Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Roeland »

Dezelfde reden waarom IC's ook niet op elke halte stoppen?
Chauffeur Friesland
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 10:19

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chauffeur Friesland »

Staatslijn K schreef: wo 24 aug 2022, 13:15 Gisteren nam ik de 350 van Den Oever naar Leeuwarden en terug, het viel me op dat Zurich-dorp een bushalte aan de A31 heeft, maar dit is geen stop. Snel gerekend zou een stop hier bijna een half uur schelen ten opzichte van de huidige route. Voor doorgaande reizigers is de toename van reistijd minimaal, de 350 is al ietswat ruim ingelegd, een stop duurt waarschijnlijk een minuutje, misschien zelfs minder. Een minuutje wat niet eens voor elke bus nodig is. De winst voor Zurich is daartegenin, wel behoorlijk. Het gaat waarschijnlijk niet om enorme aantallen reizigers, maar het is wel een mooie bijkomstigheid.

Als hij hier niet stopt met een reden, welke is dat? Het is immers dezelfde concessie
Reden is vrij simpel. Lijn 350 is een Qliner en een Qliner heeft zo min mogelijk haltes. Bij de halte Zurich stopt lijn 71 welke aansluiting heeft (op de Kop Afsluitdijk) met de 350 in beide richtingen. Daardoor is er nog altijd een goede verbinding. Ook kunnen reiziger met lijn 71 naar Harlingen, Station overstappen op de trein naar Leeuwarden.

Lijn 350 heeft met een reden een ruime rijtijd: de werkzaamheden aan de afsluitdijk zorgt voor (soms) behoorlijke vertragingen.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door huibf »

HOV is Halte Overslaand Vervoer.
Ik erger me gruwelijk aan dat zogenaamde HOV.
Het is over het algemeen in de hele keten niet sneller.
Juist in Zürich kan best wirden gestopt.

Flexvervoer en te overdreven HOV, zowel in minders stopt als een te hoge frequentie nekt het OV.
Uit geen een rapport blijkt dat HOV een hogere gebruik genereerd.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Zurich heeft 200 inwoners en er komt al een buslijn langs. Ik zie het probleem niet. :roll:
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door waldo79 »

En Zürich met umlaut ligt in Zwitserland :Y
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chrysa »

Daar schijnen nog meer bussen te rijden.
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door EHH »

De huidige twee concessies in Friesland loopt op 10 december 2022 af.

Vanaf 11 december 2022 komt er een overbruggingsconcessie tot en met 14 december 2024.

Dus vanaf dan nog maar één concessie in Friesland.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door sirvinniei »

Chrysa schreef: ma 29 aug 2022, 20:09 Daar schijnen nog meer bussen te rijden.
Huh, maar daar wonen toch helemaal geen mensen?
Ik dacht dat dat hele land verzonnen was voor toeristen en belastingontduiking.

Ben benieuwd naar de overbruggingsconcessie. Hoop niet dat het een reden is om te gaan schrappen, want toch geen aanbesteding.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door EHH »

Er gaat helaas wel wat geschrapt worden. Ook worden slecht bezette ritten omgezet in een Lijntaxi.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Roeland »

is er al een vervoerplan 2023 bekend en openbaar?
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door EHH »

Wel bekend, niet openbaar nog.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
iamthedutchdude
Berichten: 957
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door iamthedutchdude »

Daar zat ik inderdaad ook op te wachten voor het invoeren in de wiki. Maar als het vervoersplan wel al bekend is, zal het vast niet lang meer duren voordat hij ergens opduikt.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Wijzigingen busdienstregeling Friesland 2023
https://www.arriva.nl/a/dienstregeling- ... /bus-1.htm
OVuser76
Berichten: 17
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door OVuser76 »

Wijzigingen busdienstregeling Friesland 2023
https://www.arriva.nl/a/dienstregeling- ... /bus-1.htm

Ik snap dat er bezuinigd moet worden, maar bij sommige keuzes mis ik toch logica. Relatief afgelegen plaatsen tussen Noordwolde en Oosterwolde houden slechts enkele ritten per dag over, terwijl Makkinga wel een alternatief wordt geboden met lijn 116. De verbinding tussen Heerenveen en Sneek loopt in de avonduren en in het weekend via de dorpjes Oudehaske en Haskerhorne, terwijl op steeds meer lijnen de routes worden gestrekt. Bovendien rijden de lijnen 41 en 199 nu gelijktijdig tussen Joure busstation en Heerenveen NS in het weekend, lijkt me juist een goede mogelijkheid om te bezuinigen. Ook jammer dat de snelle verbinding tussen Oosterwolde en Assen verdwijnt, terwijl tussen Smilde en Assen met Qbuzz lijn 20 en de lijnen 114 en 115 maar liefst 4 bussen per uur rijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door CamilleKreemers »

Ik had verwacht dat de 98 en 99 via de A7 gaat rijden en de 96 alleen Sneek - Joure - Heerenveen via de dorpen werd. Dan heb je goede aansluitingen in Heerenveen (nu superkort met 3 minuten, dus officieel geen overstap) en Sneek gehad als mogelijkheden.

Appelscha moet 2x/uur worden ontsloten met een bus en daar mag niet zomaar ritten af. Arriva kan dus niks daarmee, tenzij je een lijn naar Beilen gaat leggen, waar waarschijnlijk de vraag niet voor is.

Zover ik het tijdelijk PvE kan inzien, voldoent Arriva nog steeds aan de eisen met deze dienstregeling, al oogt het apart qua keuzes.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Roeland »

Is er dan zo weinig vervoersvraag tussen Bolsward en de Afsluitdijk, dat lijn 90 daar vervalt? En is er meer vervoersvraag tussen Afsluitdijk en Makkum?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Meltrain »

Lijn 98 rijdt (straks) ook tussen Bolsward en de Afsluitdijk, maar dan via Makkum. Op die manier kun je twee reizigersstromen combineren, waardoor je kunt besparen en reizigers er (vrijwel) geen nadelen van ondervinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Roeland »

Ja, maar de 90 reed bijv. ook rechtstreeks Afsluitdijk - Sneek, dus Alkmaar - Sneek was maar 1 overstap. De 98 rijdt blijkbaar niet meer door naar Sneek. Was er dan (vrijwel) geen doorgaande vraag Afsluitdijk - Sneek?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Met de trein naar Leeuwarden en daar overstappen op lijn 350 is voor Sneek ongeveer 45 minuten sneller dan de combi lijn 90/350.
Het ommetje naar/van het nieuwe busstation in Bolsward heeft de reistijd voor lijn 90 verder doen toenemen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Roeland »

Op https://www.arriva.nl/friesland-en-wadd ... geling.htm staan al wel de Opstapper 2023 en de lijnennetkaart 2023, maar nog niet het busboekje 2023
OVuser76
Berichten: 17
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door OVuser76 »

Dienstregeling 2023 is wel via een reisadvies op te vragen, maar ik vind het wel slecht dat met nog minder dan een week te gaan nog steeds geen dienstregeling is op te vragen. Stelt de provincie hier geen eisen aan?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Vinny »

Roeland schreef: ma 14 nov 2022, 10:08 Ja, maar de 90 reed bijv. ook rechtstreeks Afsluitdijk - Sneek, dus Alkmaar - Sneek was maar 1 overstap. De 98 rijdt blijkbaar niet meer door naar Sneek. Was er dan (vrijwel) geen doorgaande vraag Afsluitdijk - Sneek?
Dat is de vervoersvraag Noord-Holland <-> Sneek. Die is niet zo heel groot: Sneek is een kleine stad met een ziekenhuis en een MBO. Daar ga je niet voor uit Nieuwe Niedorp of Wieringermeer heen: Dan kun je namelijk beter naar Alkmaar. Leeuwarden trekt wel wat uit Noord-Holland wegens specifieke opleidingen en bepaalde voorzieningen. Ook andersom: op het Friese platteland wonen nog wel wat mensen die in Alkmaar moeten wezen maar door de steeds slechter wordende verbindingen is dat eigenlijk allemaal verdwenen en is er veel meer gerichtheid op Groningen ontstaan. Vroeger had je nog wel mensen uit Bolsward en Sneek die naar Amsterdam gingen via de Afsluitdijk, maar andere routes zijn nu populairder en opnieuw door de slechte verbinding opzich is de vervoersbehoefte ook echt verdwenen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iamthedutchdude
Berichten: 957
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door iamthedutchdude »

O​p https://arriva-reisinfo.fis.nl/ staan de nieuwe dienstregelingstabellen al wel. O​p de dienstregelingspagina wordt bovenaan ook doorverwezen naar die pagina.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Leuk die nieuwe zaterdagse lijn 513. Die sluit richting Leeuwarden niet aan op een trein of een bus. Hangt samen met feit dat Arriva voorlopig op zaterdag maar de helft van de sneltreinen Groningen- Leeuwarden laat rijden. Betekent 25 minuten wachten in Veenwouden of een half uur in Quatrebras. Zo ben je voortaan meer dan een kwartier langer onderweg. Loop je in ieder geval minder het risico dat de 8-persoonsbus mensen moet laten staan.
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door EHH »

De tijden van 513 naar Veenwouden zijn al aangepast, worden deze week verwerkt. Hij gaat eerder rijden ongeveer 7 a 8 minuten. Was iets fout gegaan.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten