Pagina 25 van 26

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 16 mar 2023, 11:27
door iamthedutchdude
Echter is dat de definitie van treinvervangend vervoer. Dat is het vervoer tussen stations, ter vervanging van de trein die normaal tussen die stations rijdt. De enige aanpassingen die dus gemaakt kunnen worden zijn aanpassingen als bij station Hindeloopen, waar de bus niet bij het station kan keren en dus halteert aan de doorgaande weg langs het station. Op het moment dat er in plaats van bij het station in de woonkernen gehalteerd gaat worden, is dat mogelijk inbreuk op de concessie Fryslân.

Vervoerskundig is dit stuk nog wel een probleem. Niet zo zeer vanwege het aantal passagiers, maar wel vanwege de infrastructuur. Het aantal wegen is al laag, maar daarnaast is het ook nog één grote 60km-zone (m.u.v. de N359, die enkel langs Workum en Koudum komt). Daar komt nog bij dat er bij de stations tussen Workum en Stavoren geen keermogelijkheden zijn voor een grote bus. Daardoor is de extra reistijd enkele reis gepland al 15 minuten. Bij het missen van de aansluiting op Workum komt daar 60 minuten bij (aangezien zowel de 37100 als het TVV 1x/uur rijdt).

Overigens is het lekker handig dat de treinvervangende bus niet uit 9292 komt :X

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 10:51
door diederickx
Aanleg kunstburcht voor dassen moet spoorproblemen Friesland verhelpen
In Friesland is vandaag begonnen met de aanleg van een kunstburcht voor dassen. [...] Om de werkzaamheden te verrichten, rijden er graafmachines op het spoor en moet de beveiliging van het spoor tijdelijk worden uitgezet. Daardoor rijden er vandaag geen treinen tussen Sneek en Stavoren. Het treinverkeer tussen Workum en Stavoren ligt nog tot zeker eind april stil.
"Vandaag" is zondag 19 maart 2023.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 16 mei 2023, 10:26
door zone2000
Werkgroep Spoor in Friesland: spoorlijn Leeuwarden-Groningen verdubbelen en elektrificeren

De spoorlijn tussen Leeuwarden en Groningen moet over het gehele traject verdubbeld geëlektrificeerd worden.

https://lc.nl/friesland/Spoor-Leeuwarde ... 26479.html

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 16 mei 2023, 10:29
door teun
Denk niet de provincie hier veel behoefte aan heeft helaas.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 16 mei 2023, 10:46
door sirvinniei
Waarom verdubbelen? Er passen toch nu al vier treinen per uur per richting op?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 16 mei 2023, 11:11
door DDietzen
Ik denk dat je over niet al te lange tijd zult moeten doorgroeien naar 5 of liefst (want uursdiensten zijn niet zo mooi) 6 treinen per uur. 5 zou nog net passen in het knelpunt Leeuwarden, 6 kan nu niet (en wordt ook erg krap op de stukken enkelspoor in Groningen).

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 16 mei 2023, 12:35
door sirvinniei
Is het dan niet goedkoper om perrons te verlengen?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 16 mei 2023, 13:42
door CamilleKreemers
Alle stations moeten 3x-Spurt 2/8 kunnen hebben. Daar zijn de stations op aangepast.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 16 mei 2023, 13:46
door DDietzen
Behalve spoor 8 in Leeuwarden en de kopsporen in Groningen. Die laatste worden verholpen zodra Groningen Spoorzone oftewel Doorstroomstation Groningen wordt voltooid over een jaar of twee(?). Voor dat eerste ken ik echter nog geen plannen tot verlenging, en ik weet niet eens of daar überhaupt ruimte voor zou zijn, gezien de overweg en wissel enerzijds en de stations'hal' anderzijds.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 16 mei 2023, 14:13
door Roeland
Zitten de treinen in het noorden dan zo vol in de spits? En kunnen ze niet meer verlengd worden?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 16 mei 2023, 16:47
door Bemined
Leeuwarden spoor 6 en 8 zijn een paar jaar geleden al verlengd tot 173 meter.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 16 mei 2023, 22:54
door ibodejoode
Roeland schreef:Zitten de treinen in het noorden dan zo vol in de spits? En kunnen ze niet meer verlengd worden?
Ja, sinds 4 treinen per uur steeds meer reizigers.

Niet alleen de echte spits maar ook op andere tijden i.v.m. vele studenten in Groningen. Meer en meer studenten blijven thuis wonen sinds je met de sneltrein in 35 min. van Leeuwarden naar Groningen kunt. Verlengen kan niet meer, is gebeurt na de laatste aanpassingen.

