Pagina 35 van 43

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 13 dec 2019, 13:39
door JordiBrabant
Ohh, dan zit er echt maar een miniem verschil tussen: wat stoelen die net wat anders staan, een verschrikkelijke stang bij de rolstoelplaats/klapstoelen en natuurlijk een radio. Verder zijn ze gelijk en meer dan voldoende comfortabel.

Waar wel een verschil is: vanuit Oosterhout worden ze als veredelde streekdienst ingezet en in het Noorden als Q-liner.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 13 dec 2019, 14:43
door bys1
Die Volvo's in Brabant zullen misschien anders sturen, maar het is toch een feit dat ik vrijwel alle chauffeurs in GD die ik spreek hoor klagen over die Volvo's. En vrijwel altijd gaat het dan over het sturen.
Zwabberen en rammelen doen de Integro's die ook in HOV GD rijden helemaal niet en hetzelfde geldt voor de nieuwe Setra's die Qbuzz heeft aangeschaft.

Ik denk dat een verschil met Brabant idd ook is dat die Volvo's daar als streekdienst worden ingezet en dus ook max 85 rijden. De Volvo's in Groningen zijn T100-bussen, maar zijn daar helemaal niet voor gemaakt en dat rijdt ook totaal niet goed.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 13 dec 2019, 15:50
door Chauffeur Friesland
bys1 schreef:Dan vermoed ik dat daar het oude spul weer heen gaat. De Integro's 7191 t/m 7195 en de Intouro's (7519, 7530, 7531) zullen vermoedelijk op de 315 blijven rijden.
Wat ik heb begrepen gaan de oude Integro's uit dienst en de Intouro's was nog niks over bekend. Wij krijgen in ieder geval minimaal 3 Volvo's over van Touring naar ''gewoon'' Arriva. Omdat de bus uit Alkmaar (350) vanaf 15 december ook weer terug gaat als de 350 (en dus een uur stilstaat in LWD), moeten er bussen bij. Daarvoor krijgen wij die Volvo's.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 13 dec 2019, 15:56
door bys1
Want daarvoor zijn drie bussen nodig? Dat is echt maar eentje hoor.

Alsnog begrijp ik dan de keuze niet om dan maar de meest oncomfortabele rotzooi hiernaartoe te sturen. Ze hebben zat comfortabele Integro's bij Touring en je zou ook makkelijk de 7519 en 7530/7531 kunnen overnemen. In ZOF hebben ze immers in februari ook al de 7532 overgenomen..

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 13 dec 2019, 16:12
door Michael
bys1 schreef: Ik denk dat een verschil met Brabant idd ook is dat die Volvo's daar als streekdienst worden ingezet en dus ook max 85 rijden. De Volvo's in Groningen zijn T100-bussen, maar zijn daar helemaal niet voor gemaakt en dat rijdt ook totaal niet goed.
Wij hebben 2 jaar terug in Brabant 1 Volvo gehad die omgekeurd was naar T100 om dienst te doen als BrabantLiner. Die was hier juist heel erg geliefd en als die op de stalling stond werd ie 9 van de 10 keer als eerste meegenomen. Maar iedere chauffeur heeft zo zijn eigen mening en in het noorden zijn het blijkbaar allemaal chauffeurs die ze niet fijn vinden en dat kan

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 13 dec 2019, 16:14
door bys1
Kan zijn, zoals gezegd is dat misschien wel een heel andere bus geweest. Ik heb in Brabant ook wel eens in een Volvo gezeten en vond die dingen daar best te doen. Alleen die bakken hier in het noorden zijn gewoon verschrikkelijk en lagevloers is ook veel minder comfortabel dan een hogevloersbus.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 13 dec 2019, 16:39
door Chauffeur Friesland
bys1 schreef:Want daarvoor zijn drie bussen nodig? Dat is echt maar eentje hoor.

Alsnog begrijp ik dan de keuze niet om dan maar de meest oncomfortabele rotzooi hiernaartoe te sturen. Ze hebben zat comfortabele Integro's bij Touring en je zou ook makkelijk de 7519 en 7530/7531 kunnen overnemen. In ZOF hebben ze immers in februari ook al de 7532 overgenomen..
Die 3 bussen zijn wel nodig. Qua omlopen zou het anders niet uitkomen. De Mercedes bussen mogen niet, omdat deze qua milieueisen niet voldoen aan de eisen in de gunningen van beide concessies van Friesland. De Volvo's zijn dat wel (euro 6 bussen).

De 7519 en 7530/31 zouden wel mee over kunnen, maar ik weet niet precies wat daar de bedoeling mee is.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 13 dec 2019, 16:48
door bys1
Nu zijn er in totaal 7 bussen / omlopen nodig voor de 350/355, op de extra sneldienstrit 350 in de ochtendspits na die daarna volgens mij verder rijdt oo de 320. Straks zijn er 5 bussen nodig voor de 350 (slagje is theoretisch vier uur) en 3 voor de 355 (slagje is een uur en een kwartier). Volgens mij is 5+3 ongeveer 8. Extra sneldienstrit wederom niet meegeteld (wel is het zo dat je op dat moment eigenlijk nooit file hebt, dat is vooral 's middags). Verder heb je nog één extra rit 320 in de ochtendspits. Dus heb je hooguit twee extra bussen voor nodig, en dat alleen als er écht geen andere bus vrij is voor dat ene ritje 320.

De 7191 t/m 7195 zijn overigens Euro 5, dus die kunnen ook prima worden overgenomen. Geen enkele reden om met die Volvo's te komen aanzetten.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 13 dec 2019, 18:55
door Chauffeur Friesland
Ze zullen er zo hun redenen voor hebben. Ik houd niet alles bij wat er achter de schermen gebeurd. Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar de Volvo's.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 13 dec 2019, 20:34
door MdJ
Op de 355, 350, 320 en 315 rijden toch al Intouro's? Waar komen dan die 7 extra benodigde bussen vandaan?

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: vr 13 dec 2019, 21:31
door bys1
Die 7 bussen zijn de bussen die nu dagelijks op de 350/355 rijden.

350 is in Leeuwarden altijd gekoppeld aan 355. Zo krijg je omlopen met een slag 350, twee slagen 355, dan weer een slag 350 enz. Uiteindelijk heb je dan in totaal zeven omlopen per dag. Straks wordt de 350 losgekoppeld van de rest.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 16 dec 2019, 08:12
door bys1
Ik zie momenteel de 7519, 7530, 7531, 7788 en 7789 op de 315 en 335 rijden. Gisteren ook de 7790.

Van de Integro's (ook 7191 t/m 7195) geen spoor.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 16 dec 2019, 11:14
door Chauffeur Friesland
Enkele ritten op de lijnen 315, 324 en 335 worden door Touring gereden, dus opzicht niet raar dat die bussen erop te zien zijn. Vanmiddag moet ik weer rijden en zal kijken of die bussen ook op andere Qlinerlijnen rijden. Ikzelf heb vandaag geen Qliner in mijn dienst zitten.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 16 dec 2019, 11:49
door bys1
Zou fijn zijn als je ergens kunt natrekken welke bussen bij welk bedrijf zitten (en op welke lijnen ze rijden) en hoe het met de Integro's zit.

Weet iemand ook of de 7791 en 7792 naar braboland zijn nu?

Ik zie trouwens dat de 320 en 355 weer gekoppeld zijn.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 16 dec 2019, 19:29
door Michael
7791 en 7792 zijn naar Brabant (Waalwijk) gegaan.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: di 17 dec 2019, 13:04
door Chauffeur Friesland
De 7519, 7530 en 7531 zijn van Touring naar 'gewoon' Arriva gegaan. Ook de Volvo's 7788 t/m 7790 zijn overgegaan. Deze rijden sinds afgelopen zondag voor de concessies in Friesland en worden op alle (Qliner)lijnen ingezet (en niet alleen op de 315, 324 en 335).

Daarnaast zijn er ook 2 ''oude'' gelede Mercedes Citaro (223 en 241) naar Friesland gegaan (deze rijden sinds oktober in Friesland.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: di 17 dec 2019, 14:45
door bys1
Rijden er helemaal geen ritten van Touring meer dan?
En waarom rijden de zes bussen dan nu wel al twee dagen alleen op die drie lijnen? Zes bussen kan moeilijk toeval zijn lijkt me.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: di 17 dec 2019, 18:12
door Svenosss
Chauffeur Friesland schreef:De 7519, 7530 en 7531 zijn van Touring naar 'gewoon' Arriva gegaan. Ook de Volvo's 7788 t/m 7790 zijn overgegaan. Deze rijden sinds afgelopen zondag voor de concessies in Friesland en worden op alle (Qliner)lijnen ingezet (en niet alleen op de 315, 324 en 335).

Daarnaast zijn er ook 2 ''oude'' gelede Mercedes Citaro (223 en 241) naar Friesland gegaan (deze rijden sinds oktober in Friesland.
Dat zijn die oude diesels toch, de lichtblauwe?

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: di 17 dec 2019, 18:33
door Lijn 45
:Y

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: di 17 dec 2019, 18:36
door bys1
Die oude Citaro's 223 en 241 worden als reserves ingezet vormde 603/612.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: di 17 dec 2019, 18:50
door Chauffeur Friesland
Svenosss schreef:
Chauffeur Friesland schreef:De 7519, 7530 en 7531 zijn van Touring naar 'gewoon' Arriva gegaan. Ook de Volvo's 7788 t/m 7790 zijn overgegaan. Deze rijden sinds afgelopen zondag voor de concessies in Friesland en worden op alle (Qliner)lijnen ingezet (en niet alleen op de 315, 324 en 335).

Daarnaast zijn er ook 2 ''oude'' gelede Mercedes Citaro (223 en 241) naar Friesland gegaan (deze rijden sinds oktober in Friesland.
Dat zijn die oude diesels toch, de lichtblauwe?
Klopt indd!

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 08 jan 2020, 17:30
door Roeland
nvdw schreef:Waarschijnlijk gaat het dan om ritten waar toch zo vaak voor gebeld wordt dat de taxibus net zo goed altijd kan uitrukken.
Rond Oosterwolde en Noordwolde worden best wel wat lijnen als taxibus gereden. Zoals de 584, 516, 517 en 519.
Worden de gewone ritten en die taxibus-ritten (op de 17, 19, 84 en 116 en hun avond/weekend/vakantie - varianten) wel redelijk gebruikt door de reizigers, of is dit ontleden in lijnvarianten zoals 17, 217, 517 enz. het begin van verder uitkleden van dit soort lijnen?

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 08 jan 2020, 22:13
door bys1
Ik begrijp je vraag niet zo goed, maar het is vooral inspelen op reizigersaantallen en efficiënt combineren van lijnen op de rustige momenten. De lijntaxi's 5xx zijn voornamelijk ritten die eerst alleen als belbus werden gereden en gedeeltelijk reguliere lijndiensten die zijn omgezet naar lijntaxi. Het komt eigenlijk op het volgende neer:
- Gewone lijndiensten wanneer die goed gebruikt worden
- Belbussen 2xx met deels gecombineerde routes waar die minder goed gebruikt worden
- Lijntaxi's 5xx waar er weinig reizigers zijn, maar wel de belbus vrijwel ieder uur zou moeten uitrukken en dus een vaste dienst beter is voor de reiziger.

Om even de wijzigingen samen te vatten:
- Eerst op zaterdag overdag 17 Wolvega - N'wolde en 19 N'wolde - Steenwijk, 's avonds en zondag belbus.
-> Nu 517 en 519 als vaste lijndienst op zaterdag, zondag en 's avonds. 1x/2 uur 517 via De Blesse (route 17) en 1x/2 uur 519 via Oldeberkoop (route 116/19). 17/19 als vaste lijndienst op zaterdag zijn dus vervangen door taxibusjes met vrijwel identieke route/dienstregeling, op zondag en 's avonds belbus omgezet naar vast en ook nog eens met betere ontsluiting Oldeberkoop.
- Eerst 116 alleen doordeweeks buiten de vakanties als vaste lijndienst, idem voor 17 O'wolde - N'wolde.
-> Nu 516 in vakanties overdag en 217 met ongewijzigde dienstregeling en weekend/avond 1x/2 uur 216 met aansluiting 519 te Oldeberkoop en 1x/2 uur 217 met aansluitingen te N'wolde. 's Avonds en in het weekend dus voor sommige plaatsen frequentieverlaging, maar in de vakanties belbus omgezet naar vaste lijndienst.
- Eerst belbus 84 Assen - Drachten op zondag en in de avonduren, 14 Assen - O'wolde vaste lijndienst op zondagmiddag en belbus op zondagochtend en in de late avond.
-> Nu gecombineerd 584 als vaste lijndienst op zondag en in de avonduren. Vaste lijndienst 14 op zondagmiddag is dus verdwenen, maar verder vooral belbusritten die gecombineerd zijn en als vaste lijndienst rijden.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: di 14 jan 2020, 11:20
door Chauffeur Friesland
bys1 schreef:Rijden er helemaal geen ritten van Touring meer dan?
En waarom rijden de zes bussen dan nu wel al twee dagen alleen op die drie lijnen? Zes bussen kan moeilijk toeval zijn lijkt me.
Bys1, we zijn een maandje verder en de Volvo's hebben ondertussen op alle Qliner lijnen gereden. Gisteren nog zat er 1 op de 320/355. Ook in Alkmaar zijn ze al meermaals geweest.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: di 14 jan 2020, 11:27
door bys1
Heb ik inderdaad al gezien. Gelukkig nog niet in dat ding hoeven zitten.
De 7530 rijdt al een paar weken op de 320 tussen Leeuwarden en Drachten. Alleen 7519 heb ik al een tijdje niet gezien.