Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Friese Otobus Xpress… ja, nu je het zegt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
CRS breaking news? Of was je in de veronderstelling dat de concessie daadwerkelijk heet zoals de topictitel?
- Spoiler: show
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Daniel schreef: ↑ma 13 mar 2023, 17:30ProRail legt treinverkeer stil tussen Workum en Stavoren
ProRail legt vanwege de veiligheid treinverkeer bij Molkerum per direct stil, omdat dassen daar onder het spoor een burcht hebben gegraven. Dat betekent dat er sinds vanmiddag 16:00 geen treinverkeer mogelijk is tussen Workum en Stavoren. Wij vinden dit vervelend voor reizigers en de vervoerder.
Bron
Wat een waanzin dit; je zou toch zeggen dat de doorgang van het treinverkeer zwaarder weegt dan het belang van een paar dassen. De das is al een flinke tijd geen bedreigde diersoort meer in Nederland. Ditmaal betreft het een relatief onbelangrijk lijntje en zijn de gevolgen beperkt, maar je moet er niet aan denken dat een hoofdtraject wekenlang dicht moet.ProRail is in overleg met het bevoegde gezag om maatregelen te bespreken, maar dat is niet eenvoudig. De das is een beschermde diersoort en dassen bivakkeren in de winter veelal in hun burcht. Herstelwerk van het spoor kan alleen plaatsvinden als bevoegd gezag daar toestemming voor verleent.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Precies. Die dassen kunnen heus opgeofferd worden zodat de economie weer door kan gaan.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Je bent duidelijk niet op de hoogte van wat een dassenburcht doet met de stabiliteit van de spoorbaan erboven. Als de burcht instort door de trillingen van passerende treinen verzakt de trein vrolijk mee met alle potentiële gevolgen van dien.PHS schreef: ↑ma 13 mar 2023, 20:10 Wat een waanzin dit; je zou toch zeggen dat de doorgang van het treinverkeer zwaarder weegt dan het belang van een paar dassen. De das is al een flinke tijd geen bedreigde diersoort meer in Nederland. Ditmaal betreft het een relatief onbelangrijk lijntje en zijn de gevolgen beperkt, maar je moet er niet aan denken dat een hoofdtraject wekenlang dicht moet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Er zijn ook wel eerder dassenbuchten bevergangen bij Assen geweest... maar meende ook een TSB tussen Vught en Boxtel wegens zo'n dassenburcht.
Afhankelijk van het aantal gangen zijn de gevolgen groter en wordt de afweging anders...
Afhankelijk van het aantal gangen zijn de gevolgen groter en wordt de afweging anders...
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
En waarom mag er niets aan de stabiliteit van het spoor worden gedaan? Precies, vanwege de aanwezigheid van dassenburchten.ArrivaBas schreef: ↑ma 13 mar 2023, 20:39Je bent duidelijk niet op de hoogte van wat een dassenburcht doet met de stabiliteit van de spoorbaan erboven. Als de burcht instort door de trillingen van passerende treinen verzakt de trein vrolijk mee met alle potentiële gevolgen van dien.PHS schreef: ↑ma 13 mar 2023, 20:10 Wat een waanzin dit; je zou toch zeggen dat de doorgang van het treinverkeer zwaarder weegt dan het belang van een paar dassen. De das is al een flinke tijd geen bedreigde diersoort meer in Nederland. Ditmaal betreft het een relatief onbelangrijk lijntje en zijn de gevolgen beperkt, maar je moet er niet aan denken dat een hoofdtraject wekenlang dicht moet.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ja, goed lezen blijft toch een vak apart.
(Onderstreping toegevoegd voor de luie lezertjes onder ons.)ProRail is in overleg met het bevoegde gezag om maatregelen te bespreken, maar dat is niet eenvoudig. De das is een beschermde diersoort en dassen bivakkeren in de winter veelal in hun burcht. Herstelwerk van het spoor kan alleen plaatsvinden als bevoegd gezag daar toestemming voor verleent.
Dat er dassen in het spoor bij Molkwerum actief waren was bekend bij ProRail. De locatie is daarom extra in de gaten gehouden. Er zijn er maatregelen in voorbereiding om de das uit het spoortalud te laten vertrekken. Daarnaast was afgelopen najaar daar sprake van een verzakt spoor wat ProRail direct heeft laten herstellen.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Een vak wat jij blijkbaar ook niet beheerst, gezien je de volgende zin vergeten bent te onderstrepen:
Hoe dat in zijn werk gaat kun je hier lezen, ik zou zeggen neem het goed door want dan kun je de volgende keer nog beter mensen op betweterige toon corrigeren als ze niet reageren zoals jij verwacht: https://www.prorail.nl/over-ons/wat-doe ... ren/dassenHerstelwerk van het spoor kan alleen plaatsvinden als bevoegd gezag daar toestemming voor verleent.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ik zie niet in hoe dat in tegenspraak is met iets dat ik heb gesteld. De zaak is complex omdat de das een beschermde diersoort is - stellen dat de soort niet bedreigd is, is weliswaar correct, maar in dit geval niet relevant. Tegelijkertijd zijn er wel degelijk maatregelen in voorbereiding, wat echter niet ontkent dat er dus eerst toestemming nodig is om tot handelen over te gaan.