Zelf, wonend in Franeker, ben ik met een korte overstap in Leeuwarden in 55 min. in Groningen. Ideaal alleen door de diverse stukken enkelspoor is het passen en meten met die 8 treinen. Niet echt een stabiele dienstregeling. Vandaar juich ik het toe dubbelspoor en electrificatie.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 07:42
door CamilleKreemers
Rijden alle treinen ook daadwerkelijk op volle lengte?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 07:59
door Roeland
Zitten de treinen op het hele traject vol, of is het vooral druk op bepaalde trajectdelen?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 12:05
door Buba
CamilleKreemers schreef: wo 17 mei 2023, 07:42 Rijden alle treinen ook daadwerkelijk op volle lengte?
Nee niet allemaal, maar wel de meeste. Er valt nog wel wat extra capaciteit te winnen dus.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 12:21
door Bemined
Zolang de perrons in Groningen ingekort zijn zal geen enkele trein op maximale lengte rijden lijkt mij. Sporen 5a en 6a in Groningen, waar de treinen van/naar Leeuwarden vertrekken, zijn slechts 117 meter lang, waar alle overige perrons richting Leeuwarden minimaal 173 meter zijn.

Overigens krijg je straks te maken met doorkoppelingen waardoor je ook de maken krijgt met de perronlengtes richting Winschoten die nog niet allemaal 173 meter zijn. De sneltrein zou dacht ik wel in Europapark gaan keren dus die kan dan met 3xGTW 2/8 gaan rijden.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 15:54
door Dennenboom
Los van de issues met de capaciteit is het wel vreemd dat een stuk spoor waar vier keer per uur een trein in beide richtingen rijdt, nog niet geëlektrificeerd is. Zonder de waterstoflobby in Groningen was dat denk ik al lang gebeurd.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 16:30
door Roeland
Wanneer je alleen dit traject elektrificeert, kom je toch in de knel met het gewenste doorrijden door Groningen heen?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 16:55
door Buba
Vanaf 5 juni gaat de trein naar Harlingen weer altijd 2x/uur stoppen in Deinum en Dronryp

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 20:08
door ibodejoode
Roeland schreef:Wanneer je alleen dit traject elektrificeert, kom je toch in de knel met het gewenste doorrijden door Groningen heen?
Klopt van dat doorrijden, eerst maar eens volledig dubbelspoor. En met electrificatie kun je denken aan doorrijden Groningen naar Assen en via Leeuwarden naar Heerenveen. Maar dat is zeer lange termijn. Wat betreft Leeuwarden zijn er ideeen voor een aquaduct onder het van Harinxmakanaal (eergisteren weer boot tegen brug) en een opstelterrein/kering bij Leeuwarden Werpsterhoek.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 20:26
door iamthedutchdude
Roeland schreef: wo 17 mei 2023, 16:30 Wanneer je alleen dit traject elektrificeert, kom je toch in de knel met het gewenste doorrijden door Groningen heen?
De WINK's die Arriva heeft aangeschaft, kunnen voorzien worden van extra batterijen in plaats van de dieselmotor. Op die manier zou slechts een deel van het traject waar deze treinen rijden voorzien hoeven worden van een bovenleiding. Mogelijk is doorrijden richting Zuidbroek e.v. wel mogelijk als Leeuwarden - Groningen geëlektrificeerd is.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 20:30
door sirvinniei
Of je elektrificeert niks en zet er wat meer batterijen in?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 21:05
door iamthedutchdude
Ik heb geen idee of die kleine stukjes waar dan opgeladen kan worden (Europapark - Groningen en op Leeuwarden) afdoende zou zijn om het hele stuk Zuidbroek (geen idee of Winschoten of Stadskanaal op de planning staat) - Leeuwarden op de batterij te kunnen rijden...

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 21:08
door Korot
Ook nu kunnen de WINKs al onder bovenleiding spanning rijden, en dan op diesel voor Oost-Groningen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 21:16
door Bemined
iamthedutchdude schreef: wo 17 mei 2023, 21:05(geen idee of Winschoten of Stadskanaal op de planning staat)
Op de referentiekaart van ProRail staan de volgende treindiensten ingetekend:
  • Leeuwarden - Groningen Europapark (sneltrein)
  • Leeuwarden - Winschoten / Leer (stoptrein tussen Leeuwarden en Groningen, sneltrein tussen Europapark en Scheemda)
  • Eemshaven / Roodeschool - Winschoten / Bad Nieuweschans (stoptrein)
  • Delfzijl - Stadskanaal (stoptrein)
Mocht er een sneltrein naar Veendam komen dan zal de sneltrein Leeuwarden - Groningen Europapark verlengd worden.