Pagina 15 van 26

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 26 feb 2020, 09:29
door Lijn 45

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 26 feb 2020, 10:11
door sirvinniei
Ik ga de 4 rode stoelen missen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 26 feb 2020, 10:33
door Western Soldier
Als ik dan om wat voor reden dan ook eerste klas wil reizen naar een bestemming waar geen eerste klas meer is. Wordt er dan als ik een eerste klas kaartje wil kopen van het stuk naar Groningen of Leeuwarden het traject eerste klas berekend en dan het laatste stukje tweede klas of kan dat dan überhaupt niet?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 26 feb 2020, 12:27
door dennistd
Er wordt gewoon met één kilometertarief gerekend dan, dat geldig is voor beide klassen. Dat is nu al niet anders op bijvoorbeeld Oldenzaal-Zutphen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 26 feb 2020, 15:35
door Gebruikersnaam
De eerste waterstoftrein zou vandaag het land in moeten komen: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/219288/E ... Leeuwarden

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 29 feb 2020, 12:51
door ovforens
Ik lees dat er 18 Winks komen in Groningen/Friesland goed voor zo'n 2700 zitplaatsen.

Er zijn nu 14 2/6 GTW, goed voor 1500 plaatsen
En 37 2/8 GTW, goed voor 6000 zitplaatsen.
Als de Winks dienen als aanvulling stijgt het aantal zitplaatsen van 7500 naar 10200, dus 36 procent. Flink wat.

Komen de Winks als aanvulling op het wagenpark of wordt er ook een aantal GTW afgevoerd?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 29 feb 2020, 14:56
door Martijn25
Komen ter aanvulling. De huidige GTW krijgen een make over. Nieuwe interieur en usb. De 1ste klas verdwijnd en komen in nieuwe jasje Wit-Groen te rijden. Zelfde uiterlijk als de WINK.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 29 feb 2020, 17:39
door ovforens
Zijn de opstelterreinen in Groningen/Friesland nog niet vol of wordt het nieuwe terrein bij Europaprk een stuk groter?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 29 feb 2020, 21:27
door Martijn25
In Groningen komt een nieuwe opstelterrein bij De Vork. Splitsing richting Hoogezand en Assen. Deze terrein is bijna af en stuk groter. Hierdoor verdwijnen de treinen van NS en ARRIVA bij station Groningen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 01 mar 2020, 11:31
door ov'tje
ovforens schreef:Ik lees dat er 18 Winks komen in Groningen/Friesland goed voor zo'n 2700 zitplaatsen.

Er zijn nu 14 2/6 GTW, goed voor 1500 plaatsen
En 37 2/8 GTW, goed voor 6000 zitplaatsen.
Als de Winks dienen als aanvulling stijgt het aantal zitplaatsen van 7500 naar 10200, dus 36 procent. Flink wat.

Komen de Winks als aanvulling op het wagenpark of wordt er ook een aantal GTW afgevoerd?
Je rekent niet goed, want de GTW's krijgen bij de revisie een nieuw interieur en hebben hierna iets minder zitplaatsen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 17 mar 2020, 12:06
door Sgb
Ik neem aan dat de GTW's uit Gelderland geen make-over krijgen?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 17 mar 2020, 15:05
door Selivio
Nee, voorlopig zijn die nog niet aan de beurt.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 14 mei 2020, 10:03
door Dennenboom
De sneltrein Leeuwarden - Groningen krijgt een extra stop. De huidige sneltrein gaat vanaf december extra stoppen in Feanwalden, de nieuwe sneltrein gaat stoppen in Feanwalden en Zuidhorn.
https://www.dvhn.nl/groningen/Sneltrein ... 60134.html

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 14 mei 2020, 12:50
door sirvinniei
Hmmm. Lijkt mij handiger om beide sneltreinen in de ochtend richting Groningen op Faenwalden en Zuidhorn te laten stoppen en richting Leeuwarden op Buitenpost en Faenwalden. In de middag kan je precies het tegenovergestelde rijden en in op zaterdag zou je in beide richtingen kunnen stoppen op Buitenpost en Faenwalden.
Maar misschien is dat dienstregelingstechnisch niet mogelijk?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 14 mei 2020, 14:15
door Dennenboom
Buitenpost in de ochtend 2x zoveel treinen richting Leeuwarden geven t.o.v. Groningen lijkt me minder handig voor de verdeling van de reizigers over de stop- en sneltreinen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 14 mei 2020, 18:40
door Wubbo
sirvinniei schreef:Hmmm. Lijkt mij handiger om beide sneltreinen in de ochtend richting Groningen op Faenwalden en Zuidhorn te laten stoppen en richting Leeuwarden op Buitenpost en Faenwalden. In de middag kan je precies het tegenovergestelde rijden en in op zaterdag zou je in beide richtingen kunnen stoppen op Buitenpost en Faenwalden.
Maar misschien is dat dienstregelingstechnisch niet mogelijk?
Waarom is dit logischer/handiger?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 16 mei 2020, 12:17
door Nicketick

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 17 mei 2020, 19:11
door Staatslijn K
Dennenboom schreef:De sneltrein Leeuwarden - Groningen krijgt een extra stop. De huidige sneltrein gaat vanaf december extra stoppen in Feanwalden, de nieuwe sneltrein gaat stoppen in Feanwalden en Zuidhorn.
https://www.dvhn.nl/groningen/Sneltrein ... 60134.html
Gewoon eens uit interesse, wat maakte dat het dorp Buitenpost wat niet veel achterland heeft ten opzichte van Feanwâlden (Dokkum) of Zuidhorn toch de sneltreinstop kreeg? Op basis van de kernen zouden de laatstgenoemden toch meer aanspraak maken op een sneltrein.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 17 mei 2020, 20:06
door JordiBrabant
Ik zou willen zeggen in verband met de kruising tussen de twee sneltreinen op het hele uur. Echter is er zowel voor of na station Buitenpost dubbelspoor, het zou nog steeds kunnen liggen aan enkelspoorbeperkingen. Ik gok op het voorkomen van roodseinnaderingen in Grijpskerk en Feanwâlden.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 17 mei 2020, 21:33
door Wubbo
Dat kun je ook goedkoper oplossen door minder hard te rijden.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 18 mei 2020, 07:22
door Roeland
Staatslijn K schreef:Gewoon eens uit interesse, wat maakte dat het dorp Buitenpost wat niet veel achterland heeft ten opzichte van Feanwâlden (Dokkum) of Zuidhorn toch de sneltreinstop kreeg? Op basis van de kernen zouden de laatstgenoemden toch meer aanspraak maken op een sneltrein.
Waarschijnlijk spelen ook de reizigersaantallen per station mee (actueel heb ik die helaas niet). En vlakbij Buitenpost ligt het (relatief grote) dorp Kollum, waardoor Buitenpost een relatief groter "achterland" heeft.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 18 mei 2020, 13:13
door Dennenboom
In 2007 (recenter kon ik niet vinden) had Buitenpost 1817 reizigers en Feanwalden 960. Zuidhorn scoorde maar liefst 2476 reizigers.
Verklaring kan zijn dat Feanwalden richting Leeuwarden (nog geen 15 km) veel parallel busvervoer heeft en veel minder op Groningen is gericht dan Buitenpost. Het oosten van Friesland kent bijvoorbeeld ook qua busvervoer richting Groningen relatief veel verbindingen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 19 mei 2020, 14:23
door Wievank
Cijfers uit 2018:
Feanwâlden: 1.119
Buitenpost: 2.035
Zuidhorn: 2.427

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 19 mei 2020, 15:02
door teun
En waar komen die cijfers vandaan dan?
Hebben ze daar ook de rest van de stations van de Noordelijke Nevelijnen? (A)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 19 mei 2020, 15:41
door Roeland
Wievank schreef:Cijfers uit 2018:
Feanwâlden: 1.119
Buitenpost: 2.035
Zuidhorn: 2.427
Dan zou ik zeggen: sneltrein alleen op Buitenpost en Zuidhorn (voor de overstap naar Zernike), ofwel beide 2x/uur, ofwel 1x/uur Zuidhorn en 1x/uur Buitenpost. En laat die Feanwalders dan maar de stoptrein nemen...