Al met al een zaak waarin zorgvuldigheid betracht wordt. Mij lijkt dat alleen maar een goede zaak; de natuur staat in Nederland immers al genoeg onder druk. Mensen die stellen dat dit 'waanzin' is, zien dat kennelijk anders. Mag, net zoals ik (en in mijn plaats ieder ander) daar tegenin mag gaan.
Al met al een zaak waarin zorgvuldigheid betracht wordt. Mij lijkt dat alleen maar een goede zaak; de natuur staat in Nederland immers al genoeg onder druk. Mensen die stellen dat dit 'waanzin' is, zien dat kennelijk anders. Mag, net zoals ik (en in mijn plaats ieder ander) daar tegenin mag gaan.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Geen van de punten die je naar voren brengt weerlegt de reactie van PHS. Prima dat jullie van mening verschillen, dat is haast een beschermde forumtraditie, maar voer die discussie dan wel op inhoud. Er is een verschil tussen de wet overtreden en voorstellen om de wet te veranderen. Het eerste mag niet, het tweede uiteraard gewoon wel. Als je een discussie afkapt "omdat de wet nou eenmaal zo is" dan is elke discussie snel klaar.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Maar wat is er dan precies "waanzin"?
Dat er tijdelijk geen treinen rijden, dat ProRail in overleg moet met het bevoegde gezag of dat de dassen niet 'gewoon' verwijderd kunnen worden?
Elke wet kan inderdaad aangepast worden, maar dit is er nu net eentje waarvan ik verwacht dat dat niet gaat gebeuren.
Dat er tijdelijk geen treinen rijden, dat ProRail in overleg moet met het bevoegde gezag of dat de dassen niet 'gewoon' verwijderd kunnen worden?
Elke wet kan inderdaad aangepast worden, maar dit is er nu net eentje waarvan ik verwacht dat dat niet gaat gebeuren.
Volgens de Wiki is het zelfs "Concessie Regionaal spoorvervoer Fryslân en Groningen".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Beide, wat mij betreft: dat ProRail de dassen hun gang moet laten gaan waardoor het treinverkeer moet worden stilgelegd, en dat om daar wat aan te doen hele procedures moeten worden doorlopen terwijl de uitkomst - dassen moeten weg - wel vaststaat. Want (gelukkig) gaat het natuurbeleid in Nederland niet zo ver dat naast de agrarische sector ook het spoor wordt opgeofferd aan de natuur.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
In ieder geval t/m 23 april geen treinen.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Wel sympathiek trouwens van die dassen, dat ze het trajectdeel met de minste reizigers hebben uitgekozen.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Geen echte stropdassen dus.
-
- Donateur
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Zou het toevallig kunnen zijn dat er minder bestuurlijke prioriteit dan aan zit? Ik geloof dat er spoediger gehandeld zou worden als dit tussen Wd en Gd of Ut en Ht zou voorkomen. Als dassen al zo'n druk bereden baanvak durven ondergraven.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
De uitkomst staat misschien wel vast, maar de werkwijze niet.PHS schreef: ↑di 14 mar 2023, 16:34Beide, wat mij betreft: dat ProRail de dassen hun gang moet laten gaan waardoor het treinverkeer moet worden stilgelegd, en dat om daar wat aan te doen hele procedures moeten worden doorlopen terwijl de uitkomst - dassen moeten weg - wel vaststaat. Want (gelukkig) gaat het natuurbeleid in Nederland niet zo ver dat naast de agrarische sector ook het spoor wordt opgeofferd aan de natuur.
Gelukkig hebben we daarvoor in Nederland regels en kan er overlegd worden.
Overigens kan dat behoorlijk snel gaan als men wil.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ik weet niet wat jij 'behoorlijk snel' vindt Meltrain, maar meer dan een maand geen treinen zonder garantie dat het probleem dan is opgelost vind ik niet snel. Stel je voor dat even een maand geen treinen zouden kunnen rijden tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch, een ander traject waar problemen zijn (geweest) met dassen. Dat zou behoorlijke schade toebrengen aan de economie en het treinverkeer in het hele land.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ik zei ook "als men wil". Blijkbaar ziet men hier de urgentie minder. Binnen een paar dagen zou normaliter toch wel moeten lukken.
Maar het lijkt me toch logisch dat men dit op een goede manier wil aanpakken, waarbij er geen (groot) dierenleed ontstaat.
Maar het lijkt me toch logisch dat men dit op een goede manier wil aanpakken, waarbij er geen (groot) dierenleed ontstaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ik zie het probleem niet zo als Stavoren - Workum tijdelijk per bus moet worden afgelegd, PHS.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Als je zelf op dat traject forenst zou je dit niet zeggen, denk ik
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
De enige grotere kern ten zuiden van Workum is Koudum. En Koudum heeft met lijn 44-192 gelukkig een redelijke busverbinding met Bolsward en Leeuwarden.
De overige dorpjes ten zuidwesten van Workum zijn (in OV-termen) buurtbus-achtige kernen.
Dus inderdaad, vervoerkundig niet echt een probleem, zou ik zeggen.
De enige misser zou zijn, wanneer het treinvervangend busvervoer niet de woonkernen, maar slechts de middle-of-nowhere-stationnetjes zou bedienen.
De overige dorpjes ten zuidwesten van Workum zijn (in OV-termen) buurtbus-achtige kernen.
Dus inderdaad, vervoerkundig niet echt een probleem, zou ik zeggen.
De enige misser zou zijn, wanneer het treinvervangend busvervoer niet de woonkernen, maar slechts de middle-of-nowhere-stationnetjes zou bedienen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten