP »

Oftewel de bestaande lijn 620? Of heb je het over een andere lijn waar ik op dit moment geen weet van heb?
BrengMe
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door BrengMe »

Ja, dat is lijn 620 waar cassie het over heeft.
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34359
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Daniel »

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15905
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Meltrain »

Leuke trein. Wel bijzonder dat de ene bak twee deuren (per kant) heeft en de andere bak maar één deur.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door bys1 »

Ziet er prima uit. Maar Arriva zou die dingen toch Flirtino's gaan noemen?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
PatrickGD
Berichten: 32
Lid geworden op: do 14 nov 2019, 08:35

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door PatrickGD »

Ja de Wink's worden door Arriva Flirtino's genoemd. toch is het appart dat ze een pantograaf hebben terwijl ze eerst meer dan 1 jaar gaan rijden op bio diesel
teun
Berichten: 397
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door teun »

Hoe staat het er überhaupt voor met (batterij/oppertunity charging) elektrisch/waterstof rijden in het noorden?
Dat Friesland er voorlopig niets in ziet heb ik vernomen maar of Groningen nog wat ging doen met alternatieve aandrijving is voor mij een beetje onduidelijk.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door bys1 »

Ze hebben al een stuk of tweehonderd keer gezegd dat ze morgen écht gaan beginnen met die waterstofproef, maar daar is nog altijd niks van gekomen. De hele elektrische handel zou geloof ik ook niet doorgaan.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten