Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Chauffeur Friesland
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 10:19

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chauffeur Friesland »

bys1 schreef:Heb ik inderdaad al gezien. Gelukkig nog niet in dat ding hoeven zitten.
De 7530 rijdt al een paar weken op de 320 tussen Leeuwarden en Drachten. Alleen 7519 heb ik al een tijdje niet gezien.
De 7530 heb ik al meermaals meegehad, prima busje. De Volvo's heb ikzelf nog niet meegehad. Ben wel benieuwd. Ik zag dat ik morgen een slagje 350 in mijn dienst heb, wie weet mag ik 1 mee haha. Wat betreft de 7519, ik heb er niet opgelet. Kan zijn dat deze ff bij de garage staat ivm onderhoud of iets.
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Svenosss »

Nou, heugelijk nieuws.. de 7519 is weer op pad :lol:
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door sirvinniei »

sirvinniei schreef:https://www.rocovfryslan.nl/wp-content/ ... linder.pdf
lijn 2 en 4 worden waarschijnlijk vanaf augustus 's avonds als vlinder gereden (terwijl lijn 2 juist een B-lijn is in het concept pve). Lijn 52 krijgt een 'aangepaste dienstregeling'.
Zoals zone2000 gezegd heeft: misschien past hij beter hier
Ik heb geen onderschrift
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Fryslân trekt stekker uit waterstofproef
Er rijdt volgend jaar toch geen waterstofbus op het traject Groningen-Heerenveen-Emmeloord. De provincie Fryslân trekt zich terug uit de proef, nu het Finse bedrijf dat de bus zou bouwen uitstel van betaling heeft aangevraagd.
https://frieschdagblad.nl/2020/4/15/fry ... rstofproef
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door CamilleKreemers »

Vraag dan gewoon aan Van Hool of Solaris of ze een Qliner T100 kunnen ontwikkelen die op waterstof kan rijden.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Nicketick »

Ik denk dat je dan ook een deel van de Research & Development mag gaan betalen als je 1 exemplaar van een maatwerkbus afneemt. Je zou bijvoorbeeld wel bij Holthausen in Hoogezand kunnen kijken, die hebben ook verschillende voertuigen voor Gemeente Groningen omgebouwd. Snap ook niet helemaal waarom dit nou in Finland moest gebeuren.
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Svenosss »

Zonde. Was toch wel erg benieuwd.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door sirvinniei »

Verschillende regionale politieke partijen zijn niet te spreken over het voornemen om scholieren en studenten uit de spits te weren. Dit zou misschien een mogelijkheid zijn in de Randstad, waar de frequentie van OV-voertuigen hoog ligt, maar niet in de dunbevolkte gebieden. Dit vinden de Statenfracties van de Fryske Nasjonale Partij (FNP), Groninger Belang, Sterk Lokaal Drenthe, Lokaal Limburg en Provinciaal Belang Fryslân.
De vijf partijen maken zich zorgen dat de schoolgaande of studerende jeugd wellicht helemaal niet op school kan komen wanneer die alleen maar mag reizen tussen 11 uur ’s ochtends en 15 uur ’s middags.
Kan het me best voorstellen: het OV in Friesland is voornamelijk op de spits gericht, met veel lijnen die alleen in de spits rijden met daarbuiten opstappers.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Roeland »

Het transitieplan OV Fryslân is te vinden op:
https://www.grienlinks.nl/wp-content/up ... 210330.pdf
Hierin staan ook de beoogde maatregelen per lijn, waaronder het uitdunnen van de stadsdienst Leeuwarden en het schrappen van een aantal lijnen (vooral in avond/weekend).
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door CamilleKreemers »

En wel uitbreiden van Q350. Ben benieuwd naar welke periides deze lijn wordt uitgebreid.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door CamilleKreemers »

Nicketick schreef: do 16 apr 2020, 10:35 Ik denk dat je dan ook een deel van de Research & Development mag gaan betalen als je 1 exemplaar van een maatwerkbus afneemt. Je zou bijvoorbeeld wel bij Holthausen in Hoogezand kunnen kijken, die hebben ook verschillende voertuigen voor Gemeente Groningen omgebouwd. Snap ook niet helemaal waarom dit nou in Finland moest gebeuren.
Is dat zo? Uiteindelijk kun je ze in GD (60 bussen), HWGO (25 bussen), Fryslan (40-50 bussen) en Brabantliner (gokje 25 tot 35 bussen). Dan praat je toch over bijna 175 bussen.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Nicketick »

Tja, lastig zeggen. Denk dat er inderdaad zeker een afzetmarkt is op de langere termijn, maar nu een "maatwerkbus" leveren voor de prijs waarbij je de R&D uitsmeert over 175 voertuigen kan best een risico zijn als fabrikant lijkt me. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen expert ben op dit gebied, dus ik weet niet wat er gebruikelijk is in de markt.

Om hier op terug te komen: Qbuzz gaat mogelijk twee Setra Qliners om laten bouwen op waterstof, maar discussie daarover is waarschijnlijk beter op z'n plek in het GD topic https://www.dvhn.nl/drenthe/Bussen-in-D ... 44665.html (paywall helaas)
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Etienne »

Stadsbus verdwijnt uit Huizum-west en Westeinde – Westersingel wordt drukker

De dienstverlening van de stadsbus in Leeuwarden van Arriva wordt op enkele lijnen beperkt. Dat blijkt uit een overleg dat vorige maand is gehouden. Lijnen worden opgeheven of gaan terug in frequentie.

De voorlopige voorstellen die per december 2021 moeten ingaan gaan uit van het opheffen van de lijnen 1 (Westeinde), 4 (Huizum-West), 5 (Nijlân/Aldlân), en de scholierenlijnen 15, 16 en 18. Een gebrek aan reizigers vormt de aanleiding voor de stevige aanpassingen. Corona heeft nauwelijks invloed op de beslissingen. De overheid heeft een zogenaamde beschikbaarheidsvergoeding voor het openbaar vervoer in het leven geroepen. Hiermee zijn maximaal 95 procent van de kosten bij de vervoerder gedekt. Arriva verwacht dat in 2025 het aantal reizigers terug is op het niveau van 2019, voor corona.

Lees Meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door sirvinniei »

Krijgt lijn 71 een nieuwe route waardoor Westeinde beter wordt ontsloten? Vind de tekst een beetje lastig te interpreteren.
Verder denk ik dat vooral Nijlan en Huizum er op achteruit gaan. Eigenlijk is daar een lijn voor nodig die over de Julianalaan gaat, zoals ook in het concept PvE beschreven staat.
Ik heb geen onderschrift
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door teun »

Volgens mij bedoelt dat lijn 71 de halte Swettehiem gaat bedienen en dat dat dan als vervanging van lijn 1 moeten gelden...
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Lijn 13 heeft weer last van de brug te Kootstertille. De reguliere bus Surhuisterveen - Leeuwarden gaat voorlopig via de N31, terwijl voor Drogeham en Kootstertille een pendel Drogeham - Hurdegaryp wordt ingericht. Dat zal wel een klein busje zijn, want anders mag de brug niet gepasseerd worden. Het provisorium duurt tot eind 2022.
https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/68904/ ... ijden.html
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door EHH »

We mogen weer over de brug bij Kootstertille met lijn 13. Er is een tijdelijke oplossing gevonden.
De pendelbus is weer opgeheven en lijn 13 rijdt weer zijn volledige route.

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/69049/ ... tille.html
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door omaylie »

De 2022 dienstregeling voor het busvervoer in Friesland staat online: Voor de treinen zijn er komende jaar geen wijzigingen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door CamilleKreemers »

Is de 315 zo druk dat een kwartiersdienst nodig is tussen Heerenveen en Groningen?
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door EHH »

Die rijdt al een paar jaar in de spitsen elk kwartier. Normaal is dat wel nodig, maar in deze coronatijd niet echt.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door CamilleKreemers »

Ik lees dat de 315 voortaan ook in de daluren een kwartiersdienst gaat rijden.
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door EHH »

Ja de klopt idd. Is wel vraag naar, maar of het uitkan. De tijd zal het leren.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Ik denk dat het ook een beetje een statement van de Friese politiek richting de gewenste Lelylijn is.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Roeland »

Tegelijkertijd wordt de 335 (in de spits rechtstreeks Sneek/Heerenveen - Groningen Zernike) opgeheven. Dus per saldo gaan er buiten de spits méér, maar in de spits (iets) minder bussen over de A7 naar Groningen rijden.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Overigens is het na deze week al voorbij met lijn 335. Arriva gaat twee weken gereduceerd rijden vanwege personeelsgebrek. https://www.arriva.nl/a/dienstregeling-2022-1/bus.htm
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten