Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door david_meyer24 »

Ik heb het al gemeld dat hij er nu weer staat op de site
Laatst gewijzigd door Gekko123 op vr 08 sep 2017, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote van voorgaand bericht verwijderd
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Mogelijk verward met 355? Deze rijdt alleen doordeweeks.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Frank93 »

350 rijdt gewoon elke dag van de week inderdaad
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Voor de liefhebbers wat foto's van de aanleg van het nieuwe centrumbusstation in Drachten. Is het een idee om het weer ouderwets "Drachten Berglaan" te noemen? Het eilandperron heeft de vorm van een druppel. De westkant is vrij breed, maar naar het oosten toe steeds smaller.
https://waldnet.nl/wn/fotonieuws/14699/ ... rkeer.html
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chiel »

De 6613 staat met pech oid aan de kant bij de halte Groene Ster, Kleine Wielen, en niet zo kort ook. Toen ik er rond 17:10 uur voorbij reed waren er al geen passagiers meer te bekennen, ong 2 uur later stond er een servicebusje van IVECO bij, en om 19:53 uur was het busje weg en was er niemand in of rondom de bus te bekennen. Mij is niet bekend op welke lijn hij reed toen hij pech kreeg. Hij stond iig in de rijrichting Tytsjerk ➡ Leeuwarden
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Mogelijk de 62
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Chiel schreef:De 6613 staat met pech oid aan de kant bij de halte Groene Ster, Kleine Wielen, en niet zo kort ook. Toen ik er rond 17:10 uur voorbij reed waren er al geen passagiers meer te bekennen, ong 2 uur later stond er een servicebusje van IVECO bij, en om 19:53 uur was het busje weg en was er niemand in of rondom de bus te bekennen. Mij is niet bekend op welke lijn hij reed toen hij pech kreeg. Hij stond iig in de rijrichting Tytsjerk ➡ Leeuwarden
hij had een paar uur eerder ook al pech :')
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

Groot gemis op de 2 nieuwe knoop punt stations van Drachten, zijn digitale reisinformatie schermen op het transferium oost en van Knobelsdorffplein, eigenlijk door de geheel provincie heen bijv. het Nije jirden en Torenplein
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

zone2000 schreef:
Chiel schreef:De 6613 staat met pech oid aan de kant bij de halte Groene Ster, Kleine Wielen, en niet zo kort ook. Toen ik er rond 17:10 uur voorbij reed waren er al geen passagiers meer te bekennen, ong 2 uur later stond er een servicebusje van IVECO bij, en om 19:53 uur was het busje weg en was er niemand in of rondom de bus te bekennen. Mij is niet bekend op welke lijn hij reed toen hij pech kreeg. Hij stond iig in de rijrichting Tytsjerk ➡ Leeuwarden
hij had een paar uur eerder ook al pech :')
Zal niet zoveel aan de hand geweest zijn. Busje reed vandaag al weer op stadsdienst Leeuwarden rond
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

JP13357 schreef:Groot gemis op de 2 nieuwe knoop punt stations van Drachten, zijn digitale reisinformatie schermen op het transferium oost en van Knobelsdorffplein, eigenlijk door de geheel provincie heen bijv. het Nije jirden en Torenplein
Zeker gezien de flinke vertragingen op lijn 13, terwijl eerder al het aantal vaste ritten (ook in de spits) behoorlijk is verminderd.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Provinciale politiek wil sneller schone bus en trein

De verduurzaming van het openbaar vervoer in Friesland gaat te langzaam en is te vrijblijvend, vinden fracties in provinciale staten.

Coalitiepartij CDA en oppositiepartij PvdA zetten dinsdagavond de toon in het Provinsjehûs: al in 2025 moet het openbaar vervoer in Friesland duurzaam zijn, zowel de bussen als de treinen. Dat betekent geen CO2-uitstoot meer.
http://www.lc.nl/friesland/Provinciale- ... 94029.html
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Begin deze week heb ik de 7852 (Scania OmniLink GÜ) gespot op lijn 612. Te zien aan foto's eerder in dit topic reed deze eerst in Tilburg. Was hij tijdelijk in Leeuwarden, of blijft hij daar vanaf nu, samen met de 7853 en de 7856? Of is één van deze laatste twee (of allebei) inmiddels weer weg? Zo ja, waarheen?


Ik zie tegenwoordig dagelijks een Integro 719X rijden op de rit van lijn 62 ri Kollum/Buitenpost van 15:25. Iemand die weet waarom?


Ander nieuws: vandaag gezellig in de 7506 gezeten met een storing in de voordeur. Voordeur wilde "niet goed genoeg" dicht (iets met luchtdruk?) en had de bus geen zin om verder te rijden. Toevallig iemand die ervaring heeft hiermee en kan vertellen hoe het precies komt? Kan het van binnenuit (noodknop oid) worden opgelost?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Michael 1988 »

bys1 schreef: Ander nieuws: vandaag gezellig in de 7506 gezeten met een storing in de voordeur. Voordeur wilde "niet goed genoeg" dicht (iets met luchtdruk?) en had de bus geen zin om verder te rijden. Toevallig iemand die ervaring heeft hiermee en kan vertellen hoe het precies komt? Kan het van binnenuit (noodknop oid) worden opgelost?
Ik heb dit ongeveer 11 tot 12 jaar geleden meegemaakt met een Mercedes-Benz Citaro van toen nog BBA. In twee dagen tijd ging de bus iedere keer op storing doordat de voordeur steeds niet goed genoeg sluit. De oorzaak daarvan lag in het feit dat de chauffeur op de eerste dag te vaak en te snel achter elkaar de deur sloot en weer opende (vanwege passagiers die eigenlijk te laat waren en nog wouden instappen op Station Eindhoven Centraal). Hierdoor reed de chauffeur vanaf station Eindhoven met dus een kappotte deur. Met veel moeite kreeg hij hem dicht (werd ook wat lucht uit de leiding gehaald) en de storing werd gemeld bij de TD. Echter werd het probleem dus niet goed verholpen waardoor de volgende dag (toevallig ook dezelfde rit) de bus weer in storing viel. In eerste instantie werd het wel verholpen en reed de bus ook door met gesloten voordeur, maar in Schijndel ging het mis doordat de chauffeur de voordeur per ongeluk open deed. Doordat er al zo weinig luchtdruk inzat kreeg hij de storing niet meer verholpen en moesten we met de volgende bus de reis vervolgen.

Het probleem kan dus (mogelijk) tijdelijk verholpen worden door de luchtdruk van de deur af te halen, maar is niet makkelijk en wenselijk gezien dit een goede oplossing is als er maar 1 chauffeur de hele dag op die bus rijdt en niet tig chauffeurs op 1 dag zoals vaak tegenwoordig.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

7852 op gespot op de 60 en 651 (althans, volgens OVInfo).
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Svenosss »

7852 rijd al een tijdje mee in Friesland, op de schoollijn 612 en 66 (als versterking op de 8691)
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Hij blijft dus? Maar blijven de 7853 en 7856 dan ook?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Hainje »

bys1 schreef:Begin deze week heb ik de 7852 (Scania OmniLink GÜ) gespot op lijn 612. Te zien aan foto's eerder in dit topic reed deze eerst in Tilburg. Was hij tijdelijk in Leeuwarden, of blijft hij daar vanaf nu, samen met de 7853 en de 7856? Of is één van deze laatste twee (of allebei) inmiddels weer weg? Zo ja, waarheen?
Die blijft daar voorlopig wel denk ik. In Tilburg hebben ze die bus niet meer nodig in ieder geval, daar voor in de plaats zet men nu enkele bussen uit Groningen in (blader de Brabantse topics maar eens door).
🍉
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Wat mij betreft halen ze nog twee of drie scania's hierheen (bijv 7855) en dan de MAN's weg.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door BrengMe »

Niet weer die 'discussie' over welk materieel beter/fijner/mooier is... :roll:
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door OmniLezer »

Jammer zeg, ik wilde net mengen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

bys1 schreef:Hij blijft dus? Maar blijven de 7853 en 7856 dan ook?
Die zullen voor het tourvervoer nog wel blijven denk ik. Vrijdag zullen een of meer Scania's wel op gaan duiken bij het treinvervangend vervoer tussen Buitenpost en Groningen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Sinds wanneer rijden gelede lagevloersbussen op treinvervoer? Normaal doet Birwa Tours dat.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ArrivaBas »

Gelede lagevloerbussen zijn schering en inslag op Duits treinvervangend vervoer. Waarom zou dat in Nederland niet kunnen?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

bys1 schreef:Sinds wanneer rijden gelede lagevloersbussen op treinvervoer? Normaal doet Birwa Tours dat.
Birwa is een van de vervoerders. Arriva Touring zet materieel in dat ze beschikbaar hebben, net als Veenstra, Taxi Dorenbos, UVO (voor Noord-Groningen) en waarschijnlijk nog wel enkele andere partijen.

Ikzelf heb al eens in een 785x (gelede Scania dus) gezeten tussen Leeuwarden en Buitenpost als treinvervangend vervoer.
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door EHH »

bys1 schreef:Wat mij betreft halen ze nog twee of drie scania's hierheen (bijv 7855) en dan de MAN's weg.
De 7855 rijdt al in Fryslan. Hij staat bij ons in Oosterwolde gestalt en rijdt versterking op lijn 114 en 322.

Afbeelding
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten