Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

hoorde van collega's dat er aan nieuwe haltes bij Aldtsjerk gewerkt wordt, 51 gaat dan niet meer over het bruggetje.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Dat klopt, bij het Stiennendaam zijn ze ook druk bezig. Nieuwe dienstregeling zou 14 juli ingaan heb ik gehoord.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Gaat het deel Stiennendaam - Oentsjerk dan voortaan via de N361?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Dat gaat via de Lauwersseewei, ja.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Lijn 51 (en 651) wordt verder gestrekt: https://www.arriva.nl/friesland-en-wadd ... warden.htm
Het beruchte bruggetje van Âldtsjerk wordt uit de route geschrapt en voortaan wordt langs de Provincialeweg gereden.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Vinny »

Logische stap.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Een nieuwe dienstregeling staat inmiddels in OVinfo voor de lijnen 51/651, 315 en 38.
De 51/651 rijden voortaan niet meer door Âldtsjerk maar langs de Provincialeweg. Dit gaat officieel 14 juli in maar wordt al vanaf 30 juni zo gereden. Ik heb me laten vertellen dat dit komt door een vrachtwagen die daar laatst tegen de brug is geknald (hoewel overal heel groot borden staan met maximale aslast 6,2 ton...)
315 gaat vanaf 26 augustus in de spits 4x/uur rijden tussen Heerenveen en Groningen.
Lijn 38 gaat weer rijden als Sneekermeerbus. Zelfde dienstregeling, eindhalte heet nu Pont.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

Wat doen de 3 man's lion's City A23 G weer bij het Spoordok. Zo lijkt het ook dat ze nog steeds de apparatuur in hebben gehouden na het bezoek aan Meppel. Waarvoor worden deze man's weer ingezet? Ik kan niet wachten om ze weer in te rijden en heerlijk genieten van het prachtige ZF ecomat geluid.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Gadver, genieten van die kutbussen? Ik dacht dat ze naar Italië zouden...
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Globetrotter »

Op de website van de fietsbus over de Afsluitdijk zie ik twee dienstregelingen staan: eentje zonder ingangsdatum (Den Oever - Breezanddijk) en eentje met een ingansdatum vanaf 24 juni (Den Oever - Kornwederzand). Weet iemand welke van de twee dienstregelingen (of beide) geldig zijn en of er nu met één of twee bussen wordt gereden?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door DPDelft »

Globetrotter schreef:Op de website van de fietsbus over de Afsluitdijk zie ik twee dienstregelingen staan: eentje zonder ingangsdatum (Den Oever - Breezanddijk) en eentje met een ingansdatum vanaf 24 juni (Den Oever - Kornwederzand). Weet iemand welke van de twee dienstregelingen (of beide) geldig zijn en of er nu met één of twee bussen wordt gereden?
Lijkt een vervangende dienstregeling doordat de lijn doorgetrokken is. Totale rijtijd is nu 1,5 uur, dus zijn er 2 bussen nodig.
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Svenosss »

zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »


Zou eens tijd worden, huidige chauffeursvoorziening lijk nergens op.
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Svenosss »

Geen idee hoe t daar zit. Kom nooit in die hoek. :N

Zal er wel eens met lijnverkenning langs gaan neem ik aan, als ik me RV1 ooit ga halen _O_
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door EHH »

Is een rommelige hok in Bolsward nu. Met een veel te klein busstation. Ben er van de week twee keer geweest op mijn dienst. Ben altijd blij dat ik er weer weg mag.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Svenosss »

Hahaha! zolang er koffie is, een stoel en een tafel ben ik voorzien :') :mrgreen:

Zal volgende wk eens langs Bolsward.. :Y
Chauffeur Friesland
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 10:19

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chauffeur Friesland »

https://www.planviewer.nl/imro/files/NL ... 2-vast.pdf

Hier staat het nieuwe (voorlopige) ontwerp op. Ikzelf vind de locatie niet heel aantrekkelijk. Had liever gezien dat ter hoogte van de bushalte Kloosterlaan het nieuw busstation zou komen, daar is ook meer ruimte. 1 ding is zeker: blij dat er nu eindelijk wat wordt gedaan aan het vieze, oude en te kleine busstation + chauffeursruimte.

Wat wellicht ook interessant is, is dat het aantal bussen door het centrum omlaag gaat. Hoe en wat precies weet ik niet, maar het zou wel beter zijn.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Roeland »

Chauffeur Friesland schreef:Wat wellicht ook interessant is, is dat het aantal bussen door het centrum omlaag gaat. Hoe en wat precies weet ik niet, maar het zou wel beter zijn.
Ik vermoed dat de 92-192 vanaf de halte Laag Bolwerk niet meer naar het Centrum, maar via de Harlingerstraat rechtstreeks naar het nieuwe busstation rijden. En dat de 44, vanuit het zuiden, rechtstreeks naar het nieuwe busstation rijdt, en vandaar verder rijdt als 92 of 192.
Dat zou mij tenminste logisch lijken.

Een logischer plaats voor het busstation had ik trouwens de hoek Harlingerstraat - Tjerkwerderweg gevonden.
Chauffeur Friesland
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 10:19

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chauffeur Friesland »

Roeland schreef:
Chauffeur Friesland schreef:Wat wellicht ook interessant is, is dat het aantal bussen door het centrum omlaag gaat. Hoe en wat precies weet ik niet, maar het zou wel beter zijn.
Ik vermoed dat de 92-192 vanaf de halte Laag Bolwerk niet meer naar het Centrum, maar via de Harlingerstraat rechtstreeks naar het nieuwe busstation rijden. En dat de 44, vanuit het zuiden, rechtstreeks naar het nieuwe busstation rijdt, en vandaar verder rijdt als 92 of 192.
Dat zou mij tenminste logisch lijken.

Een logischer plaats voor het busstation had ik trouwens de hoek Harlingerstraat - Tjerkwerderweg gevonden.
Dat zou best eens kunnen inderdaad, een logische beredenering.

Denk dat ze het lijnennet met de nieuwe concessie pas aanpakken. Er staat Friesland heel wat te wachten qua veranderingen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Vinny »

Chauffeur Friesland schreef:https://www.planviewer.nl/imro/files/NL ... 2-vast.pdf

Hier staat het nieuwe (voorlopige) ontwerp op. Ikzelf vind de locatie niet heel aantrekkelijk. Had liever gezien dat ter hoogte van de bushalte Kloosterlaan het nieuw busstation zou komen, daar is ook meer ruimte. 1 ding is zeker: blij dat er nu eindelijk wat wordt gedaan aan het vieze, oude en te kleine busstation + chauffeursruimte.

Wat wellicht ook interessant is, is dat het aantal bussen door het centrum omlaag gaat. Hoe en wat precies weet ik niet, maar het zou wel beter zijn.
Interessant, de toenmalige gemeente Bolsward ging er vanuit dat de lijn 350 nog via de N 359 en de A 7 zou rijden, maar die gaat tegenwoordig via Harlingen. Met de routeverandering is het busstation eerlijk gezegd eigenlijk overbodig geworden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Durashift »

Ik zou niet te hard juichen.. dat rapport is van 2014.. en is o.a. bedoeld voor een bestemmingsplan wijziging..
Met de huidige stikstofcrisis.. e.e.a. zal wel overnieuw moeten met actuele metingen, denk ik?

Chauffeursverblijf verbeteren kan ook met (een) tijdelijke unit(s) natuurlijk. :wink:
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chiel »

Voor de liefhebbers: de nieuwe dienstregeling staat in de OVinfo
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Svenosss »

Oeh, tof! Zie dat de wijzigingen al verwerkt zijn in de wiki..
ZOF:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dien ... ember_2019

NWZF:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dien ... ember_2019
Chauffeur Friesland
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 10:19

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chauffeur Friesland »

Svenosss schreef:Oeh, tof! Zie dat de wijzigingen al verwerkt zijn in de wiki..
ZOF:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dien ... ember_2019

NWZF:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dien ... ember_2019
Helaas wordt er nogal wat werk van ons OV chauffeurs ''afgepakt'' :'(. Verder zitten er wel goeie dingen in de nieuwe dienstregeling!
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Svenosss »

En dan ist nog geen eens 2023 :')

Zie dat dit niet alle wijzigingen zijn. Vele ritten hebben andere vertrektijden variërend van 2 - 15 minuten, in ieder geval de lijnen rondom Leeuwarden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten