Pagina 26 van 26

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 18 mei 2023, 11:08
door teun
Ik heb via via gehoord dat uit een onderzoekje dat voor de provincie Overijssel is gedaan dat batterijtreinen met de intensiteiten en de afstanden die je ziet in Nederland gewoon niet rendeert, voor opportunity charging moet je dusdanig zware infra aanleggen dat je met een waslijn uiteindelijk beter uitkomt.
Voor het doortrekken van die treindiensten over Groningen is natuurlijk een logische oplossing, draadje door naar Leer, dan maak je ook eens fatsoenlijk werk van die wünderlinie.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 14 aug 2023, 12:46
door Stadsbus
Arriva Wink 613 (Harlingen - Leeuwarden) heeft in de niet-toilet bak ruimte gekregen voor fietsen. Circa 8 bankjes zijn verwijderd en hebben plaats gemaakt voor een groot fietsenrek. Voorheen hadden enkele GTW stellen deze constructie.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 12 sep 2023, 20:32
door 2610400000012
Hallo,
Weet iemand wanneer de sneltrein Leeuwarden-Sneek v.v. weer gaat rijden? En klopt het dat er op dit moment één keer een sneltrein rijdt tussen Sneek en Leeuwarden (vertrek: 19:35, 38074), weet iemand waarom op dat moment; het is niet bepaald het drukste moment dan...

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 12 sep 2023, 20:48
door Dionysusnu
Dat lijkt vooral te zijn omdat het handig uitkomt: Deze komt om 19:12 aan als de 37059, waarna het materieel in het avondpatroon niet meer nodig is, en anders dus toch leeg naar Leeuwarden zou rijden.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 16 sep 2023, 12:28
door Vinny
In ieder geval gaat de dienstregeling vooruit, voor vrijdag 6 oktober rammelt er gewoon een aangename 1.11h reistijd tussen IJlst en Groningen en in de brede avondspits ieder half uur uit mijn routeplanner...

Hmm dat is wel eens anders geweest (A)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 21 sep 2023, 16:32
door Station Luchtbal
SpoorPro, Arriva start pilot met batterijtrein Leeuwarden-Harlingen:
Arriva heeft grote ambities op het gebied van duurzaamheid. Nu al gebruikt het vervoersbedrijf HVO (duurzame diesel) in de WINK-treinstellen op de noordelijke lijnen. Vanaf 2025 wil het bedrijf volledig CO2-neutraal werken. Het doel is om binnenkort te starten met een batterijtrein tussen Leeuwarden en Harlingen, die op eindpunten kunnen bijladen. (meer)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 21 sep 2023, 21:55
door teun
Het is eigenlijk te achterlijk voor woorden, om het stroomnet niet over te belasten gaat men op twee locaties een batterij aanleggen die dan vervolgens zelf weer een batterij moet opladen voor een enkele reis tussen Leeuwarden en Harlingen.
Hang nou gewoon toch een draad op. _O-

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 22 sep 2023, 02:05
door CamilleKreemers
Hey idee is niet zo raar om een grote batterij te hebben waar je kan bijladen in de rustige uren, zodat in de drukke uren je minder energie bijlaad (richting de palen)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 24 sep 2023, 12:05
door ov'tje
Het scheelt al wel dat ProRail van plan is om bij de ombouw van het emplacement Leeuwarden de waslijn door te trekken naar de Van Harinxmabrug voor de lijntjes naar Sneek en Harlingen. Zo kun je vertrekkende treinen alvast een slinger meegeven en ook aankomende treinen kunnen ervan profiteren.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 24 jan 2024, 19:35
door diederickx

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 24 jan 2024, 19:57
door dennistd
Hadden ze daar maar gewoon een goede draad opgehangen.... (A)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 25 jan 2024, 08:45
door Roeland
Of wat minder eisen gesteld. Want het artikel geeft aan:
"... komt dat onder meer vanwege de grote hoeveelheid maatwerk die de provincie eiste, in combinatie met de omvang van de opdracht."

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 11 mar 2024, 23:41
door Mdk
*schop* Waarom moeten er überhaupt volledig nieuwe treinen komen als men ook de powerpacks van de WINK's kan vervangen met een AKKU of H2o versie? Dat is toch het hele concept van dat model?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 12 mar 2024, 18:35
door Korot
Omdat alleen de huidige WINKs niet voldoende zijn voor de hele treindienst voor de Noordelijke Nevenlijnen.
Er moeten dus nieuwe treinen komen ter vervanging van de huidige (diesel) GTWs, dus waren die onderdeel van deze proef aanbesteding.